Bukefalos 28 år!

Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Räcker med att skiva in hans namn under "sportinfo" för att få reda på saken....
Eller hästens namn för den delen, så ser hon om den är i träning, reggad osv.. :)
Tänk om vi hade det lika smidigt inom all avel oavsett ras som man har det inom travet :angel:
 
Uppdatering

Idag är jag nästan lika förbannad, samtidigt som jag börjar få lite distans till det hela.

Stona mår under omständigheterna väl. De är lugna och äter som de ska. De flesta såren ser okej ut. Sånär som ett sticksår jag hittat uppe på ett öra!!!!

Jag har kollat av dem vid tre resp. sexsnåret under natt/morgon och nu vid lunch. Ingen hingst i sikte! Kört förbi hingstägarens ställe och inga hästar i sikte där heller... antar de är instängda.

Tanken har nu vandrat vidare: jag är innerligt tacksam att ingen trafikolycka skedde då han kom sättandes. För just i går leddes trafiken om från riksvägen över denna byväg pga beläggningsarbete.

Tur att ingen människa kom till skada. Såg att han även varit och muppat med fölmorsorna, repen vid grinden var slaka men i övrigt inga större men. MEN tänk om våra gårdsägare hade varit ute och han kommit sättandes som ett jehu? För att inte tala om deras trädgård. Frun i huset lägger ned oerhört mycket tid och energi på sin trädgård och jag kan inget annat säga än att den är väldigt fin.( önskar min såg ut så) :idea: Tur kanske att vi drabbats av vildsvin -för de har elstängsel runt själva trädgården pga av det. Detta gjorde att han inte plöjt ned växter....
Likaså så kunde han ju likväl sabbat bilar och annat, för ett skrälle som bara har hormoner i skallen skiter fullkomligt i vad som står i vägen.

Nog med pladder.

Har idag gjort ett besök hos polisen, men inte gjort en anmälan utan bad honom diarieföra för ev. senare behov och anmälan. Han skällde på mig över att jag inte ringde ut dem akut igår!!! :confused: Sen när tusan fick polisen jätteintresse av att handräcka vid en sådan här sak -där alla inblandade djur befinner sig inom stängsel, även om nu vissa är på fel plats!? Men jodå, händer något mer så stod detta på prioritet. Polismannen tar även en kopia och skickar till djurskyddsmyndigheten på kontoret, vilka jag även besökte personligen strax efter att ha lämnat ovan nämnda.
Djurskyddsinspektören kan tyvärr inte göra så mycket. De har hört talas om mannen tidigare.... Vi delade uppfattning om att djuren är i gott hull, blanka i pälsen och har relativt schyssta hovar. Alltså inget att ta på där. Ja eller för status över deras skick för gårdagen kan jag ju bara stå för skrället som besökte oss.

För att klargöra en del funderingar som kommit upp i tråden så rör detta oregistrerade travare dvs de lyder inte under STC´s regelverk och det finns heller inga papper på dem. Ägaren har heller mig veterligen ingen som helst licens och ej heller sysslat med trav.
Möjligtvis om märren är frysmärkt, men de yngre individerna saknar frysmärkning. Den hingst som vi mött ska enligt ägaren ha jättefin stam men att papperna brann upp i samband med en eldsvåda på för travvärlden känt stuteri. Detta anser jag vara bullshit, för hade han varit av så god stam så hade man dna alt. blodtypat och på så vis kunnat påvisa stammen och kunna rega den. även om han hade passerat ett års ålder så hade nog STC under sådana omständigheter godkänt registrering.


Jag har inte fått någon som helst ursäkt, mer än att han faktiskt sagt att jag ska ge honom räkningen från veterinären. Påtalade att det lär komma fler än en!


Tanke om att begära ersättning för uteblivna föl etc. har slagit oss, men vi vet ej än hur vi ska hantera saken osv. Tid finns.
Beslutat är att ula dden dräktiga, i hopp om fortsatt dräktighet och att vi nästa vecka sprutar de andra.

Jag har inte hört ett ord från hingstens ägare sen igår kl. halv åtta då skrället hämtades. Med min + två andra personers handräckning.
Däremot har den engelsktalande byggjobbaren kommit cyklandes i morse och lämnat sitt tel.nr till vår markägare som var gullig och vidarbefordrade lappen till mig nu vid lunch.
Killen ville bara att jag skulle höra av mig så han fick veta hur mina hästar mådde idag. -Detta värmer mitt hjärta. Att någon utomstående som jag dessutom skällt ner i skorna (har bett om ursäkt :o) bryr sig så mycket om våra djur!!!:bow:

Han undrade dessutom om det fanns något mer han kunde göra för att hjälpa oss.
Vidare frågade jag om ägaren sagt något mer om händelsen? Men nej han har inte sagt något alls, utan låtsas som det regnar.. *morr*


Gira

Tacksam mot veterinären, våra markägares tolerans samt byggkillen och givetvis alla andra som tvingas lyssna/läsa mina ilskna tankegångar!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

:devil: I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle.


Nu drabbade humorn mig.... Vad skulle jag skjutit honom med?
-Ungarnas knallpulverpistol? Det närmaste i skjutvapenväg som finns i vår ägo....:D


Jisses...

Gira :banana:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag hade nog strypt hingsten och sedan fortsatt med ägaren!!!:devil::devil:

Hoppas stona inte tar sig så gårt de snart i brunst igen!

För att undvika det i fortsättningen så kan du ju fundera på att bygga på staketen i dina hagar så kommer fanskapet inte in. Även om det är hingstägaren som ska ordna så de inte rymmer.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Äe, fy fan, det finns inget annat att säga, stäm den jäveln... Har en annan historia om en väldigt framgångsrik besättning SRB. Grannen skaffade Highland-tjurar som rymde på sommaren... Ett LITET bakslag i besättningens avelsarbete när rekryteringsdjuren kom ut med långa horn, hår och mjölkade kanondåligt....
Lycka till!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Snacka om surprise! Vansinnig är bara förnamnet...



:rofl: När jag gick på lantbruksskolan så hade vi lösdrifter till en del suggor. Fråga mig inte vem som glömde använda hjärnan av personalen. Men i ena huset gick en minigris.... Ähh han når aldrig upp! -Tji fick dom när det sedan föddes mer än en kull med små grisar som definitivt avvek från den förväntade standarden.


*kl*


Tja vad har jag att säga? Fullblodstoet har vi idag konstaterat att hon har släppt sin bebbe!!! :devil: Så nu börjar det här verkligen kosta pengar! Att hon sedan även har rasat i vikt sedan han var här och härja, hjälper ju inte upp det hela precis. Hon tillhör ju den där, något svårfödda och "inteviljavaraigotthull" modellen till vardags.
Vi lyckas hålla henne inom normalvärden, men att tro att hon ska klara sig på enbart bete eller fri tillgång på hösilage är en dröm.

De andra två stona kommer sprutas i helgen.

Vad denna nota slutar på vågar jag bara drömma om. Men redan nu har jag omkostnader inkl hingstavgift på nästan 15 000:- kan nog slå vad om att jag inte lär få tillbaka allt.

Annat nytt är att djurskyddsinspektören var på besök hos honom i måndags, men han var inte där alt. gömde sig. Så det blev det inget av med. *morr* De kan heller inte hjälpa mig, för ett djurförbud ligger väldigt långt bort om man ska följa lagens arm och sega papperskvarnar.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Och som vanligt går det inte att komma åt dom som är riktigt ansvarslösa.
Jag har också råkat ut för en grannes lösa travarhingst,han betäckte mitt ena sto ,då kom ägarinnan till hingsten och sa att om det blev något föl så var det hennes.Knäppa mänsha:devil:
jag tog raskt ut vetten och kollade ,tack och lov var hon tom.
Hoppas verkligen att det går bra med alla dina ston så dom inte får några men av skadorna.
Kram o lycka till
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

fy vad jobbigt!! Han fattar inte vad han häst har ställt till med. Och hur 17 ska man få någon sådan person att ta sitt ansvar?
Gira, jag lider med er!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Tycker du hanterat situationen ypperligt och hoppas att du får ersättning för dina utgifter. Men alla är ju inte mätbara.
Samt är jätteglad att han inte kom in till fölstona!
För när hormonet sprutar ur öronen så spelar det ju ingen roll för dem att brudarna inte är intresserade, och att fölisar förtvivlat försöker hålla sig ut vägen! Även om hingsten är hur snäll som helst när inte hormonerna dansar i öronhöjd.
Tänk om något hade skett med "tvillingarna" tex! :crazy:
Håller tummarna för att allt går bra!
mvh
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Tja vad har jag att säga? Fullblodstoet har vi idag konstaterat att hon har släppt sin bebbe!!! :devil:

Fast du skrev ju i ditt första inlägg att hon börjat visa brunst dagen innan, så det är väl fullt möjligt att hon redan då tappat sitt foster några dagar tidigare?
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Fast du skrev ju i ditt första inlägg att hon börjat visa brunst dagen innan, så det är väl fullt möjligt att hon redan då tappat sitt foster några dagar tidigare?

Njä hon har supertydliga brunster i normala fall. Hon betäcktes redan i april och har därefter regelbundet visat en svag antydan till brunst. Så denna brunstvisning var inget nytt om jag säger så...
Men hundra säker kan man aldrig vara -om någon ting egentligen. Såvida man inte ul dem vareviga dag ;)

Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jaha så då var det dax igen!!

Denna gången är det ett av våra andra ston som brunstat. Vad händer?

Joho då, fast denna gången var det hans andra hingst. Första natten ringer vår ena markägare och säger att hästarna är oroliga.
-Vilka? -De med fölen. Bara att slänga sig i bilen och åka däråt. De är väldigt uppjagade och jag hittar nygräddad hästskit både i allén och utanför staketet. Hör även vår numera mindre käre granne köra fyrhjuling. När jag sökt av ston + föl och hage samt omnejd beger jag mig upp till honom.

-Saknar du en häst? Till svar får jag ett kanske!!!!! Jag åker igen. Efter en kvart ringer han och säger att han hittat sitt sto inne hos hingsten så alla hans var hemma. Sedan säger han veckans mest korkade grej, du det kanske är vildsvinen som skrämt dem?! Nis svarar jag, våra hästar är vildsvinssäkra och dessutom sen när fanken började svinen skita högar stora som en fullvuxen häst?
-Näääää kom det då. Den natten fick jag en timmes sömn...

Kvällen därpå är det dax igen. Då ringer den granne som bor precis bredvid stohagen. Det står en häst på vägen som försöker bryta sig in till stona med föl. Samma hingsthelvete igen. Fanskapet tar sats och ska hoppa igenom staketet!!!!! Han knäcker några stolpar och slungas tillbaka. Ibland är det bra med tätt med stolp och tre rep som är stenhårt spända :bump:

Ringer hingstägaren och vrålar: hämta ditt as till hingst NU!!!

Tar en kvart tjugo minuter innan han dyker upp. Hingstfan springer lös som om han hade eld i baken och detta på oljegrusvägen som löper utmed hagen... Där är det ingen som håller lagliga 70 om jag säger så.

Efter lite om och men så kommer så ägaren tuffandes på sin fyrhjuling. Synd jag inte hade kameran med mig... För trot eller ej, men han jagar ut hingsten på andra sidan av vägen, ut på en av våra vallar. Där jagar han hingsten med hjälp av fyrhjulingen fram och tillbaka som sätter av i full kareta. Detta håller på i ca 15 minuter!!!! Har aldrig sett något liknande i hela mitt liv. Han får sedan hingsten på rätt håll och jagar honom framför sig i full galopp på oljegrusvägen med nosen åt sin gård. Tänk om han mött någon!!!!

Pratade med djurskyddsinspektören igen. Hon trodde knappt sina öron. De har lyckats få till ett besök, det var mycket att påpeka. framförallt hur hagar och stall såg ut. Med skadliga spikar och traktorer etc. Tyvärr kan de inget mer göra. Djuren är i ganska bra skick och de kunde endast ålägga honom verkning. Samt städa upp i hage/stall.


Hur fan jag än vrider och vänder på detta så kan vi inte komma åt honom inom överskådlig framtid.


Gira, oerhört ledsen, arg, förtvivlad och mer därtill.


ps. Vi kan nu strunta i andraskörd på denna vallen och direkt satsa på potatisodling. Gräset är nerkört och alla hundratals hål bara väntar på att vi ska slänga i en potatis i varje :cool:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Skicka en räkning på vad skörden skulle varit värd i pengar i dagsläget och sätt ett datum pengarna ska vara inne innan det blir indrivning av skiten. Skynda dig att fota skadorna och gör en polisanmälan så kan du komma åt honom för skadegörelsen iaf. :idea:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har läst hela tråden och vet inte vad jag ska säga!:eek:
Är helt mållös.:eek:
Hur f*n är karln funtad?
Har ingen aning vad du kan göra juridiskt sett men ger dig massor med stöttekramar!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Och som vanligt går det inte att komma åt dom som är riktigt ansvarslösa.
Jag har också råkat ut för en grannes lösa travarhingst,han betäckte mitt ena sto ,då kom ägarinnan till hingsten och sa att om det blev något föl så var det hennes.Knäppa mänsha:devil:
jag tog raskt ut vetten och kollade ,tack och lov var hon tom.
Hoppas verkligen att det går bra med alla dina ston så dom inte får några men av skadorna.
Kram o lycka till

:eek::eek::eek:
Hur f*n tänker man då? :confused:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Håller med Mia_R här, gör allt som du kan så du slipper stå för alla kostnader för skadorna själv. *styrkekramar*
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Det är ju helt märkligt att man inte kan göra något mot en människa som har lösa hingstar.

Trist med vallen, men huvudsaken är ju att inga ston eller föl tagit allvarlig skada.

Jag hade aldrig klarat av att sova på natten efter det där. Kan man inte polisanmäla skadan på vallen?
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Det är ju helt märkligt att man inte kan göra något mot en människa som har lösa hingstar.

Trist med vallen, men huvudsaken är ju att inga ston eller föl tagit allvarlig skada.

Jag hade aldrig klarat av att sova på natten efter det där. Kan man inte polisanmäla skadan på vallen?


Jopp, visst kan jag det. Tyvärr tjänar det ingenting till. Om jag milt uttrycker det som så: Känd av polisen sedan tidigare. Och då inte för lösa hästar utan för sådant som vi inte nämner här. Men ger ungefär tio år på kåken. Han är väldigt välkänd av lagens långa arm och åker relativt ofta ( sett ur normal svenssonanda) på längre eller kortare vistelser på deras hem. Bakom lås och bom.

;) han är nog bästis med polisen, för nästan varje vecka ser vi dem glida förbi vårat och komma på andra hållet efter en stund.

Jodå, kärringen har tröttnat. Han har ett par feta räkningar att vänta. Vi börjar idag med en på 2600:- i veterinärräkning. Ska åka dit med den nu..


Gira

Som fick spelet i onsdags och hyvlade av folk som inte borde fått en släng av sleven :o.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 600
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 133
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 808
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp