Bukefalos 28 år!

Nh - Föl, När?

Sv: Nh - Föl, När?

Jaaa.... asså, det där med grimman var alla uppfödare på mej om "DU MÅSTE FÅ PÅ DEN DAG 1!!!!" samma med benlyftningen "DU MÅSTE TRÄNA FRÅN DAG 1 OAVSETT HUR MYCKET HAN BRÅKAR!"
Gissa vilka utskällningar jag fick i början "Har du inte fått på grimman än!?" För jag var väldigt skeptisk till att kasta mig över fölet, hålla fast honom som folk sa att jag skulle göra. Tänk dig själv om ett rovdjur skulle kasta sig över dig? Men jag gjorde en blandning, satt i boxen i TRE timmar och klistrade på grimman och det gick men han tyckte det var otroligt äckligt. Sen var det inte mer med det, sen kunde han det där ganska fort.

Nej, det är min första egna fölunge men min faster är uppfödare och tar hem russ från lojsta hed så jag har lärt mig mycket hemma hos henne och det var hon som sa att det skadar inte att vänta, hon lär inte sina hästar lyfta benen, det tar hon när hovslagaren kommer och efter det kan dom det.

Jag låter det hellre ta lite mer tid så att det håller i framtiden än att skynda fram, finns ju alltid nya saker att lära sig som sagt. Och om jag inte vet hur man skall göra kan jag ju knappast be hästen om att göra det, då måste jag först komma på hur jag skall göra så att hästen förstår vad jag vill säga.

Men jag märkte redan från början att mitt språk inte dög åt honom han visste inte vad jag menade, så jag lät honom vara efter att jag fått på grimman, visade honom hur jag gjorde mot hans mamma och efter en vecka kunde vi kommunicera. Tyckte inte direkt jag var den rätta personen att lära honom då jag inte har utbildning, jag bara följer sunt förnuft och jag ville ju inte skrämma honom så jag tänkte att det får ta den tid det tar, om jag ser det ur hans perspektiv, är förstående, rättvis och konsekvent så kan det inte bli så fel. Och hellre att det fick ta sin lilla tid för nu är vi tajta, jag ville inte göra något förhastat för jag hade ju aldrig haft en egen fölunge. Behövde tid på mig att komma på hur jag skulle göra och det har ju hållt i längden.

Det enda som har varit ett problem är just lyfta benen, det var lite knepigt men nu är han duktigare än självaste mamma ;) Allt det andra lärde han sig ganska fort men just lyfta benen, nej det förstod han inte vad det skulle vara bra för.

Fast jag snor tråden lite, han är livrädd för bilar, hur vänjer jag honom vid det? Han går ju trots allt i en hage bredvid en 90 väg så tycker han borde vara van. Kan ju inte precis leda honom ute på stora vägen och hoppas att han inte hoppar fram framför en bil.
Jag tog ut honom ur hagen igår och gick på en liten grusväg så kom det en liten bil och Ringo (som fölet heter) flög upp två meter upp i luften och gömde sig bakom mig. Funderar på att låta pappa köra långsamt längs grusvägen medan jag leder ringo, kan det vara en bra idé?? Några fler tips? Vet inte vad jag mer kan göra för han verkar ju lita på mig. Vill helst lära honom det där innan han växer sig större, han är redan stark, men som tur är så är jag det med ;) än så länge...:crazy:
 
Sv: Nh - Föl, När?

Fast jag snor tråden lite, han är livrädd för bilar, hur vänjer jag honom vid det? Han går ju trots allt i en hage bredvid en 90 väg så tycker han borde vara van. Kan ju inte precis leda honom ute på stora vägen och hoppas att han inte hoppar fram framför en bil.
Jag tog ut honom ur hagen igår och gick på en liten grusväg så kom det en liten bil och Ringo (som fölet heter) flög upp två meter upp i luften och gömde sig bakom mig. Funderar på att låta pappa köra långsamt längs grusvägen medan jag leder ringo, kan det vara en bra idé?? Några fler tips? Vet inte vad jag mer kan göra för han verkar ju lita på mig. Vill helst lära honom det där innan han växer sig större, han är redan stark, men som tur är så är jag det med ;) än så länge...:crazy:

Ja meeen! Det e väl en föling det handlar om ? E väl fler som har fölingar här å som behöver lite råd o stöd i knepiga situationer... Eller alla e sååå duktiga :) Inte ja det var därför jag startade denna tråd oc hoppas att fler fyller på med råd och frågor ang Nh och flöingar...
Ha de gott alla ni..
B.B
 
Re: Sv: Nh - Föl, När?

Jag är stolt över folk som tänkar. Men att du har sån funderingar och söker svar till dem. Du är väldigt "open minded" och det är ett bra sak att man kan ta in råd bearbeta det i hjärna och undra om det är rätt eller fel. Som mest med hästar och som PP säger "there is a 50/50 chance or wrong or right. If your wrong, then do it right." Alla av oss gör fel hela tiden men att vi inte grumla på det och säger bara "oops" sen sätta lite energi till att göra det rätt, är en annat sak.


Jaaa.... asså, det där med grimman var alla uppfödare på mej om "DU MÅSTE FÅ PÅ DEN DAG 1!!!!" samma med benlyftningen "DU MÅSTE TRÄNA FRÅN DAG 1 OAVSETT HUR MYCKET HAN BRÅKAR!"
Gissa vilka utskällningar jag fick i början "Har du inte fått på grimman än!?"
Det är synd att så många har bråttom. Detta med "imprinting" har varit runt ett tag men det är nyligen att det är mer diskuterat i böcker och film. De säger att om man "imprint" ett föl så får du en väligt självsäkert häst med människar, och det är därför många stora tränare inte tycker om det för de kan inte intemedera (stavning??) hästar med räddsel lika lätt.

För jag var väldigt skeptisk till att kasta mig över fölet, hålla fast honom som folk sa att jag skulle göra. Tänk dig själv om ett rovdjur skulle kasta sig över dig? Men jag gjorde en blandning, satt i boxen i TRE timmar och klistrade på grimman och det gick men han tyckte det var otroligt äckligt. Sen var det inte mer med det, sen kunde han det där ganska fort.
är det inte sunt förnuft, att man lyssna till sina egna instinker.

Chopper är 3 månader på den 25:e och denna vecka är när jag sätta på grimman. Vi har tränat på hans egna vilkor. Jag kan leda honom med repet men då är det runt kroppen inte hans "kännsliga ställe" (huvud). Inget tvång och det bästa är efter när vi träna så vill han följe mig runt. Om det var obekvämt på nåt sätt så skulle han inte vilja det.

Nej, det är min första egna fölunge men min faster är uppfödare och tar hem russ från lojsta hed så jag har lärt mig mycket hemma hos henne och det var hon som sa att det skadar inte att vänta, hon lär inte sina hästar lyfta benen, det tar hon när hovslagaren kommer och efter det kan dom det.
Igen då är det ett ny rovdjur som kommer och ta det ända flykt sätt han har...sina foter. Träna det jätte mycket tills du känna han är bekvämt med detta.

Ett sätt att lära de plocka up föter är att nipa castanjen (and that i really don't know how to spell:o "chestnut") och lite hud runt det ovanför knä, du niper tills de lyfter sen likasom alla träning är det mycket "pressure and release". Om de rycker bort eller sätta ner det igen så är du där att nipa igen. Hur hårt ska man nipa? Det är det med de 4 phaser igen. Ruba, fråga, får lyft, ruba igen.

Jag låter det hellre ta lite mer tid så att det håller i framtiden än att skynda fram, finns ju alltid nya saker att lära sig som sagt. Och om jag inte vet hur man skall göra kan jag ju knappast be hästen om att göra det, då måste jag först komma på hur jag skall göra så att hästen förstår vad jag vill säga.
Det är precis vad jag tycker om dig. Du har det rätt inställning.


Men jag märkte redan från början att mitt språk inte dög åt honom han visste inte vad jag menade, så jag lät honom vara efter att jag fått på grimman, visade honom hur jag gjorde mot hans mamma och efter en vecka kunde vi kommunicera. Tyckte inte direkt jag var den rätta personen att lära honom då jag inte har utbildning, jag bara följer sunt förnuft och jag ville ju inte skrämma honom så jag tänkte att det får ta den tid det tar, om jag ser det ur hans perspektiv, är förstående, rättvis och konsekvent så kan det inte bli så fel. Och hellre att det fick ta sin lilla tid för nu är vi tajta, jag ville inte göra något förhastat för jag hade ju aldrig haft en egen fölunge. Behövde tid på mig att komma på hur jag skulle göra och det har ju hållt i längden.
Med fölen göra vi samma sak som en häst fast med en lugnare teknik och att man ger de mer tid.


Det enda som har varit ett problem är just lyfta benen, det var lite knepigt men nu är han duktigare än självaste mamma ;) Allt det andra lärde han sig ganska fort men just lyfta benen, nej det förstod han inte vad det skulle vara bra för.
Samma som ovan men en liten tips. OM du fortfarande har mamma med fölet kan det gå lättare när de dia. Man kan framföra och indroducera mer övningar när de dia. Det är deras säkert ställa.


Fast jag snor tråden lite, han är livrädd för bilar, hur vänjer jag honom vid det? Han går ju trots allt i en hage bredvid en 90 väg så tycker han borde vara van. Kan ju inte precis leda honom ute på stora vägen och hoppas att han inte hoppar fram framför en bil.
Jag tog ut honom ur hagen igår och gick på en liten grusväg så kom det en liten bil och Ringo (som fölet heter) flög upp två meter upp i luften och gömde sig bakom mig. Funderar på att låta pappa köra långsamt längs grusvägen medan jag leder ringo, kan det vara en bra idé?? Några fler tips? Vet inte vad jag mer kan göra för han verkar ju lita på mig. Vill helst lära honom det där innan han växer sig större, han är redan stark, men som tur är så är jag det med ;) än så länge...:crazy:

Jag tyckte att iden du hade med att pappa körde var bra. När pappa kommer och Ringo märke bilen, det gör han även innan han flyger i luften, har koll på han kroppspåk, när han märke bilen har pappa stanna. Om Ringo står i samma stället du ska står lungt och av kopplat, om han måste rör sina foter låter honom gör så utan att försöker hålla han still. Om du känna att han ska explodera då är du för nära går undan lite från bilen tills du hitta ett stället han kan står still och titta. när han har ståt för ett lite tag så gå du iväg några meter. Sen vända om och går mot bilen igen(hela tiden är bilen i samma plats och tänka på var denna gräns var när han märkt bilen första gången) när du ser att han höjer huvud, ser rädd ut, att öronen börjar röra sig runt fort, mm. Stanna igen och går där ifrån sen vända mot bilen igen osv, osv. Du kommer märke när han sänka huvud är mjukare i ögon, öronen rör sig mer sakta, så är det dags att vända iväg eller gå mot. Du också kommer märke att hans gränsar ändra.

Det är som om du gick up till en berg och nån vill att du ska kolla över kanten. Du gå inte rakt up till kanten du ta små baby steg mot det backa när det är för mycket och sen när du känna det räcker så lutar du lite och säger "ooh how nice" sen backa direkt. Om du tar honom till kanten för fort så blir det i sig själv för skrämande och han kommer aldrig lite inte på dig att du inte står bakom honom och säger "aah come on, just go closer". De behöver bearbeta genom det. Alla hästar har olika gränsar. Visa kan tar 3 meter i taget och vissa kan bara gör 3 decimeter i taget. Om du läser vad han säger så kommer du vet när det är dags att fortsätter. Du kaske inte kommer att går förbi första dag men det är ok om det tar tid. Du kan göra de 7 lekarna samtidet också så att han har andra saker att göra. Mycket "approche and retreat" det mer "retreat" du gör det mer det fortare du kommer närmare på hans vilkor inte dina. Du säkert kan lägga lite trycket där och han går närmare fortare men då är det ditt iden inte hans.
 
Träna mycket med att göra de "okännslig" för saker, t ex en plast påse som låter mycket, likasom ovan med bilen är det samma där om fölet är skrämd för ljud/saken var längre bort gå närmare sen går därifrån. Går närmare sen backa igen. Börjar rubba på dig själv (well that sounded bad but i think you know what i mean:o :rofl: ) med plast påsen samtidet du går fram och till baks.

Du kan anvnder täcke, rep, vad som helst, bara hitta på vad du kan. låt de undersöker allt själv. slänga grejer på golvet och backa undan så det finns ingen tryck från dig. Börjar märke när de vissa att saker är obekvämt, då vet du vad det är du ska träna.

Men är det en sak du undra säger det och ser om vi kan hjälpas åt.:D
 
Sv: Nh - Föl, När?

Okey, jo vi gjorde en liten "bil" träning med Ringo igår. Jag bad pappa köra till grannen och tillbaka. Först verkade som om Ringo ville följa med bilen, han gick glatt efter och kikade nyfiket "vad är det för underlig sak så säg?" Sen när vi mötte bilen igen (hade sagt till pappa att han skulle sakta in otroligt mycket) och det gick faktiskt väldigt bra - till en början, precis när bilen var bredvid hoppade han till lite och skakade på huvudet, sen vände han och försökte trava efter bilen. Jag kände inte för att träna mer då jag var nöjd med att han hållt alla fötterna på marken iallafall. Fast jag gick fram till stora vägen och lät honom kika när en bil for förbi och då var det inga konstigheter. Dock var vi ju lite längre ifrån den bilen än pappas bil för grusvägen är ju lite smalare.
När bilen står still eller när han går bakom då är det nästan som om han tror att det är något som han skulle kunna leka med, men när bilen är bredvid och i rörelse så är det lite äckligt, men han kanske känner sig trängd, känns nästan så.
Allt annat är han inte ett dugg rädd för, jag har pressenningar som ligger på tomten, plastpåsar som hänger i stallet, täcken som hänger och fladdrar. Ibland kan jag vara så spontan att jag passar på att banka i spannet jag tar med mig till stallet och kanske kör den här "oj, jag råkade tappa den"
Ingen av hästarna bryr sig. Men just bilar är han väldigt osäker på, dom andra två bryr sig inte ett dugg.
Det ligger nånting i det du sa tidigare, att ifall jag väntat att göra allt på hans villkor som du gör med din så hade det kanske varit annorlunda, för min tvåråiga welsh mountain här hemma hade ju inte blivit hanterad alls när jag fick henne vid ett års ålder, rädd för allt och alla, tog väl en månad innan jag kunde röra vid henne överhuvudtaget. Hon hade dock blivit nerbrottad som liten för att folk promt skulle ha en grimma på henne. Men nu efter ett års tid så kan hon alla grunderna i hanteringen och vem som helst kan i princip hålla på med henne. Och jag har en konstig känsla av att hon kommer vara lättare att ha att göra med än min fölunge. Bara en känsla jag har... bara för att han, från första stund, varit rätt så säker på vad människan är för filur. Visst, han springer inte på mej, han bits inte, han respekterar ju mig för den jag är men min tvååriga welsh mountain är mer lyhörd på något sätt. Nästan ingen tror på att hon bara är två år för hon beter sig som om hon vore en 20 årig gammal läromästare.
 
*Jag tycker att han vill följe bilen är jätte bra! Låt honom göra så har papa köra ser om Ringo är intresserad av att följe sen stanna och stänga av bilen låt honom stanna om han vill eller går framåt eller backåt det är up till honom men de är så nyfiken så många gånger vill de undersöker "backifrån" (=ingen ögon). om han kommer upp så kan har pappa en morrot i handen utanför fönster (armen stilla låt hästen ta det istället för att pappa "matta" honom) så fort han har visat att 1. har lungnat ner med detta i kroppspåks form eller 2. hän är för spänt gå i väg. Men låt honom göra det själv du stanna på sidan med dina ögon/naveln bort från honom eller på backen, på detta sätt kan du tabort trycket du kanske omedveten framföra.

Tycker det var bra du inte var för givig (greedy) du gjode helt rätt att stanna var du kännde det räkte.:banana:

Som sagt att du kanske missade denna "imprint" chans men du kan du allifall lära honom ändå. Det kan bara ta längre att nå det förhållande ni önskar.

Detta med grimman du kan lära om honom om till example när du ska ta på grimman, vissa han täcken att han tycker inte om det och bara tåla det för han måste? Han kan vissa det med öron, att han flytta huvud bort från dig, att han försöker komma undan på nåt sätt, även om det är det minsta försök. Läsa han hur det går.
 
Sv: Nh - Föl, När?

Okey, låter som en bra ide med moroten där.

Han verkar inte ogilla grimman alls, han brukar krypa i den själv för han gillar att komma ut ur hagen vad det än innebär, en tur, bara kika på gården lite, gå in i boxen... Så att ta på grimman e ju inga problem. Och jag kan borsta honom och han beter sig ju som om vi har en bra relation men har ändå en underlig känsla av att han kunde varit lite mer lyhörd, att han i vissa fall kan vara lite väl självsäker på oss människor
 
Sv: Nh - Föl, När?

:angel: Man är alltid (eller inte) NH-are nära sin häst. Det finns i en, så att säga. Därför tillhör jag dom som inte "tränar NH" utan "är NH" (försöker vara), alltid.
Som det verkar, antar jag att du är ute efter "NH-knep och NH-träning". Men detta utan rätt inställning och känsla är tämligen bortkastat. Okunniga repviftare finns det tillräckligt av.
Därav mitt koncisa svar.

En kommentar till dom 4 faserna. Viktigt, anser jag, att man förmedlar till hästen att man vill ha en reaktion, förflyttning i det här fallet, på "handpåläggningen". Annars riskerar man att få en häst som ständigt går undan för beröring. Skillnad på "jag vill att du tar ett steg åt vänster" och "jag vill kolla på fläcken".

Annars är jag helt överens med CS m fl. Man "NH-hanterar" så tidigt som möjligt och så konsekvent som möjligt. En grundregel, ta det lugnt och i små bitar. Exempelvis tillvänjning av föremål och hanterande.
Att stå uppbunden... Vi tar till det gamla goda sättet? Sätt på fölet en stark grimma och knyt fast i en stolpe så den inte kan dra sig loss. Efter ett par minuters eller timmars kamp har det resignerat och gett upp. Knäckt och snäll!?

NH- ta det från början i så små steg som behövs och låt hästen bestämma takten. Läs och lyssna. Nivå: Grimman är OK för fölet, så man håller fast i grimskaftet och kollar reaktionen. Går bra- fortsätter att hålla fast och "hanterar", går bra- flyttar till stallet och har grimskaftet runt en stolpe, går bra- låser fast grimskaftet och rör sig runt fölet under "hanterande", går bra- avlägsnar sig en liten bit osv, osv. Går det snett någonstans, backar man snabbt ett steg, delar upp det i ännu mindre steg och börjar om. En sådan kedja av steg kan ta allt från minuter till dagar. Ha inte för bråttom!

I slutänden har man ett föl som tycker det är en självklarhet att man ibland måste stå uppbunden och inte ser något negativt i det eller vill dra sig loss.
Med ett rätt skolat föl, fr a imprintat, går steg som ovan fort att klara av. Ofta med flera steg åt gången.

Hade du problem med grimm-påsättning? Samma sak! Börja lågt, kanske ta ett snöre och håll mot halsen på fölet. Man måste komma ihåg att det strider mot hästens instinkter (och mina ;) ) att vara fast och begränsad i sin rörlighet. Flytta runt snöret med olika rörelser osv. Läs och lyssna på hästen! Var positiv! Gör absolut inte ditt hanterande till något märkvärdigt!!

Der man gör är så mycket mer än en inlärning. Man bygger på gemenskap och förtroende. Man bygger tillit och självförtroende. Man påverkar hela existensen för häst och en själv.

LIA
 
Sv: Nh - Föl, När?

CS,
jag brukar också hänga på grimma på nyfödda föl. En del i imprintingen. Att "leda" i grimman är däremot något som brukar ta ett par, tre dagar. Dom måste först börja inse vad tryck/släpp och begränsning innebär.

Nej, jag tror inte att fölet ser sin mamma i grimma och tänker: "jag vill också". Våra hästar har f ö inte grimma annat än i undantagsfall.

Jag gör allt med fölet ihop med stoet, för hon är ju van vid alla tokerier. På så sätt är jag en del av familjen och flocken, och fölet rantar gärna med även om stoet sysslar med annat.

LIA
 
Sv: Nh - Föl, När?

:angel: Man är alltid (eller inte) NH-are nära sin häst. Det finns i en, så att säga. Därför tillhör jag dom som inte "tränar NH" utan "är NH" (försöker vara), alltid.
Som det verkar, antar jag att du är ute efter "NH-knep och NH-träning". Men detta utan rätt inställning och känsla är tämligen bortkastat. Okunniga repviftare finns det tillräckligt av.
Därav mitt koncisa svar.

LIA

Nej är inte ute efter nån "snabb fix"! Men nån gång så måste man ju lära sig "tänka/agera Nh" (Börja) Nån gång har kanske även du tränat nh i din tidigare 'karriär' ?? Har inte räknat med att det ska falla ner från skyarna på mig... Och är nog inte född med detta fenomen heller...
Förhoppnings vis kommer Nh att vara lika naturligt för mig sen, som det är t.ex att köra bil, gasa/ frikoppla/växla/bromsa, inget jag tänker på idag när jag kör... Men jag har en gång gått på bilskola...
Kanske dessa kort svar utan förklaring leder till ännufler "repviftare" ?
Bara en tanke?
B.B
 
Sv: Nh - Föl, När?

Nån gång har kanske även du tränat nh i din tidigare 'karriär' ??
Säkert. Fr a lärt mig om NH. :)
Jag tror inte korta svar gör någon skillnad alls beträffande "repviftare". Däremot kanske en och annan tar sig en extra funderare på vad människan egentligen menade. Och inser att NH är så mycket mer än "några övningar".

Från det ena till det andra... Allt det andra jag skrev i mitt inlägg då? Du bad om "tips och goda råd", så jag tog och ansträngde mig.
Ingen respons?

LIA
 
Sv: Nh - Föl, När?

Säkert. Fr a lärt mig om NH. :)
Jag tror inte korta svar gör någon skillnad alls beträffande "repviftare". Däremot kanske en och annan tar sig en extra funderare på vad människan egentligen menade. Och inser att NH är så mycket mer än "några övningar".

Från det ena till det andra... Allt det andra jag skrev i mitt inlägg då? Du bad om "tips och goda råd", så jag tog och ansträngde mig.
Ingen respons?

LIA


Absolut är jag tacksam, tro inget annat :bow:
Och förhoppningsvis är era goda råd och kunskaper även till gangn för andra som är i Nh´s trevande start

B.B
 
Re: Sv: Nh - Föl, När?

CS,
jag brukar också hänga på grimma på nyfödda föl. En del i imprintingen. Att "leda" i grimman är däremot något som brukar ta ett par, tre dagar. Dom måste först börja inse vad tryck/släpp och begränsning innebär.
Your preaching to the wrong choir.:smirk:
Du har ditt sätt och jag har mitt. Och mitt sätt, sätta jag inte på grimman första dag.

Nej, jag tror inte att fölet ser sin mamma i grimma och tänker: "jag vill också". Våra hästar har f ö inte grimma annat än i undantagsfall.
Vart kom det ifrån?:confused:

Jag gör allt med fölet ihop med stoet, för hon är ju van vid alla tokerier. På så sätt är jag en del av familjen och flocken, och fölet rantar gärna med även om stoet sysslar med annat.
Jag kanske kan inte skriva lika fina ord och meningar som dig (mångar gånger vad du har skrivet är jag faktis avundskjuk av din förmåga att framföra mina tankar, minus the claws, på ett tydligt sätt) eller att jag missförstår vad du är ut efter nu, men tro inte för en minute att jag inte kan eller inte vet vad händer i NH världen. ;)
 
Var tvungen att lägga in nåt igen. ovan inlägg kom aldrig. Konstig!
 
Sv: Nh - Föl, När?

Jag svarade i huvudsak på ditt inlägg till Ragnhild!

Not preaching, just informing about my way.
Det är skillnad mellan att vänja fölet vid grimma och att lära det hur grimma används, vilket jag försökte framhålla. Om jag förklarar rätt. Skulle förmodligen även tillagt att "mina" föl inte bekymrar sig det minsta om att få grimman på sig (alltså som detalj i imprintingen).


Vart kom det ifrån?
Du tog upp det någon annan skrivit tidigare: Den ser att mamma har en grimma och fölet säger "den vill jag också har".
Så jag skrev min syn på det. :o


"Jag gör allt med fölet ihop med stoet, för hon är ju van vid alla tokerier. På så sätt är jag en del av familjen och flocken, och fölet rantar gärna med även om stoet sysslar med annat."
Ditt svar:
"men tro inte för en minute att jag inte kan eller inte vet vad händer i NH världen".

:confused: Missuppfattning? Jag svarade på ditt svar: "Det är var din och min träning är annorlunda. Jag skulle inte har taget det bort från sin mamma. Det kan skapa oror i båda." Dvs, jag är överens med dig!

Språkförbistring? :)

LIA
 
Senast ändrad:
Re: Sv: Nh - Föl, När?

Jag svarade i huvudsak på ditt inlägg till Ragnhild!
:D uppfattat


Not preaching, just informing about my way.
Det är skillnad mellan att vänja fölet vid grimma och att lära det hur grimma används, vilket jag försökte framhålla. Om jag förklarar rätt. Skulle förmodligen även tillagt att "mina" föl inte bekymrar sig det minsta om att få grimman på sig (alltså som detalj i imprintingen).
Ja, mina andra föl har jag fått grimman på mycket tidigare men denna killen har väldigt stark skydd instinkt från upper mungipan raka upp till öronen dvs ovan sidan av hans ansikt. Jag kan nu rubba/klappa honom dit (han tåla det mesta) men det är fortfarande en "ity-bity" motstånd som jag vill har helt borta innan jag får på grimman. Ja, kunne har gjort det när han var född men så fort han var född så tycker han inte om sin ansikt ska hanteras inte äns från mamma och jag tyckte jag skulle göra detta nu som jag håller på att vidare utbilda mig än den vanliga sätt. På hans vilkor, när han är beredd. Mina andra som du sa har jag också fått på grimman på utan bekymmer. Jag kan leda runt honom med rästen av kroppen så det har inte vara så viktig att har bråttom till det.

Du tog upp det någon annan skrivit tidigare: Den ser att mamma har en grimma och fölet säger "den vill jag också har".
Så jag skrev min syn på det. :o
:D ahhh så du har inte läst vart det kom från, eller min syn på det heller. "NH träning med föl" inlägg 39 paragraf 5.

Språkförbistring? :)
:rofl: yaaa, Haven't you noticed yet?:rofl: :D
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 972
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp