Nya vi som målar-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick tag på vattenlösliga oljepasteller på semestern. Detta är resultatet...
IMG_20200728_151848.jpg
 
Kan verkligen inte måla/rita landskap men kan det vara ngt med perspektivet? Att det borde ”försvinna” mer bakåt? Träden tex kanske skulle kunna bli mindre och leda ögat bort? Bara en tanke :)
Hur ska du gå vidare med bilden? Blir det färg? Vilken teknik?

Jag har nu suttit ute på den inglasade verandan och försökt förkovra mig i grunderna i akvarell. Antar att ni är många här som är skillade i tekniken. Kan ni inte lägga ut lite inspo och gärna förklara lite om tillvägagångssättet? 🙏🏼
Tänker att akvarell är kanske en ngt mer smidig sysselsättning att tex pyssla med vid köksbordet i höst istället för att stå på stegar och måla på gigantiska dukar i källaren 😅
Jo tanken är att det ska bli mindre ju längre bort det är. Är inte så bra på att skissa. 🙈

Just nu har jag tagit en paus. Tanken var att se om jag kunde göra det digitalt, vilket jag finner svårast. Speciellt med tanke på att ritbordet inte längre alltid samarbetar, det lever sitt egna liv.
Gjort om skissen lite och förenklat den, försöker hitta en bra balans, så ögat leds in i bilden och dels att bilden inte tippar över åt något håll.
TruckFreehand000.jpg
 
Kommit på att jag ska börja måla akvarell. Så nu googlar jag typ hur man gör och kollar på YouTube-tutorials 😅
Tänker att det är ju en ngt mer smidig sysselsättning att tex pyssla med vid köksbordet i höst istället för att stå på stegar och måla på gigantiska dukar i källaren :rofl:
Vad roligt! Det vill jag jättegärna följa din utveckling på! Gillar akvarell och din stil så det kan nog inte bli annat än en succé :)
 
Jo tanken är att det ska bli mindre ju längre bort det är. Är inte så bra på att skissa. 🙈

Just nu har jag tagit en paus. Tanken var att se om jag kunde göra det digitalt, vilket jag finner svårast. Speciellt med tanke på att ritbordet inte längre alltid samarbetar, det lever sitt egna liv.
Gjort om skissen lite och förenklat den, försöker hitta en bra balans, så ögat leds in i bilden och dels att bilden inte tippar över åt något håll.
Visa bifogad fil 55022

Det där blir säkert bra när du går vidare! Jag skissar sällan speciellt noga. Spontant hade jag nog sänkt horisonten ngt men har ingen teknisk förklaring till varför så lyssna inte på mig 😅 Det kan du ju också känna av allt eftersom.
 
Det där blir säkert bra när du går vidare! Jag skissar sällan speciellt noga. Spontant hade jag nog sänkt horisonten ngt men har ingen teknisk förklaring till varför så lyssna inte på mig 😅 Det kan du ju också känna av allt eftersom.
Jo det är väl så. Vill helst ha en bra grund att gå vidare med och ha en plan. Då är det lättare.
Planen va att utmana mig själv å måla något ”messy”. Är lite perfektionist så det är en utmaning för mig. 😅
 
Jo det är väl så. Vill helst ha en bra grund att gå vidare med och ha en plan. Då är det lättare.
Planen va att utmana mig själv å måla något ”messy”. Är lite perfektionist så det är en utmaning för mig. 😅

Är tanken att du ska måla/färglägga den digitalt på ngt sätt?
Jag tycker att det är kul att köra på ganska fritt, såklart skissa upp (men för mig är det mest för att planera på ett ungefär så att motivet får plats på duken, det är svårt tycker jag att göra på fri hand om duken är typ 1,5 meter. Då skalar jag upp lite hållpunkter typ).
Sen tycker jag hela charmen (för min del) är att köra på ganska fritt. Tex på den stora målningen jag håller på med nu så blev katten helt plötsligt en räv 😅🤷🏼‍♀️
Men så är jag inte perfektionist heller :D
 
Är tanken att du ska måla/färglägga den digitalt på ngt sätt?
Jag tycker att det är kul att köra på ganska fritt, såklart skissa upp (men för mig är det mest för att planera på ett ungefär så att motivet får plats på duken, det är svårt tycker jag att göra på fri hand om duken är typ 1,5 meter. Då skalar jag upp lite hållpunkter typ).
Sen tycker jag hela charmen (för min del) är att köra på ganska fritt. Tex på den stora målningen jag håller på med nu så blev katten helt plötsligt en räv 😅🤷🏼‍♀️
Men så är jag inte perfektionist heller :D
Japp, såg en video på youtube när de gjorde det å ville testa själv, delvis för att utmana mig själv att komma utanför min comfort-zone.
Jag vill egentligen kunna göra mer fritt men jag blir liksom lite låst eller va man ska säga i vissa fall.
Ska nog ge mig på det igen när jag sett klart ett avsnitt jag håller på och tittar på, så får vi se vart det leder. :)
 
Tack för pepp! 🙏🏼Problemet är att jag inte är så taggad på varken landskap eller stilleben men antar att man kan måla vad som? Problem nr 2 är att jag har noll koll hur man gör rent tekniskt 😅
https://kreativafeminister.se/marknad/handla/sigridur-huld-ingvarsdottir/#kol Hittade den här konstnären som arbetar både med olja och akvarell, det kan kanske gå någon inspiration till hur du kan arbeta med akvarell. :) Det går att arbeta dels med väldigt flytande färger och dels torrare med akvarell också så det är inte bara flytande landskap. ;)
 
Börjar lite mer seriöst å försöker mig på svartvitt, mest för att hitta de olika tonerna, dock sjukt svårt. Får nog ta ett break å kolla in någon tutorial för att bli klok på hur jag ska komma vidare, dock hittat en grym pensel som känns lovande.

TruckFreehandBW.jpg
 
Medan ja letade efter referenser i mina foton hittade jag den här, som jag gjorde med vänster hand (jag är högerhänt). Så sjukt svårare än jag trodde.
Någon annan här som testat att måla något med den "andra handen" (kommer inte på rätt term för det just nu)?

Visa bifogad fil 55075
Min bror gör det - men han blev så bra att det blev meningslöst eftersom han var ute efter ett annat uttryck när han växlade hand. Jag tycker att det är spännande att det går att öva upp och relativt fort också.

PS jag gillar känslan av rörelse i din bild av lastbilen i landskapet
 
Min bror gör det - men han blev så bra att det blev meningslöst eftersom han var ute efter ett annat uttryck när han växlade hand. Jag tycker att det är spännande att det går att öva upp och relativt fort också.

PS jag gillar känslan av rörelse i din bild av lastbilen i landskapet
Jag har bara gjort det en gång med "fel hand" men som du skriver allt går att öva upp. Är lite sugen på att göra om det någon gång igen.

Tack, försöker få till känslan av en ringlande väg genom ett böljande landskap. Jag har en lång väg kvar, det svåraste kommer nog vara att få till landskapet och hitta rätt perspektiv till lastbilen, men ska nog kunna lösa det, men det kommer ta tid då jag ofta tappar bort mig medans jag målar. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland funderar jag på om det inte vore vettigt att bo någon annanstans egentligen. Någonstans där vädret är bättre, politiken är mindre...
2
Svar
30
· Visningar
1 555
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 485
Senast: Blyger
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 895
Senast: Valle
·
Hemmet Inspirerad av en annan aktuellt tråd här. Funderar över om det är dags att göra något åt skåpluckorna i köket? Så här ser den som är...
Svar
3
· Visningar
504
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp