...och nu blir det MAT-BINGO!

Jag kryssar en ny gröt. Gjorde quinoagröt i morse. Men jag hann tusan inte äta den :laugh: utan mest bara smaka. Gjorde enligt detta recept, och med den smaksättningen blev det gott (äpple, kanel, ingefära, honung, valnötter, flingsalt) https://www.elle.se/quinoagrot-med-apple-och-kanel-recept/ Men "gröt" vet jag inte? Jag kanske gjorde nåt fel, men det var en skål med kokad quinoa helt enkelt. Inget jag bara slevade i mig direkt utan det var ju en massa korn att tugga.

Har kvar och ska äta i morgon igen (ledig och har mer tid, hähä). Jag gillar quinoa, men har ätit det som mattillbehör (gratäng eller sallad t ex) och jag anar att jag kommer att fortsätta med det och inte göra "gröt" mer.
Jag har råkat göra gröt av min quinoa när jag kokat den för länge. När jag kollar receptet låter det som för kort koktid och kanske även för lite vätska, om man ska få det "grötigt"?
 
Jag gjorde hat trick till dagens middag och lagade poké bowl med frysta pease-strimlor och kimchi i glasburk.

I helgen testade jag en ny dryck i form av iste med grönt te och äpple, gott men med syntetisk äppelsmak
 

Bifogade filer

  • sketch-1540840951578.png
    sketch-1540840951578.png
    57,8 KB · Visningar: 14
En ny krydda. Svart salt.
En ny fryst produkt, frysta karljohan.
En ny ost, ost med pistagenötter i.

Vad tyckte du om produkterna då? :) Särskilt osten lät ju spännande.

Åh, vad är det för märke på dom?

Jag testade Icas egna, men har hört ännu mera om Quorns, men dem hittade jag inte i min affär.

Jag gjorde hat trick till dagens middag och lagade poké bowl med frysta pease-strimlor och kimchi i glasburk.

I helgen testade jag en ny dryck i form av iste med grönt te och äpple, gott men med syntetisk äppelsmak

Åh, vad tyckte du om pease-strimlorna? Har hört både ris och ros om dem.

-------------

1540843277471.png


Jag kryssar något nytt från asiatiska hyllan idag med denna. Jag hade den till mina specialpannkakor och jo, det var gott, fast jag kände ingen smakskillnad på den här kokosGRÄDDEN och kokosMJÖLK? Så det blir kokosmjölk även i fortsättningen då jag ibland vill ha det på mina pannkakor. Minus också för att burkarna är alldeles för stora (har sett att det finns mindre små söta kokosmjölksburkar iofs påminner jag mig just nu, eller minns jag fel då?).
 
Jag har råkat göra gröt av min quinoa när jag kokat den för länge. När jag kollar receptet låter det som för kort koktid och kanske även för lite vätska, om man ska få det "grötigt"?

Jag har googlat runt lite nu, och det måste nog vara så.

Har läst flera som blandat i eller låtit koka med kokosmjölk, det måste ju bli riktigt grötigt.
 
Visa bifogad fil 21015

Jag kryssar något nytt från asiatiska hyllan idag med denna. Jag hade den till mina specialpannkakor och jo, det var gott, fast jag kände ingen smakskillnad på den här kokosGRÄDDEN och kokosMJÖLK? Så det blir kokosmjölk även i fortsättningen då jag ibland vill ha det på mina pannkakor. Minus också för att burkarna är alldeles för stora (har sett att det finns mindre små söta kokosmjölksburkar iofs påminner jag mig just nu, eller minns jag fel då?).

Jag köper denna ibland, den är på 250 ml istället för 400 ml :)

7340083443473.jpg_master_axfood_400
 
Jag köper denna ibland, den är på 250 ml istället för 400 ml :)

7340083443473.jpg_master_axfood_400

Tack för tipset! Men åh, attans då att jag inte har sett den, då hade jag tagit den istället! Nu står jag här med 360 ml koksgrädde som jag inte vet vad jag ska göra med... undrar om man kan frysa in den? Får väl bjuda in nån på fika/mat snarast annars och kryssa :idea:
 
Tack för tipset! Men åh, attans då att jag inte har sett den, då hade jag tagit den istället! Nu står jag här med 360 ml koksgrädde som jag inte vet vad jag ska göra med... undrar om man kan frysa in den? Får väl bjuda in nån på fika/mat snarast annars och kryssa :idea:

Det går bra att frysa in! Har fryst in och senare slängt i grytor.
 
Idag kryssar jag en ny produkt på A med denna!:
1540905279485.png


Jag åt det med sojabönspasta (min nya grej alltså :heart) och så lite av den där kokosgrädden :up:. Det blev gott! Det luktade verkligen alger/hav av algsalladen. Jag har tidigare ätit sjögräschips och gillat det, men var lite tveksam till det hära... men det var gott som sagt :)
 
Jag kryssar en ny ost, eftersom jag gjorde en cashewost i dag. Jag följde ett recept från ett inlägg i en vegangrupp på Facebook (cashew, agar agar, vatten, havregrädde, gurkmeja, paprikapulver, örtsalt, bjästflingor). Den blev för lös, men gick åtminstone nu inledningsvis att hyvla. Passade på att göra ett smör på kokosolja, havregrädde och rapsolja också, så jag bestämmer mig för att kryssa pålägg också. ;) Smöret blev ganska så löst, vilket jag läste var väldigt vanligt och troligen beroende på att man använder kokosolja och inte kokosfett. Men det funkar okej att bre.

Osten smakar riktigt bra. Inte som ost direkt kanske, men tja, ostigt. :D Smöret smakade lite skumt. Jag satte både smör och ost på ett knäckebröd och - det var gott! Alltså riktigt bra. Kul.
 
@Lavine Åh, vad kul! Cashewost har jag också sett i gruppen (antar vi är med i samma) på facebook och det verkar ju vara gott! Roligt att göra egen ost :). Och smör också.
 
Jag var och handlade i en butik som jag normalt sett inte handlar i. Plockade med mig en liter av butikens egen sojadryck och kryssar rutan för mejerihyllan. För visst räknas växtdryck som mejeri? :D

Matbingo6.jpg

Har stora förhoppningar om att kryssa många rutor den närmaste tiden! Några i helgen, och om ett par veckor ska jag på vego-mässa. :d Restaurangbesök är inplanerat och en del produkter är redan inköpta men ej ännu testade...
 
@majola Ja, jag räknar växtdryck som mejeri iaf!

Vad kul med planerade kryss! Jag har en produkt här hemma redan som väntar på testning och så slår snart ett nytt café upp portarna här där jag bor, så tänkte gå dit :). Har lite lösa planer för 4 av de andra rutorna också. :)

En ruta som jag tycker känns lite klurig är faktiskt ny konservburk... har spanat, men ännu inte hittat någon kul, men det kommer väl...! :)
 
Tjoho, tre nya kryss!

Något nytt från asiatiska hyllan:

sweet-chilli-105g.png


Något nytt från mejeriavdelningen:

kefir-220ml-Berries.png


Och så gjorde jag en gratäng igår som jag varit sugen på hur länge som helst, men aldrig riktigt kommit till skott med.
 

Bifogade filer

  • Matbingo 2 Nov.png
    Matbingo 2 Nov.png
    23,2 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 678
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 785
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp