Bukefalos 28 år!

Ni som kör hoj

Sv: Ni som kör hoj

Fast även om du ser dem så är det många som missuppfattar en MC för en moppe och då blir det farligt.. :/

Säg det, det finns idioter till allt. Vill inte ens tänka på vad vissa kan få för sig att göra.. räcker med de tok-omkörningarna jag ser.
 
Sv: Ni som kör hoj

Men det är klart att olyckor kan ske oavsett vilka säkerhetsåtgärder man än vidtar (som vad det verkar i TS fall typ, en sådan olycka är ju svår att förhindra som MC-förare) men det är ju ingen anledning till att INTE vidta de åtgärder man kan. Förhoppningsvis minskar det ju ändå risken att man blir inbladad i en olycka. Jag möter ofta MC:s med helljus på (dagtid) och det ÄR ganska stor skillnad på hur väl de syns, jämfört med många andra MC:s med mer eller mindre kasst halvljus. Bländar gör det inte heller, om man inte envisas med att stirra rakt in i lyset, men det är väl bara himla korkat att göra.
 
Sv: Ni som kör hoj

Syns bättre? Jag vet förstås inte om helljus eller halvljus gör någon större skillnad på en hoj mitt på dagen rent ärligt. Sett en personbil med helljus på mitt på dagen (syntes tydligt), i och för sig ingen som reagerar då de inte blev bländade.

Jo, det gör stor skillnad.
En motorcykel med helljus på dagen gör att de flesta tittar till lite extra och ser att det inte är en moped...
 
Sv: Ni som kör hoj

*Kl*

Med den här tråden i åtanke studerade jag under min lunch MC-förararna på E22. Jag blev rätt fundersam när jag på vägen tillbaka till fängelset blir omkörd av en MC. Jag körde i drygt 120 km/h och han körde förbi rätt kvickt så hastigheten var tämligen hög. Skyddsutrustning? Mja, han hade iaf hjälm. På kroppen hade han jeans och en flanellskjorta. Skjortan var förvisso långärmad men på ryggen hade den blåst upp så nästan hela ryggen var bar. Det skulle bli fina sår vid en omkullkörning...


I värsta fall så Blir sk Statestik:crazy:
 
Sv: Ni som kör hoj

Det finns få eller inga moppar som ligger mitt på körbanan eller nära mittlinjen, kör man dessutom med helljuset är chansen betydligt större att bli upptäckt i god tid. Ska man strunta i hjälm och ställ med bara för att andra tror att man kör moppe? :cautious:
 
Sv: Ni som kör hoj

Jag har full förståelse för att en polis rekommenderar helljus även dagtid för en MC, det är stor skillnad när man får syn på dem jämfört med halvljus. Vad är det för konstigt med det? Vad dumt skulle någon göra, fronta? :crazy:

Jag skulle aldrig köpa ett ställ utan ryggskena.


Håller med, de syns mycket bättre med helljus så dagtid tycker jag personligen att idén är utmärkt.
 
Sv: Ni som kör hoj

Kör jag igen så kommer det vara med helljus i alla fall.
Maken har sagt att vi får köpa en enduro så jag får börja i skogen, leka lite, få självförtroende igen :)
Just nu njuter jag bara av att ha blivit lite bättre så jag klarar amningen själv. Och så är jag glad att jag lever för min dotter är rätt go alltså :love:
 
Sv: Ni som kör hoj

Kära nån då :D Säkert jättebra men det känns nästan som att det går till överdrift då.
Syntesta bilister istället?

Där jag blev påkörd kunde det precis lika gärna varit ett barn på cykel. De syns ju ännu sämre.
 
Sv: Ni som kör hoj

Men det är klart att olyckor kan ske oavsett vilka säkerhetsåtgärder man än vidtar (som vad det verkar i TS fall typ, en sådan olycka är ju svår att förhindra som MC-förare) men det är ju ingen anledning till att INTE vidta de åtgärder man kan. Förhoppningsvis minskar det ju ändå risken att man blir inbladad i en olycka. Jag möter ofta MC:s med helljus på (dagtid) och det ÄR ganska stor skillnad på hur väl de syns, jämfört med många andra MC:s med mer eller mindre kasst halvljus. Bländar gör det inte heller, om man inte envisas med att stirra rakt in i lyset, men det är väl bara himla korkat att göra.

Jo det är sant, när olyckan är framme så spelar det ingen roll vad man har gjort för att skydda sig.
Det är många som inte kan det där med att låta bli att stirra in i lyset, fick de inte lära sig att man ska titta långt fram på kantlinjen tills mötet har passerat? :p

Jo, det gör stor skillnad.
En motorcykel med helljus på dagen gör att de flesta tittar till lite extra och ser att det inte är en moped...

Se där jag har inte tänkt på det förut och inte sett någon mc häromkring som kört med helljus på dagen. Men det borde "slita" mer på helljuset då eller är det super enkelt att byta lampor kanske? Jag tänker bara på hur bökigt det är att byta i bilarna. :crazy:

Det finns få eller inga moppar som ligger mitt på körbanan eller nära mittlinjen, kör man dessutom med helljuset är chansen betydligt större att bli upptäckt i god tid. Ska man strunta i hjälm och ställ med bara för att andra tror att man kör moppe? :cautious:

Jodå dom finns dom med, mötte några igår ute på 70-väg och det dessutom var mörkt. De låg minsann mitt i körfältet med moppen. Strunta i hjälmen får du inte, det är lagkrav att ha den, men ingen lag på att du ska ha ställ osv. Vad fick dig att tro att man ska strunta i det bara för att någon KAN förväxla en MC med en moppe förresten? :confused:
 
Sv: Ni som kör hoj

Givetvis, men även om jag med gott samvete har laglig rätt att köra ihjäl någon som kör om mig när jag svänger så slipper jag helst det OCH den som ligger bra till för att bli ihjälkörd pga sitt nonchalanta beteende borde rimligen dra slutsatsen att ingen omkörning är värt livet.
Vill inte vara petig, men regelverket kring svängande trafik och omkörningar ser inte ut riktigt så. Förvisso är det förbjudet att köra om ett fordon som blinkar för vänstersväng (lagtext), men det är precis lika förbjudet att svänga vänster medan man blir omkörd (lagtext). Ett fel rättfärdigar inte ett annat.

Sedan håller jag med dig i grundresonemanget kring omkörningsolyckor mc/bil - alla som kör mc känner till att just den situationen är en av de farligaste som finns i trafiken men ändå trillar en efter en dit på precis samma sätt varje säsong. Helt oavsett vems skulden är rent juridiskt tycker man att ett normalt mått av självbevarelsedrift skulle kunna avhålla från sådana chansningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som kör hoj

Tjejen som körde bilen blev av med kortet i två månader. TVÅ MÅNADER.
Man kan alltså vara så oaktsam att man nästan kör ihjäl någon, och man blir av med kortet ett par månader… :arghh:

Ett halvår sen är det nu, och jag blev av med gipset på armen förra veckan. Jag har 4 månaders rehabilitering kvar av min hand, kommer ha ont i den i ett år, och sen eventuellt bli bra. Om jag har tur.
Om ryggen nånsin blir bra återstår att se.

Blä :cautious:
 
Sv: Ni som kör hoj

Ibland undrar man.. O_o
Men man kan hoppas att hon har denna händelse med sig varje gång hon sitter bakom ratten iaf!

Krya på dig!
 
Sv: Ni som kör hoj

Det är ju tyvärr så att människan förlorar varje tackling av en 1,2 ton tung bil, oavsett om människan har gjort rätt eller fel i trafiken.
 
Sv: Ni som kör hoj

Nej, jag gjorde ju aldrig det. Trodde väl att påföljden skulle bli lite mer kännbar ändå…
 

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 241
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 045
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 844
Senast: syrran
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 229
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp