Bukefalos 28 år!

Oberättigad åsikt eller?

Detta med fem pappamånader verkar inte alls ha något stöd. Måste förslaget röstas igenom i sin helhet eller kan vissa saker gå igenom och andra inte?
 
Men vad tycker du om att den s.k. frivilliga delningen av föräldraledighet givetvis påverkar mina karriärmöjligheter, eller mitt mått av övertid, eller förläggande av t.ex. ledighet på arbetsplatsen? Föräldraledighet får ej nekas om det ansöks i rättan tid.
https://www.svd.se/foraldraledig-pa-sommaren--utmaning-for-arbetsplatser
Barnledigheten bör väl vara reglerad. men kan man som förälder inte sköta sitt jobb får man väl lämna över till ngn som kan.
Jag arbetade på en arbetsplats där årligen en julbonus betalades ut...baserad på antalet timmar utöver vad den normala 40 timmar-veckan gav.
Den som var sjuk/barnledig eller frånvarande av annan orsak fick jobba över rätt så mycket för att få den bonusen..för min del brukade den ligga på 100% av en månadslön...
 
Barnledigheten bör väl vara reglerad. men kan man som förälder inte sköta sitt jobb får man väl lämna över till ngn som kan.
Jag arbetade på en arbetsplats där årligen en julbonus betalades ut...baserad på antalet timmar utöver vad den normala 40 timmar-veckan gav.
Den som var sjuk/barnledig eller frånvarande av annan orsak fick jobba över rätt så mycket för att få den bonusen..för min del brukade den ligga på 100% av en månadslön...
Jahaja. Jag jobbar för staten så vad gläder det mig?
 
Och du verkar anta att samhället har de större kunskaperna?
Fine..
Men vad blir nästa fråga, där samhället har större kunskaper än folket?
Det är en förbaskad tunn is du är ute på med den argumenteringen.
Grundregeln måste ändå få vara att familjen vet bäst, inom vissa grundregler.
Att sedan de styrande av politiska/ideologiska grunder föredrar andra lösningar är både genomskinlig och förståeligt.
Det finns ju forskning på det här, och det är ju jättebra när aktuell forskning får vara ledande.
 
Det finns ju forskning på det här, och det är ju jättebra när aktuell forskning får vara ledande.
Ja det finns forskning. Och samtidigt går det knappast att sticka under stol med att samhällets agerande vad det gäller barnomsorg och ersättningar till föräldrar har varit rätt kraftigt kryddat av ideologiska inställningar. Många friska barn, rätt inskolade så att de passar in i mönstret.....
 
Detta med fem pappamånader verkar inte alls ha något stöd. Måste förslaget röstas igenom i sin helhet eller kan vissa saker gå igenom och andra inte?
Inte ha stöd av vem?
Just nu hör man ju både positiva och negativa reaktioner. Men just den delen hoppas jag verkligen går igenom. Det har ju starkt forskningsstöd att göra en sån förändring när målet är just jämnare uttag av dagar.
 
Ja det finns forskning. Och samtidigt går det knappast att sticka under stol med att samhällets agerande vad det gäller barnomsorg och ersättningar till föräldrar har varit rätt kraftigt kryddat av ideologiska inställningar. Många friska barn, rätt inskolade så att de passar in i mönstret.....
Politik bygger ju på ideologi. Är det så förvånande att det finns med?
 
Politik bygger ju på ideologi. Är det så förvånande att det finns med?
Nej det är inte förvånande, än mindre förvånande är att samhället vill dana sina nya medborgare..
risken med det set vi i ungdomsorganisationer så som pionjärer, HJ eller BDM..sök på nätet så förstår du vad jag menar. Det är just det att politiskt dana unga barn som är så tveksamt.
Religion o politik borde det vara åldersgräns på.
Du har två sidor. Den ideologiskt korrekta, där samhället väljer vem som ska stanna hemma och den , i mina ögon riktiga, där familjen, dvs föräldrarna själva väljer.
 
Det är ju ditt val..de brukar ju säga att statens kaka är både torr och liten..så varför inte se dig om efter bättre
Nä, just det här fallet är statens kaka betydligt mer lukrativ än det privata. Men, alldeles oavsett statligt eller privat så kvarstår problemet. Vad erbjuder din lösning för en sån som jag?
 
Nä, just det här fallet är statens kaka betydligt mer lukrativ än det privata. Men, alldeles oavsett statligt eller privat så kvarstår problemet. Vad erbjuder din lösning för en sån som jag?
Nja, det är väl mer så att du själv måste leta reda på en lösning som passar dig. inte tvärt om. Du sitter på en arbetsplats där du trivs, hyfsad lön så...då stannar du oavsett en del nackdelar.
 
Nja, det är väl mer så att du själv måste leta reda på en lösning som passar dig. inte tvärt om. Du sitter på en arbetsplats där du trivs, hyfsad lön så...då stannar du oavsett en del nackdelar.
Verkligen? Nackdelar som förföljer mig var jag än går - för att jag är en kvinna i fertil ålder?
 
Jag tror ingen har bara fördelar eller för den delen nackdelar av den man är. Du har fått en sats med kort..spela med dem. det är upp till dig att använda din hand så bra du kan.
En del åker genom livet på en räkmacka, andra får verkligen göra rätt för sig.
Det är, i mina ögon inte ok, om ngn får fördelar gentemot dig bara för att har barn...det är ju trots allt så att du är med och finansierar deras ungar ;)
 
Jag tror ingen har bara fördelar eller för den delen nackdelar av den man är. Du har fått en sats med kort..spela med dem. det är upp till dig att använda din hand så bra du kan.
En del åker genom livet på en räkmacka, andra får verkligen göra rätt för sig.
Det är, i mina ögon inte ok, om ngn får fördelar gentemot dig bara för att har barn...det är ju trots allt så att du är med och finansierar deras ungar ;)
Var nu inte orolig för hur jag spelar min hand som blivit given - en klassresa är hittills resultatet och jag är inte ens halvvägs.
Men för det så måste jag ju kunna peka på systematiska nackdelar och motverka dem.
Då så blir nästa generations hand lite mindre svårspelad om man råkar födas med ett kort urinrör i stället för långt dito.
 
Jag skulle tro att just utbildning och en tradition av akademiska studier är den bästa förutsättningen till att få jobba med det man tycker om och det till en acceptabel lön.
Du ser ju redan idag att fler flickor än pojkar tar sig till högre akademisk utbildning...så det lär bli fler kvinnliga chefer vad det lider..Överlag så har ju de fysiska kraven minskat i de flesta yrken så.....

Fast jag kan ju inte låta bli att spekulera, om det hungriga trollet fick sin pizza eller ej..
God Jul på dig. ;)
 
Vad är det som hindrar att föräldrarnas gemensamma inkomst används som grund för föräldrapenning? Så föräldrarna får ut samma summa/dag.
Dyrare blir det garanterat men finns det något annat argument emot detta?
 
Vad är det som hindrar att föräldrarnas gemensamma inkomst används som grund för föräldrapenning? Så föräldrarna får ut samma summa/dag.
Dyrare blir det garanterat men finns det något annat argument emot detta?

Borde det inte bli så då att det alltid lönar sig att den med sämst inkomst skulle vara hemma? Den med bäst inkomst har kvar sin som den är och den med sämst inkomst får en större del än om den bara beräknats på den egna inkomsten.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 375
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag har en vän som hamnat i en svår situation som jag vill försöka hjälpa, dels är hen allvarligt sjuk, (kan till och med vara dödligt)...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: astilbe
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp