Bukefalos 28 år!

OK - ny tråd...

B

BamsePlutt

Har en liten shettishingst. Han är ärligt talat tjock. Sen har jag en annan shettishingst - han är mer "normal". Jag tycker att det är viktigt att de får i sig mineraler och även vitaminer! Därför har jag köpt både minerpellets, plus mineraler i "grusform".

Efter som min lilla shettis är för tjock, vill jag inte ge honom för mycket minerpellets... Den andra, som är ganska ny, verkar behöva mer kraftfoder. Jag ger den nya minerpellets, men funderar över den "tjockes" mineraler.

Min fråga - vilket är bäst - ge den tjocke minerpellets eller en liten skvätt havre eller betfor blandat med mineralgrus? Vilket är "magrast". Får honom ju inte att äta mineralerna utan något till....
 
Sv: OK - ny tråd...

Hm, jag undrar om du inte blandar äpplen och päron nu...;)

Självklart ska dina shettisar få rätt foderstat och därmed även rätt mineraler, de har behov som ska fyllas som alla andra hästar.

Vilket mineralfoder du ska välja beror inte på hur fet hästen är, för mineralerna innehåller inget annat än just mineraler.
Jo, pelletsen innehåller lite melass och sån som bindemedel, men inte i sådana mängder att det ger utslag som extra energi i totalfoderstaten.

Inte heller någon dl betfor att blanda ut mineralerna i gör någon större skillnad.

Ge ett mineralfoder som passar till ditt hö, och då antar jag att det blir lika för alla dina hästar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 140
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 648
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 322
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp