Normbrytande livsstil och konsekvenserna av det

Min bästa (om än inte så allvarliga) normbrytning är att inte ha någon tv. Först frågar folk upprört vad jag gör då på kvällarna, och sedan vill de alltid övertyga mig om att även om de har en tv så tittar de i princip inte på den. Och då har jag ändå inte hunnit förklara att jag inte har något emot tv sådär principiellt; den gick sönder och jag var för snål att köpa en ny och nu har jag vant mig. :D

Och så är jag en av dem som valt att inte skaffa barn.
Jag har heller ingen TV.
Folk har tröttnat på att tycka att jag är konstig för just den saken.
Utom en och annan ganska otrevlig (tyckte jag eftersom han mer eller mindre påstod att jag ljög och myglade) telefonförsäljare som skulle sälja på mig något från Viasat.
När jag svarade att jag inte har någon TV, så sade han att "det är OK, jag ringer inte från Radiotjänst utan från Viasat".
Då blev jag arg.
 
Jag har heller ingen TV.
Folk har tröttnat på att tycka att jag är konstig för just den saken.
Utom en och annan ganska otrevlig (tyckte jag eftersom han mer eller mindre påstod att jag ljög och myglade) telefonförsäljare som skulle sälja på mig något från Viasat.
När jag svarade att jag inte har någon TV, så sade han att "det är OK, jag ringer inte från Radiotjänst utan från Viasat".
Då blev jag arg.
Jag har inte heller någon tv. Har inte ens en fungerande dator. Och ingen micro, och ingen brödrost. Men jag hade aldrig klarat mig utan!
 
Ytterligare en sak som kanske inte alltid är normbrytande, men definitivt provocerande - det är när jag som överviktig inte tränar eller vill träna. Eller inte vill gå ner i vikt.

Det är fascinerande vad övervikt och ointresse av regelrätt träning kan provocera andra som på inget sätt påverkas av det.
 
Tja, det är ju upp till mig som chef att tydligt förmedla. Men i den här organisationen är det väldigt tydligt och det är väldigt bokstavligt på ett sånt där nästan "Asperger"-vis bland enbart ingenjörer - och jag upplever att så fort det finns tveksamheter så tas det upp för diskussion..

Som en som har Asperger så undrar jag varför du anser det lämpligt att lättvindigt slänga runt diagnosen på det viset som något slags skämt. Det finns andra sätt att uttrycka att folk gillar att tala klarspråk utan att sitta och dra jämförelser i stil med "ja se de där kufarna som alltid tar allt bokstavligt".

Och vad skepsis på yrkeslivet och diskussioner kring det anbelangar så tycker jag också att det bör flyttas till en annan tråd. Jag tror knappast att jag är den enda som vill slippa se inlägg på inlägg där vissa försöker övertyga oss som är skeptiska till arbetsnormen att vi har så fel, så fel. Tråden skulle ju enligt @Singoalla vara en fristad att pysa ur sig i, inte en plats för samma typ av ifrågasättande som vi får utstå irl. Ska det vara så svårt att respektera trådstartarens önskan?
 
Ytterligare en sak som kanske inte alltid är normbrytande, men definitivt provocerande - det är när jag som överviktig inte tränar eller vill träna. Eller inte vill gå ner i vikt.

Det är fascinerande vad övervikt och ointresse av regelrätt träning kan provocera andra som på inget sätt påverkas av det.

Herregud ja, bland det mest provocerande man kan göra är att vara överviktig och inte konstant ursäkta sig för det. Har man mage att till och med försöka vara nöjd i sin kropp så kommer omedelbart 7000 hälsoivrare fram och ska berätta en massa skit man redan vet, för som fet är man såklart också totalt dum i huvudet. :idea:
 
Som en som har Asperger så undrar jag varför du anser det lämpligt att lättvindigt slänga runt diagnosen på det viset som något slags skämt. Det finns andra sätt att uttrycka att folk gillar att tala klarspråk utan att sitta och dra jämförelser i stil med "ja se de där kufarna som alltid tar allt bokstavligt".

Och vad skepsis på yrkeslivet och diskussioner kring det anbelangar så tycker jag också att det bör flyttas till en annan tråd. Jag tror knappast att jag är den enda som vill slippa se inlägg på inlägg där vissa försöker övertyga oss som är skeptiska till arbetsnormen att vi har så fel, så fel. Tråden skulle ju enligt @Singoalla vara en fristad att pysa ur sig i, inte en plats för samma typ av ifrågasättande som vi får utstå irl. Ska det vara så svårt att respektera trådstartarens önskan?

Jag ber om ursäkt. Det var ett dåligt sätt att uttrycka det på eftersom det bara är en enskild del av en sådan diagnos och inte ens måste vara det. Jag menar helt enkelt att ta och behandla allt väldigt bokstavligt. Punkt. Har inget med ordet "kuf" att göra. Bara ett annat sätt, än det normativa, att behandla information.
 
Ytterligare en sak som kanske inte alltid är normbrytande, men definitivt provocerande - det är när jag som överviktig inte tränar eller vill träna. Eller inte vill gå ner i vikt.

Det är fascinerande vad övervikt och ointresse av regelrätt träning kan provocera andra som på inget sätt påverkas av det.

Alltså det där med träning överlag verkar locka fram konstiga beteenden hos folk, och det är väl just för att det är en så stark norm. Mor min, som arbetar just med träning, säger att hon ofta hamnar i märkliga konversationer med folk. Ofta handlar det om att någon frågar vad hon jobbar med, och hon svarar, och reaktionen blir att de måste ursäkta sig för att de inte tränar så ofta som de borde. Jaha, nehe? Vad bryr sig väl hon. Bland oss som tränar mycket så blir det också mycket märkliga diskussioner, veta bäst och mäta sig. Ja, verkligen en stark norm som lockar till sig starka åsikter.

Än dock inte att jämföra med smalnormen. Hjälp vad ni får stå ut med som ligger utanför den, det lockar ju fram värre sidor hos folk än barnnormen.
 
Alltså det där med träning överlag verkar locka fram konstiga beteenden hos folk, och det är väl just för att det är en så stark norm. Mor min, som arbetar just med träning, säger att hon ofta hamnar i märkliga konversationer med folk. Ofta handlar det om att någon frågar vad hon jobbar med, och hon svarar, och reaktionen blir att de måste ursäkta sig för att de inte tränar så ofta som de borde. Jaha, nehe? Vad bryr sig väl hon. Bland oss som tränar mycket så blir det också mycket märkliga diskussioner, veta bäst och mäta sig. Ja, verkligen en stark norm som lockar till sig starka åsikter.

Än dock inte att jämföra med smalnormen. Hjälp vad ni får stå ut med som ligger utanför den, det lockar ju fram värre sidor hos folk än barnnormen.

Fast inte är det väl norm att människor tränar?
En rekommendation, ja, absolut!

Men i vilka kretsar är det norm att man faktiskt tränar?
 
Fast inte är det väl norm att människor tränar?
En rekommendation, ja, absolut!

Men i vilka kretsar är det norm att man faktiskt tränar?

Jag känner en enda som inte tränar.

Det där har ju ändrats med åren också. Träningsmode, appar, Fitbits, marathon, Vätternrundan osv. Det har verkligen exploderat senaste åren. Här i Stockholms innerstad är det definitivt en väldigt stark norm.
 
Jag känner en enda som inte tränar.

Det där har ju ändrats med åren också. Träningsmode, appar, Fitbits, marathon, Vätternrundan osv. Det har verkligen exploderat senaste åren. Här i Stockholms innerstad är det definitivt en väldigt stark norm.

Där ser man.
Av dem jag känner är det en minoritet som tränar regelbundet.
Men jag bor ju ute i "oävla" och är medelålders.

och, eh, men vad är Fitbits för något?
 
Haha ordet kaffebryggare försvann

Ja, jag undrade just vad du inte hade klarat dig utan.

För mig är det vattenkokaren.
Min gamla gick sönder efter ca 20 år när en katt puttade ner den från bänken till golvet (konstigt att den inte höll för det?). Det tog mig några veckor att tvinga mig till en affär där det gick att köpa en ny.
det är klart att det gick att koka tevatten i en kastrull på spisen, men det är ju mycket krångligare. Man måste ju passa spisen, det behövs inte med en (vettig) vattenkokare.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·
Relationer Pratade lite med en vän idag och blev nyfiken på vad dejtingtråden tänker i frågan. Det finns ju inte precis något rätt eller fel, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 812
Senast: monster1
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 376
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 443
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp