OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det verkar lite som att du tror att det är upp till dig om hästen ska få leva eller ej,visst är det så,men det är inte du som bestämmer om du kommer att få ut livpengarna,det är försäkringsbolaget,och dom är stenhårda när det kommer till fång.Finns det minsta chans att hästen tex kan gå i grushage osv så kommer dom inte att betala ut några pengar,tyvärr.

Det försäkringsbolaget tittar på är PROGNOS och hur hästen MÅR.

Dvs, när du står där med en fånghäst där hovbenet är påväg att penetrera sulan, och hästen svarar NOLL på behandling, dvs står med stora smärtor. Där får du både utdömt och ja på studs.

Däremot, om du har en fånghäst, där smärtorna kan kontrolleras, dvs hästen är i ett skick som inte är i strid med djurskyddslagen, och där det finns en god prognos att hästen efter X tids konvalescens och behandling kan återgå till arbete, då är det klart du inte får utdömt.

SJÄLVKLART får du inte ut några pengar för att du inte vill ha hästen i grushage, om den är symptomfri och fungerande i grushage. Det är en självklarhet.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

När jag beslutade att ta bort min förra fångponny (INNAN röntgen, efter misslyckad buttabehandling) så fick jag det godkänt av försäkringsbolaget. Men det rörde sig visserligen bara om 5000 spänn och en ponny på 17 år.
Jag ifrågasatte dem då de helst ville röntga innan utdömning: Hur ska jag transportera en häst som är halt på alla fyra benen och som inte svarar på smärtlindrande till närmsta klinik UTAN att bryta mot djurskyddslagen? Det kunde de inte svara på..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

men växer det i hagen?
det ser ut som att det kommer nytt, gott, frodigt gräs.

Han är fet, då får de fång. Även om sandhage inte är kul är frågan om han mår bättre av fång..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

men växer det i hagen?
det ser ut som att det kommer nytt, gott, frodigt gräs.

Han är fet, då får de fång. Även om sandhage inte är kul är frågan om han mår bättre av fång..

Just nu växer det inget vad man kan se med ögat. Jag brukar ha gräsmattan som 'mall', och den växer nada, är torr och halvdöd. För ögat så ser det kört ut i hagen med, det blir mindre gräs och mer jord för var dag. Men är ju svårt att säga om det växer sakta men han betar ner snabbare än det hinner komma upp ordentligt, eller om det inte växer alls.

Men det blir mer och mer jord och glesare och glesare mellan gräset för var dag. För en månad sen var det samma längd på gräset, men det var marktäckning. Dvs förutom precis där vi grinden där det är bara jord, så var det en grön matta över hela. Nu ökar jorden för var dag, delvis pga torka och delvis för att herrn drar upp gräs med rötterna.

Min baktanke var att det skulle bli i princip tre strån per kvdratdecimeter kvar, och att jag skulle ta av munkorgen (tänk på att gräs som är kortare än tjockleken på botten i munkorgen får han inte i sig, det där är ju munkorgsbetat av lilla herrn, så han får bara i sig det som är mer än X mm långt. Fbl hjälper fortfarande till med sönderbetning dock, han kan ju gnaga ända ner i jordnivå)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kan, om någon är intresserad av att veta precis hur mkt han kan beta av det där, gå ut och trycka munkorgen mot backen och ta ett kort, då ser man precis hur mkt (lite) som sticker upp, dvs precis hur mkt han teoretiskt ens kan få i sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Aha. Hur fixar man rätt då? När det inte räcker med djupströbädd, "minimalt" med käk och hovis ute minst varannan vecka? När det inte är bättre det minsta lilla efter tio veckor strikt på box (undantaget när vet el hovis är på plats?).
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag menade absolut inget illa,jag ville bara varna för att möjligheten finns.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Men med fång är det ofta avlivning av djurskyddsskäl. Då bryr man sig inte om pengarna... (Min togs bort samma dag jag bad vet skriva intyget, godkännandet från bolaget kom efteråt).
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag menade absolut inget illa,jag ville bara varna för att möjligheten finns.

ABsolut, ingen fara. Och som sagt, jag är ju beredd att göra exakt samma sak som med N, helt enkelt skita i försäkringen, om jag anser att det är inhumant att låta honom gå, och vet av någon anledning vill ge det mer tid.

Så, ev försäkringspengar eller ej är inte det stora bekymret, även om det givetvis förenklar OM det går åt skogen, att jag får ut dem. Men får jag inte det så sak samma, det är hur han mår och inte pengarna som är det viktiga.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

jag hade egen gård själv, o va tveksam till om jag skulle lämna mina möjligheter och stalla in, men jag valde att stalla in vid ridhus och jag ångrade mig aldrig! jag bodde kvar i ca 1½ år på gården utan att den användes, sen sålde jag den för jag hade inget behov av det på ngt sätt.
hade heller inga bra träningsmöjligheter där och va väldigt ensam...hade iof ridavstånd till paddock men den funkade ju inte året om och man va fortfarande väldigt ensam. att dra till ridhus med släp flera dagar vecka blev svindyrt i längden. (dyrare än att ha hästen installad räknade jag ut sedan..)

ärligt talat så tror jag du kommer säga "varför gjorde jag inte detta för längesen" om du väljer att stalla in med ridkompisar och bra ridmöjigheter.
din gård finns ju kvar, skulle du ångra dig är det ju bara o flytta tillbaka, men man kan ju prova 1 år som inhyrd...jag skulle gissa på att du till 90% inte kommer vilja flytta tillbaka till gården sedan.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Gissar samma som Stilett och håller med!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

jag hade egen gård själv, o va tveksam till om jag skulle lämna mina möjligheter och stalla in, men jag valde att stalla in vid ridhus och jag ångrade mig aldrig! jag bodde kvar i ca 1½ år på gården utan att den användes, sen sålde jag den för jag hade inget behov av det på ngt sätt.
hade heller inga bra träningsmöjligheter där och va väldigt ensam...hade iof ridavstånd till paddock men den funkade ju inte året om och man va fortfarande väldigt ensam. att dra till ridhus med släp flera dagar vecka blev svindyrt i längden. (dyrare än att ha hästen installad räknade jag ut sedan..)

ärligt talat så tror jag du kommer säga "varför gjorde jag inte detta för längesen" om du väljer att stalla in med ridkompisar och bra ridmöjigheter.
din gård finns ju kvar, skulle du ångra dig är det ju bara o flytta tillbaka, men man kan ju prova 1 år som inhyrd...jag skulle gissa på att du till 90% inte kommer vilja flytta tillbaka till gården sedan.

Bo på gården kommer jag ju oavsett var han står, iofs..

Men absolut, jag har ju stått inhyrd (och bott i lägenhet förr) att ridsällskap och ffa faciliteter är ett enormt plus.

Samtidigt har jag gång efter gång återvänt till att ha dem hemma, så vi skiljer oss nog åt lite där.

Sen, hade jag det som du hade det, dvs inga/väldigt dåliga ridvägar - då skulle jag gjort precis som dig dock.
Men jag har ju 'allt' utom ridhus, det är eg det enda jag saknar - ett ridhus vintertid när det är mörkt och kallt och jävligt. (Så idealet för mig vore endera ett ridhus nästgårds, eller uppstallat på anläggning vintern, och härhemma sommar)

Om det i nuläget fanns möjlighet till fullskötsel, skulle nog stalla upp nånstans vinna iaf i något år. Men kollektivstall, nja.. Jag kommer kräkas på att åka och åka och åka och åka..
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

du kan väl ha den hemma på sommaren? det hade jag,,,då kan du ju låna en lämplig häst sommartid, kanske en ridskolehäst som behöver bete?

jag har eget stall nu också på mitt nya ställe, men har även 2 hästar inhyrda på ridskola, så just nu lever jag i båda världarna....
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

du kan väl ha den hemma på sommaren? det hade jag,,,då kan du ju låna en lämplig häst sommartid, kanske en ridskolehäst som behöver bete?

jag har eget stall nu också på mitt nya ställe, men har även 2 hästar inhyrda på ridskola, så just nu lever jag i båda världarna....

Om man hittar lämpligt, svårfött spektakel (som kan lämnas själv med) så absolut. Fast då är risken det blir för dyrt, och betala en kallhyra med, och så för två hästar hemma.

Men som sagt, om den anläggning jag tänker på inte var kollektiv, skulle nog 'lugn och ro'-faktorn, begränsning av oväntade utgifter och möjligheten till vettig träning HELA vintern vinna och jag skulle stalla upp. Men kollektivt och åka ihjäl sig som sagt, jag vet inte. Jag har dock inte helt strukit det, men jag är tveksam/motvillig - erkännes. (Jag vet inte om de har platser ens, jag TROR det, men inte alls säker). Just pga åka, åka, åka, och risken han får gå själv i vinter.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Med såna hovar så förstår jag att han har problem :crazy:

Efter att ha följt din hästhistorik här på buke så har jag en liten filosofisk fråga att ställa.

Om du om och om igen fick problem med vattenskador i ditt hus, skulle du fortsätta anlita samma VVS-are, trots flera "lagningar" med samma resultat?

Visst är det gulligt med trogna kunder och att lita på sin hantverkare, men nånstans måste förnuftet gå in också...

Se till att hovarna blir ordentligt skötta så slipper du iaf oroa dig för kroniska skador och risk för utdömning, även om du behöver fortsätta begränsa betet.
Friska hovar blir inte kroniskt sjuka av ett fånganfall.:cool:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Med såna hovar så förstår jag att han har problem :crazy:

Efter att ha följt din hästhistorik här på buke så har jag en liten filosofisk fråga att ställa.

Om du om och om igen fick problem med vattenskador i ditt hus, skulle du fortsätta anlita samma VVS-are, trots flera "lagningar" med samma resultat?

Visst är det gulligt med trogna kunder och att lita på sin hantverkare, men nånstans måste förnuftet gå in också...

Se till att hovarna blir ordentligt skötta så slipper du iaf oroa dig för kroniska skador och risk för utdömning, även om du behöver fortsätta begränsa betet.
Friska hovar blir inte kroniskt sjuka av ett fånganfall.:cool:

Vad är det du inte gillar med hovarna? Och vilken bild? *nyfiken*

Han har 'fullblodshovar', bra hovkvalitet, men är plattfotad, och tunna väggar och tunn sula och trakter som gärna vill kollapsa. Mamma ser likadan ut. Men du får jättegärna säga vad du inte gillar, då han fått kommentar 'bra verkad/skodd' på klinik, och klinikhovslagaren dessutom inte haft något att anmärka på dem? (Annat än att klinikhovis inte gillade att se en skodd tvååring, vilket är fullt begripligt)

Så utveckla jättegärna, och så vilken bild du reagerar på (så är det lättare för mig hänga med vad du försöker förklara)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag hoppas att du får goda ord från veterinär och att du har gott kontaktnätverk som kan hjälpa din häst. Om det skulle vara så, att du kan få ta ställning till att skaffa ny häst, så tror jag att du kommer känna vad som är rätt för dig där och då.

Har intressant följt tråden för att se hur det utvecklar sig. Fång är något som man aldrig kan lära sig för lite om. Och mina nästkommande frågor är enbart av ren omtanke, intresse och jämförelse för ev tips och råd.

Vad har ni vidtagit för åtgärder förutom bete och ev foder?
Hovslagare och belastning?
Möjlighet till skogsbete?

Jag undrar om du och veterinären kommit fram till din häst viktuppgång trots att denne inte direkt gått på bete? Det måste ju finnas en logisk förklaring, som annars är just för mycket mat på för lite rörelse.

Du håller väl oss uppdaterade?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag hoppas att du får goda ord från veterinär och att du har gott kontaktnätverk som kan hjälpa din häst. Om det skulle vara så, att du kan få ta ställning till att skaffa ny häst, så tror jag att du kommer känna vad som är rätt för dig där och då.

Har intressant följt tråden för att se hur det utvecklar sig. Fång är något som man aldrig kan lära sig för lite om. Och mina nästkommande frågor är enbart av ren omtanke, intresse och jämförelse för ev tips och råd.

Vad har ni vidtagit för åtgärder förutom bete och ev foder?
Hovslagare och belastning?
Möjlighet till skogsbete?

Jag undrar om du och veterinären kommit fram till din häst viktuppgång trots att denne inte direkt gått på bete? Det måste ju finnas en logisk förklaring, som annars är just för mycket mat på för lite rörelse.

Du håller väl oss uppdaterade?

Åtgärde för att förhindra fång, eller nu när fånget var ett faktum?
Äh, svarar på båda. För att försöka minska risken för fång har jag ju kört med installning del av dygn, med liten giva energifattigt grovfoder inne, samt munkorg ute. Kombinerat med att jag aktivt gått in för att 'förstöra' betet så det ska bli sämre.

Motionerat så gott det har gått, dock är han sulöm på grus så har försökt tömköra i hagen, på skogsstigar och så. Han är under inridning men det blir ju inte så himla mkt motion i inledningsskedet, och även där måste jag tänka på underlaget. Han var skodd fram i vintras (inget val), men valde att sko av i våras då han biljarderar med skor, och vi valde att prova igen i höst, med aluskor om så krävs.

Skogsbete har jag inget, förra året var min plan skicka iväg honom på värdelöst bete, tills jag dels insåg HUR lättfödd han var, hans kulle behöva gå regelrätt på skogen. Tyvärr har jag inte hittat någonstans med tillgång till box och sådant bete där de endera kan hantera hans eksem (installning, smörja, täcke på och av och sånt) eller som ligger så jag kan åka och fixa det morgon och kväll.

Vad gäller hovslagare verkas han (eller skos på den tiden han var skodd) var fjärde vecka. Oskodd har han rört sig fint och utmärkt i hage och på gräs/liknande underlag. Ömmar på grus dock. När det blivit påfruset knöggel har han fått skos då han blir öm annars.

Han sliter sina hovar jämnt och fint, har - som alla hästar får här, måste vara ngt i marken/vattnet/vad vet jag - en hög tillxättakt på hornet, och god kvalitet. Dock tunna väggar och platt sula, som dock blivit bättre. Han hade en del problem när han kom med att hovarna ville flyta iväg (har bilder) snett, ffa bak, detta är helt borta.

Det har inte diskuterats (DV var ju bara ut och behandlade fånget) anledningen till viktuppgången trots att han haft munkorg och skräpbete. Det är ngt jag tänkt ta på kliniken.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag har inte lusläst tråden. Med en fångponny i bagaget så vet jag hur det är - och vad som krävdes av oss efter fånganfallen. Det blev en lång rehabilitering med mycket pyssel efteråt. Vår ponny blev ridbar igen - men det tog tid och vi blev du och tjenis med alla på veterinärkliniken...

Men jag tycker inte att du ska måla fan på väggen med en gång. Det kan ju faktiskt vända och gå och rätt håll! Men då krävs det ju lite merarbete från din sida.

Om hästen inte blir bra skulle jag nog överväga att flytta kvarvarande hästen till ett inackoderingsstall.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Merarbete är inga problem, det som dock är 'heligt' för mig är dels hur ser konvalescensen på box ut, och hur ser framtida livskvalitet ut.

Dvs, handlar det t ex om 3 månader eller mer på box, och sen är det en fortsatt evig kamp mot vikten då jag måste ligga på minimiTS, han fortfarande är för rund, och dessutom står i en liten jordhage med urballad mage och lika urballat humör, eller handlar det om säg 1 månad på box, sedan succesivt ökad hage, man hittar en vettig anledning till varför han blir så tjock på så lite alt att det går att ha honom på något sätt så att han håller vikten nere och samtidigt mår bra fysiskt och psykiskt, så om det så är 6 månaders rehab tills man ens kan fungera på brukbarhet.

Min ''reaktion' eller inställning eller vad man kan kalla det är ungefär som natt och dag i de två fallen.

Samma sak, kikar vi på mycket kraftiga rotationer, eller kikar vi på lindriga rotationer, det påverkar också.

Jag ÄR medveten om att jag har en sänkt 'tröskel' för när jag ger upp när det gäller fång, och jag står för den. Och givetvis spelar tidigare erf in. Lite spinoff, men vet att när det följdes upp FULLT ÅTERSTÄLLDA hästar som behandlats vid Strömsholm, och de följdes upp 6 mån senare, sa en majoritet av hästägarna att trots att hästen blivit helt återställd, skulle de inte kunna tänka sig att genomgå det hela igen.

Hade Lillen varit mitt första sammanträffande med fång hade jag med ALL säkerhet haft en högre tröskel, samma sak om de två tidigare blivit bättre.

Men 'insatsmässigt' så är Lillen på boxvila rena SEMESTERN för mig som matte. Står han i sin box i 3 månader är det för mig markant mindre arbetsinsats/pyssel än om han får gå ute. Jag slipper klä av och på eksemtäcke, släpa ut och in, smörja och bada och joxa, jag slipper klä av/på munkorg och ffa skena och kolla en massa ggr/dag om den sitter på, och ha ångest för OM han får av den. Jag behöver inte bedöma fruktanhalter och bekymra mig, tvätta äckliga eksemtäcken och springa och byta när de blivit dyngsura av regn osv.

Utan jag mockar 2 -3 gånger/dag, a 10 minuter. Serverar butta morgon/kväll, och tussar hö varannan timme under den tid jag är vaken. Och håller koll på puls och värme och hur han rör sig.

Det är rena semestern rent insatsmässigt. Mycket bekvämare för mig än om han inte fått fång. (tills magen ballar ur och/eller humöret ballar ur, som om han är som innan bara är en tidsfråga, min förhoppning är att tussandet kanske kan motverka iaf magurballningen dock).

Och att ha honom på box i 3 mån är ju lika simpelt så. Men för HONOM är det ju en helt annan sak..

Att ha honom i en liten jordhage ute förenklar också jämfört med som nu. Då kan fbl knalla i samma hage hela tiden ute, jag slipper flytta honom mellan klövern och skräpet, jag behöver inte springa och kolla munkorg osv - eller leta avtagna flughuvor i stoor hage ;)
Men samma där, för HONOM är det inte riktigt lika behagligt och bekvämt.

Så jag är inte rädd för jobbet/insatsen, utan hur hans livskvalitet påverkas på både kort och lång sikt, ihop med prognos givetvis.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 632
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp