Uppdatering
Idag är jag nästan lika förbannad, samtidigt som jag börjar få lite distans till det hela.
Stona mår under omständigheterna väl. De är lugna och äter som de ska. De flesta såren ser okej ut. Sånär som ett sticksår jag hittat uppe på ett öra!!!!
Jag har kollat av dem vid tre resp. sexsnåret under natt/morgon och nu vid lunch. Ingen hingst i sikte! Kört förbi hingstägarens ställe och inga hästar i sikte där heller... antar de är instängda.
Tanken har nu vandrat vidare: jag är innerligt tacksam att ingen trafikolycka skedde då han kom sättandes. För just i går leddes trafiken om från riksvägen över denna byväg pga beläggningsarbete.
Tur att ingen människa kom till skada. Såg att han även varit och muppat med fölmorsorna, repen vid grinden var slaka men i övrigt inga större men. MEN tänk om våra gårdsägare hade varit ute och han kommit sättandes som ett jehu? För att inte tala om deras trädgård. Frun i huset lägger ned oerhört mycket tid och energi på sin trädgård och jag kan inget annat säga än att den är väldigt fin.( önskar min såg ut så)
Tur kanske att vi drabbats av vildsvin -för de har elstängsel runt själva trädgården pga av det. Detta gjorde att han inte plöjt ned växter....
Likaså så kunde han ju likväl sabbat bilar och annat, för ett skrälle som bara har hormoner i skallen skiter fullkomligt i vad som står i vägen.
Nog med pladder.
Har idag gjort ett besök hos polisen, men inte gjort en anmälan utan bad honom diarieföra för ev. senare behov och anmälan. Han skällde på mig över att jag inte ringde ut dem akut igår!!!
Sen när tusan fick polisen jätteintresse av att handräcka vid en sådan här sak -där alla inblandade djur befinner sig inom stängsel, även om nu vissa är på fel plats!? Men jodå, händer något mer så stod detta på prioritet. Polismannen tar även en kopia och skickar till djurskyddsmyndigheten på kontoret, vilka jag även besökte personligen strax efter att ha lämnat ovan nämnda.
Djurskyddsinspektören kan tyvärr inte göra så mycket. De har hört talas om mannen tidigare.... Vi delade uppfattning om att djuren är i gott hull, blanka i pälsen och har relativt schyssta hovar. Alltså inget att ta på där. Ja eller för status över deras skick för gårdagen kan jag ju bara stå för skrället som besökte oss.
För att klargöra en del funderingar som kommit upp i tråden så rör detta oregistrerade travare dvs de lyder inte under STC´s regelverk och det finns heller inga papper på dem. Ägaren har heller mig veterligen ingen som helst licens och ej heller sysslat med trav.
Möjligtvis om märren är frysmärkt, men de yngre individerna saknar frysmärkning. Den hingst som vi mött ska enligt ägaren ha jättefin stam men att papperna brann upp i samband med en eldsvåda på för travvärlden känt stuteri. Detta anser jag vara bullshit, för hade han varit av så god stam så hade man dna alt. blodtypat och på så vis kunnat påvisa stammen och kunna rega den. även om han hade passerat ett års ålder så hade nog STC under sådana omständigheter godkänt registrering.
Jag har inte fått någon som helst ursäkt, mer än att han faktiskt sagt att jag ska ge honom räkningen från veterinären. Påtalade att det lär komma fler än en!
Tanke om att begära ersättning för uteblivna föl etc. har slagit oss, men vi vet ej än hur vi ska hantera saken osv. Tid finns.
Beslutat är att ula dden dräktiga, i hopp om fortsatt dräktighet och att vi nästa vecka sprutar de andra.
Jag har inte hört ett ord från hingstens ägare sen igår kl. halv åtta då skrället hämtades. Med min + två andra personers handräckning.
Däremot har den engelsktalande byggjobbaren kommit cyklandes i morse och lämnat sitt tel.nr till vår markägare som var gullig och vidarbefordrade lappen till mig nu vid lunch.
Killen ville bara att jag skulle höra av mig så han fick veta hur mina hästar mådde idag. -Detta värmer mitt hjärta. Att någon utomstående som jag dessutom skällt ner i skorna (har bett om ursäkt
) bryr sig så mycket om våra djur!!!
Han undrade dessutom om det fanns något mer han kunde göra för att hjälpa oss.
Vidare frågade jag om ägaren sagt något mer om händelsen? Men nej han har inte sagt något alls, utan låtsas som det regnar.. *morr*
Gira
Tacksam mot veterinären, våra markägares tolerans samt byggkillen och givetvis alla andra som tvingas lyssna/läsa mina ilskna tankegångar!