Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

*Skrattar* Det gäller nog oavsett mängd mat för vissa hundar. När man inte äter, svälter man!
Mina får ju också tugg, godis och ibland en frusen vitfiskfilé som mellanmål.. men så är de ute i vinterkylan hela dagarna, och jag tror att det är där en hel del av energin går åt. Särskilt för russeln som ingen riktig päls har.

Kylan och snö gör massor för att bränna fett och ge muskler:laugh: Märkte direkt när jag pajjade foten och enbart gick runt kvarteret en vecka och hundarna fick lite extra matberikning pga tristressen med trasig matte = dom gick upp 2 hekto vardera:eek: Nu har jag välkomnat den nya snön så framförallt den minsta ska bränna bort det igen - henne syns det på direkt då hon dels bara väger 5 kilo och dels är så kort:angel:
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Ja jag tror absolut att färskfoder är bättre!

Så länge hon är i bra hull och äter när hon är hungrig så är det ju ingen fara, hon får i sig det hon behöver. Jag tycker dock det är väldigt skönt att min hund nu faktiskt äter med glädje varje måltid (och går att hålla i normalhull, vilket inte riktigt gick tidigare även om han naturligtvis inte svälte sig själv).
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Knappnål.

Min enda lilla väger hela 9,5 kg och äter 300g Fodax Röd varje dag. Plus lite ben, godis etc under veckans gång, det varierar rätt så mycket. Hon är dock lite väl tunn i perioder ändå, men hon växer fortfarande lite (Bara 1 år) så det är väl därför.
Hon får i sig nästan dubbelt så mycket som sina släktingar hos min mamma, men så motioneras hon likadant och lever ihop med en flock aktiva Amstaffar också, samt fystränas en del och ska snart börja med hårdare träning.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Min Puff väger numera 5,3 kg (det har tagit mig nästan 1,5 år att få upp honom 0,4 kg).

Saxar in mitt svar från en tidigare tråd om din hund.
Min puff är också kinkig med maten.

Han får Bravo färskfoder och har fri tillgång till torrfoder (Royal Canin Dermacomfort) av vilket han äter ½-dl/dag. Det tog tid innan han började äta så mycket...

Han får 1 bravoburgare (150 gr) och det tog ett tag innan jag insåg att han helst vill ha den ljummen. Alltså tar jag fram direkt ur frysen o tinar den i micron. Då äter han direkt.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Min Puff väger numera 5,3 kg (det har tagit mig nästan 1,5 år att få upp honom 0,4 kg).

Saxar in mitt svar från en tidigare tråd om din hund.


Han får 1 bravoburgare (150 gr) och det tog ett tag innan jag insåg att han helst vill ha den ljummen. Alltså tar jag fram direkt ur frysen o tinar den i micron. Då äter han direkt.


Om han äter två foder som mestadels innehåller spannmål är det väl inte jättekonstigt om han inte går upp i vikt?
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Kl.

Min lilla väger knappt 2 kg och käkar ca 50-100 gram VOH per dag. Utöver det har hon fri tillgång på standardt, tuggben och får alltid träningsgodis eller något att smaska på utöver det. Hon behöver en del för att hålla vikten.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Jag har en Dvärgpinscherhane som väger 6 kilo och han äter 300 gram Bravo färskfoder per dag. Varvar mellan bas och vilt. Nu har jag dock börjat ge mer och mer BARF så då kommer jag succesivt kunna minska på färskfodret.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

En sak jag kom och tänka på, är tex 100 g Bravo samma som 100 gram Voh?
Har dom samma näringsvärde eller skiljer det sig? Att man ger mer eller mindre beroende på sort?:)
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Hm.

Nu har jag rätt kass koll, men jag vill minnas (var så länge sedan) att mina hundar behövt större mängd av Bravo än de behöver av VoH. Rent amatörmässigt tänker jag mig att det beror på kötthalten VS spannmålshalten och att Voh har högre smältbarhet pga att det inte finns spannmål i. :confused:
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

En sak jag kom och tänka på, är tex 100 g Bravo samma som 100 gram Voh?
Har dom samma näringsvärde eller skiljer det sig? Att man ger mer eller mindre beroende på sort?:)

Jag ger Bravo (special med vom) just för att kunna ge hyfsad mängd av fodret utan att få tjock hund. På VoH kunde jag (oavsett sort) knappt ge någonting utan att hon blev tjock.

Med tanke på att innehållet skiljer mycket så lär det utan tvekan vara väldig skillnad på hur mycket hundar behöver av det. VoH innehåller ju bara animaliska produkter. Bravo innehåller ca 40-45% animaliska produkter, resten är potatis och spannmål (varierar mellan olika sorter).
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Om han äter två foder som mestadels innehåller spannmål är det väl inte jättekonstigt om han inte går upp i vikt?

Till skillnad mot Doggy som han (knappt) åt när jag hämtade honom???

Som vanligt dömer vi snabbt på Buke, utan att veta hela historien :grin:
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

En sak jag kom och tänka på, är tex 100 g Bravo samma som 100 gram Voh?
Har dom samma näringsvärde eller skiljer det sig? Att man ger mer eller mindre beroende på sort?:)

Lite beror det på vilken sorts av Bravo, men över lag så kan man ge mer av Bravo då det enbart innehåller 40-45% animalier och mycket mindre fett än VoH.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Läs vad du skrev (även om du menade något annat så idiotförklarade du mig ordentligt) så förstår du nog.

Det var din ûberöversittarton jag reagerade på!!!!

Det är så förbannat typiskt Bukes "intelligensia" att alltid vara snabba på att döma ut andra.

När det gäller så tar jag i första hand råd av kunnig person i verkliga livet före en fiktiv person på nätet och jag är helt övertygad om att min veterinär som träffat min hund är bättre på att ge adekvata foderråd än en fiktiv person, på nätet som aldrig träffat hunden eller jag ens vet om denne har någon kunskap öht.

Om det nu bara är vissa foder som är nyttiga för hundar och inte gör de undernärda är det ju konstigt att vi har så många övergödda hundar :angel:

Det är inte alltid den som hörs och låter mest som har rätt.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

En sak jag kom och tänka på, är tex 100 g Bravo samma som 100 gram Voh?
Har dom samma näringsvärde eller skiljer det sig? Att man ger mer eller mindre beroende på sort?:)

Det beror på vilket Bravo respektive vilket VoH som du ger. Olika sorter har olika energiinnehåll. Läs på energideklarationen så kan du räkna ut hur mycket du ska ge. :)
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Men jösses.

Jag ger ju Bravo själv, dessutom deras "tjockisfoder" till en hund som inte var tjock ens när hon började få fodret.

Jag har aldrig menat att döma ut dig, däremot innehåller Bravos foder mellan 40-45% animaliska produkter, resten är potatis och spannmål. Läser man på lite om foder så brukar det från alla håll gå att hitta att hundar inte tar upp speciellt mycket energi från spannmål, alltså borde hundarna lättare gå upp i vikt om de får ett foder med mindre mängd spannmål.

Om du skriver att din hund inte fungerar perfekt på fodret du ger, är det då en bra idé att bli sur på de som börjar fundera på vad du skulle kunna göra för att hitta ett foder som skulle kunna fungera bättre?

Jag har hängt på buke i många år. Jag har blivit ifrågasatt måååånga gånger. Ändå är det aldrig någon som "dömt ut mig". Men å andra sidan försöker jag först och främst se det som att folk försöker hjälpa när de säger något som jag kanske inte tänkt på själv, inte så att alla som säger något nytt/konstigt/whatever är dumma. Dessutom är det stört omöjligt för alla att alltid uttrycka sig perfekt. Ska man behöva tretusen :love:-smilieys för att folk ska förstå att man inte är sur hela tiden?

Om du tänker dig att vi istället hade mötts ute på stan och jag frågat "Vad har du gjort idag?", helt neutralt, då har du vilken ton jag i 99% av fallen har i mina tankar när jag skriver inlägg i forum. Att skriva när man är sur brukar knappast leda till något vettigt, inte för mig i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

Du förutsatte att de foder jag ger idag är de som jag gett hela tiden och att det därför inte fungerar perfekt
Jag kan liksom inte se hur du kan läsa ut det ur de meningar jag skrev.

Hade du frågat hade du fått veta att han är mycket besvärlig i maten (troligtvis har han fått stryk i samband med mat :eek:) och han var kraftigt underviktig när jag hämtade honom.

I samråd med veterinär har foder provats ut och de foder han nu äter har han ätit det senaste halvåret och det är nu han börjat gå upp i vikt. Dessa foder äter han otroligt nog med glädje och han vaktar det t.o.m. så att katterna inte äter upp det, vilket inte var fallet med tidigare foder. Har provat VoH med matvägran som resultat. Katterna däremot tyckte om det. Nu är han dessutom kastrerad sedan 2 månader tillbaka så jag hoppas att han inte faller ur lika mycket när grannhundarna löper som han gjort tidigare.
 
Sv: Ni med små hundar, hur mycket färskfoder?

När hon fick VoH fick hon 100g per dag, just nu äter hon Bravo vilt och får lite över 200g per dag, ändå måste vi nog öka på lite då hon ändå inte håller hullet helt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 001
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 557
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, enligt dig alltså! :) Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
10 612
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 213
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp