Normbrytande livsstil och konsekvenserna av det

Min bästa (om än inte så allvarliga) normbrytning är att inte ha någon tv. Först frågar folk upprört vad jag gör då på kvällarna, och sedan vill de alltid övertyga mig om att även om de har en tv så tittar de i princip inte på den. Och då har jag ändå inte hunnit förklara att jag inte har något emot tv sådär principiellt; den gick sönder och jag var för snål att köpa en ny och nu har jag vant mig. :D

Och så är jag en av dem som valt att inte skaffa barn.

Jag har inte heller TV! Inte micro eller smartphone heller.
Den absolut bästa reaktionen jag fått när jag talade om att jag inte hade TV var: "Men vad riktar du dina möbler mot då?!?!" :confused::confused:
:D
Aldrig ägnat det en tanke tidigare, hur många människors vardagsrum är inredda med televisionen som centrum. Min soffa liksom bara... står där. :down:
 
Ja, jag undrade just vad du inte hade klarat dig utan.

För mig är det vattenkokaren.
Min gamla gick sönder efter ca 20 år när en katt puttade ner den från bänken till golvet (konstigt att den inte höll för det?). Det tog mig några veckor att tvinga mig till en affär där det gick att köpa en ny.
det är klart att det gick att koka tevatten i en kastrull på spisen, men det är ju mycket krångligare. Man måste ju passa spisen, det behövs inte med en (vettig) vattenkokare.
Vattenkokare har jag också! Sparar en del tid fast jag inte är tedrickare
 
Jag har inte heller TV! Inte micro eller smartphone heller.
Den absolut bästa reaktionen jag fått när jag talade om att jag inte hade TV var: "Men vad riktar du dina möbler mot då?!?!" :confused::confused:
:D
Aldrig ägnat det en tanke tidigare, hur många människors vardagsrum är inredda med televisionen som centrum. Min soffa liksom bara... står där. :down:
Jag hyr i 2:a hand och har en skitful tv-möbel i vardagsrummet. Sonen använder den som dansscen! Ett bättre användningsområde :)
 
Jag har inte heller TV! Inte micro eller smartphone heller.
Den absolut bästa reaktionen jag fått när jag talade om att jag inte hade TV var: "Men vad riktar du dina möbler mot då?!?!" :confused::confused:
:D
Aldrig ägnat det en tanke tidigare, hur många människors vardagsrum är inredda med televisionen som centrum. Min soffa liksom bara... står där. :down:

Härligt!
Jag har en soffa på övervåningen, den står där och kan sittas i när man exempelvis tar en bok från bokhyllan bredvid.
Och så har jag en soffa i ett litet rum på bottenvåningen, den står i och för sig mitt emot en bokhylla, men den är lite väl utslängd, får fundera på möbleringen av det rummet under semestern (har fått båda sofforna av mina föräldrar när de köpte nya här under vintern).
I vardagsrummet har jag ett runt bord med ett par fåtöljer till, där sitter jag och handarbetar eller rotar i min bärbara dator.

Tycker det var skönt utan smartphone också, men min gamla knapp-mobil dog för några år sedan och då fick jag ärva mammas smartphone. Har sedan, efter tre år eller något, bytt ut den mot en ny eftersom den åt kontantkort i rasande tempo. Den jag har nu, använder jag ungefär som jag gjorde med min gamla mobil, det vill säga den används huvudsakligen till att ringa och ta emot samtal med, och så använder jag SMS. Det är en bra funktion.
Internet används sällan även om det finns med en viss mängd surf i mitt nuvarande abonnemang. Helt onödigt, dock.
Hemma kan jag knappt använda mobilen ändå, varken till samtal eller internet, eftersom det är jättedålig täckning där jag bor.

Men just de här sakerna har en förmåga att väcka reaktioner: ingen TV = ganska konstigt (fast jag tycker inte det är ett problem att folk tycker att det är konstigt, i så fall är det ju de som äger problemet och inte jag).
Inte surfa med mobilen = jättkonstigt (men inte ett problem det heller... mina vänner har vant sig sedan rätt många år tillbaka vid att jag knappt är tillgänglig via mobil).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@kryddelydd
Jag får också reaktioner på min gamla knappmobil som inte ens har en kamera, betydligt mer än TV'n.... men jag tycker att det är superhärligt att inte vara "uppkopplad" 24/7! Spenderar tillräckligt mycket tid framför datorn ändå, jag behöver verkligen inte ha en i fickan när jag lämnar huset.
 
@kryddelydd
Jag får också reaktioner på min gamla knappmobil som inte ens har en kamera, betydligt mer än TV'n.... men jag tycker att det är superhärligt att inte vara "uppkopplad" 24/7! Spenderar tillräckligt mycket tid framför datorn ändå, jag behöver verkligen inte ha en i fickan när jag lämnar huset.

Det är verkligen en normbrytande livsstil! Tummen upp!
 
Men snälla. Måste uppfostran fortsätta? Ditt svar talar inte med mig överhuvudtaget, och dessutom har jag skrivit att hela frågan är för OT.

Möjligen kan vi konstatera att det utmanar normer när någon uttrycker skepsis mot yrkeslivet.

Normen som utmanas är inte yrkeslivet, utan att en professionell forskare avfärdar kunskap som ointressant. Alltså inte yrkeslivet, utan föreställningen att forskare förstår sig på värdet av forskning. Om de som är anställda på universitet för att forska och undervisa inte förstår poängen med vetenskap, vem ska då göra det?

Nu råkar det vara kunskap om lönearbete, men det kunde ju lika gärna vara kunskap om järnatomer. Talar jag om för en fysiker att atomer är ointressanta och knäppa, så kan jag nog räkna med att få svar. Särskilt om jag fortsätter med att jag gitter inte ge några argument för varför, de bara är knäppa.
 
Normen som utmanas är inte yrkeslivet, utan att en professionell forskare avfärdar kunskap som ointressant. Alltså inte yrkeslivet, utan föreställningen att forskare förstår sig på värdet av forskning. Om de som är anställda på universitet för att forska och undervisa inte förstår poängen med vetenskap, vem ska då göra det?

Nu råkar det vara kunskap om lönearbete, men det kunde ju lika gärna vara kunskap om järnatomer. Talar jag om för en fysiker att atomer är ointressanta och knäppa, så kan jag nog räkna med att få svar. Särskilt om jag fortsätter med att jag gitter inte ge några argument för varför, de bara är knäppa.
Ja ja.
 
Jag tycker det är så tråkigt att läsa den här tråden om hur inskränkta människor fortfarande verkar vara när det kommer till normer - bara en sådan sak att barnfrihet, öppna förhållanden eller hur många barn man har ska ifrågasättas och argumenteras emot gör ju att vem som helst kan känna sig uppgiven, har vi inte kommit längre än såhär liksom?

Jag bryter nog själv mot de flesta normer som finns, men som icke-vit är jag så van vid att vara annorlunda så jag har helt enkelt slutat bry mig om folks åsikter. Jag är en äkta pansarvagn och jag argumenterar gärna emot korkade fördomar och dumma kommentarer. Jag har stått på barrikaderna så länge att jag inte ens reflekterat över hur det skulle vara att passa in. Det är som om annorlunda är en del av min personlighet, och när jag tänker efter är det egentligen ganska sorgligt även om jag är nöjd med mitt liv så har jag liksom aldrig passat in någonstans. Jag försökte när jag var yngre men det blev bara kortslutning i hjärnan tillslut så jag gav helt enkelt upp och körde min egen grej. Numera höjer jag inte ens på ögonbrynen om någon ifrågasätter mina livsval eller annat, däremot blir jag fortfarande förbluffad över hur otroligt inskränkta många är. Som färgad, högutbildad kvinna utan barn sticker jag tydligen ut som en vagel i ögat på gemene man.
 
Jag tycker det är så tråkigt att läsa den här tråden om hur inskränkta människor fortfarande verkar vara när det kommer till normer - bara en sådan sak att barnfrihet, öppna förhållanden eller hur många barn man har ska ifrågasättas och argumenteras emot gör ju att vem som helst kan känna sig uppgiven, har vi inte kommit längre än såhär liksom?

Jag bryter nog själv mot de flesta normer som finns, men som icke-vit är jag så van vid att vara annorlunda så jag har helt enkelt slutat bry mig om folks åsikter. Jag är en äkta pansarvagn och jag argumenterar gärna emot korkade fördomar och dumma kommentarer. Jag har stått på barrikaderna så länge att jag inte ens reflekterat över hur det skulle vara att passa in. Det är som om annorlunda är en del av min personlighet, och när jag tänker efter är det egentligen ganska sorgligt även om jag är nöjd med mitt liv så har jag liksom aldrig passat in någonstans. Jag försökte när jag var yngre men det blev bara kortslutning i hjärnan tillslut så jag gav helt enkelt upp och körde min egen grej. Numera höjer jag inte ens på ögonbrynen om någon ifrågasätter mina livsval eller annat, däremot blir jag fortfarande förbluffad över hur otroligt inskränkta många är. Som färgad, högutbildad kvinna utan barn sticker jag tydligen ut som en vagel i ögat på gemene man.

Fast egentligen inte så märkligt när allt fler röstar ultrakonservativt och liberalismen är svagare än på länge. Ibland känns det som att toppen redan är förbi. Men så får vi inte tänka, det är nu det är än viktigare att stå på barrikaderna och hindra skiten att träffa fläkten.
 
Fast egentligen inte så märkligt när allt fler röstar ultrakonservativt och liberalismen är svagare än på länge. Ibland känns det som att toppen redan är förbi. Men så får vi inte tänka, det är nu det är än viktigare att stå på barrikaderna och hindra skiten att träffa fläkten.
Fast du, det är inte alltid bara så himla härligt och bra för att folk är liberala. Nog för att ultrakonservativt är långt sämre, men att säga att det bara beror på att folk är mindre liberala känns minst sagt lustigt, enkelspårigt och förmätet.
 
Den absolut bästa reaktionen jag fått när jag talade om att jag inte hade TV var: "Men vad riktar du dina möbler mot då?!?!" :confused::confused:


Jag har soffan riktad emot akvariet, som en parentes till oss TV-befriade. Jättemysigt när det är mörkt och ruggigt ute!


… sedan har jag en stark känsla av att hushåll utan TV inte betyder att invånarna inte kollar på film och serier i mängder... det kollas bara framför datorn istället. :angel:
 
Fast du, det är inte alltid bara så himla härligt och bra för att folk är liberala. Nog för att ultrakonservativt är långt sämre, men att säga att det bara beror på att folk är mindre liberala känns minst sagt lustigt, enkelspårigt och förmätet.

Tja, liberalismen står just för friheten för den enskilde jämfört med kollektivet, vilket är exakt kontentan av att kunna bryta mot normen enligt sina egna ideer. Sen är ju inte det en komplett "härlighet", men det skjuter väldigt, väldigt tätt på frågan i tråden.
 
Tja, liberalismen står just för friheten för den enskilde jämfört med kollektivet, vilket är exakt kontentan av att kunna bryta mot normen enligt sina egna ideer. Sen är ju inte det en komplett "härlighet", men det skjuter väldigt, väldigt tätt på frågan i tråden.
Liberaler i Sverige verkar dock ha den lustiga idéen att man ska bestämma för andra vad som är frihet och vad som gör att personen inte är fri även om den vill göra det... lite som normer.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·
Relationer Pratade lite med en vän idag och blev nyfiken på vad dejtingtråden tänker i frågan. Det finns ju inte precis något rätt eller fel, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 812
Senast: monster1
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 376
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 443
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp