Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

För mig är vin mer som kaffe eller god mat. Ingetdera kan jag välja bort utan problem.

Nä, herregud. Skulle någon säga att jag aldrig mer fick äta någon av mina favoriträtter eller vore tvungen att sluta så gott som helt med kaffe eller lakrits skulle jag gråta rakt ut. :nailbiting:

Mådde fruktansvärt dåligt de tre månader jag hade nedsatt luktsinne efter covid, det var en enorm del av min livskvalitet som försvann där. Och då är jag ändå en människa som hade varit väldigt nöjd om vardagsmat kunnat ersättas av ett piller.

Jag är egentligen förvånad över att det är SÅ stor skillnad på livet med och utan barn. Nu är det längesedan i mitt fall, men jag minns verkligen inte att barn betydde att jag ändrade sätt att umgås med andra eller sätt att dricka vin. Jag känner i stort sett inte heller igen det från vänner. Nu har det mesta av mitt sociala liv alltid ägt rum antingen hemma hos mig själv eller hemma hos andra, så jag relaterar i stort sett inte till att festa på krogen.

Men så sett hade jag mycket hellre fortsatt med mitt fredagsvin, oavsett barn (graviditet undantaget), än tänkt ut och planerat hur jag ska göra helg. Vinet har ju kommit in mycket mer "naturligt" och socialt i livet, än genom någon form av planering. Det låter väldigt jobbigt att måla upp ett sätt att göra helg på, och sedan försöka förverkliga det, jämfört med att mer go with the flow (ledighet är ju ändå ledighet, menar jag).

Och då är du ju egentligen inte i målgruppen som jag ställer frågan till, tänker jag. Att det är helt annorlunda för andra har inte gått mig förbi.

Och då är du ju egentligen inte i målgruppen som jag ställer frågan till, tänker jag. Att det är helt annorlunda för andra har inte gått mig förbi.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Den alternativa tolkningen är nog att jag skapade plats för lite vin då och då. Inte genom att skruva på annat, men genom att dels dricka lite vin när andan föll på, dels då hantera vidhängande trötthet. Frukost på närbeläget kafé med unge och allt på morgonen efter, tex. Det är dessutom mysigt!

Det är absolut det sociala och fullt normala det handlar om. Jag upplever dock att jag inte vill skruva på någonting, så det är väl därför. Jag kan sakna det men samtidigt trivs jag bättre med att orka springa en runda tidigt på morgonen, eller gå upp med barnen och äta långfrukost. Så det är väl också därför jag drar mer emot att sluta helt (om än just nu i livet) än att skapa plats för det. Men omställningen märks ju absolut, jag tror dock att det är något som är ganska tidsbundet. Man går från en sak till en annan i livet, och något år senare så är det tomrummet fyllt med annat och bortglömt?
Hum, jag har nog inte funderat närmare på det. Men jag skulle nog inte naturligt ha tänkt att ett glas vin på fredagen hindrar mig från att jumpa/springa en runda på lördag klockan 9. Men du springer nog kanske längre än jag gör. Eller måste köra till spåret (men ett glas vin klockan 18 fredag borde inte hindra körande 9 lördag morgon heller).

Middag med fördrink, vin till maten, avec, hemma kockan 01:30 osv skulle ju hindra min runda men det är ju en annan sak.

Senast ändrad:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Den alternativa tolkningen är nog att jag skapade plats för lite vin då och då. Inte genom att skruva på annat, men genom att dels dricka lite vin när andan föll på, dels då hantera vidhängande trötthet. Frukost på närbeläget kafé med unge och allt på morgonen efter, tex. Det är dessutom mysigt!

Du behöver verkligen inte be om ursäkt. Tråden är bara lite svårnavigerad just nu, där jag upplever att jag mest svarar på saker som inte hade med trådstarten att göra. Jag tror vi alla har lite olika relation till alkohol och det kan vara svårt att förstå andras perspektiv genom sina egna erfarenheter. Den förändringen i relation till alkohol som jag själv är i just nu kanske är en rätt liten grupp som upplever. Märker jag när jag ser svaren. Vi kanske inte är så många som upplevt en förändring på det här viset, och det var väl därför jag initialt efterfrågade erfarenheter från de som blivit helt nyktra eller minskat konsumtionen märkbart, för jag tror att det är de som jag delar erfarenhet med just nu. Men alla svar är såklart välkomna i tråden och det väcker såklart också tankar hos mig kring varför min egen upplevelse verkar utmärka sig.

Hum, jag har nog inte funderat närmare på det. Men jag skulle nog inte naturligt ha tänkt att ett glas vin på fredagen hindrar mig från att jumpa/springa en runda på lördag klockan 9. Men du springer nog kanske längre än jag gör. Eller måste köra till spåret (men ett glas vin klockan 18 fredag borde inte hindra körande 9 lördag morgon heller).

Middag med fördrink, vin till maten, avec, hemma kockan 01:30 osv skulle ju hindra min runda men det är ju en annan sak.

Kl. 9 har vi varit vakna minst 3 h och är redan iväg på aktiviteter 😅 Så vi pratar snarare löpning kl. 7 som senast. Det är svårt att ha orken den tiden som det är, efter en arbetsvecka och nätter med flera uppvak. Så allt som påverkar min ork är viktigt för mig just nu. Ett glas vin kl. 18 kan fungera men jag ser inte heller att det skulle prioriteras. Maken dricker också enbart ett glas om vi öppnar en flaska så att ens öppna en då känns helt enkelt lite onödigt. Det var annorlunda på den tiden när vi tog ett glas när vi lagade mat ihop, ett till middagen som var lite mer välplanerad och sen satt uppe och snackade. Mer än ett glas orkar jag inte just nu, och enbart ett till maten känns helt enkelt inte tillräckligt lockande för att öppna en flaska.

Jo, det finns god alkoholfri och -svag öl. Men blir det inte ändå mer som en sorts lösning av problemet med måltidsdryck, än ett sätt att "göra helg" på?
Nu dricker jag nästan bara specialdrycker till måltid (utöver i samband med måltider är det nästan uteslutande kranvatten eller bubbelvatten nån gång ibland och det är oftast vad som hamnar i glaset vid måltiderna också), men att sätta sig med en god alkoholfri öl i ett fint ölglas en fredagkväll i solen funkar utmärkt som "göra helg". Jag tänker att det är lite av en vanefråga.

Men jag tycker å andra sidan bubbelvatten med en dos citron och en citronskiva i ett fint glas är festligt också.

Senast ändrad:
Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.

Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.

Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.

Fast många företag har numer ganska strikta policies som gör att det där inte förekommer. Jag minns att det betraktades som "larvigt" när det blev infört, men tycker numer att det bara är bra. Företaget bjuder på max 2 enheter på en middag, ingen alkohol får intas eller förvaras på arbetsplatsen och förväntan är att ingen umgås med kollegor eller andra i företagets regi som berusad.

På torsdag kväll är det julbord på restaurang och då fick man välja antingen 1 snaps + 1 öl/vin eller 2 öl/vin eller alkoholfritt och jag tror det är 60/40 i favör till alkoholfritt på listan.

(Nu var det inga såna problem som du berättar om tidigare heller, men det förekom att det inte fungerade bra.)

Fast många företag har numer ganska strikta policies som gör att det där inte förekommer. Jag minns att det betraktades som "larvigt" när det blev infört, men tycker numer att det bara är bra. Företaget bjuder på max 2 enheter på en middag, ingen alkohol får intas eller förvaras på arbetsplatsen och förväntan är att ingen umgås med kollegor eller andra i företagets regi som berusad.

På torsdag kväll är det julbord på restaurang och då fick man välja antingen 1 snaps + 1 öl/vin eller 2 öl/vin eller alkoholfritt och jag tror det är 60/40 i favör till alkoholfritt på listan.

(Nu var det inga såna problem som du berättar om tidigare heller, men det förekom att det inte fungerade bra.)

Där jag jobbar ingår en dryck (läsk, lättöl) annars får man köpa själv. Förra jobbet hade 1 glas vin/öl.

Anno dazumal var det frikostigare och därmed mycket mer fylla. Jag avstår alla julfester, det är inte min grej på det sätt de genomförs.

Vi har två enheter. Jag vet inte hur många som väljer alkoholfritt, men många kör väl och en del dricker inte av andra skäl. Sådan drängfylla som @BernT beskriver skulle jag ta upp med ledningen. Det låter vidrigt.

Jag började fundera lite och kom fram till att fredag kväll för mig främst innebär fem saker:

1. Att vi lagar lite finare mat som tar lite mer tid än det vi gör på vardagarna och/eller innehåller ingredienser som vi inte vanligtvis skulle unna oss på en onsdag.
2. Att vi före middagen tänder ljus, sätter på jazz i högtalarna och sätter oss i soffan med lite chips och något som vi inte vanligtvis skulle dricka (ofta landar det i något alkoholhaltigt för oss, men på senaste har jag av olika skäl inte alltid känt för det så ibland blir det läsk eller juice eller flädersaft eller tonic water eller något annat - poängen är just att det ska vara något som bryter av från vardagen då vi enbart dricker vatten).
3. Att inte behöva gå och lägga sig ett särskilt klockslag för att vi ska upp och jobba dagen därpå - oftast somnar vi vid ungefär samma tid ändå p.g.a trötta, men vetskapen att jag kan vara vaken längre om jag vill är avslappnande för mig. Detta leder i sin tur till att vi ofta ser ett extra avsnitt av en serie eller påbörjar en film, vilket vi inte skulle ta oss tid till en vardagskväll.
4. Att äta någon form av efterrätt - oftast bara i form av ett par rader choklad i soffan, men det kan även bli en skål glass eller liknande.
5. Att inte överhuvudtaget bry sig om sysslor utom de allra mest nödvändiga (som att städa upp något sånär i köket efter matlagning). Det skiljer sig från t.ex. en onsdagskväll då det oftast finns nån tvätt att vika, nått administrativt ärende att ta tag i, lite dammsugning att pyssla med... Det finns absolut saker som "borde" göras även en fredagkväll, men vi unnar oss liksom att ignorera dem för en kväll.

Jag vet inte hur mycket det här hjälper och jag fattar ju att en del inte är helt applicerbart på en situation där det finns två små barn i bilden, men förhoppningsvis kan det bidra med någon slags inspiration i alla fall.

Haha, det där är en sån där sak som jag tycker låter jättemysigt men som liksom inte funkar i verkligheten. Att liksom mysa ner till ett närliggande café som är öppet, barnet/barnen följer glatt med och det blir inte strul. Det spelar ingen roll att man är lite mysigt trött för man ska ha en sån fin morgon.

Min verklighet då 😅: yngsta vaknar 05:20 på morgonen. Jättetrött. Vill bara ha mamma som ska bära omkring på honom. Jag är då dödstrött eftersom jag sover kasst trots barn som sover på natten. Närmaste café öppnar kl 9. Således hasar jag trött runt med mitt barn, istället för att mysa på café på morgonen. Noll utrymme för att ha sovit ännu sämre pga vin.

TS: Jag kan verkligen relatera! Jag har i princip helt slutat dricka sen jag fick barn. Jag sover för dåligt med alkohol i kroppen och har inga marginaler för det. Dessutom känner jag av det i kroppen för mycket när jag springer eller tränar. För mig är det ingen stor grej, det gör mig inget att låta bli. Det finns tid för det senare :). Fredagar och helg för oss är dans med barnen, middag och lite snacks efter 😊.

Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.

Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.

Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.

Det där kan väl inte vara norm? Har aldrig upplevt något sådant trots ett långt arbetsliv.

Jag började fundera lite och kom fram till att fredag kväll för mig främst innebär fem saker:

1. Att vi lagar lite finare mat som tar lite mer tid än det vi gör på vardagarna och/eller innehåller ingredienser som vi inte vanligtvis skulle unna oss på en onsdag.
2. Att vi före middagen tänder ljus, sätter på jazz i högtalarna och sätter oss i soffan med lite chips och något som vi inte vanligtvis skulle dricka (ofta landar det i något alkoholhaltigt för oss, men på senaste har jag av olika skäl inte alltid känt för det så ibland blir det läsk eller juice eller flädersaft eller tonic water eller något annat - poängen är just att det ska vara något som bryter av från vardagen då vi enbart dricker vatten).
3. Att inte behöva gå och lägga sig ett särskilt klockslag för att vi ska upp och jobba dagen därpå - oftast somnar vi vid ungefär samma tid ändå p.g.a trötta, men vetskapen att jag kan vara vaken längre om jag vill är avslappnande för mig. Detta leder i sin tur till att vi ofta ser ett extra avsnitt av en serie eller påbörjar en film, vilket vi inte skulle ta oss tid till en vardagskväll.
4. Att äta någon form av efterrätt - oftast bara i form av ett par rader choklad i soffan, men det kan även bli en skål glass eller liknande.
5. Att inte överhuvudtaget bry sig om sysslor utom de allra mest nödvändiga (som att städa upp något sånär i köket efter matlagning). Det skiljer sig från t.ex. en onsdagskväll då det oftast finns nån tvätt att vika, nått administrativt ärende att ta tag i, lite dammsugning att pyssla med... Det finns absolut saker som "borde" göras även en fredagkväll, men vi unnar oss liksom att ignorera dem för en kväll.

Jag vet inte hur mycket det här hjälper och jag fattar ju att en del inte är helt applicerbart på en situation där det finns två små barn i bilden, men förhoppningsvis kan det bidra med någon slags inspiration i alla fall.

Jag började också fundera lite på samma sätt och hos oss är ju sysslor kring djuren likadana varje kväll oavsett om det är en onsdag eller fredag. Sysslor kring barnen har vi inte på samma sätt längre eftersom dom är såpass stora nu och lägger upp sin ledighet mycket själva. Under veckorna hamnar vi aldrig i soffan på kvällen pga saker att göra och på helgen blir det sällan innan kl 20 pga sysslor.

Men för att "ta helg" så brukar vi äta någon mer helgmat som i vår familj kan vara tacos, hemgjord pizza, kött och någon god variant av potatis osv. Alltså ingen klassisk "matlådemat". Sen är det fritt fram att ta fram chipsen och läsken och ha myskväll när man vill efter det. Ofta blir det så att ungarna vill vara ifred och sitter på sina rum och myser och jag och maken landar i soffan med lite chips och choklad och ser en serie eller film efter att jag gjort klart hos djuren och vi båda har duschat och svep in oss i varsin morgonrock. Dryck varierar men som sagt väldigt sällan alkohol utan oftast läsk eller vatten.

Det är just den här biten att vi faktiskt sätter oss i soffan och har lite snacks som gör det till helgen här. Sånt gör vi aldrig under veckorna.

Kom på en sak till nu: Vi äter också middagen vid matbordet i vardagsrummet i stället för vid köksbordet på helgerna - det är ytterligare ett sätt att markera att det är ett lite mer speciellt tillfälle än en vanlig tisdag liksom. Och eftersom jag älskar fint porslin har vi även två uppsättningar tallrikar som vi endast använder på helgen eller vid finare tillfällen.

Denna och många av de andra ovanstående ritualerna har jag med mig från uppväxten så för mig är det väldigt naturligt att det är såhär det går till när det är helg, det sitter liksom rätt djupt.

(och innan någon blir upprörd så fattar jag absolut att det ligger mycket privilegier i det här, att inte alla bor tillräckligt stort för att ha två bord, att inte alla har möjlighet att ha flera olika sorters serviser och så vidare. Det är jag både medveten om och ödmjuk inför.)

All alkohol måste man stå för själv. Men folk har med sig i bussen och på rummet. Vi har alltså alltid övernattning när det är konferens/avslutningar etc. Alla vet att det sups friskt redan när arbetet är slut vid säg 16 och det är paus tills middag börjar 18.

Och folk dricker jättemycket. Nu senast gick personal på restaurangen runt vid borden och sålde alkohol, supersmidigt för de som inte har nån gräns att de inte ens behöver resa sig från bordet för att kunna fortsätta konsumera.

Även när jag är borta på resor och vi ska verkligen arbeta så ska vi alltid ut på middag på kvällen och folk dricker rejält. Jag följer aldrig med, jag tycker inte det är trevligt. Nu sist vi hade sånt skröt folk om att de satt i baren och sedan efterfest på rummet till 02 (en typ tisdag) och vi började sen 08. För mig är det oseriöst och jag kan inte ta dem seriöst i arbetet sen när man beter sig så. Och de är 50+ i ålder.

Jag har varit med om en gång när jag och ett gäng var på restaurang och servitören gick runt med BÅDE alkohol och alkoholfritt och serverade SAMTIDIGT.
Vilket typ aldrig hänt innan. Det tycker jag var väldigt fint och min uppfattning är att fler valde alkoholfria varianten (liksom även jag av självklara skäl gjorde).

All alkohol måste man stå för själv. Men folk har med sig i bussen och på rummet. Vi har alltså alltid övernattning när det är konferens/avslutningar etc. Alla vet att det sups friskt redan när arbetet är slut vid säg 16 och det är paus tills middag börjar 18.

Och folk dricker jättemycket. Nu senast gick personal på restaurangen runt vid borden och sålde alkohol, supersmidigt för de som inte har nån gräns att de inte ens behöver resa sig från bordet för att kunna fortsätta konsumera.

Även när jag är borta på resor och vi ska verkligen arbeta så ska vi alltid ut på middag på kvällen och folk dricker rejält. Jag följer aldrig med, jag tycker inte det är trevligt. Nu sist vi hade sånt skröt folk om att de satt i baren och sedan efterfest på rummet till 02 (en typ tisdag) och vi började sen 08. För mig är det oseriöst och jag kan inte ta dem seriöst i arbetet sen när man beter sig så. Och de är 50+ i ålder.

Jösses! Jobbar inte du för myndighet?

Till fin mat är det vatten och utan kolsyra, allt annat är barbari i mina ögon. Möjligen att ett riktigt gott öl kan funka till viss fisk som stekt sill och då det beska för att balansera fisken fett om den inte äts med tillbehör som kokt potatis utan på knäckebröd men rikligt sallad är ännu bättre för att ge det lite beska.

Alkoholen dämpar smak- och luktsinnet så varför man dricker det till mat är underligt.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat