Bukefalos 28 år!

Nh - Föl, När?

B

BlueBell

Hej ! Har just fått hem fölungen på 6 månader. Inte så mkt hanterad, och jag känner att det vore bra att ha en bra grund och start att stå på ,både för fölet och för mig som inte har alltför mkt föl/unghästvana. När kan man börja med lite Nh på detta lilla pyre?
 
Att "imprint" fölet är försent (ska hända när den fortfarande ligger på marken) men att börjar NH med din nya kompis skulle har börjart igår! Så fort som möjligt. Men inte förväxla de övningar som är gjort med en vuxen häst med den som är ett föl. Grunden är samma men tekniken är anorlunda.

ett tilllägg. Kolla in på ett tråd som är på samma ämne. Det var inte så gammel.
 
Sv: Nh - Föl, När?

Vad heter tråden? Ny här och inte 'navigerat' omkring så mkt.
Tipsa gärna om fler/andra trådar i samma ämne med typ fölinriktning..
Eller kom med tips på lite övningar, som tacksamt mottages av mig...
B.B
 
Om du använder "sök" funktionen så hitta du det flesta du söker.

Tråden heter "NH träning med föl". Det är mer som en tråd som din fråga var och andra åsikter.
 
Sv: Nh - Föl, När?

Jo då, nu då nu har jag läst igenom den tråden och blir faktiskt inte klokare för det! Är det som så att man inte ska träna Nh med föl... Nåja! Träna är kanske ett starkt ord, utan leka kanske passar bättre?! Har tillgång till en som jag tycker ganska bra Nh tränare som vi (dottern) har anlitat förr och tänkte kontakta henne för lite tips och ideer och kanske för ett besök här... Men nu blir jag tveksam :confused: Förstår ju att man inte kan använda samma metod/krav som man ber om av en vuxen häst... Utan vill väl mest åt "grundtanken"... Dottern är hyfsat duktig med sin häst ( och tyvärr la jag mig inte i deras träning så mkt mer än uppmuntran och stöd, frågade inte "hur") Men som sagt det är en vuxen häst med helt andra krav! Detta är en föling som jag vill visa in i ett tryggt liv... Kanske Nh är fel "metod" ?
 
Du frågade och du fick nästan igen svar. Jag tänkte du vill höra vad andra säger om detta. Men för mig de svararna som är imot att träna NH med fölet var från folk som vet inte "diddely squat" om NH.

Nej, nej nej NH är inte fel metod alls. Det är faktis (för mig och andra) den ända sätt att träna.

Jag har "imprinted" min kille från när han kom ut och ländat på backen. Vid första dag kunne han går bort från trycket. Kunne vara kramat och rubbat över allt. Innan två veckor kunna han lyfta alla fyra vid frågan. Vid 42 dagar så fick jag han att går över preseningen, lös. Sänka huvud, boja huvud iin mot mig. vid två månader så kan jag leda runt han utan grimma med bara ett grimmskaft runt kroppen. När han tycker nåt är läskigt så kan jag stanna honom med handen på bröstet lätt. Och får han undersöker saker. Och även när jag är klart med hans tränings tid lämna mamma och följe mig en stund till att ser om jag har nåt annat att göra eller mer "scratchies" (klia) för honom.Jag har en fin, säkert, lugn häst som är nu 72 dagar gammel. Som till omed har börjat gnegga när jag ropa efter de och han är alltid en av de första som kommer up till mig.

I annat ord det är enormt viktig att du börjar nu. Det är up till er nu att ser till att du hjälpa i hans uppväxt att skap den häst du vill har. Vänta inte till han är 2 år att hitta du har problemar.

Sen att han är sex månader jag skulle råd att den första övningar är att du hitta hans favorite stället att bli kliad. Med ett jätte mjuk och kärleksfull hand (men inte så mjuk det kiklas). Jag menar över allt "explore" hela honom. Från mulan till under svansen, från ryggen till hoven. Lära han att gåbort från trycket med de fyra phaserna (vet inte hur mycket ni kan om NH). Ruba med grimman, grimmskaftet, handduk, plast pose. Allt du kan tänka på men glöm inte att läsa honom och det är obehaglig eller inte.

Om man börjar nu så blir inte de saker du gör senare (inridning osv) så skrämande. Min föra häst som också var imprinted är den som ALLTID kommer när du ropar, ÄR den som är först, och när vi red in honom så var den som red-in (jag var "lite" tjock då) överaskad när han redan visst vad skänklarna betyder. Han var beredd helt enkelt.
 
Sv: Re: Nh - Föl, När?

Du frågade och du fick nästan igen svar. (1)Jag tänkte du vill höra vad andra säger om detta. Men för mig de svararna som är imot att träna NH med fölet var från folk som vet inte "diddely squat" om NH.

(2)Nej, nej nej NH är inte fel metod alls. Det är faktis (för mig och andra) den ända sätt att träna.
Jag har "imprinted" min kille från när han kom ut och ländat på backen. Vid första dag kunne han går bort från trycket. Kunne vara kramat och rubbat över allt. Innan två veckor kunna han lyfta alla fyra vid frågan. Vid 42 dagar så fick jag han att går över preseningen, lös. Sänka huvud, boja huvud iin mot mig. vid två månader så kan jag leda runt han utan grimma med bara ett grimmskaft runt kroppen. När han tycker nåt är läskigt så kan jag stanna honom med handen på bröstet lätt. Och får han undersöker saker. Och även när jag är klart med hans tränings tid lämna mamma och följe mig en stund till att ser om jag har nåt annat att göra eller mer "scratchies" (klia) för honom.Jag har en fin, säkert, lugn häst som är nu 72 dagar gammel. Som till omed har börjat gnegga när jag ropa efter de och han är alltid en av de första som kommer up till mig.

I annat ord det är enormt viktig att du börjar nu. Det är up till er nu att ser till att du hjälpa i hans uppväxt att skap den häst du vill har. (3)Vänta inte till han är 2 år att hitta du har problemar.

(4)Sen att han är sex månader jag skulle råd att den första övningar är att du hitta hans favorite stället att bli kliad. Med ett jätte mjuk och kärleksfull hand (men inte så mjuk det kiklas). Jag menar över allt "explore" hela honom. Från mulan till under svansen, från ryggen till hoven.(5) Lära han att gåbort från trycket med de fyra phaserna (vet inte hur mycket ni kan om NH). Ruba med grimman, grimmskaftet, handduk, plast pose. Allt du kan tänka på men glöm inte att läsa honom och det är obehaglig eller inte.

Om man börjar nu så blir inte de saker du gör senare (inridning osv) så skrämande. Min föra häst som också var imprinted är den som ALLTID kommer när du ropar, ÄR den som är först, och när vi red in honom så var den som red-in (jag var "lite" tjock då) överaskad när han redan visst vad skänklarna betyder. Han var beredd helt enkelt.

1.Bra att få andra infallsvinklar iaf...
2.Tyckte att ditt svar i slutet var det mest överrensstämande med mina funderingar.
3. Just så... varför vänta? Visst är det bätttre att lägga en trygg grund redan från början?!. Och då jag är ovan vid föl/unghäst hantering tyckte jag att det bästa vore att få lite hjälp av mer kunnigt folk innom Nh.
4. Japp, favoriten är under örat men hon älskar kli över hela den lilla kroppen verkar det som.
5. Tyvärr de fyra faserna har jag inte hört talas om... Vart kan man läsa mer om det? Liten kunskap om Nh tyvärr ( men det är väl inte försent även för tvåbenta att lära?!) Men "Seven Games" har jag läst om...
LÄR MIG MER! :banana: :bump: :bow:
B.B
 
4 phaserna är ett sätt att lätare lära din hästen att var mjuk vid svar till en fråga. T ex du vill flytta bakdelen iväg från dig. Firtst du fråga med att lägg dina finger om hon vill flytta (antingen vid var din häl ska ligga längst bak eller på rumpan) när du fråga så ska du tänka så här, trycka du på håret vid frågan, sen ska du säger till"=trycka på skinet, sen skrika att han ska flyta=trycka på muskel, sen lova du att hon ska flytta=trycka på ben. Meningen är inte att du ska säger saker högt men varje phas ska har en mening. Om du bara går från phas 1 till 4 utan de andra så kanske de inte fatta eller det kan börja mer bråk för du är inte rättvis.

Om/När du kommer till phas 4 så håller du det tills hon flyttar så fort hon flyttar släppa du omedelbart.Slut inte och försök ingen utan ett försök från henne annars har de ingen betydelse för henne. Det spela ingen roll vilken phas du är på, så fort hon försöker det minsta så ska du släppa och rubba lite. Det är bra att du alltid rubba före och efter varje gång du gör nåt. Det i det själv blir en "lungna dig, stå still, du kan lita på mig" sorts rubb.
 
Sv: Nh - Föl, När?

Okej! Förstår att det är lite problem m språket...
Men jag tror du menar så här? Jag ska fråga/ be/ kräva/ Säga till!..
1.Först med att lägga handen lätt på baken eller där skänklen kommer ligga. (fråga)
2.Om det inte fungerar ska jag öka trycket lite. (be)
3 om jag inte får svar då ska jag öka mera på trycket (Kräva)
4. Annars "knuffa" (push)till lite... (säga till!)
Hur lång tid ska jag låta det gå mellan de olika faserna, eller, ska man ge dem några 'chanser' att förflytta i varje fas,om det behövs?
B.B
 
Re: Sv: Nh - Föl, När?

Okej! Förstår att det är lite problem m språket...
Men jag tror du menar så här? Jag ska fråga/ be/ kräva/ Säga till!..
1.Först med att lägga handen lätt på baken eller där skänklen kommer ligga. (fråga)
2.Om det inte fungerar ska jag öka trycket lite. (be)
3 om jag inte får svar då ska jag öka mera på trycket (Kräva)
4. Annars "knuffa" (push)till lite... (säga till!)
Hur lång tid ska jag låta det gå mellan de olika faserna, eller, ska man ge dem några 'chanser' att förflytta i varje fas,om det behövs?
B.B

Ja det med språket kan bli tufft. Men det är bättre än vad det var förut :rofl:

Ja du förstog men jag skulle ändra lite...

...först byte ordning lite till Fråga/be/säge till/lova. Varför? pga det är lättare för oss att koppla till de kännslorna, om du lova hon ska flyttar så det är ett binande kontrakt du har att ser till hon flyttar. Men på en artig sätt. Men aldrig knuffa. som jag sa förut du kan testa detta på dig själv och försöka får känsla för det. Hår/skinn/muskel/ben. Då vet du hur hård du ska trycka. När/om du kommer till phas 4 så håller du så . Du vill att det ska vara obekvämt för henne inte skrämmande och du vill också att hon ska lista ut det själv. Om man måste ta ett ny tag du ALLTID börjar om igen med phas ett. Om man är konsivent så går såna övningar väldigt fort (nästan alltid). Om hon flytta t ex vid phas 3, du rubba/klia sen fråga igen med phas 1. Snart lyssna hon med phas 2-3.
Men även med de 7 games, Du ska inte spela bara de till döds. Om man inte är försiktig så kan du uttråka de snabbt. Använder händer repet allt möjligt för att det ska vara spänande. Annars som de säger:

The 7 games becomes...
The 7 jobbs, which becomes...
The 7 tortures.

Du gör ett lång phas 1 och snabba 2,3,4. med ca 1 sec (typ one onethousand) mellan rum.
 
Sv: Nh - Föl, När?

I morron testar jag detta med Fyra Faser... Och på måndag ska det bli telefon till Nh tjejen vi har engagerat förr... Lite pill att ta på grimman i morse..:angel: Undrar ibland om jag är lite för mesig/ mjuk i min hantering? Försöker prata väldigt mjukt och uppmuntrande med henne för att inte behöva ta i så mkt om det skulle krävas. Kanske hon uppfattar mig som underlägsen/vek, ingen att lita på?
Ja, lite funderingar....

Och det där med språket... Ja det ordnar sig alltid, jag var ju smart nog att kolla så jag fattade rätt ;) Och tre av fyra rätt var väl inte så dumt :D
B.B
 
Sv: Nh - Föl, När?

Det beror på vad det är du menar att du skall göra.

Från dag ett som första svaret är, så kommer den vanliga kontakten in.

Ett föl lär sig flockreglerna och hur den skall uppföra sig när den är runt andra individer redan från den första dagen.
 
Sv: Re: Nh - Föl, När?

Du frågade och du fick nästan igen svar. Jag tänkte du vill höra vad andra säger om detta. Men för mig de svararna som är imot att träna NH med fölet var från folk som vet inte "diddely squat" om NH.

Nej, nej nej NH är inte fel metod alls. Det är faktis (för mig och andra) den ända sätt att träna.

Jag har "imprinted" min kille från när han kom ut och ländat på backen. Vid första dag kunne han går bort från trycket. Kunne vara kramat och rubbat över allt. Innan två veckor kunna han lyfta alla fyra vid frågan. Vid 42 dagar så fick jag han att går över preseningen, lös. Sänka huvud, boja huvud iin mot mig. vid två månader så kan jag leda runt han utan grimma med bara ett grimmskaft runt kroppen. När han tycker nåt är läskigt så kan jag stanna honom med handen på bröstet lätt. Och får han undersöker saker. Och även när jag är klart med hans tränings tid lämna mamma och följe mig en stund till att ser om jag har nåt annat att göra eller mer "scratchies" (klia) för honom.Jag har en fin, säkert, lugn häst som är nu 72 dagar gammel. Som till omed har börjat gnegga när jag ropa efter de och han är alltid en av de första som kommer up till mig.

I annat ord det är enormt viktig att du börjar nu. Det är up till er nu att ser till att du hjälpa i hans uppväxt att skap den häst du vill har. Vänta inte till han är 2 år att hitta du har problemar.

Sen att han är sex månader jag skulle råd att den första övningar är att du hitta hans favorite stället att bli kliad. Med ett jätte mjuk och kärleksfull hand (men inte så mjuk det kiklas). Jag menar över allt "explore" hela honom. Från mulan till under svansen, från ryggen till hoven. Lära han att gåbort från trycket med de fyra phaserna (vet inte hur mycket ni kan om NH). Ruba med grimman, grimmskaftet, handduk, plast pose. Allt du kan tänka på men glöm inte att läsa honom och det är obehaglig eller inte.

Om man börjar nu så blir inte de saker du gör senare (inridning osv) så skrämande. Min föra häst som också var imprinted är den som ALLTID kommer när du ropar, ÄR den som är först, och när vi red in honom så var den som red-in (jag var "lite" tjock då) överaskad när han redan visst vad skänklarna betyder. Han var beredd helt enkelt.
Jag har fött upp en del ponnyföl som jag har hanterat från dag ett. På med grimma och led vid in och uttag. När vi kom in fick mamman gå in och äta kraftfoder och fölet stannade med mig i stallgången, utanför boxen och vi lyfte på alla benen.
Jag har nu ett större ponnyföl härhemma, vars mamma INTE gillar människor. Trots detta är det alltid han som kommer först fram till mig i hagen.
Vad jag vill säga är, att föl som är tama och kommer frami hagen, kan mycket väl bero på deras egen läggning och inteträning.
Man behöver inte vara fanatiker med sin träning av ett föl.
Dock ett tips, glöm inte att ta på ditt föl mellan bakbenen. Både hingstar och ston behöver vara vana att bli berörda där (juver/skap)
BlueBell använd sunt förnuft och ta som du skriver gärna hjälp av NH-tränaren. Lycka till!
 
Re: Sv: Re: Nh - Föl, När?

Jag har fött upp en del ponnyföl som jag har hanterat från dag ett. På med grimma och led vid in och uttag.
Så du säger att du satt på grimman på vid dag ett? Nyfiken, men hur reagerade de? Stog de stilla och led direkt utan att krångla det minsta? Ingen stegring, ingen små panik attack eller försöker komma undan? Kanske som nån annan skriv en gång? Den ser att mamma har en grimma och fölet säger "den vill jag också har". Acceptera den utan att tveka.


När vi kom in fick mamman gå in och äta kraftfoder och fölet stannade med mig i stallgången, utanför boxen och vi lyfte på alla benen.
Det är var din och min träning är annorlunda. Jag skulle inte har taget det bort från sin mamma. Det kan skapa oror i båda.

Jag har nu ett större ponnyföl härhemma, vars mamma INTE gillar människor.
Är det du som har uppfött det själv och är mamman med det nu?

Vad jag vill säga är, att föl som är tama och kommer frami hagen, kan mycket väl bero på deras egen läggning och inte träning.
Ja, till en gräns. Som ovan om mamman tycker inte om folk och ingen har hanterat (ett annat ord för täning) fölet alls , tro han skulle fortfarande springa till dig? Nej, jag tror inte det. Du sa det själv att ni ta fölet på dag 1 och lyfta ben osv. Är det inte träning det? Eller bara att du har "hanterat" det? Någon stans har nån vissat fölet att den kan lita på människar och sin naturligt nyfikenhet har också hjälpt kanske. All vi gör med de är träna/lära de nånting. På hopningsvis är det positiv saker men många gånger är det inte.
Deras personalitet har en stor del med att göra. men med det rätt träning så kan man skapa, ändra eller låt det var saker/tendenser som är lämplig/olämplig i en häst/föl.

Man behöver inte vara fanatiker med sin träning av ett föl.
Kalla mig för en fanatiker då?:banana:
Jag har investerat ganska mycket tid, pengar och svet att undersöker detta. Och på ett sätt kan man säger mitt föl är min "Lab Rat". Det är första gången jag dokumentera utvecklingen inte första gången jag har haft ett föl. Jag har några andra av mina elever som också har föl som nu får jag studera deras med. Det finns mer till en hästs hjärna en bara sunt förnuft skulle hjälpa till. Jag är mer för träna deras hjärna lika mycket om inte mer än kroppen. Och jag vill hjälpa folk ser/hör de sakerna som hästar försöker säger men vi är för trångtsikt (narrow minded) att lyssna.

Gör du nånting med NH överhuvudtaget? (det är en vänlig nyfiken fråga även om det låter kort:D )

Dock ett tips, glöm inte att ta på ditt föl mellan bakbenen. Både hingstar och ston behöver vara vana att bli berörda där (juver/skap)
:D Så pass mycket kan jag, Jag är stolt att säger han har två stenar...men just nu är de mer som små "pebbles".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nh - Föl, När?

Jo då vi pillar och kliar överallt, juver med.
Hon har inte blivit så mkt ledd i sina tidiga dagar, tyvärr! Och under en längra tid fick sto och föl tillsammans med annat föl & sto gå i en skogshage, utan så mkt kontakt med andra än just uppfödaren. Jag Har haft sån tur att jag kunnat åka och hälsa på skruttan ett par ggr i veckan i ca 6 v innan hon kom till oss. Var även med när grimma sattes på henne för första gången, tyckte inte det verkade så dramatiskt ut, men jag har inget att jämföra med. Dock är hon inte jätteglad när man ska sätta på grimman på morgnarna så jag och dotterna hjälps åt med en morot ( Jadå, inte alla sätt är bra men,men!) Tycker kanske att det hade varit bäst om föl och sto hade varit åtskillda från varandra på "hemmaplan" i lite större utsträckning än vad som hade skett : Delade åt nattetid. När vi fick vår föling levererad hem tog uppfödaren med stoet för att själva transportresan skulle vara trygg för fölingen. Vi tog in fölet i stallet/boxen och hon var då riktigt upprörd över att mamma var utanför, men lugnade sig ngt när mamman kommit iväg... Tror att detta ledde till endel frustration från fölet som jag känner, blir lite stressad just när man tar in henne i boxen så det tar en stund innan hon är tillfreds. Den första natten var hon givetvis upprörd (det får man räkna med vid en separation) Även den andra och tredje var hon lite svettig när vi kom till stallet på morgonen. men de sista dagarna verkar det som om det varit lugnt ( men i natt har hon nog vandrat lite) och hon har inte varit svettig. Oj, oj vad det är mkt man skullet tänkt/tänka på!
När jag var och besökte fölingen hos uppfödaren var hon inte jätte social ( Men stoet var!) så jag tycker det har gått framåt rejält här hemma...
Forstsätt gärna dela med er av era erfarenheter och synpunkter av fölingar och NH...
Tacksam, B.B
 
Sv: Nh - Föl, När?

Självfallet på en gång!!

Jag tror det går lite troll om vad NH är... Frågar man i en "Cowboy"
så är det ett konstigt begrepp. Det är nämligen bara hästhantering som de flesta av dem arbetat med sedan urminnes tider...

Det handlar om ett framgångsrikt sätt som människor som har hästar till arbete kommit fram till är en bra metod och det har fått ett populärnamn - NH! Någon blev kreativ och satte ner sättet att träna hästar i en bok och gav det ett namn!

Men den metoden är vida överlägsen, oavsett namn eller inte. Träna fölet med tålamod och lugn att bli berörd och gå undan för tryck. Timing är det viktigaste, tryck och eftergift - Pressure and release!!Men som tidigare skrivit trötta inte ut och gör det less!!
 
Sv: Nh - Föl, När?

Självfallet på en gång!!

Jag tror det går lite troll om vad NH är... Frågar man i en "Cowboy"
så är det ett konstigt begrepp. Det är nämligen bara hästhantering som de flesta av dem arbetat med sedan urminnes tider...

Det handlar om ett framgångsrikt sätt som människor som har hästar till arbete kommit fram till är en bra metod och det har fått ett populärnamn - NH! Någon blev kreativ och satte ner sättet att träna hästar i en bok och gav det ett namn!

Men den metoden är vida överlägsen, oavsett namn eller inte. Träna fölet med tålamod och lugn att bli berörd och gå undan för tryck. Timing är det viktigaste, tryck och eftergift - Pressure and release!!Men som tidigare skrivit trötta inte ut och gör det less!!

Håller med dig! Jo jag tror med att Nh är ngt som de gamla hästgubbarna sysslat med i urminnestider. Hur? ja genom att arbeta tillsammans med sin häst i ur & skur, veckor och år, från morgon till kväll... Att vi behöver lära av instruktör beror nog på att de flesta av oss umgås med vår häst i max 3h/dag... Hur ska vi då hinna lära oss läsa våra hästar... Hästen som arbetskamrat och "fordon" är på väg att försvinna. Nu är hästen för de flesta "hobby", även om man säger sig leva för sina hästar.
Av den lilla erfarenheten jag har av Nh så tycker jag med att den verkar vara överlägsen.
Tur att nån blev kreativ...
B.B
 
Sv: Nh - Föl, När?

Från Dag 1.

/P Döben

inte riktigt sant. ett föl har inte lärt sig hästspråket än, hur ska vi då kunna kommunicera med den via hästarnas kroppspråk? Tro mig, jag försökte på min fölunge men inte förns efter en vecka kunde han läsa av mig och förstå vad jag ville och vad jag var för nån, visst är de födda med instinkter men de uppfostras av sin mamma och de andra hästarna. De är precis som vi, inte födda med språket, det är något man lär sig.

Visst slängde man på grimman och började lyfta benen osv och försökte vara så NH inriktad som möjligt men visst var det motstånd så det hette duga. Trots att han var livrädd så var jag ju tvungen att få på grimman, en NH tränare hade inte tvingat på en grimma på en 13 årig vildhäst som fått panik, det hade inte bara gått. Nu dock efter 6 månader kan han allt det där, blir ledd, stanna, backa, ta upp hovar osv, och han är lika lätt att hantera som vilken häst som helst. Jag tackar mina två ston här hemma som definitivt hjälpt mej att uppfostra den lille bråkstaken ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Sv: Nh - Föl, När?

inte riktigt sant. ett föl har inte lärt sig hästspråket än, hur ska vi då kunna kommunicera med den via hästarnas kroppspråk?
Där inne ligger svaret. Det är sant att den inte har lärt språket men då är det upp till och mamman att hjälpa han förstår.

Tro mig, jag försökte på min fölunge men inte förns efter en vecka kunde han läsa av mig och förstå vad jag ville och vad jag var för nån, visst är de födda med instinkter men de uppfostras av sin mamma och de andra hästarna. De är precis som vi, inte födda med språket, det är något man lär sig.
Men hur många fölungar har du haft? Har du sett skilnaden när "imprint training" är gjort? Du har alltid skrivet väldigt bra, och jag tro att du är väl på vägg att blir en riktig duktig NH'er men ett föl och en 6 årig vild häst är så långt från varand. Men samtidet det samma. Du skulle har hanterat fölet lika. Spåket kanske inte fanns men instinkter är som du sa de föddat med. Han förstog inte mamma heller i början men han lärde. Fölet jag imprint trained kunne går bort från trycket vid 1 första dag. Vad jag ville använder det till kom senare.

Visst slängde man på grimman och började lyfta benen osv och försökte vara så NH inriktad som möjligt men visst var det motstånd så det hette duga.

Jag vet att du är väldigt Nh inriktat men igen ett föl lär du inte hantera genom en vanlig clinic eller tränare. Men det finns hjälp man utbilda sig efter. Vet inte om du har läst tråden om "Chopper's story", han är min andra (har haft flera föl och har alltid hantera från dag ett men inte som en person som är utbildad) föl som är imprint trained men Chopper är den första som jag dokumentera som en projekt för utbildning. Och jag som är också väldigt NH inriktad vet att det är inte lätt MEN det är väldigt effektiv och att det fungera om det är gjort rätt.

Trots att han var livrädd så var jag ju tvungen att få på grimman, en NH tränare hade inte tvingat på en grimma på en 13 årig vildhäst som fått panik, det hade inte bara gått.

Men varför var du tvungen att sätta på en grimma så tidigt?

Varför skulle vi var mer försiktig med en äldre vildhäst och inte ett föl? Är de inte född med samma instinkter? Bara att en är 6 år och den andra 6 dagar, betyder inte att de har samma reaktioner. Vad händer med många föl är folk tvinga grimman på och andra saker på fölet och i tur så har vi bekräftat att vi är rovdjur, de tåla oss men inte lita på oss. Och det är det samma också, Mellan en vildhäst och en föl har de inte lärt nåt om människar än så det är nästan lättare att tränna en vild häst än en irriterad "Left brained" häst med själv förtroende (värre om det är en hingst). Det är de första timmarna som du har att "imprint" i de att du kan vara lika viktig som mamma och att de kan lita på dig lika mycket som mamma. Efter 2 dags tid är det bara på lärnings stadiet.


Nu dock efter 6 månader kan han allt det där, blir ledd, stanna, backa, ta upp hovar osv, och han är lika lätt att hantera som vilken häst som helst. Jag tackar mina två ston här hemma som definitivt hjälpt mej att uppfostra den lille bråkstaken ;)
Detta skulle du kunna har haft vid 2 månader om inte tidigare om du hade lite mer utbildning. Du vet lika väl som mig att genom NH är det ALLTID mer att lära sig, det tar aldrig slut.:D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp