Bukefalos 28 år!

Ni som kör hoj

Zewz

Trådstartare
Ta på er en reflexväst. Klä er väl. Kör med helljus. Och var försiktiga!
Jag var väl klädd, höll hastigheten, och tyckte mig vara försiktig men det räckte med att en bilist inte såg mig och så blev det såhär...

Nu har jag varit hemma en vecka från sjukhuset men är så frustrerad att inte vara mig själv än. Sprucken urinblåsa, frakturer i ena foten, muskelblödningar och ert huvud som inte hänger med. Inte blir det roligare av att inte kunna ta hand om dottern på 2,5 månad själv.

Kör försiktigt därute!
 
Sv: Ni som kör hoj

Ta på er en reflexväst. Klä er väl. Kör med helljus. Och var försiktiga!
Jag var väl klädd, höll hastigheten, och tyckte mig vara försiktig men det räckte med att en bilist inte såg mig och så blev det såhär...

Nu har jag varit hemma en vecka från sjukhuset men är så frustrerad att inte vara mig själv än. Sprucken urinblåsa, frakturer i ena foten, muskelblödningar och ert huvud som inte hänger med. Inte blir det roligare av att inte kunna ta hand om dottern på 2,5 månad själv.

Kör försiktigt därute!

Och ni som kör bil: Uppmärksamheten ska vara på trafiken och det finns andra fordon än stora bilar och lastbilar som finns i trafiken. Jag såg igår en otäck nästan-incident med en motorcykel där bilföraren framför helt verkade missa MC:n som kom i rondellen (och jag tyckte inte att hen hade osynlighetsmanteln på). Som tur var lyckades hojföraren göra en snabbväjning och det fanns plats för det....

Bilden såg otäck ut och bilen såg rejält tilltufsad ut. Hoppas du blir helt återställd - krya på dig!
 
Sv: Ni som kör hoj

Stor/tung bilsyndromet, gärna även dyr. Syndromet karakteriseras av att förarna av dessa fordon anser sig ha företräde i alla situationer, ju större viktskillnad desto mer företrädesrätt.
Lättviktare, motorcyklar o annat löst pack får skylla sig själva om de inte håller undan.
:banghead: :banghead: :banghead:
 
Sv: Ni som kör hoj

Usch, hoppas du kryar på dig snabbt!

Jag har reflexväst, ordentliga skydd ( ryggplatta och allt) svettas som en gris i värmen men det är det värt när man läser om alla olyckor som sker.

/B
 
Sv: Ni som kör hoj

Stor/tung bilsyndromet, gärna även dyr. Syndromet karakteriseras av att förarna av dessa fordon anser sig ha företräde i alla situationer, ju större viktskillnad desto mer företrädesrätt.
Lättviktare, motorcyklar o annat löst pack får skylla sig själva om de inte håller undan.
:banghead: :banghead: :banghead:

Det stora problemet är att bilisterna missbedömmer fart o avstånd.
En mc är inte mycket större än en moppe som rör sig i 30.istället kommer den i 90.

Nu vet jag inte statistiken, men få fordon, har jag intrycket, är inblandade i så många dödliga singelolyckor som mc.

Sedan är det en fysikaliskt naturlighet att alla som färdas oskyddades trafiken måste betrakta allt som rör sig med största misstänksamhet.
 
Sv: Ni som kör hoj

När jag bytte till Honda CR-V från en SAAB kombikupé blev jag förvånad över hur mycket extra avstånd jag fick av andra trafikanter, inte många som försökte preja mig av vägen när de hade bråttom t ex, trots att skadorna vid en smäll hade blivit likvärdiga eftersom de vägde lika mycket.
När jag sedan bytte till en BMW 345 xi så snävar övriga trafikanter in på mig igen, trotts att denna väger mer än de två förra.
 
Sv: Ni som kör hoj

Jag bytte från en Land Rover till en Yaris, och första gången jag åkte genom stan i rusningstrafik kunde jag inte förstå vad det tagit åt folk. Inte en jäkel släppte in mig, när jag blinkade och ville byta fil...

Mötta btw ngt riktigt ruskigt på väg hem för inte alls så länge sedan. I kolmörkret på slingrig 70-väg möter jag en moped - utan en enda lampa och på fel sida vägen i en kurva. Jävlar vad jag stod på bromsen.

TS - krya på dig!
 
Sv: Ni som kör hoj

Det är ju lättare att dölja en mc i fel vinkel med en balk än en långtradare. Men båda går att missa :crazy: (därför kollar man mer än en gång).
 
Sv: Ni som kör hoj

Usch och fy, hoppas du kryar på dig snabbt!
Ett annat tips för att undvika olyckor är att gå vidareutbildningar (Landsbygds, ca hälften av dödsolyckorna är singelolyckor. Fast så är också 25-30% av förarna körkortslösa, påverkade och/eller kör på lånad/snodd hoj...). Även om det ofta är en bilist som gör felbedömningen så har man större chans att reda ut en jobbig situation om man tränat på att hantera sin hoj bra och även att dämpa sina överlevnadsreaktioner. Säger förstås inte att du hade kunnat gjort något annorlunda, men generellt är det så. Själv kör jag mer och mer bana (med avåkningszoner och beredd ambulans) och mindre på väg just för att det känns tryggare. Jättetråkigt att du råkade illa ut, hoppas som sagt att du repar dig fort!
 
Sv: Ni som kör hoj

Det finns många bra kurser men just den här kollisionen hade jag nog inte kunnat undvika på annat sätt än att stanna hemma... Minns inte själva krocken men med tanke på kollisionspunkterna svängde hon helt enkelt rakt in i fronten på mig...
Det blir bog bana för mig med när jag ska börja köra igen. Maken tävlar en del så jag får väl börja där...

Såg igår en kille som körde iväg på hoj i shorts och t-shirt. Man vill bara ruska om folk och försöka få dom att fatta. Jag övervägde själv att ta ta jeans den där dagen, jag skulle ju "bara" in och besiktiga hojen. Är väldigt glad att jag hade mina goretexbyxor med lite skydd i...
 
Sv: Ni som kör hoj

Nämen du ska köra skitasnabbt och gasa om folk hela tiden på höger sida för att undvika olyckor! *ironisk* Jag längtar tills folk ställer undan sina motorcyklar igen. Så illa kör de vart vi bor :-( Jag har ofta hjärtat i halsgropen när det åker förbisett streck från något konstigt håll. Kan tillägga att min pappa kör MC och har alltid gjort, så jag är uppvuxen med bra MC-körning.

Sen är vallhund inne på något väldigt intressant som gäller även hos oss. Ju större, dyrare och svartare en bil är ju sämre kör de och tror att små bilar alltid har väjningsplikt. En del tutar om man håller sin kurs i rondellen och inte saktar ned och släpper in dem... (Trots att det inte ens är tät trafik, med vad gör man inte om man närmar sig en rondell i typ 70)
 
Sv: Ni som kör hoj

Nä alla olyckor går förstås inte att undvika och jag menade absolut inte att du borde eller hade kunnat gjort något annorlunda. Men ju "sämre" bilisterna kör, desto bättre måste vi köra känns det som. Och även när det inte är något annat fordon inblandat så kan vår förmåga att agera rätt i en krissituation (grus i en kurva tex) göra stor skillnad.
 
Sv: Ni som kör hoj

Usch vad obehagligt! Men samtidigt är jag inte förvånad. Nu sen jag började övningsköra så inser jag även hur många dårar som befinner sig på vägarna, de är stressade, kör som om de stulit både bil och bensin. Dessutom ska man ju lägga in status på Facebook på sin Iphone att man är ute och kör eller nåt *Suck* Så det är klart att man missar saker som MC-åkare då. Hoppas du blir återställd snart. Krya på dig!
 
Sv: Ni som kör hoj

Du har min sympati, krya på dig.

Har åkt hoj sedan barnsben och fick lära mig tidigt att betrakta bilister som älgar, de kan komma ut när som helst och hur som helst framför en.
Något annat att tänka på så de inte lika lätt tror att det är en moppe man sitter på, är att hålla till vänster i filen så man inte ligger intill höger som moppar och mer sakta körande gör.

Viktigt också att ha förmågan att se långt fram på vägen och registrera vad som kan hända och anpassa farten till det.
Sålde dock Harleyn 2009 och köpte fler hästar :D:cool:

Ride free, ride safe, ride cool.
Rolle f.d Biker WLMC
 
Sv: Ni som kör hoj

Man måste alltid köra som om man är osynlig.
Det är det enda som fungerar.
Ingen ser en hoj.

Inte_Ung, hojåkare sedan 30 år.
1 år bakpå, 1 år övningskörning och 28 år med eget körkort.
Och jag har klarat mig bra.
 
Sv: Ni som kör hoj

.... kör som om de stulit både bil och bensin.

Och oftare än man tror så är det precis så.
De har stulit bilen.
Det var så en liga med bilstölder till Öst upptäcktes.
De omkringboende ledsnade på busåkat och Polisen satte upp en hastighetskontroll.
Ligan sprängdes och i princip allt busåka upphörde.

Man skall därför akta sig för "vilda bilar", unga biltjuvar har ingen självbevarelsedrift och blir mycket farliga.
 
Sv: Ni som kör hoj

Sedan finns ju varianten "släppa gasen" som vi råkade ut för häromdagen.
Enfilig 110väg, ekipaget som är en bit framför släpper förmodligen gasen helt (inga bromsljus!) för plötsligt ligger vi alldeles bakom bilen så sambon får bromsa rejält.
Ända ner till 60 km i timmen....för där puttrade plötsligt bilen fram ett tag. Åtminstone fram till dubbelfiligt för där körde vi förbi.

Man skulle gärna vilja veta orsaken till en sådan grej. Och det var inte en gammal tant/farbror heller.....

Krya på dig!
 
Sv: Ni som kör hoj

Stor/tung bilsyndromet, gärna även dyr. Syndromet karakteriseras av att förarna av dessa fordon anser sig ha företräde i alla situationer, ju större viktskillnad desto mer företrädesrätt.
Lättviktare, motorcyklar o annat löst pack får skylla sig själva om de inte håller undan.
:banghead: :banghead: :banghead:

Efter att ha legat och kört 45 mil på de svenska semestervägarna igår så har jag kommit fram till att medelålders män inte borde få köra SUV/Volvo XC. Idiotkörning så det vänder sig i magen på en annan.
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 241
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 045
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 844
Senast: syrran
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 229
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp