OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Först och främst..styrkekramar till dig..vad jobbigt.

Har du extraförsäkring på honom? man får ju oftast inte ut pengar om man avlivar en fång häst tyvärr..

Hur menar du med försäkring? Fång täcks i alla liv- och användbarhetsförsäkringar (dvs motsv A1). Det är bara i rena katastrofs/dödsfallförsäkringar det inte täcks?

Men i vanliga A1/motsvarande täcks fång, och har så gjort i alla år?

(Och ja, han är A1-försäkrad, det är alla mina). Så om han måste avlivas så täcker försäkringen. Däremot om jag ger upp och vet tycker X månad boxvila får vi se sen, då täcker ju inte försäkringen, men då täcker ju ingen försäkring.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

skulle definitivt diskutera med veterinären som sagt, ang. ämnesomsättning osv.

har svårt att tänka mig att så hårdbetat gräs som jag pratar om, skulle innebära en fångrisk.
är du säker på att han inte äter "skiten" också i hagen på bilderna? isåfall går han på rätt frodigt bete. Min äter ALLT, "oätligt" gräs finns inte, så länge där växer ngt äts det, i brist på annat. Är som en get.

Nej, jag kan inte garantera han inte åt skräpet förra året. Jag TROR inte det med tanke på hur högt och fint det fick växa sig och så, men säker kan jag inte vara.

Ska ladda upp korten från i år strax, inkl hullbilder. I år är jag SÄKER på att han inte ätit skräp, det är inget skräp förutom några tistlar på nya betet. Däremot kan han ätit lite skräp i våras när han gick kvar i vinterhagen. Men sedan flytt till beteshagen har han inte ätit skräp i alla fall.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag har en femårig minishettis som troligtvis har fång, vet. vet inte säkert eftersom det är så många symptom på en och samma gång. Troligtvis så är det hela orsakat av en allergisk reaktion som orsakade ett lindrigt fånganfall. Jag har två ponnys till som börjar bli riktigt feta så de gör honom sällskap i hans "svälthage" halva dygnet. Mina ponnyer brukar vara riktigt fina i hullet på sommaren men i år så verkar betet vara extra näringsrikt. :mad:

Jag vill bara säga att jag förstår dig och håller med om att det inte är ett vettigt liv för en häst att inte kunna äta tillräckligt med mat för att bli nöjd - både i magen och i huvudet - och sen att inte kunna gå med andra hästar.
Om du får ett tråkigt besked hos vet och känner att ditt fbl inte kan gå själv, kan du inte låna in en häst/ponny typ på foder eller så? Tills du har bestämt dig. Jag är väldigt duktig på att planera inför det värsta scenariot och hela tiden ligga ett steg före (har också haft många konstiga åkommor på mina hästar de senaste åren), men jag har lärt mig att saker och ting löser sig, det är sällan så panikartat som man kan känna i ett stressat skede. Allt brukar kännas bättre bara man har fått ett besked, oavsett om det är bra eller dåligt.

Håller tummarna för att allt ska gå bra!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

jag tycker du ska stalla in din häst på anläggning och satsa på den.
du har haft så mkt otur genom åren så det känns som det lixom kanske är bra att byta miljö och testa ngt annat helt enkelt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Foderhäst vill jag inte ha, däremot så går det säkerligen att låna in något (har fått flera erbjudanden om att låna svårfödda saker som sagt, som tom skulle kunna gå med fbl på klövern, men de har varit ston alla).

Men om jag kan ha iaf klart för mig hur jag vill göra innan, så tror jag det skulle underlätta. Det praktiska löser sig med all säkerhet temporärt på något vis om det behövs, i 'värsta' fall får fbl ha en inlånad damkompis på andra sidan stängslet så länge. Men det skjuter ju bara upp samma beslut, att OM, så vad vill/ska/bör jag sikta på då?

Någon form av temporär lösning riskerar ju att behövas även om jag imorgon 'ser ljuset' och känner att SÅHÄR vill jag. För det tar ju en stund att fixa stallplats, en stund att titta på och köpa ny häst/ponny osv. (Sen om det skulle vara katastrof på rtg så det inte ens är någon tvekan, så tar det ändå en stund innan all pappersexcersis är klar med fbolag osv)

Men ska jag försöka både hantera en förlust, lösa temporärt, komma fram till vad vill jag osv, och börja försöka ordna det, då är jag rädd det blir för mkt. Jag är lite 'kontrollfreak', jag vet, men har märkt tidigare att jag fungerar bäst om jag får ha en plan i stora drag klar, om utifall att den behövs. Behövs den inte så bra det, men behövs den så underlättar det att ha en plan klar i stora drag. Annars går jag lätt in i något snarast komatöst, och orkar inte börja ta tag i någon del alls, för jag vet inte ens var jag ska börja.

Med en vid plan klar, så har jag att hantera förlusten, temporärt sällskap, och vet vad jag ska börja 'leta efter' så snart jag orkar. Dvs jag vet om det är stallplats, sällskapshäst, ungponny, unghäst etc jag ska börja ta tag i iaf.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

jag tycker du ska stalla in din häst på anläggning och satsa på den.
du har haft så mkt otur genom åren så det känns som det lixom kanske är bra att byta miljö och testa ngt annat helt enkelt.

Jag har funderat mycket i just de banorna. Det är ju både för och nackdelar. Fördelen är att det är EN häst som kan bidra med oförutsedda kostnader ( t ex veterinärvård, tappskor, specialbeslag etc). Totalkostnad fasta kostnader blir lika hög eller lite högre med en uppstallad mot två hemma, men det blir mindre spann på oförutsedda kostnader. En annan fördel (om vi nu kallt räknar med ATT det finns plats där jag tänker mig) är att jag får finfina faciliteter (ridhus, ridbana) och kan behålla bra ridvägar.

Nackdelen är att herrn riskerar att få gå själv, om ingen annan vill ge samma grovfoder som mig i hagen (tveksamt, det är dyrt). Annan nackdel är att det blir en massa mer bilåkande, då jag dels måste åka för att rida, och dels måste åka för att fodra och sånt, stallet är kollektivt. Och jag vet inte om jag kommer ha möjlighet att ta in honom för insekterna och så på dagarna (han blir väldigt stressad av dem och bara springer).

Sen är det det rent praktiska, att markerna växer igen och dylikt, och det känslomässiga - jag har ju hästarna hemma för att jag vill så att säga, inte för jag måste. Jag gillar att ha dem gående här. Även om sovmorgon skulle vara rätt mysigt ibland ;)

Så, finns ju både för och emot. Med ett fullskötselstall skulle nog fördelarna överväga, OM det var placerat på samma ställe. Men det är det ju inte, och att ha en timme i bil till stallet funkar bara inte tyvärr.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sorry
KL
Jag kan inte råda dig i frågan, men jag har ett gäng isterbukar här hemma. De kan omöjligt få mindre mat än de får, så de går inte att banta ner i vikt.

De måste MOTIONERAS ned i vikt, och det är tidskrävande. Det går ju inte att göra när de har en fång attack, men innan.

Jag kommer personligen försöka fodra mina isterbukar (halvblods stoet och shettisen) på mestadels hö under vintern, prova och se om jag kan få dem bättre i hullet på det. Och kanske slippa oroa mig för fång pga mängden hösilage de trycker i sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag menar livförsäkringen,fång anses inte som en akut sjukdom utan den är behandlingsbar med rätt foder osv,alltså får du inte ut summan för liv..Detta hände min vän för ett litet tag sedan,hon fick inte ut ett öre.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag menar livförsäkringen,fång anses inte som en akut sjukdom utan den är behandlingsbar med rätt foder osv,alltså får du inte ut summan för liv..Detta hände min vän för ett litet tag sedan,hon fick inte ut ett öre.

Då hade hon endera en BEGRÄNSAD livförsäkring, dvs en ren dödsfall/katastrof/begränsad. Den täcker bara om hästen pang poff dör, eller blir så svårt skadad att den direkt i samband med skadan måste avlivas för att få ut på försäkringen.

En A1/heltäckande försäkring, som har både liv och användbarhetsskydd, den täcker även fång, om hästen enligt veterinärmedicinsk expertis måste avlivas pga fång.

Alt för din vän är att veterinären ansåg prognosen var god, och att hästen skulle bli bra, men din vän valde att ta bort hästen ändå. Då täcker INGEN försäkring, om du går emot vad behandlande veterinär och försäkringsbolagsveterinären tycker.

Om Lillen enligt veterinär måste avlivas på grund av sin fång, så faller livvärdet ut på hans försäkring. Den täcker det utan minsta tveksamhet. Däremot om veterinären t ex säger 'bovila 3 månader, sen får vi se hur det ser ut', och JAG tycker att 'nej, så länge vill JAG inte han ska stå på box, då vill jag ta bort honom' - då finns det inte någon försäkring som täcker, och jag får inte ut ngt.

Hängde du med? =)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Svårfödd släkt, som är svårfödd även när de blir äldre. T ex den lilla grå jag hade som behövde stödfodras på bete, morsan är likadan, halvbrorsan och de andra släktingarna också. Det är väl vad jag skulle våga chansa på i ponnyväg.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Svårfödd släkt, som är svårfödd även när de blir äldre. T ex den lilla grå jag hade som behövde stödfodras på bete, morsan är likadan, halvbrorsan och de andra släktingarna också. Det är väl vad jag skulle våga chansa på i ponnyväg.

Ah, det är ju ett sätt ja, att försöka hitta en där de genomgående varit svårfödda! Nu kan ju det slå fel ändå, men det minskar ju iaf risken. Dock är väl frågan dels hur många sådana 'släkter' det finns, och hur man hittar dem?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det här har herrn betat senaste måndaden, MED munkorg (med några dagars undantag då han gått i annan hage, när det ösregnade konstant 4 dygn i sträck). Fullblodet har fått agera gräsklippare innan.
De har stått inne del av dygn, och då har han fått endera 3 kg hösilage inne (= 17,1 MJ) eller 2 kg hö (=?? MJ). Samt 2 dl betfor, mineral, magtarmbalans och salt. Samt tokosel en gång/v.

Thumbnail.aspx


Närbild:
Thumbnail.aspx


SÅHÄR ser han ut, han har gått UPP den senaste tiden, trots ovanstående. Men snudd på timfärska bilder, och då är de tagna efter 4 dygn på box och 5 kg hö/dygn + 2 dl urvattnad och sköljd betfor (+ mineral, magtarmbalans och tokosel. Inget salt förrän idag då han fick tillbaka saltstenen, som han iofs knappt rör).

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx



Ber om ursäkt för torvdammet..
Thumbnail.aspx


Alla bilder, försökte få med fettdepåerna vid t ex manken, men var svårt få det att synas vettigt på bild. https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=5a6644bc-b2f3-4cac-be02-91c558fbd39c
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag tycker att du ska kolla upp det,för hon hade A1 försäkring och veterinären dömde ut hästen,men försäkringsbolaget ansåg inte att hästen var tillräckligt sjuk och hon fick inte ut sina pengar pga det att dom inte ansåg fång som en akut sjukdom,utan att den var behandlingsbar.Kolla upp det bara,tråkigt om du inte får ut några pengar menar jag!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Tycker synd om dig och lider med både dig och lillen :( fång är h-vetet på jorden!!

Men är han inte 3 år i år? Han borde väl kunna ridas en hel del? Körning?
Det är ju inte maten som är bekymret, utan motionen :grin:.

Du kan inte ha en ponny som "sällskap" och "skräphäst", det är ett faktum. Dom behöver oftast MER än en stor häst, både i form av fysisk och psykisk motion.

Ska du ha sällskap till fbl-herrn, förbarma dig över en travare som behöver ett lugnt sista hem istället :idea:.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det verkar lite som att du tror att det är upp till dig om hästen ska få leva eller ej,visst är det så,men det är inte du som bestämmer om du kommer att få ut livpengarna,det är försäkringsbolaget,och dom är stenhårda när det kommer till fång.Finns det minsta chans att hästen tex kan gå i grushage osv så kommer dom inte att betala ut några pengar,tyvärr.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Och jag fick min utdömd utan problem... Med de plåtarna hade jag kunnat få det från dag 1 men hade inte möjlighet att röntga från start.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

ja men då får det ju tyvärr vara väldigt illa,jag vill bara varna om att risken finns att man inte får ett ja av försäkringsbolaget vid just fång.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Tycker synd om dig och lider med både dig och lillen :( fång är h-vetet på jorden!!

Men är han inte 3 år i år? Han borde väl kunna ridas en hel del? Körning?
Det är ju inte maten som är bekymret, utan motionen :grin:.

Du kan inte ha en ponny som "sällskap" och "skräphäst", det är ett faktum. Dom behöver oftast MER än en stor häst, både i form av fysisk och psykisk motion.

Ska du ha sällskap till fbl-herrn, förbarma dig över en travare som behöver ett lugnt sista hem istället :idea:.

Jodå, han är tre år i år. Och under inridning. Dock, om de ska hålla också ska det ju ridas med förstånd. Det går ju inte att rida i skritt, trav och galopp en timme per dag typ. Vilket är vad han skulle behöva.

Han har aldrig varit tänkt som 'hagponny', utan meningen är och förbli att han ska ridas in som treåring (dvs nu), fortsätta ridas, utbildas, han skulle visats på treårs, visas på kvalitets, tävla ungponnyklasser etc. Och säljas..sen..nån gång..

Men han ska ridas lika mkt/lite som om jag köpt en treåring för att ha som min framtida ridhäst så att säga.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

ja men då får det ju tyvärr vara väldigt illa,jag vill bara varna om att risken finns att man inte får ett ja av försäkringsbolaget vid just fång.

Du har lite fel. Du får aldrig utdömt om det finns en god prognos. Men fång med dålig prognos är inga som helst problem att få utdömt för, när resonabla behandlingsförsök gjorts.

Jag är inte minsta orolig att få nej av försäkringsbolaget om det skulle vara så att det är så illa att veterinären dömer ut.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Mjae rent röntgenmässigt var det inte en katastrof men heller inte bra. Dock så försökte vi i tio veckor innan avlivning, utan ngn direkt förbättring, röntgen efter ca nio veckor.

Sen beror det nog på hur veterinären utformar intyget också.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 634
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 364
Senast: Sirap
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp