Bukefalos 28 år!

Normbrytande livsstil och konsekvenserna av det

Jag har funderat lite på det här under dagen, och kan nog konstatera att jag i många sammanhang ses som normbrytande eller "annorlunda". Det har jag åtminstone fått höra ett flertal gånger, från alla möjliga håll i olika situationer med olika människor.

Det som folk reagerar på är troligen inte en enskild sak, men hela kombinationen av allt som är mig.

Jag dricker inte kaffe och inte alkohol, äter inte kött och har aldrig ens provat varken snus eller rökning.
Jag vägrar skaffa barn, har ingen som helst längtan efter ett vanligt, monogamt, parförhållande som ska "leda någonstans" (typ, flytta ihop och allt som "hör till").
Jag tycker inte om att resa och totalvägrar flygplan.
Jag festar aldrig och har aldrig heller gjort det (28 år gammal nu och planerar inte att börja heller. En för mig perfekt lördagkväll är att vara ute och träna i skogen).
Jag sminkar mig inte, äger inget smink.
Jag går inte i klackskor, äger inga klackskor.
Jag har inte hål i öronen.
Jag jobbar gärna annat än vanliga kontorstider, gärna deltid om möjligt men nu heltid på kraftigt mansdominerad arbetsplats (flera dagar i veckan är jag enda personen av kvinnligt kön där).
Jag tycker om bilar (ja, folk tycker det är otroligt konstigt att en kvinna faktiskt tycker om bilar och kan något om dem).
Jag gillar teknikprylar, är ganska händig och för att vara kvinna är jag även ganska fysiskt stark.

Och. Till sist det som skaver allra mest hos folk. Jag firar inga högtider.
Jag firar inte jul, nyår, påsk, midsommar, halloween och knappt ens födelsedagar. För mig innebär högtider enbart några extra lediga dagar från jobbet samt att plötsligt ingen har någon som helst tid eller lust att umgås med mig. Senast idag blev jag påmind om det, när en på jobbet frågade om midsommarplaner. Att jag inte har några sådana planer, knappt ens har koll på när midsommar är, det ses som otroligt konstigt.

Så tja. Jag har själv aldrig sett mig som annat än ganska vanlig, men andra verkar inte se det som så och nu för tiden skrattar jag bara när folk säger att de aldrig träffat någon som mig. Det har jag hört så otroligt många gånger nu.

Jag firar inte heller högtider. Det ses ofta som negativt med mitt jobb, att vi jobbar högtider och måste ta ledigt om man inte har "tur" och råkar vara ledig just den dagen julafton är.
För mig är det bara positivt! Istället får vi 14 extra lediga dagar att lägga ut när vi vill. Det är asbra eftersom jag kan vara ledig när jag tex vill tävla istället för att vara ledig bara för att det råkar vara påsk och inte finns ett skit att göra.
 
Det där med barn var inte lätt när jag och särbon blev ihop. Han vill nämligen ha barn. Förutom att jag inte vill ha barn vill jag inte skaffa barn pga min hälsa (hög ärftlighet på en sjukdom, jag skulle inte orka med ett barn när jag har ett aktivt skov och en graviditet som slutade i tidigt missfall triggade sjukdomen rejält). Vi hade ett tårfyllt samtal där vi enades/insåg att det blir inga barn, biologiska eller adopterade. Även om jag är väl grundad i mitt beslut var det något av det tuffaste jag varit med om, just för att jag vet hur gärna han vill ha barn.
 
Jag firar inte heller högtider. Det ses ofta som negativt med mitt jobb, att vi jobbar högtider och måste ta ledigt om man inte har "tur" och råkar vara ledig just den dagen julafton är.
För mig är det bara positivt! Istället får vi 14 extra lediga dagar att lägga ut när vi vill. Det är asbra eftersom jag kan vara ledig när jag tex vill tävla istället för att vara ledig bara för att det råkar vara påsk och inte finns ett skit att göra.
Och jag är "automatiskt" ledig på tex julafton. Känns helt meningslöst. Jag hade hellre jobbat då (gärna med lite extra betalt :angel: ) och varit ledig just för tävling eller liknande.

Just det här med ledighet är också lite intressant... Jag ser ingen anledning till att vara ledig nu på sommaren. Det är ljust så länge på dagarna och så varmt att jag med lätthet hinner med hundträning, bad och andra aktiviteter efter arbetstid. Däremot till vintern... Börja jobba när det är mörkt, sluta jobba när det är mörkt... Jag ska försöka ta ledigt i januari eller liknande, bara för att kunna vara ute när det väl är ljust och slippa allt eländesmörker. Kanske resa söderut eller något då? Det känns lite lockande.
 
Och jag är "automatiskt" ledig på tex julafton. Känns helt meningslöst. Jag hade hellre jobbat då (gärna med lite extra betalt :angel: ) och varit ledig just för tävling eller liknande.

Just det här med ledighet är också lite intressant... Jag ser ingen anledning till att vara ledig nu på sommaren. Det är ljust så länge på dagarna och så varmt att jag med lätthet hinner med hundträning, bad och andra aktiviteter efter arbetstid. Däremot till vintern... Börja jobba när det är mörkt, sluta jobba när det är mörkt... Jag ska försöka ta ledigt i januari eller liknande, bara för att kunna vara ute när det väl är ljust och slippa allt eländesmörker. Kanske resa söderut eller något då? Det känns lite lockande.

Ja, storhelgstillägg är det bästa med högtider :D
Jag är ofta ledig dagtid, börjar sent eller slutar tidigt. Väldigt bra på vintern så jag kan rida när det är ljust.
Tycker det låter som en jättebra idé att vara ledig då istället!
 
Jag firar inte heller högtider. Det ses ofta som negativt med mitt jobb, att vi jobbar högtider och måste ta ledigt om man inte har "tur" och råkar vara ledig just den dagen julafton är.
För mig är det bara positivt! Istället får vi 14 extra lediga dagar att lägga ut när vi vill. Det är asbra eftersom jag kan vara ledig när jag tex vill tävla istället för att vara ledig bara för att det råkar vara påsk och inte finns ett skit att göra.

Jag gillar högtiderna! Så mycket god mat :d Resten kan jag verkligen mista men yum säger jag. Riktig sill (ok köpt på ICA men inte Abbas) lax, pressylta - extra yum. Lammstek, ägg, påskbord, nypotatis, jordgubbar med vispgrädde, mer sill. Min idealhögtid är när jag och katten kan fira den ensamma med god mat och hon får sitta bredvid och smaka på allt hon vill - hon vill inte utan RC is da shit. :meh:
 
Är till viss del helt enligt normen. Gift, hus, hund och Volvo.

Dock har jag sedan ung ålder älskat äldre bilar, har en egen veteranbil. Som kvinna när jag behövde skruva ute vid parkeringar och annat när jag var yngre kom alltid män fram och skulle hjälpa mig. Det gick ju inte tro att jag hade koll på läget?

Sedan har jag runt 9 tatueringar och är högutbildad, det sticker rätt många i ögonen. Speciellt i sammanhang där forskarkollegor och liknande rör sig, tatueringar hör verkligen inte hemma där. Min smak är inte annorlunda för att jag råkade få läshuvud...
 
Jag gillar högtiderna! Så mycket god mat :d Resten kan jag verkligen mista men yum säger jag. Riktig sill (ok köpt på ICA men inte Abbas) lax, pressylta - extra yum. Lammstek, ägg, påskbord, nypotatis, jordgubbar med vispgrädde, mer sill. Min idealhögtid är när jag och katten kan fira den ensamma med god mat och hon får sitta bredvid och smaka på allt hon vill - hon vill inte utan RC is da shit. :meh:

Haha! Jag är inte förtjust i den typen av mat :p
Går på julbord med jobbet för att hänga med mina kompisar. Brukar äta en hög med digestivekex :D
 
Jag har nickat igenkännande på flera ställen medan jag läst i tråden :up:

Men jag vill ta upp en norm som jag bryter mot och har inte läst om här ännu. Det gäller sex. Jag är 27 år och oskuld - jag hatar att det ska vara något skämmigt :arghh: Nej, jag "sparar" mig inte till den "rätte" :meh: Och jag hatar tanken (som har dykt upp i min egen hjärna tyvärr) att det inte hänt pga jag är "för ful/ingen vill ha mig" :rage: Och nej, jag är inte desperat och tar vem som helst O_o Sist, nej jag vill inte bara "få det gjort".
Jag har helt enkelt inget intresse av att ha sex med någon annan just nu, och har inte träffat någon som jag vill ha sex med heller. (Och nej tack, påpeka inte att jag inte vet vad jag missar :banghead:)
Och samtidigt är jag feminist och vill heja på kvinnors rätt till att ha sexliv, och det är så dumt att jag ibland känner att mitt eget (obefintliga) är något pinsamt i det sambandet. Men kvinnor har rätt till sina egna kroppar och alla får göra vad de vill med dem :up:

Så bra skrivet! :love:

/Mvh 20 år, okysst och oskuld.
 
Intressant att barnlösheten tas upp som normbrytande, nu tar jag (för givet?) att merparten av de som skriver i tråden är kvinnor. Skulle samma fråga ställas till män är det troligt att svaret skulle bli annorlunda. Det verkar vara mer socialt acceptabelt att en man är barnlös utan att ifrågasättas.

Har dock stött på en attityd om att "män inte har blivit riktigt vuxna förrän de blir pappa" (något jag är tveksam till efter att ha läst trådar där diverse fäder uppenbarligen inte alls mognat bara för att de blev förälder...). Brukar då krasst konstatera att har man skött sina gamla, krassliga föräldrar och sedan så begravt dem så har man fått vissa andra livserfarenheter...
 
Så är det absolut.
Jag blir aldrig ifrågasatt av män, däremot av kvinnor. Speciellt de som har barn själva. Det verkar som många tar det väldigt personligt och måste försvara sitt beslut att skaffa barn.

Men eller hur! Det upplever jag också, när jag sa att jag ville ha friheten man får när man är barnlös t.ex. så började en kvinna komma med "Ja men det gör ju inget, dom flyttar ju ut efter 18-20 år, och då får man ju tillbaka den". :banghead:
 
Ja men vad bra, endast 20 år. Då kan jag redan vara död.
Vill rida, sova i soffan och dricka vin mitt i veckan nu, inte om 20 år 😒

Fast det är också en märklig idé att man ska låta bli att rida, sova i soffan och dricka vin mitt i veckan för att man har barn. Jag tror att både människor med och utan barn har väldigt liten förståelse för varandras livssituation ibland och vad det innebär/inte innebär.
 
Fast det är också en märklig idé att man ska låta bli att rida, sova i soffan och dricka vin mitt i veckan för att man har barn. Jag tror att både människor med och utan barn har väldigt liten förståelse för varandras livssituation ibland och vad det innebär/inte innebär.

Jag vet att min syster som har barn är extremt fast om man jämför med hur jag lever mitt liv. Det är inte direkt som att hon skulle kunna skita i att hämta upp ungen från dagis och dra ut i skogen och tälta utan att planera. Det kräver planering och en massa jäkla arbete jag aldrig någonsin skulle vilja ha när det gäller barn. Att behöva hämta, mata, byta blöjor, passa, fixa, städa efter barnet, jag vill inte behöva bry mig om sådant och skulle jag behöva det så skulle jag känna mig extremt låst när det gäller att leva mitt liv som jag vill det.

Om jag ska träna hundarna så vill jag inte oroa mig för att ett barn ska ha underhållning/passning. När jag ligger på soffan och käkar glass och tittar på tvserier så vill jag inte ta hand om ett barn med kolik. Etc. Jag vill inte ha barn och att vara låst är en av många saker.
 
Är till viss del helt enligt normen. Gift, hus, hund och Volvo.

Dock har jag sedan ung ålder älskat äldre bilar, har en egen veteranbil. Som kvinna när jag behövde skruva ute vid parkeringar och annat när jag var yngre kom alltid män fram och skulle hjälpa mig. Det gick ju inte tro att jag hade koll på läget?

Sedan har jag runt 9 tatueringar och är högutbildad, det sticker rätt många i ögonen. Speciellt i sammanhang där forskarkollegor och liknande rör sig, tatueringar hör verkligen inte hemma där. Min smak är inte annorlunda för att jag råkade få läshuvud...

Ja just det, jag har en tatuering också :D Tyvärr bara den, medicinerna ställer till det med att göra fler.
 
Intressant att barnlösheten tas upp som normbrytande, nu tar jag (för givet?) att merparten av de som skriver i tråden är kvinnor. Skulle samma fråga ställas till män är det troligt att svaret skulle bli annorlunda. Det verkar vara mer socialt acceptabelt att en man är barnlös utan att ifrågasättas.

Normen i samhället som stort är en hetero tvåsamhet med barn och arbete. Att välja bort den av olika anledningar behöver inte vara normbrytande för sitt sociala sammanhang men däremot samhället i stort. Vi dras ofta till likasinnade som därmed bekräftar 'våra' normer och är därmed inte normbrytande personligen och socialt. Kanske lite virrigt man jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Jämför jag mig med min familj/bekanta så är jag normbrytande, jag vandrar genom livet och ser det i mycket genom en glasruta. Länge försökte jag vara som andra såg mig men har nu, efter mer än halva mitt liv äntligen insett att det är inte den jag är och att försöka leva upp till förväntningarna både socialt i smått och samhället i stort gör att jag förlorat vem jag är. Funderar faktiskt fortfarande på det. Att bo i en liten stuga på landet (men absolut med fiber!) vara en CCL, ha en liten kravlös bekantskapskrets och göra något med människor som jag trivs med, det skulle vara min norm. Barn har jag aldrig övervägt att skaffa, däremot är jag med katt och är nog den curlingaste av alla curlingägare som finns. Problemet med hus på landet är att jag är samtidigt den mest opraktiska person som finns på jorden och är ett kroppsligt måndagsexemplar.

Här på buke är jag inte särskilt normbrytande skulle jag påstå. Så det handlar mycket om socialt sammanhang.
En helt opassande fråga, och du svarar såklart bara om du vill, men vad arbetar du med? Jag frågar för du skriver inget om att jobba i ditt framtida liv, och jag tycker det känns så skönt bara!
 
Fast det är också en märklig idé att man ska låta bli att rida, sova i soffan och dricka vin mitt i veckan för att man har barn. Jag tror att både människor med och utan barn har väldigt liten förståelse för varandras livssituation ibland och vad det innebär/inte innebär.

Jösses det har jag gjort hela mina barns liv. Vad skulle hindra det :confused:

Nu ska jag inte lägga ord i munnen på @Bison men skulle väl gissa att hon menar lite mer "precis när jag vill".
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 862
Senast: Enya
·
Relationer Pratade lite med en vän idag och blev nyfiken på vad dejtingtråden tänker i frågan. Det finns ju inte precis något rätt eller fel, men...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 865
Senast: monster1
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 494
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp