Nån som känner likadant?

Tibra

Trådstartare
Här, där jag bor.. finns ingen, alltså INGEN! kompis eller någon jag känner som har samma starka intresse som mig. Islandshästar!
Nog för att några red på islandshästridskolan och än idag kanske har en egen sådan.
Men de är för det mesta små flickor och som.. ja ni förstår..
eftersom islandshästridskolan och turridningen Hussborg lades ner har jag ingen att vända mig till.
Jag menar här står man med ett lovlig islandssto "inte fullt min då" utan någon som helst aning om hur tävlingarna går till och hur denne ska tränas.
Visst. jag läser i böcker tidningar och frågar runt här på buke. Men.. hallå? Man kan inte följa punkter att såhär och såhär ska man göra, det funkar ju inte!
De flesta av mina kompisar rider och har sköthäst eller egen häst, MEN de är inte alls intresserad av isisarna :( de flesta av dom gillar trav och det är en stor skillnad mellan de två hästsporterna.
Dessutom är travvärlden större "iaf i Sverige" än Islandshästarnas. Jag menar, om du går runt på stan och frågar efter hästmänniskor, är chansen större att finna travfolk! Iaf här uppe.
Jag som är så intresserad har ingen aning om hur jag ska ta mig till. Jag vill också gå på tävlingar,
Jag vill också kunna känna igen de riktigt duktiga och kända tävlingshästarna.
Jag vill också kunna träna min lilla islandshäst i rätt sätt,
Jag vill också kunna diskutera med någon om islandshästar.
Jag vill också ha en med samma stora intresse!
Närmste gården är Slätterne.
Men.. om man inte kan ett skit om tävlingar :o så blir det lite svårare att stå där alldeles själv och se hur de där benen bara far omkring utan att fatta varför han vann men inte hon.
Nu menar jag inte att jag kan 0 om Islandshästar, jag är ju van vid dom i lite över 5 år, men jag menar att just det där med tävlingarna och rätta träningen.
Här finns det ingen som ens vill följa med mig till något sånt.
Trist nog.. min dröm far iväg bara för en annan inte har samma intresse :(
Så jag sitter här än.. och väntar på att någon ska dyka upp och ta med mig dit de stora Islandshästarna finns :smirk: Kanske jag en dag själv skulle kunna få tävla och kunna träna in egna hästar.
Men då måste man göra något åt saken än att sitta och dega.
Men svårt är det då ingen annan vill eller har intresset som jag!

En stor Islands-häst-älskare har ni här :love:

//Linda
 
Sv: Nån som känner likadant?

Föresten.. nån som kan hjälpa mej ur knipan? :crazy:
 
Sv: Nån som känner likadant?

vilken är din lokalklubb??
 
Sv: Nån som känner likadant?

Och jag som tycker att vart man än vänder sig så finns det islandshästmänniskor! :D Jag bor i en by utanför ett litet samhälle, i varje grannby finns en eller flera islandshästar och själva "staden" är praktiskt taget invaderad av rasen. Mina tre närmaste hästintresserade kompisar har i likhet till mig också sökt sig till islandshästen och genom att gå på kurser/tävla så har jag funnit ytterligare fler i min ålder som har samma intresse.

Om du har Slätterne Gård som närmaste anläggning så utnyttja det! Där om någonstans finns ju verkligen instruktörshjälp att hämta!! Anmäl dig till kurser/tävlingar och har man inte möjlighet att vara med själv så är det lika kul att gå och titta på. Jag har gått några ungdomskurser tidigare och jag lovar dig att på dessa träffar man verkligen människor som är lika intresserade av rasen!

Jag vet några som bor i dina trakter, bland annat "prydi" som hon kallar sig här på buke. Sedan brukar några hänga på SIFs forum också. Man får inte vara så blyg förstår du, du måste ta initiativ själv om det ska hända något! :)
 
Sv: Nån som känner likadant?

Dolores_88 skrev:
Och jag som tycker att vart man än vänder sig så finns det islandshästmänniskor! :D Jag bor i en by utanför ett litet samhälle, i varje grannby finns en eller flera islandshästar och själva "staden" är praktiskt taget invaderad av rasen. Mina tre närmaste hästintresserade kompisar har i likhet till mig också sökt sig till islandshästen och genom att gå på kurser/tävla så har jag funnit ytterligare fler i min ålder som har samma intresse.

Om du har Slätterne Gård som närmaste anläggning så utnyttja det! Där om någonstans finns ju verkligen instruktörshjälp att hämta!! Anmäl dig till kurser/tävlingar och har man inte möjlighet att vara med själv så är det lika kul att gå och titta på. Jag har gått några ungdomskurser tidigare och jag lovar dig att på dessa träffar man verkligen människor som är lika intresserade av rasen!

Jag vet några som bor i dina trakter, bland annat "prydi" som hon kallar sig här på buke. Sedan brukar några hänga på SIFs forum också. Man får inte vara så blyg förstår du, du måste ta initiativ själv om det ska hända något! :)

jojo.. jag vet.. blyg å blyg.. nja jag är inte så blyg faktiskt.. men ska man resa bort någonstans så vill man ju gärna ha någon med sig.. dessutom vore det ju roligt att ha nån här i trakten..
ska kolla vem den där prydi är.. om man känner igen hon/han..:P
jag har faktiskt tänk å gå på träning med lilla Tibra :) men då får jag typ vänta till nästa sommar tror jag..
för slätterne har väl bara träningsläger på sommrarna? de har väl heller inte ridhus utan bara utebana..
 
Sv: Nån som känner likadant?

Din lokalförening kan du hitta om det finns någon ( inte så bra på geografi.. :angel: ) på SIF´s hemsida
 
Sv: Nån som känner likadant?

Synd att du inte bor nära mig då hade vi kunnat blivit kompisar :D . Jag har precis samma problem som du fast jag har ingen sköthäst som är isis än så länge, men försöker och fixa lite ridning på dom så fort som det finns en ledig tid där jag kan komma. Men jag har ingen kompis alls som är intresserad av det, det är inte alltid så kul att släpa med sig ointresserade föräldrar. :p .
 
Sv: Nån som känner likadant?

Du får komma ner hit till mig. Här finns massa islandshästar :D
Och till våren ska jag börja med lektioner också, äntligen! :) :bump:
 
Sv: Nån som känner likadant?

Pellan skrev:
Synd att du inte bor nära mig då hade vi kunnat blivit kompisar :D . Jag har precis samma problem som du fast jag har ingen sköthäst som är isis än så länge, men försöker och fixa lite ridning på dom så fort som det finns en ledig tid där jag kan komma. Men jag har ingen kompis alls som är intresserad av det, det är inte alltid så kul att släpa med sig ointresserade föräldrar. :p .

hehe ne.. där ligger du å jag på samma kris..
trist det där.. vart bor du då?
 
Sv: Nån som känner likadant?

Sonita skrev:
Du får komma ner hit till mig. Här finns massa islandshästar :D
Och till våren ska jag börja med lektioner också, äntligen! :) :bump:

va ska du leda lektioner eller vad säjer du :D?
haha men vi bor lite väl långt ifrån varandra.,.
 
Sv: Nån som känner likadant?

nej nej, jag ska börja rida islänningar :D :bump:
 
Sv: Nån som känner likadant?

Men det där låter ju inte alltför kul.
Du kanske vet att det finns ett par tjejer på Hussborg som visserligen är något år yngre än dig men som tränar flitigt med sina hästar. De har även tävlat lite i år.

Jag är hemma sedan i tisdags och kommer att stanna ett tag, ifall du vill ha hjälp. Slå en signal!

Förutom Riddari har du lokalklubben Gustur i sundsvall. www.gustur.nu
 
Sv: Nån som känner likadant?

Din lokalklubb är Gustur, och i Sundsvall finns det ju flera gårdar där man kan träna med hästen. De flesta kan nog erbjuda helgkurser året om iaf...
 
Sv: Nån som känner likadant?

Oj, kanske skulle läsa hela tråden ;) Så du är hemma nu? Ska ni inte komma å kolla på hur fet (hrmm..) *rodna* Pila har blivit då?
 
Sv: Nån som känner likadant?

Tibra skrev:
hehe ne.. där ligger du å jag på samma kris..
trist det där.. vart bor du då?


Jag bor i sörmland..mellan eskilstuna och södertälje. :) ..Bor du nära??
 
Sv: Nån som känner likadant?

:D
Hehe, jo det skall jag göra. Men antagligen blir jag bara hemma över helgen. Jag flyttar nog till England på måndag eller tisdag. Har fått erbjudande om jobb på Europas största Saddlebred/Morgan horse farm.
Vill ju satsa på World Cup nästa år så det ligger rätt till just nu.

Tillbaka till islandshästar så är Gustur rätt klubb (såklart) Du som är välbevandrad i Gustur får väl hjälpa Linda tillrätta. Hästen hennes vet du väl vem det är, den jag sålde tillsammans med Jónsmessa. Ett riktigt läckert sto med mkt vilja. Kan va nåt för gusturlaget med lite träning ;)

Krama Pila från mig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 233
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 958
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp