Nekad intensivvård

Har du läst artikeln? Det är alltså läkare som vill lägga in patienter på intensivvård som de anser har en rimlig chans att klara sig. Patienter i så pass bra skick att det inte varit något snack om innan. Men nu nekas dessa plats.

Ja. Jag läste hela artikeln. Dvs även det som övriga läkare sagt, om att IVO haft tillsyn, om bemanning m.m. Det går av artikeln inte att som utomstående dra en enda slutsats mer än att vissa läkare är bekymrade och har en upplevelse. Som kanske är korrekt, kanske inte.

En läkare säger i artikeln i DN:
"Orsaken till de hårda prioriteringarna tror vi är att det saknas personal att bemanna fler iva-platser. Man har sängar, respiratorer och övrig utrustning - men det saknas intensivvårdsläkare och intensivvårdssköterskor. Genom att prioritera hårt kan man fortsätta att säga att det inte råder någon brist på intensivvårdsplatser, eftersom man ju kan styra efterfrågan genom att prioritera hårdare. På så sätt kommer det aldrig att uppstå någon ”brist”, och man kan fortsätta att hävda att beredskapen varit tillräcklig."

Och vad ska de göra om det är så, trolla fram intensivvårdspersonal med knäna?

Ja. Jag läste hela artikeln. Dvs även det som övriga läkare sagt, om att IVO haft tillsyn, om bemanning m.m. Det går av artikeln inte att som utomstående dra en enda slutsats mer än att vissa läkare är bekymrade och har en upplevelse. Som kanske är korrekt, kanske inte.

Nej, givetvis kan man som utomstående inte veta, det har jag aldrig påstått. Men det verkar bekymmersamt tyckte jag. Stämmer ju inte med bilden man fått att det inte skulle vara hårdare prioriteringar nu än innan. Var ju ändå flera läkare som jobbar med just detta och som också menar att frågan är känslig internt.

Och vad ska de göra om det är så, trolla fram intensivvårdspersonal med knäna?

Nej, naturligtvis inte. Men då borde det talas om öppet, de borde inte säga att det finns platser. Om det nu stämmer alltså, jag har ju ingen aning. Men jag tycker flera intervjuade läkare har tyngd ändå.

Nej, naturligtvis inte. Men då borde det talas om öppet, de borde inte säga att det finns platser. Om det nu stämmer alltså, jag har ju ingen aning. Men jag tycker flera intervjuade läkare har tyngd ändå.

Du tycker inte de sagt att vården har ett ansträngt läge och att folk ska låta bli att belasta den så de kan försöka ta hand om de som det är livshotande för? De har till och med aktiverat krisavtalet.

Man kan inte planera för en pandemi som covid. Att det just nu är hårt tryck på personal och att det i vissa fall inte räcker till är inte särskilt konstigt. Eller visst kan vi planera, men det innebär en enorm överkapacitet i vanliga fall. Så svårt att förstå är det inte att den största pandemin sedan spanska sjukan (nu talar om samhället) gör att vårdpersonal och övriga resurser har svårt att räcka till.

Det finns dessutom platser, i Stockholm har Älvsjö inte ens tagits i bruk eftersom man konstaterat att det inte finns ett behov av det. Sahlgrenska Kronan (tältet i Göteborg) har inte behövts tidigare men tas nu i bruk, notera citat

På Sahlgrenska finns ju intensivvårdsplatser för patienter som inte har covid-19, där många svårt sjuka i andra svåra sjukdomar omhändertas. Där finns en intensivvårdskapacitet som är jätteviktig för hela regionen om det exempelvis skulle ske trauman i natt, säger Anders Goliger.

Dvs just för att man inte prioriterar bort akuta och allvarliga fall som inte är covid så har man nu börjat använda Kronan vilket inte behövts tidigare eftersom IVA platserna på Sahlgrenska har räckt till.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/nya-patienter-inlagda-på-fältsjukhuset-1.27150624

Jag tycker det varit uppenbart att vården haft ett extremt ansträngt läge sedan flera veckor tillbaka, gör allt vad de kan för att öka kapaciteten, aktiverat krisavtal för att kunna få in fler timmar och skapat prioriteringsunderlag för att säkerställa kvaliteten i bedömningarna. Att vissa läkare sedan tycker att det är både jobbigt och oroande ser jag som ett sundhetstecken. Det betyder inte att vården inte fungerar som avsett.

Hela världen är i en extrem situation som återspeglas av de mer eller mindre smarta åtgärder som vidtas i olika länder.

Jag är grymt tacksam över de sjuksköterskor och annan vårdpersonal som fortsätter gå till jobbet varje dag och gör sin insats, och har i 20 år tyckt att deras ersättningsnivåer och villkor varit under all kritik.

Du tycker inte de sagt att vården har ett ansträngt läge och att folk ska låta bli att belasta den så de kan försöka ta hand om de som det är livshotande för? De har till och med aktiverat krisavtalet.

Jovisst. Det jag menade var att socialstyrelsen sagt att det finns lediga intensivvårdsplater fortfarande. OM det inte stämmer så borde de säga det. Men om de intervjuade läkarna som var förtvivlade har fel blir ingen gladare än jag.

Det som var huvudsyftet med mitt första inlägg var bara att visa att det fanns läkare som i tyckte det valdes bort patienter som hade chans att klara sig och som hade fått intensivvård i normala omständigheter. Något som flera i denna tråd förut sa var nonsens, det förkom inte. Jag tyckte de verkade insatta och blev lite chockad av denna artikel i DN. Men läget kanske är helt annorlunda nu, har ju gått ett tag. Men socialstyrelsen säger att det fortfarande finns platser så hoppas att det stämmer.

Jovisst. Det jag menade var att socialstyrelsen sagt att det finns lediga intensivvårdsplater fortfarande. OM det inte stämmer så borde de säga det. Men om de intervjuade läkarna som var förtvivlade har fel blir ingen gladare än jag.

Det som var huvudsyftet med mitt första inlägg var bara att visa att det fanns läkare som i tyckte det valdes bort patienter som hade chans att klara sig och som hade fått intensivvård i normala omständigheter. Något som flera i denna tråd förut sa var nonsens, det förkom inte. Jag tyckte de verkade insatta och blev lite chockad av denna artikel i DN. Men läget kanske är helt annorlunda nu, har ju gått ett tag. Men socialstyrelsen säger att det fortfarande finns platser så hoppas att det stämmer.

Det är ju per se inte fel. Det finns ju lediga intensivvårdsplatser även om det inte finns personal t ex. Även om det givetvis blir missvisande om de inte kan nyttjas pga personalbrist.

Men jag tror inte man ska dra för stora växlar. Om det generellt vore ett sådant läge som läkarna som oroar sig beskriver skulle man nog se enormt många vittnesmål om det från hela landet. Så det kan ju vara så att man har eller troligen snarare har haft en bedömning som varit väl strikt på ett specifikt sjukhus.

Dvs jag tror inte man behöver oroa sig för att inte få intensivvård om man är en rätt frisk x åring med goda förutsättningar för att klara det (dvs tillhör kategorin läkare kände nu prioriterades bort)

Hela coronagrejen är ju ny för alla, och tyvärr kan det nog bli lite trial and error I början att hitta nivån osv.

Vissa regioner har drabbats betydligt mildare än vad de räknat med har överkapacitet. Nu vet jag inte om det redan görs men jag kan se som alternativ att man flyttar kvalificerad IVA personal därifrån till platser där trycket är hårt, tex Stockholm.

Det är ju per se inte fel. Det finns ju lediga intensivvårdsplatser även om det inte finns personal t ex. Även om det givetvis blir missvisande om de inte kan nyttjas pga personalbrist.

Men jag tror inte man ska dra för stora växlar. Om det generellt vore ett sådant läge som läkarna som oroar sig beskriver skulle man nog se enormt många vittnesmål om det från hela landet. Så det kan ju vara så att man har eller troligen snarare har haft en bedömning som varit väl strikt på ett specifikt sjukhus.

Dvs jag tror inte man behöver oroa sig för att inte få intensivvård om man är en rätt frisk x åring med goda förutsättningar för att klara det (dvs tillhör kategorin läkare kände nu prioriterades bort)

Hela coronagrejen är ju ny för alla, och tyvärr kan det nog bli lite trial and error I början att hitta nivån osv.

Ja, det blir missvisande om det saknas personal. Speciellt som socialstyrelsen har sagt att de med plats menar både lokal, personal och material. Men personal kan ju bli sjuka etc, och är det på gränsen innan blir det sårbart.

Ja, förhoppningsvis ett lokalt problem i den mån det är ett problem. Bara att hoppas att allt går vägen och att vården klarar det.

Det gäller inte i hela landet utan i Stockholmsområdet och även företrädare för läkarorganisationen SFAI, Svensk förening för anestesi och intensivvård har gått ut med samma som i DN-artikeln. Går du in och tittar på data i SIR, Svenska intensivvårdsregistret ser du att fördelningen över vilka åldersgrupper som tas in för intensivvård nu ser helt annorlunda ut i Stockholm än i t.ex. södra Sverige och samma i jämförelse med Stockholmsområdet för en månad sedan. Jag kan inte se någon annan anledningen som skulle kunna förklara den skillnaden i data som SIR:s register redovisar och som bekräftar det som stod i DN.

Vissa regioner har drabbats betydligt mildare än vad de räknat med har överkapacitet. Nu vet jag inte om det redan görs men jag kan se som alternativ att man flyttar kvalificerad IVA personal därifrån till platser där trycket är hårt, tex Stockholm.

Ja, de har ju nämns. I nuläget tror jag de främst flyttar patienterna

Det gäller inte i hela landet utan i Stockholmsområdet och även företrädare för läkarorganisationen SFAI, Svensk förening för anestesi och intensivvård har gått ut med samma som i DN-artikeln. Går du in och tittar på data i SIR, Svenska intensivvårdsregistret ser du att fördelningen över vilka åldersgrupper som tas in för intensivvård nu ser helt annorlunda ut i Stockholm än i t.ex. södra Sverige och samma i jämförelse med Stockholmsområdet för en månad sedan. Jag kan inte se någon annan anledningen som skulle kunna förklara den skillnaden i data som SIR:s register redovisar och som bekräftar det som stod i DN.

Samtidigt tar andra regioner emot patienter. Så innebär det att de som inte får plats i Stockholm sas skickas hem för att dö, eller vårdas de i annat län?

Samtidigt tar andra regioner emot patienter. Så innebär det att de som inte får plats i Stockholm sas skickas hem för att dö, eller vårdas de i annat län?
Jag tror inte att de äldre, främst 80+ och en del 70-80 som enligt SIR:s data verkar prioriteras bort i Stockholm flyttas till andra län, åtminstone inte i någon större utsträckning.

Kan lägga till att jag har förståelse för att det i nuvarande läge kan behöva prioriteras vilka som skall intensivvårdas, men det är en väldigt allvarlig sak och det måste finnas en öppenhet för hur och när besluten tas.

Senast ändrad:
Går du in och tittar på data i SIR, Svenska intensivvårdsregistret ser du att fördelningen över vilka åldersgrupper som tas in för intensivvård nu ser helt annorlunda ut i Stockholm än i t.ex. södra Sverige och samma i jämförelse med Stockholmsområdet för en månad sedan.
En fråga som uppstår är ifall de äldre som ligger på intensiven i övriga landet gör så pga Corona eller av andra orsaker. I den här krisen är det lätt att glömma bort att det finns ett antal andra orsaker till intensivvårdsbehandling än just Corona. Jag tror det riskerar att bli oerhört trubbigt att läsa statistiken rakt av på det sätt du gör.

Jag tror inte att de äldre, främst 80+ och en del 70-80 som enligt SIR:s data verkar prioriteras bort i Stockholm flyttas till andra län, åtminstone inte i någon större utsträckning.

En läkare i DNs artikel sa att flera av hans patienter nekats IVA, så då verkar det ju tyvärr som de inte flyttats till annan region i någon större utsträckning precis som du säger.

"Läkaren uppger att hen under den senaste månaden sett sig tvingad att tjata in tre patienter, som kommit till iva, men att fem patienter mellan 60-85 år nekats.

– Merparten gick bort. Jag skulle säga att de hade fått iva för ett halvår sedan. I mitt tycke hade de haft en chans."

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 435
Senast: Cambrie
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 978
Senast: Jenka
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 939
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –... 30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 808
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka