Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Till fin mat är det vatten och utan kolsyra, allt annat är barbari i mina ögon. Möjligen att ett riktigt gott öl kan funka till viss fisk som stekt sill och då det beska för att balansera fisken fett om den inte äts med tillbehör som kokt potatis utan på knäckebröd men rikligt sallad är ännu bättre för att ge det lite beska..
Vatten är en skarpt underskattad måltidsdryck som dessutom funkar bra till det allra mesta. Men den ger inte alls lika mycket kosing in i restaurangverksamheterna så den normförskjutningen (som skulle ha andra gynnsamma effekter) är det inte många där som vill hjälpa till med.

Hum, jag har nog inte funderat närmare på det. Men jag skulle nog inte naturligt ha tänkt att ett glas vin på fredagen hindrar mig från att jumpa/springa en runda på lördag klockan 9. Men du springer nog kanske längre än jag gör. Eller måste köra till spåret (men ett glas vin klockan 18 fredag borde inte hindra körande 9 lördag morgon heller).

Middag med fördrink, vin till maten, avec, hemma kockan 01:30 osv skulle ju hindra min runda men det är ju en annan sak.
En eller två öl efteråt kan faktiskt funka ganska bra, har testat det under långturer och det ger inte försämrad återhämtning och vila för nästa dag, men det är ganska långa dagsetapper och ölen ger snabba kolhydrater .

Kl. 9 har vi varit vakna minst 3 h och är redan iväg på aktiviteter 😅 Så vi pratar snarare löpning kl. 7 som senast. Det är svårt att ha orken den tiden som det är, efter en arbetsvecka och nätter med flera uppvak. Så allt som påverkar min ork är viktigt för mig just nu. Ett glas vin kl. 18 kan fungera men jag ser inte heller att det skulle prioriteras. Maken dricker också enbart ett glas om vi öppnar en flaska så att ens öppna en då känns helt enkelt lite onödigt. Det var annorlunda på den tiden när vi tog ett glas när vi lagade mat ihop, ett till middagen som var lite mer välplanerad och sen satt uppe och snackade. Mer än ett glas orkar jag inte just nu, och enbart ett till maten känns helt enkelt inte tillräckligt lockande för att öppna en flaska.
Vi köper småflaskor :D

Jag har varit med om en gång när jag och ett gäng var på restaurang och servitören gick runt med BÅDE alkohol och alkoholfritt och serverade SAMTIDIGT.
Vilket typ aldrig hänt innan. Det tycker jag var väldigt fint och min uppfattning är att fler valde alkoholfria varianten (liksom även jag av självklara skäl gjorde).
Hm jag har nog knappt ens varit med om att de har både röd och vitvinet med sig samtidigt.

Kom på en sak till nu: Vi äter också middagen vid matbordet i vardagsrummet i stället för vid köksbordet på helgerna - det är ytterligare ett sätt att markera att det är ett lite mer speciellt tillfälle än en vanlig tisdag liksom. Och eftersom jag älskar fint porslin har vi även två uppsättningar tallrikar som vi endast använder på helgen eller vid finare tillfällen.

Denna och många av de andra ovanstående ritualerna har jag med mig från uppväxten så för mig är det väldigt naturligt att det är såhär det går till när det är helg, det sitter liksom rätt djupt.

(och innan någon blir upprörd så fattar jag absolut att det ligger mycket privilegier i det här, att inte alla bor tillräckligt stort för att ha två bord, att inte alla har möjlighet att ha flera olika sorters serviser och så vidare. Det är jag både medveten om och ödmjuk inför.)

Åh, vi har ett fint matsalsbord! Vi använder det enbart när vi är för många för det lilla bordet i köket, men det kanske inte vore så dumt att ta helgmiddag på. Lite bökigare eftersom saker bärs längre och med småbarn springer man ju mellan bord och diskbänk en del. Men det kan ju absolut vara värt. Vi har också en ljuskrona med levande ljus som är mysig den här tiden på året.

Till fin mat är det vatten och utan kolsyra, allt annat är barbari i mina ögon. Möjligen att ett riktigt gott öl kan funka till viss fisk som stekt sill och då det beska för att balansera fisken fett om den inte äts med tillbehör som kokt potatis utan på knäckebröd men rikligt sallad är ännu bättre för att ge det lite beska.

Alkoholen dämpar smak- och luktsinnet så varför man dricker det till mat är underligt.

För att alkohol också lyfter fram smaker precis som fett.
Ett riktigt bra vin lyfter maten.

Har inte läst hela tråden men jag har allt mer fått upp ögonen på mocktails. Jag tycker att man kan göra riktigt festliga och goda mocktails. Allt fler restauranger blir även bättre på att ha med det i sitt utbud. Men tex för en fredagskväll/lördagkväll så har jag funnit att en god mocktail ger den där helgkänslan.

Jag har tex även den alkoholfria ginen som säljs på systemet hemma. Inte för att jag själv tycker om GT men har en kompis som gör det och hon vill ibland ha alkoholfritt.

I övrigt tycker jag alkoholfria "vin" och bubbel tyvärr är långt ifrån riktiga vin och bubbel. Så det undviker jag generellt. Alkoholfri cider tycker jag då är mkt bättre. Men mocktails är det absolut bästa, kanske för att man inte alltid känner av alkoholen i en vanlig cocktail så att inte känna den i en mocktail blir ingen stor sak. Jag gillar framförallt lemonadbaserade mocktails.

Jag fick ett så sjukt gott alkoholfritt alternativ på en nyöppnad krog under hösten: Beskows Vy med Äpple och Slånbär. Hälldes upp i ett vinglas och såg ut som en härligt rödvin. Smakade så gott, balanserat och inte alls varken för sött eller för surt. Passade perfekt till den lite feta, umamistinna huvudrätten jag åt.

Annars är en favorit Rudenstams Vit Vinbär
+ på Rudenstams vita vinbär.
Kan också dricka La Ribaude som är en fransk cider när jag vill ha något festligare än läsk.

Jag är i fasen där det finns tonåringar som är ute på vift och vill vara körbar om det skulle behövas. Om det inte vore för det hade jag gärna tagit ett glas vin/bubbel till maten både fredagen och lördagen.

Har inga som helst problem med att ett glas på kvällen kan få kännas både lyxigt, trevligt, gott och betyda HELG:love:

Däremot är jag vansinnigt färdig med att få huvudvärk nästa dag, känna mig trött och sliten. Det går bort sen massor med år tillbaka! Så därför blir det bara ett glas… och det glaset har jag blivit expert på att dricka läääänge på. Smutta är en underskattad konstform om man vill ha ”en fot i båda världar” på en fest eller middag tycker jag!

Haha, det där är en sån där sak som jag tycker låter jättemysigt men som liksom inte funkar i verkligheten. Att liksom mysa ner till ett närliggande café som är öppet, barnet/barnen följer glatt med och det blir inte strul. Det spelar ingen roll att man är lite mysigt trött för man ska ha en sån fin morgon.

Min verklighet då 😅: yngsta vaknar 05:20 på morgonen. Jättetrött. Vill bara ha mamma som ska bära omkring på honom. Jag är då dödstrött eftersom jag sover kasst trots barn som sover på natten. Närmaste café öppnar kl 9. Således hasar jag trött runt med mitt barn, istället för att mysa på café på morgonen. Noll utrymme för att ha sovit ännu sämre pga vin.

TS: Jag kan verkligen relatera! Jag har i princip helt slutat dricka sen jag fick barn. Jag sover för dåligt med alkohol i kroppen och har inga marginaler för det. Dessutom känner jag av det i kroppen för mycket när jag springer eller tränar. För mig är det ingen stor grej, det gör mig inget att låta bli. Det finns tid för det senare :). Fredagar och helg för oss är dans med barnen, middag och lite snacks efter 😊.
Mina ungar fick väckas för att inte vända helt på dygnet! Snarare fick vi kämpa för att hinna till frukost innan de tog bort den på fiket för dagen. (Det har ungarna inte från främmande.)

Mina ungar fick väckas för att inte vända helt på dygnet! Snarare fick vi kämpa för att hinna till frukost innan de tog bort den på fiket för dagen. (Det har ungarna inte från främmande.)
Så är min äldsta! Fick hon skulle hon sova 22-10 🫶🏻.

Jag tycker tonic med citron och is ger lite lyxkänsla, gärna en god tonic. San bitter som finns på bolaget är också god att göra bittra drinkar på. Med bara bubbelvatten och frukt. Alkoholfria öl finns det ju gott om som smakar bra, men personligen dricker jag helst inte mer än en-två öl. Jag har just nu inte druckit alkohol sen oktober och får se när/om jag börjar igen pga operation och sjukdom. Det enda jag varit sugen på under denna tid är tonic med citron och is, tror inte jag hade kunnat ta i ett glas rödvin utan att kräkas, men förstår i övrigt helt känslan av att helg och alkohol hör ihop och att man saknar en dimension. Men när jag var gravid drack jag otroligt mycket goda drinkar när jag var ute (dricker aldrig drinkar annars) så det vore finnas bra alternativ :)
Drack också ett otroligt gott flädervin https://www.google.com/aclk?sa=L&ai...-Lbw77-RAxUuExAIHSZKIu4Qwg8oAHoECAoQIQ&adurl=
I somras när jag körde på en 40-års fest, går troligen att beställa, har inte hittat det någonstans efter. Mer somrigt kanske. Men såhär i jultider tycker jag att vinteräpple från bolaget är gott och går väl att göra en glögg Royal på den med med antingen smaksatt bubbelvatten eller alkoholfritt bubbel. Men det beror ju på vad man tycker är gott, nu när jag funderat lite på det så vill jag inte ha substitut ”hemma”, annat än möjligen en non GT, är jag på fest eller ute dricker jag gärna substitut om jag vill hålla mig nykter. Undantag en somrig dag om jag sprungit, då tar jag gärna en alkoholfri öl på balkongen, eller till lunch ute oavsett springtur :) men som flera varit inne på kanske man får hitta något annat för helgkänslan.
Vi brukar äta plock på golvet i köket på fredagarna, och spela musik, popcorn och coppaskinka till barnet ost, ostron och kanske någon burrata/kronärtskocka etc till oss och sen kanske något mer matigt vid bordet. Det blir helgkänsla även utan alkohol.

Jag håller med, det är ju superroligt att göra mocktails!

Och handen på hjärtat... Är dom inte betydligt godare?

Vin däremot är fortfarande väldigt svårt att hitta ett alternativ till.

Men det finns liksom ingen vits att dra i vodka i en god cocktail om det inte är för att man vill bli berusad.
Vin går inte, jag är glad att jag inte är sugen på vin alls nu, det var jättetråkigt som gravid, provade allt men gav upp och drack öl eller must. Hade som sagt en otroligt bra upplevelse med att alkoholfritt dryckespaket en gång då, skrev upp det men har glömt, men känns som alternativen exploderat för att ändå få en bra munkänsla och strävhet utan att försöka vara ett vin.

Hum, jag har nog inte funderat närmare på det. Men jag skulle nog inte naturligt ha tänkt att ett glas vin på fredagen hindrar mig från att jumpa/springa en runda på lördag klockan 9. Men du springer nog kanske längre än jag gör. Eller måste köra till spåret (men ett glas vin klockan 18 fredag borde inte hindra körande 9 lördag morgon heller).

Middag med fördrink, vin till maten, avec, hemma kockan 01:30 osv skulle ju hindra min runda men det är ju en annan sak.
Jag tänker att man är helt olika där (och också en vanesak) i somras var jag ute på en kompis landställe (ensam med barn) kidsen sov på övervåningen med mig och väckte mig 6.30 (sen är de så stora att de kan ligga med paddan någon timme ihop) det dracks en hel del vin på kvällarna men jag stack ändå ut och sprang när jag blev väckt, har sällan/aldrig haft problem med att träna ”bakis” (nu var jag inte bakis som man var närmande var 20) eller på tom mage tidigt på morgonen. Jag har alltid gjort det (inte bakis men tidigt och på tom mage) och kroppen har vant sig. Kompisen fattade inte hur det ens funkade, nu drack hon nog mer än mig. Gjorde mitt snabbaste millopp dagen efter en 30-års fest för nästa 10 år sedan, tog det ganska lugnt på festen men höll ändå igång till 12 snåret.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat