...och nu blir det MAT-BINGO!

Kryssar "En ny dryck" eftersom min första alldeles hemgjorda kombucha blev färdig idag! :bump:

Kombucha 17 Oct.jpg
 
Hur blev den då? Och hur gjorde du?
Jättegod! Men lite för stark. Ska låta den jäsa någon dag mindre nästa gång.

Jag fick själva jästsvampen på en workshop för lite drygt en månad sedan. Kom dock inte igång ordentligt förrän för två veckor sedan, men då hällde jag över knappt 2 liter avsvalnat grönt te som jag rört ner 150 g socker i. Sedan har det stått och gottat sig i en stor glasburk övertäckt med en kökshandduk bredvid spisen (för lite extra värme) i 10 dagar, och i söndags hällde jag över i glasflaskor tillsammans med 0,5 dl blåbär per flaska. Lät det stå i rumstemperatur i ytterligare tre dagar, och i eftermiddags ställde jag in flaskorna i kylen för att avbryta jäsningen.

Svårare än så är det inte! Det finns vissa förhållningsregler (måste förvaras i glasburk, får inte vara i direkt solsken, använd aldrig metallredskap, osv), men det är rätt lätt att hålla reda på. Nu hällde jag på nytt sött grönt te i söndags, så framåt nästa vecka ska jag göra en ny omgång med andra smaker. :)
 
Jag vet återigen inte om det ens räknas, men jag har nog redan ätit gröt på det mesta (allt från dinkel, till quinoa, rågflingor, mannagryn, majsmjöl, havregryn, rågkross, "smörgröt" som mamma gjorde på vetemjöl, smör och äggula när jag var barn, jag har haft en massa olika fröer, nötter och sädesslag i gröt, kokat den på havremjölk, haft i torkade frukter, färska frukter osv i all oändlighet - så - gårdagens frukostgröt får räknas som ny, eftersom jag inte gjort exakt denna kombo förut. Jag åt gröt på havregryn, mathavre, chiafrön och pumpafrön som jag toppade med rostade kokoschips, frysta hallon och tärnat äpple. En ny gröt.
 
Jag vet återigen inte om det ens räknas, men jag har nog redan ätit gröt på det mesta (allt från dinkel, till quinoa, rågflingor, mannagryn, majsmjöl, havregryn, rågkross, "smörgröt" som mamma gjorde på vetemjöl, smör och äggula när jag var barn, jag har haft en massa olika fröer, nötter och sädesslag i gröt, kokat den på havremjölk, haft i torkade frukter, färska frukter osv i all oändlighet - så - gårdagens frukostgröt får räknas som ny, eftersom jag inte gjort exakt denna kombo förut. Jag åt gröt på havregryn, mathavre, chiafrön och pumpafrön som jag toppade med rostade kokoschips, frysta hallon och tärnat äpple. En ny gröt.
Gissar att du ätit bovetegröt också då men måste fråga?
 
En kollega tipsade om att göra gröt på skrädmjöl! Rostat havremjöl alltså. Hen hade brynt smör i också, och havremjölk, det lät helt ljuvligt gott. Men det har säkert @Koltrast redan testat :D:love:
Haha, nej, DET har jag inte testat. Men jag har läst om det och tyckt att det låter gott! Hittar man skrädmjöl i vanlig mataffärer?
När det gäller gröt ska jag testa en overnight oat så snart jag får tillfälle. Det räknas väl som gröt?
Overnight oats hette davosgröt innan det blev trendigt och behövde ett coolt namn.
 
Haha, nej, DET har jag inte testat. Men jag har läst om det och tyckt att det låter gott! Hittar man skrädmjöl i vanlig mataffärer?

Overnight oats hette davosgröt innan det blev trendigt och behövde ett coolt namn.
Ja, jag är så trendig att jag aldrig ens har hört talas om davosgröt!
 
Jag åt förresten ett nytt pålägg idag: min partners släkting har gjort kycklingleverpastej, som jag efter stora våndor vågade smaka på. Det var riktigt gott med surgurka på nybakad levain i morse! Nu måste jag bara klura ut ett sätt att kryssa rutor...
 
mina tre matar.png


Och här är de:

Ny mejeriprodukt blir Ehrmanns caramelproteinpudding, som jag gillade!
Ny kyld produkt blir Coops lättkvarg med smak av ananas och passionsfrukt, som jag också gillade, lite svag smak kanske.
Ful förpackning blir Sprouds ärtdryck. Förpackningen kan jag väl inte tycka är någon hit :p Drycken var dock god! Först tyckte jag inte den smakade så mkt, men när den fått stå öppnad i kylen en stund smakade jag lite mer och ja, jag gillar den.. Lite sötaktig (inget socker i, men lite agavesirap) och god. Inte så stark smak, vilket kanske är bra så den tilltalar fler? Själv föredrar jag rätt starka smaker, men som sagt där finns en hint. Helt okej :) Ett miljöbra alt till mjölk! I konsistens påminner den om t ex Icas solhavre, tycker jag.
 
Visa bifogad fil 20590

Och här är de:

Ny mejeriprodukt blir Ehrmanns caramelproteinpudding, som jag gillade!
Ny kyld produkt blir Coops lättkvarg med smak av ananas och passionsfrukt, som jag också gillade, lite svag smak kanske.
Ful förpackning blir Sprouds ärtdryck. Förpackningen kan jag väl inte tycka är någon hit :p Drycken var dock god! Först tyckte jag inte den smakade så mkt, men när den fått stå öppnad i kylen en stund smakade jag lite mer och ja, jag gillar den.. Lite sötaktig (inget socker i, men lite agavesirap) och god. Inte så stark smak, vilket kanske är bra så den tilltalar fler? Själv föredrar jag rätt starka smaker, men som sagt där finns en hint. Helt okej :) Ett miljöbra alt till mjölk! I konsistens påminner den om t ex Icas solhavre, tycker jag.
Sproud vill jag också testa! Inte hittat nånstans här dock. Stod och kollade bland kylvaror och där vegandryckerna är idag men konstaterade att allt har jag testat, eller så är jag inte det minsta sugen på att testa :down:
 
Visa bifogad fil 20590

Och här är de:

Ny mejeriprodukt blir Ehrmanns caramelproteinpudding, som jag gillade!
Ny kyld produkt blir Coops lättkvarg med smak av ananas och passionsfrukt, som jag också gillade, lite svag smak kanske.
Ful förpackning blir Sprouds ärtdryck. Förpackningen kan jag väl inte tycka är någon hit :p Drycken var dock god! Först tyckte jag inte den smakade så mkt, men när den fått stå öppnad i kylen en stund smakade jag lite mer och ja, jag gillar den.. Lite sötaktig (inget socker i, men lite agavesirap) och god. Inte så stark smak, vilket kanske är bra så den tilltalar fler? Själv föredrar jag rätt starka smaker, men som sagt där finns en hint. Helt okej :) Ett miljöbra alt till mjölk! I konsistens påminner den om t ex Icas solhavre, tycker jag.
Sproud är en vegan "mjölk" alltså? Jag har sett den, men jag fick för mig att det var typ grön juice på.ärtor.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
867
Senast: Roheryn
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 710
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp