Jag började fundera lite och kom fram till att fredag kväll för mig främst innebär fem saker:
1. Att vi lagar lite finare mat som tar lite mer tid än det vi gör på vardagarna och/eller innehåller ingredienser som vi inte vanligtvis skulle unna oss på en onsdag.
2. Att vi före middagen tänder ljus, sätter på jazz i högtalarna och sätter oss i soffan med lite chips och något som vi inte vanligtvis skulle dricka (ofta landar det i något alkoholhaltigt för oss, men på senaste har jag av olika skäl inte alltid känt för det så ibland blir det läsk eller juice eller flädersaft eller tonic water eller något annat - poängen är just att det ska vara något som bryter av från vardagen då vi enbart dricker vatten).
3. Att inte behöva gå och lägga sig ett särskilt klockslag för att vi ska upp och jobba dagen därpå - oftast somnar vi vid ungefär samma tid ändå p.g.a trötta, men vetskapen att jag kan vara vaken längre om jag vill är avslappnande för mig. Detta leder i sin tur till att vi ofta ser ett extra avsnitt av en serie eller påbörjar en film, vilket vi inte skulle ta oss tid till en vardagskväll.
4. Att äta någon form av efterrätt - oftast bara i form av ett par rader choklad i soffan, men det kan även bli en skål glass eller liknande.
5. Att inte överhuvudtaget bry sig om sysslor utom de allra mest nödvändiga (som att städa upp något sånär i köket efter matlagning). Det skiljer sig från t.ex. en onsdagskväll då det oftast finns nån tvätt att vika, nått administrativt ärende att ta tag i, lite dammsugning att pyssla med... Det finns absolut saker som "borde" göras även en fredagkväll, men vi unnar oss liksom att ignorera dem för en kväll.
Jag vet inte hur mycket det här hjälper och jag fattar ju att en del inte är helt applicerbart på en situation där det finns två små barn i bilden, men förhoppningsvis kan det bidra med någon slags inspiration i alla fall.