Okej med för liten box?

D

Doneloge

Undrar vad ni tycker om att trycka in stora hästar i boxar som är för små. En bekant till mig tycker att det är okej att trycka in en 178 cm hög häst i en box som är under 9 kvadrat :crazy: . Hästen ska ju ha runt 10.5 kvadrat enligt lag (har jag för mig). Detta tyckte inte hon var något problem med tanke på att han skulle vara i hagen från 8 am till 9 pm. För lågt i taket är det nog också i stallet.

Jag skulle ALDRIG kunna göra så. Lagen är ju till för att skydda djuren och att man ska följa de. Vad tycker ni, är detta okej?? :confused:

Sv: Okej med för liten box?

Visst tryck in den för all del
men ring sen djurskyddsnämnden :p

och räkna med att hästen fastnar om den lägger sig typ :(

Precis, tänk om han rullar fast. Funderar nästan på att ringa djurskkyddsmyndigheten. Visst är de skyldiga att komma ut och titta på stallet..? Måste man uppge namn när man ringer dit?

Som eviliny sa får du vara helt anonym. Säg typ att du är en mycket orolig människa som varit i ett stall där det står JÄTTEhästar i småsmå boxar de knappt kan vända sig i och med öronen i taket mm.. :p verkligen SÄG saker TYDLIGT

För säger man bara "jag tror den står i för liten box" så händer inget :(

Tror nästan det är värre med för lågt tak än för liten box. För det finns ett undantag för små boxar om de används under kortare perioder. Nu är nog det mer tänkt som t ex ett "väntrum" hos veterinären än en box som används för uppstallning. Men det finns inga undantag för takhöjden.

Tycker inte att det är ok...
*Gnist; som har större än 10 kvm box till shetlandsponnyer*

_Runaway_ skrev:
I en box på 9 kvadratmeter får man ha en häst som är 170cm.

Om man har en som är 165 cm då? Är det samma mått som gäller för 148 och upp till 170 tex.? Alltså 9 kvadrat?

Jag tycker inte det är ok. Hästen ska kunna vända sig omkring utan att riskera att fastna på nåt sätt (gäller alla boxar, oavsett storlek), det ska vara högt till tak så att luften hålls god hela natten igenom + för att hästen inte slår i när den lyfter huvet/stegrar sig. Hästen ska också kunna lägga sig när den vill I BOXEN och inte först i hagen. Det är inte i hagen de är på natten, när den större naturliga sömnperioden är (mellan 02 och 04...eller var till 06?).
Kan hästen inte slappna av i boxen så kommer den spänna sig hela den tid den står där, vilket leder till att den inte kommer kunna bygga/behålla de muskler man vill att den ska ha + att den är ständigt miljöstressad och antagligen kommer ta på sig skador, på nåt sätt.

Oj, nu blev jag visst väldigt triggad av det här...(men det är starka känslor)...kanske för att jag sett hästar på 155-160 stå i ponnyboxar, där de inte kan lägga sig ner...eller knappt vända sig utan öppen boxdörr. De hade fått ett bättre liv i riktig spilta enligt min mening.

Du får gärna bli väldigt triggad, för jag håller fullständigt med dig. Jag tycker verkligen inte att man ska göra så. Speciellt när ägaren är MEDVETEN om att boxen är för liten. Det är det värsta. Fattar inte hur man kan säga att det inte spelar nån roll om hästen bara stå i boxen kort stund under natten. Hemskt tycker jag.... :( Varför är det alltid snällaste, gulligaste hästen som blir utsatt för allt, bara för att han snällt går in dit betyder inte att han kan stå där...?

Tänkte ta med mig ett måttband nästa gång jag är där och tjuvmäta lite... :p Gäller bara att akta så ingen ser ;)

Har shettisar faktistk som fastnat när de har rullat sig i boxar som är 9m2 flera gånger så det är inte alltid att de har för små boxar som gör det

Tycker det är riktigt ILLA att vilja ställa sin häst medvetet i en allt för liten box.

Boxstorleken har stor betydelse för hästen så den är viktig för god hästhållning. Att hästen kan ligga och sova är väldigt viktigt, vilket t ex Christina Planck tagit upp i sin senaste bok. Läs mera här om boxstorlekar på nätet: http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Att man sen vill ha nog med yta i kvadrat är ju inte bara för att hästen skall kunna röra sig ordenligt - antalet kvadrat ger ju en viss volym också. Och luftvolymen samt ventilationen är ju det som är avgörande för kvaliteten på luften vilket är en nog så viktig aspekt. Hur mycket luft som behövs beskrivs väl i boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek om någon vill fördjupa sig.

Just det, luften har jga inte tänkt så mycket på, men jag kan tänka mig att det blir varmt och kvavt där inne. Stallet är minimalt, i princip bara de tre boxarna som finns. Ventilationen är dålig och det finns typ bara två små fönster = mörkt. Gissar att dörren står öppen året om... Tack för länken, ska titta lite närmare på den :)!

Ja, större häst = större behov av luft, det blir mera värme som avges från hästkroppen osv. Rekommenderar verkligen ett besök på biblioteket för boken jag tipsade om, det är väldigt intressant och man inser snart att GOD ventilation kräver rejält med till- och frånluft.

God ventilation är ju i förlängningen också viktigt för hästhälsan, vilket borde vara en god motivation ...

Små avvikelser från måttbestämmelserna kan vara ok om stallmiljön i övrigt är god. Allt enligt djurskyddslagen. Frågan är vad som är små avvikelser. Det låter inte som små avvikelser i det här fallet.

Annars tycker jag det är farligt att stirra sig blind bara på mått. Det finns en risk att inspektörer tittar för mycket på mått för det är enkelt och glömmer titta på helheten i hästarnas miljö.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 840
Senast: Juli0a
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng... 31 32 33
Svar
641
· Visningar
24 714
Senast: iiantazie
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta... 27 28 29
Svar
567
· Visningar
20 276
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
15 864
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka