Bukefalos 28 år!

Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Herregud, stackare....
Är det inte tråkigt detta med hingstar... Eller rättere sagt deras ägare... Inte helt ovanligt att de kommer lösa av en eller annan orsak. Jag tycker att det är på tiden att vi inför nån form av "körkort" el tillstånd för att få lov att hålla hingst. Har inte någon exakt plan för hur det skulle utformas men nåt bör ju göras. Alltför många "hingstägare" har ju varken kunskap, vett eller staket för ansvaret det innebär... Det är ju i dessa situationer som de seriösa går att rensa från "de glada amatörerna i buskarna".... eller nåt... Synd när de stackars djuren blir skadade på kuppen..
Gubbar i ett nötskal.....
Halvblod/travare.....
Nä, du stackars drabbade, Jag håller på dig!!!! Dra igång det tunga artilleriet o håll oss uppdaterade hur det går!!!! Lycka till :bow:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Vilken h-vetes sits du har hamnat i för att tala klartext. Modigt av dig att stå upp inför en dylik person. Hoppas du har ork att föra kampen vidare så att karln helst kommer bort från området. Angående dina skadeståndskrav kanske mina erfarenheter kan ge lite hopp. För några år sedan utsatte en granne mig och min familj för vad som kom att rubericeras som grovt hemfridsbrott. Vi krävde skadestånd men givetvis hade personen ifråga inga tillgångar utan bara drivor av skulder hos kronofogden. Han dömdes ändå att betala skadestånd till oss vilket betalades ut genom hemförsäkringen. Försäkringsbolaget debiterade sedan killen i fråga som givetvis sket fullkomligt i detta då det bara lades till drivan av obetalda skulder hos kronofogden. Det trågiga i både din och min historia är, om jag uppfattat dig rätt, flatheten hos myndigheter som man trodde fanns till för en om man behövde deras hjälp. I vårt fall blev räddningen privata kontakter inom polisen, rättspsykiatrin och socialtjänsten och det skall baske mig inte behövas.:devil: Hoppas verkligen att ni snart får lugn och ro i era liv- Många, många peppkramar
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Tack alla för ert stöd!!!!


Jag har i morse lagt en kopia i hans postlåda på första veterinärräkningen som gick på 2600:- Denna var för det första hingstbesöket och avser som sagt enbart vet.kostnaderna för att sy ihop tvååringen som han betäckte. Skrev att jag vill att han hör snarast.

Men har som förväntat inte hört ett skit från honom under dagen.

Funderar på att fakturera honom via räkning och då kan jag ju gå via inkasso och fogden om han inte betalar.



Gira, på krigsstigen.


Ps. såg dessutom att hingstarna gick ute i hage nu igen. Alltså är det bara en tidsfråga innan nån av dem är här och bråkar igen. -Troligen iallafall. :devil:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Fick ni det från er hemförsäkring eller hans? För här tvivlar jag starkt på att vederbörande har en hemförsäkring över huvud taget, tyvärr.

Jodå, myndigheterna är inte allt för snabba. Våra två djurskyddsinspektörer gör så gott de kan. Den ena påtalade själv om polisens attityd. De vill inte ta i sådana här ärenden helst och försöker lämpa över det hela på djurskyddsinsp. på kommunen.
Men de är skyldiga att inleda undersökning eftersom jag ju gjorde en anmälan. Så heja polisen, jobba på!
En god vän till mig som är gammal polis (varit i specialstyrkan i sthlm, attackpolis m.m.) och som nu jobbar som lärare på polishögskolan säger själv att detta är bekymmersamt för polisen, de vet inte hur de ska hantera sånt här..... Kul att höra! -Not!

Gira
 
Senast ändrad:
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag sitter med hakan nere i backen och vet inte riktigt vad jag ska säga.
HERREGUD att sådant kan förekomma :crazy::eek:

Kan ni inte skjuta hingsten i självförsvar eller liknande nästa gång det brakar loss? :devil:

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du får igen dina kostnader!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

*kl*

Hingstägaren smsade i förmiddags att han ska kastrera de båda odågorna nästa vecka! :bump: -OM det nu är sant. För mycket kan hända innan dess.

Jag vände smset med ett trevligt: låter jättebra! Sedan fortsatte jag med att påtala att första fakturan lades i hans postlåda, väldigt tidigt i går morse. (när jag körde hem från jobbet)

OJ;OJ;OJ han svarade att han hittat den och undrade om det gick bra att han kom med demi nästa vecka.

Det ligger inte för mig att jävlas med någon som efter sin individuella och bästa förmåga försöker göra rätt för sig. Så svarade glatt: Javisst!
-Ser jag dock inga pengar så blir det inga andra bullar än den hårdstekta varianten, eller mattpiskan rent av :D:devil:

Skulle ringa en advokat idag, men det hanns inte med eftersom jag var på min farfars begravning, så det blir måndagens projekt.

Filar också på min faktura. Det jag mest vill ha svar på av juridiskt kunnig är hur jag ska räkna de två dräktigheter som gått förlorade. Givetvis alla betäckningskostnader, men nu kommer ju märrarna stå tomma under vintern och inte heller leverera några föl = ingen försäljning. Visst jag kan ju aldrig garantera att jag verkligen får två levande födda föl, men om jag jämkar till ett? Vårt fryssto har alltid blivit dräktig på första samt levererat föl. Den andra vet jag inte till absolut hundra procent. Men de uppgifter jag har tyder inte på bekymmer.
Framför allt känns det förbannat surt att mist Laptop bebben.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Om jag var dig skulle jag inte jämka till ett, varför vara snäll mot en idiot..... Nej, på med hårdhandskarna och gå en rond mot den där typen. Du har ju inget att förlora.

Är imponerad av dig att du inte klubbat ner honom, jag med mitt temperament skulle nog tagit stekpannan och gett honom en omgång om det hade varit mina hästar.

Kul att du uppdaterar hela tiden om vad som händer.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nja, snarare som så att går jag på honom hårdare just för stunden så kan jag se mig i månen efter mina pengar. ;) Man måste "taktika" lite ibland.
Så när han nu visar lite goodwill så ser jag ingen anledning att jävlas med honom. Såvida jag inte hittar ett hingstskrälle på våra marker. För DÅ kan han räkna med att han inte behöver bekymra sig om kastration på just den hingsten längre. För får jag tag i fanskapet så säljer jag honom som djurparksmat eller nåt!:idea:

-Näää, laglig väg jag vandra ska......



Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nja, snarare som så att går jag på honom hårdare just för stunden så kan jag se mig i månen efter mina pengar. ;) Man måste "taktika" lite ibland.
Så när han nu visar lite goodwill så ser jag ingen anledning att jävlas med honom. Såvida jag inte hittar ett hingstskrälle på våra marker. För DÅ kan han räkna med att han inte behöver bekymra sig om kastration på just den hingsten längre. För får jag tag i fanskapet så säljer jag honom som djurparksmat eller nåt!:idea:

-Näää, laglig väg jag vandra ska......



Gira

Du är min idol!! :bump:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nja, snarare som så att går jag på honom hårdare just för stunden så kan jag se mig i månen efter mina pengar. ;) Man måste "taktika" lite ibland.
Så när han nu visar lite goodwill så ser jag ingen anledning att jävlas med honom. Såvida jag inte hittar ett hingstskrälle på våra marker. För DÅ kan han räkna med att han inte behöver bekymra sig om kastration på just den hingsten längre. För får jag tag i fanskapet så säljer jag honom som djurparksmat eller nåt!:idea:

-Näää, laglig väg jag vandra ska......



Gira

Aha, du menar så. Ja du ser, mitt temperament säger häng den j***eln högt men din taktik är nog 1000 gånger smartare.

Kolmården tar ju hand om häst för att mata tigrarna med, inga bevis återstår :angel:

Lagen ja,det fanns det visst också något som hette, attans också :o
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

*kl*

Filar också på min faktura. Det jag mest vill ha svar på av juridiskt kunnig är hur jag ska räkna de två dräktigheter som gått förlorade. Givetvis alla betäckningskostnader, men nu kommer ju märrarna stå tomma under vintern och inte heller leverera några föl = ingen försäljning. Visst jag kan ju aldrig garantera att jag verkligen får två levande födda föl, men om jag jämkar till ett? Vårt fryssto har alltid blivit dräktig på första samt levererat föl. Den andra vet jag inte till absolut hundra procent. Men de uppgifter jag har tyder inte på bekymmer.
Framför allt känns det förbannat surt att mist Laptop bebben.

Gira
Spara förhandlingen ner till en förlorad dräktighet tills det behövs.
Lämna fakturan på båda och jämka till en om/när det behövs.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men jag hoppas de avlivar den innan!:eek:

Ja, hästarna är självklart både avlivade och styckade innan de blir djurmat. :grin: Mitt sto blev djurparksmat och det är jag i efterhand mycket glad över. Enklare för mig som djurägare och billigare för den lokala djurparken. :idea:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ja, hästarna är självklart både avlivade och styckade innan de blir djurmat. :grin: Mitt sto blev djurparksmat och det är jag i efterhand mycket glad över. Enklare för mig som djurägare och billigare för den lokala djurparken. :idea:

Jag tycker det är kanon! Till djurparkerna eller foderslakten ska jag vända mig när det är dags för nån av mina :bow:

och Gira bor ju i närheten av en foderslakt :angel:
Ägaren verkar ju inte ha nån direkt koll på om hästarna är borta eller inte :grin:

Hoppas nu bara att han gör som han sagt och betalar för sig.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Omplacering och givetvis kastrering kan man ju prova innan det blir tigermat. Tycker bara det kändes lite tråkigt då hingstarna nästan får lika mycket "skäll" som ägaren...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Herregud, vilken soppa...
Sitter som flera andra med hakan i knät.

Kan förstå ditt sätt att "taktika", har bott så gott som granne med en av sveriges mest kända brottslingar (fast blev aldrig dömd och är död nu:angel:)
H*n gjorde lite som h*n ville och var inte speciellt trevlig mot en del. men han tyckte visst jag var cool som körde mc, så han sken alltid upp som en sol när han såg mej och skojade hej vilt.
Ville bara säga att i vissa fall där rättsväsendet ändå inte kan göra såmkt så är det bättre att ha dom med sej än mot sej.

å det låter som att så länge han tycker att du är schysst så kanske han ändå försöker betala igen lite av pengarna. Och faktiskt kastrerar hingstarna.

Tycker du gjort rätt som dokumenterat för framtida åtgärder, men ändå försöker vara resonabel mot honom.:bow:
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 966
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 629
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 173
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 883
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp