OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

men nån anledning finns det ju till fetman, gäller att hitta den?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Men du har väl inte röntgat ännu?

Nej, på tisdag som sagt. Men som tråden säger - OM.

Övrigt i citerat inlägg var som svar generellt på att det är inte merarbetet som gör att om (återigen) det är kraftiga rotationer/dålig prognos så är jag inte beredd att försöka.

Men jag vill fortfarande ha en plan för OM. Även om jag givetvis både hoppas och ber till fånggudarna att det inte ska bli något om, och att det ska se hyfsat ut på rtg, och förbättringen nu på butta ska hålla i sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Som jag skrev tidigare. OM du måste ta bort ponnyn, stalla upp din häst på en anläggning någonstans. Jag tror att det blir billigare i längden.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

men nån anledning finns det ju till fetman, gäller att hitta den?

Ja, endera är det den självklara, klassiska anledningen - mer kalorier in än behovet är. Då är ju problemet att sålänge han inte kan ridas/motioneras ordentligt är kampen om vikten förlorad med mindre än äkta svält. Eller så finns det någon annan anledning, ämnesomsättningsrelaterad eller nåt (jag vet inte ens vad det finns för tänkbara anledningar, jag har inte tänkt på någon annan än 'hysteriskt lättfödd').

Jag skulle se det som en skänk från ovan om det finns något 'extra' anledning.

För vad jag läst nu senaste dagarna, och det var ungefär samma sak O.W sa på den tiden jag åkte jojo till honom med en annan fånghäst, så minst 3 månader borta från arbete. Och i så fall om det 'bara' är extrem lättföddhet, så är det minst tre månader när man inte kan öka kaloriåtgången, och det isf bara återstår 'svält', med de 'bieffekter' det medför. Och innan man kan komma upp i märkbara skillnader med motion är det ju ännu längre.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

*långt inlägg* Står vid din sida Alexandra.
Tyvärr innebär fång för många hästar en minskad livskvalite. de kan ofta inte gå på bete fritt igen, speciellt inte om rotation och sänkning skett.
MAn passar och oroar sig och undrar om det är idag man ska se nya symptom.
Min pappas häst fick fång med sänkning och rotation i 3 hovar och sänkning i den fjärde. Vi såg röntgenbilderna och visste redan då att det var kass prognos, men de ansåg att ansvarig vet skulle se dem först så vi lämnade honom på sjukhuset över helgen.
De skodde!!! honom innan vi fick hämta honom på måndagen och vi agv det ett försök då kostnaden blev 8900kr på en oförsäkrad häst, fd travare.
HAn var livförsäkrad det var han, vi hade inte försäkrat om honom efter karriären.
I 2 år höll pappa på med att vänja in honom , magert bete, installning osv men han fick symptom bara han såg gräs och annasr åt han bara hö.
Iofs extremt lättfödd men ändå.
Så sista våren 2003 då sa pappa att han inte orkade oroa sig och han ville kunna släppa hästarna på bete och få ledigt , han var 68 och svårt sjuk men ville ändå ha sina hästar att pyssla med. Han tyckte synd om hästen som aldrig fick njuta av betet och det höll vi med om.
Jag säger så här: Lindrig fång utan röntgenfynd, då satsar jag. Annars vill jag inte för det krävs en enorm insats och jag har sett grannarnas hästar som gått på magert bete och allt har gjorts för att de ska ha det bra och det har slutat med nödslakt för att de inte längre kunnat gå.
Nej Alexandra tänker rätt. JAG fick tom djurskyddet på mig för att min häst inte hade nån mat och då såg han ut som Alex ponny i hullet efter 20 dar med enbart hö och en hage utan gräs.
Nej det finns gränser för hur mkt man vill utsätta sin häst för och det måste vara rätt häst. JAg har haft flera som det aldrig hade gått att ha boxvila på hur illa skadade de var.
Så jag sätter gränser ,men för hästens skull aldrig för min egen.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

TACK, så skönt med någon som förstår! :bow:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om det i nuläget fanns möjlighet till fullskötsel, skulle nog stalla upp nånstans vinna iaf i något år. Men kollektivstall, nja.. Jag kommer kräkas på att åka och åka och åka och åka..

DET håller jag med om. Från eget till kollektiv låter inte som en bra lösning om det inte var så att kollektivet låg nästgårds. Däremot en inackorderings stall där fodringar in och utsläpp ingick - en annan sak, och ohh så skönt och fördelaktigt : )

jag förstår att det måste vara outhärdligt att hästen som är exem häst, kräver massor med underhåll runt detta, och sen har problem med fetma på luft osv, nu även drabbats av fång. jag förstår att man knappt orkar då!
men jag ser inte så extrema alternativ som du gör - innan du ens vet. Hästen behöver inte gå i sjukhage hela livet! och att den går på jord, med knappt ngt gräs - så länge den fodras så lider den faktiskt inte av det. det är vi människor som läser in och gör våra egna tolkningar. de går inte omkring och är ledsna dagarna i ända, jag lovar : )
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

:bow::bow:

Har varit befriad från egen fånghäst men har haft en i stallet. Det finns tusan inget värre för en häst än att drabbas av fång. Livskvalitén som sputnik skriver dras ner långt under en hästs värdighet.

Jag skulle själv göra vad som helst i insatser för att få min sjuka häst frisk OM den under tiden och även efter kan leva ett anständigt hästliv och det är inte 3 mån på box (inte ens kortare är ok för mig) på minimal fodergiva och aldrig ett grönt strå och med en ständig risk att trilla dit på ett ögonblick. Nej, jag har full förståelse för din inställning!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

*kl*

Fång är det värsta som finns. Utan tvekan.

Sen är jag PRECIS som Alex när det gäller planerandet. Jag vill ha planen klar INNAN saker och ting sker för jag har mycket lättare att hantera det då.

När jag avlivade min första efter flera års jobbande så stod den nya redan på stallplan. Jag hade inte orkat annars.

När jag avlivade drömponnyn, högdräktig med fång, förra året så stod ersättaren i hagen men var inte min än då, betalades med liversättningen. (Halvsyskon var de också, kunde knappt bli bättre).

Utan det hade inte jag fungerat. Andra behöver sörja innan de går vidare. Men jag behöver handla.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

DET håller jag med om. Från eget till kollektiv låter inte som en bra lösning om det inte var så att kollektivet låg nästgårds. Däremot en inackorderings stall där fodringar in och utsläpp ingick - en annan sak, och ohh så skönt och fördelaktigt : )

Kollektivstallet ligger ca 2 mil bort, 20 min med bil sommartid, lite längre vintertid.

Närmsta fullskötselstall är tyvärr ogörligt långt bort, minst 45 minuter i bil =/


jag förstår att det måste vara outhärdligt att hästen som är exem häst, kräver massor med underhåll runt detta, och sen har problem med fetma på luft osv, nu även drabbats av fång. jag förstår att man knappt orkar då!

Fast fånget UNDERLÄTTAR ju rent praktiskt för mig. Både en lååång boxvila, och sen en liten hage med stampat jordgolv och svältkost hö. Det är rent praktiskt för mig en ARBETSLÄTTNAD.

Så det är inte jobbet jag är rädd för, det är mindre jobb med honom MED fång än UTAN fång - ironiskt nog.

Men hans liv blir helt annorlunda, och kraftigt försämrat

men jag ser inte så extrema alternativ som du gör - innan du ens vet. Hästen behöver inte gå i sjukhage hela livet! och att den går på jord, med knappt ngt gräs - så länge den fodras så lider den faktiskt inte av det. det är vi människor som läser in och gör våra egna tolkningar. de går inte omkring och är ledsna dagarna i ända, jag lovar : )

Jag hade N på stampat jordgolv sista året, sommartid (innan det gick hon på lika nedbetat som det Lillen gått på nu, hon hade ingen munkorg dock, tyvärr fick hon fång ändå). Hon höll ungefär 30 * 20 meter gräsfritt, dvs på den ytan växte det inte upp minsta grässtrå när hon gick där. Var knepigt höst och vår, jordhage = gegga vid regn. Men hon tålde övervuxet höstbete. Både fångmässigt OCH hullmässigt. Hon var mkt lättare än den här att hålla i hull, hon var också lättfödd, och var också en ganska grinig, olycklig kärring om hon fick i sitt tycke för lite mat. Men hon var såpass mycket större (kallblodstravare), så det gick liksom att hitta en balans mellan behov och tilldelning, utan att gå ner på svält.

Hon åt fritt silage sin sista vinter, fungerade fint, åt ca 15 kg silage/dygn, värden och TS anpassade så att 15 kg = henne behov. Alla nöjda och glada.

Hon blev inte alls märkbart ledsen att att gå på stampat jordgolv och titta på gräset sålänge hon reds (det var först när hon inte kunde ridas heller, och skulle bli hagpensionär som hon lackade ut och började må skit, då var det ändå vinter = stor, kuperad hage med polare).

Så nej jag sätter inte likhetstecken mellan jordhage = depression. Men för DEN HÄR ponnyn, så jordhage + absolut minimigiva TS = en ponny som mår dåligt både kroppsligt (magen) och psykiskt. Dessutom kommer han inte kunna gå i annat än sjukhage, precis som stoet (för ja, jag anser 20 *30 är sjukhage), det växer ju upp rackarns gräs annars.

Och tyvärr kommer han behöva gå själv, intill annan häst iofs (så gick N med). Och han trivs inte med det, kan förstå honom, ungt sprattel van att busa hela dagarna. Sen är de väldigt förtjusta i varann mina pojkar, idag när jag vräkte in två balar spån till, så knöt jag fast Lillen utanför Disses box. De började omedelbart klia varandra på manken över dörren. Raringarna..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Förresten, så tack för de svar som berört - hur göra/vågar man tänka tanken på ponny igen OM.. Och tar gärna emot fler svar på den delen av diskussionen, nu har det blivit lite 'du kan visst ha en fångponny hemma, och han kan visst bli bra, du borde ge det en chans'. Och inte riktigt det som var meningen med tråden, och det behöver jag ingen 'hjälp' med heller.

Utan, ursprungsfrågan, gärna =)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kollektivstallet ligger ca 2 mil bort, 20 min med bil sommartid, lite längre vintertid.

Närmsta fullskötselstall är tyvärr ogörligt långt bort, minst 45 minuter i bil =/


20 minuter är ju INGENTING. :eek: Fast kollektivt blir det förstås en massa resor, beroende på hur många skift ni har.
däremot om det är full skötsel, 45 minuter är ju i längsta laget, men hade det varit 30 minuter så hade jag inte tvekat en sekund. har 40 min till jobbet varje dag, och de flesta med mig - det är vardag. Om stallet ligger åt samma håll tex. blir det noll jobb nästintill, handlar bara om att ställa om sig från att ha haft dem nästgårds, och självklart blir det en skillnad, men som sagt man måste ju väga vad man vill mest. ha dem nära, eller få avlastning och ha bättre rid och träningsmöjligheter osv. osv.

förstår inte resonemanget att du är säker på att blodisen måste gå själv för att du vill ge special mat? varför kan han inte äta det andra äter grovfoder mässigt EN fodring per dag? du kan ge resten själv sen, - funkar utmärkt!


Hon blev inte alls märkbart ledsen att att gå på stampat jordgolv och titta på gräset sålänge hon reds (det var först när hon inte kunde ridas heller, och skulle bli hagpensionär som hon lackade ut och började må skit, då var det ändå vinter = stor, kuperad hage med polare).

Så nej jag sätter inte likhetstecken mellan jordhage = depression. Men för DEN HÄR ponnyn, så jordhage + absolut minimigiva TS = en ponny som mår dåligt både kroppsligt (magen) och psykiskt. Dessutom kommer han inte kunna gå i annat än sjukhage, precis som stoet (för ja, jag anser 20 *30 är sjukhage), det växer ju upp rackarns gräs annars.

varför har du bestämt dig för det? du har ju inte haft honom så - du vet inte hur han anpassar sig?

Och tyvärr kommer han behöva gå själv, intill annan häst iofs (så gick N med). Och han trivs inte med det, kan förstå honom, ungt sprattel van att busa hela dagarna. Sen är de väldigt förtjusta i varann mina pojkar, idag när jag vräkte in två balar spån till, så knöt jag fast Lillen utanför Disses box. De började omedelbart klia varandra på manken över dörren. Raringarna..

jo självklart vill man ha sällskap till hästarna och jag håller med dig att i LÄNGDEN är det inte optimalt att ha dem ensamma. dock är det okej under en tid tycker jag. man har dessutom gjort studier där det konstaterats att flockkänslan kan de få ändå även om de går själva, förutsatt att hagarna löper längsintill varandra, och de får trygghetskänslan av de andra hästarna nära. dock har du ju bara två, och då finns ingen riktig flockkänsla, det krävs minst 4 hästar för det, så då är det självklart svårare, - och värre för dem - att bli separerade.

jag är den förste att argumentera livskvalitet för ett djur, framför människans sentimentala föredraganden. dock reagerar jag på din tidsgräns som nämner 3 månader på box som oacceptabelt.
anser du att 3 månader på box, i hästens liv, skulle vara så pass allvarligt för den att den inte ska ges chans att leva resten av sitt liv - i årtatal - om den kan bli frisk? för mig är det absurt. hästar tänker inte i tid som vi gör. de har inte samma tidsbegrepp eller förmåga till analyserande resonemang om sin tillvaro. när det hela är över, så glömmer de.

jag skulle inte ha en häst på boxvila ett år - inte ens om oddsen var goda tror jag - som många har. men 3 månader?! det har man ju för ett antal skador med utmärkt prognos dessutom. sen att det är ledsamt och skär i hjärtat - visst. men som sagt, hästar tänker inte riktigt som vi, och om det var ngn som sa till dig att jag anser att du ska avlivas för dina nästa 3 månader kommer vara fördjävliga, så tror jag du också skulle anse att 3 månader var värt resten av ditt liv, eller hur? :) dum jämförelse, för jag är emot att jämföra hästar med människor, eller djur i allmänhet - men likväl, för att sätta det i lite perspektiv med tanke på längden på en hästs liv.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

20 minuter är ju INGENTING. Fast kollektivt blir det förstås en massa resor, beroende på hur många skift ni har.
däremot om det är full skötsel, 45 minuter är ju i längsta laget, men hade det varit 30 minuter så hade jag inte tvekat en sekund. har 40 min till jobbet varje dag, och de flesta med mig - det är vardag.

Jag har 1 h 15 minuter till jobbet sommartid och inte fullt lagligt, från 1 h 30 min vintertid, är det busväder 2 h. Med bil.

Därför är jag lagom road att köra bil när jag är ledig, av någon koonstig anledning. Så 20 min är okej, men inte om man ska sitta och åka en massa pass. Jag jobbar dessutom skift, så vet iofs inte ens om det fungerar med kollektiv, och om det gör det riskerar jag att få MÅNGA pass på lediga dagar, dvs åka fler ggr.

Och stallen med fullskötsel är dessvärre inte på vägen till/från jobbet, utan vi talar då minst 45 min till, åt 'fel håll'.

Jag åker över 3000 mil/år i arbetspendling, varje jobbpass = 8.5 mil * 2 = 17 mil.. Att då åka minst 7 mil till/dag är inte alls lockande, ens om man klarar sig undan med en gång/dag.. Att åka 4 mil till (kollektivstallet) känns sådär, men kanske okej om det är för att jag så att säga ändå ska dit. Men att åka 4 mil en av de få lediga dagarna under skitveckan på jobbet, för att fodra och släppa ut..mja?

Jag bor ju tyvärr offside, för att uttrycka det snällt.

Förresten finns det ett till stall med ridhus, 1½ mil härifrån. Ingen aning om de ens tar inack, men haken där är att det är vägen från helvetet dit. En sån där smal, slingrig grusväg där man knappt kan mötas. Dvs det tar längre tid och är betydligt otrevligare att köra dit (vintertid beh vi inte nämna)

förstår inte resonemanget att du är säker på att blodisen måste gå själv för att du vill ge special mat? varför kan han inte äta det andra äter grovfoder mässigt EN fodring per dag? du kan ge resten själv sen, - funkar utmärkt!

Serveras det bara en fodring ute är det åt helsike för korta utetider för jag ens ska fundera på att stalla upp. Skulle det bara vara en fodring skulle jag utan problem kunna bjuda en hagpolare på silage med (om ägaren tyckte det var okej)

Haken är att han är så förbannat jävla kräsen med mat, han kan ju rent innehållsmässigt 'äta allt', ingen risk han blir för tjock eller ngt (hans silage passar ju dock även en lättfödd sak), utan att han inte VILL äta en hel massa. Passar inte maten så äter han inte, inte den dagen, inte den veckan. Jag 'bråkade' ju med honom förra hösten. Efter tre veckor när han fortfarande bara åt 4 kg per DYGN (han stod på boxvila så fanns inget annat att välja heller för honom) så insåg jag att han är orubblig på den punkten.

Så, har man tur så kan han äta vad som nu serveras, men jag törs inte räkna med det.


jo självklart vill man ha sällskap till hästarna och jag håller med dig att i LÄNGDEN är det inte optimalt att ha dem ensamma. dock är det okej under en tid tycker jag. man har dessutom gjort studier där det konstaterats att flockkänslan kan de få ändå även om de går själva, förutsatt att hagarna löper längsintill varandra, och de får trygghetskänslan av de andra hästarna nära. dock har du ju bara två, och då finns ingen riktig flockkänsla, det krävs minst 4 hästar för det, så då är det självklart svårare, - och värre för dem - att bli separerade.

En period har jag heller inga problem med. Fbl går ju (nja, står..) ensam halva dygnet i hagen nu, jag har haft hästar gått ensamma förr när kompisen dött, varit på seminstation, klinik etc. Och jag har haft häst på box - ensam halva dygnet - i både veckor och månader innan.

Och de hars törre delen av sommaren hela eller delar av utevistelsen gått i angränsande hagar. De gillar det inte, märks när de släpps ihop hur de putsar och busar och så, men de dör inte. Men då har båda ändå haft fullstora hagar, gräs och så att säga varit nöjda.

Men, det är lite väl drömlikt att tro att Lillen plötsligt skulle bli så att han gick att hålla i hull på gräs övht, du såg ju hur det såg ut nu... :crazy: Alltså får han gå i egen hage, och liten tyvärr, och permanent.
jag är den förste att argumentera livskvalitet för ett djur, framför människans sentimentala föredraganden. dock reagerar jag på din tidsgräns som nämner 3 månader på box som oacceptabelt.
anser du att 3 månader på box, i hästens liv, skulle vara så pass allvarligt för den att den inte ska ges chans att leva resten av sitt liv - i årtatal - om den kan bli frisk?

3 månader på box med en dålig prognos PLUS ett liv såsom beskrivet.

Jag vet inte om det var den här tråden eller annan jag skrev det i, men jag tar det igen. Jag skulle utan tvekan ta fraktur, tarmvred eller senskada före fång. Alla innebär en dryg konvalescens, med lååååång tid på box. Men det som skiljer är vad som händer SEN.. Hur livet blir eller inte blir SEN..

Och det är där fång är så förbannat jävligt. Det är KOMBINATIONEN av dålig prognos + lång boxvila + kass framtida livskvalitet. Och det största är just hur livet blir sen. Prognosen är ganska dålig, men han står på box i 3 månader, sen får han gå i sjukhage, sen får han.. gå ensam i en liten hage med stampat jordgolv. Och hela denna tid få så lite grovfoder att det blir pissig ättid, han mår dåligt.

Om han skulle stå 3 mån på box med fri tillgång eller iaf vettig tillgång på grovfoder, sen sjukhage med käk, och sen kunna gå ut i större och större hage, då är det en helt annan sak.

Men vad är det för liv att BÅDE stå på box och 'svälta' i månader, och sen stå i sjukhage och 'svälta' tills snön kommer, då han får gå i stor hage - och 'svälta'.. Och nån gång nästa år få göra något (dvs tränas/ridas/nåt).

Det är DET som är grejen, svälten under boxvilan, prognosen men framför ALLT annat - framtiden.

Jmf med om det fanns någon 'fixbar' anledning till den hysteriska lättföddheten. Om vi bara fick ner honom i normalvikt, så skulle han 'normaliseras' och sen inte vara så extremt lättfödd. Då skulle jag utan tvekan kunna tänka mig både två och tre månader på svält på box. För SEN skulle han få ett bättre liv.

Men nu är det ju liksom samma visa även när en boxvila är över, det är ju en ond cirkel, och det är han som betalar..


Jag har haft hästar på boxvila 3 mån förr, så länge de är av sort som klarar av det så, kör. Lillen ÄR en sådan sort, så där är inga problem just så. Men det jag skrivit ovan..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Vi håller tummarna för att röntgen visar goda resultat. Jag har varit med om ett par hästar med fång. Aldrig i egen ägo, men min bästa väninna hade hästar - mor och son (Welch Cob) som ådrog sig fång. Båda i senare år, trots tidigt tilltag med bete och foder genom att förebygga risker. För sonen hjälpte det som bäst med skogsbete, men detta är inget du direkt kan påverka så länge ni inte har just sådan mark.

Har ni någon riktigt riktigt bra hovslagare och specialist på fånghästar i området?

Har ni kollat upp Cushings syndrom? Jag är inte direkt insatt i det så sett, men vet att det forskat på att detta har ett sammanhang med fång och metabooliska sjukdomar. Om jag inte minns helt fel, kan detta resultera/ge med sig övervikt, svullnader och hudproblem. Bara en tanke ....

Just när det gäller tankarna på att inackordera häst eller inte, så förstår jag att det känns kluvet. Men, om du trivs med att ha hästarna hemma, rekommenderar jag dig att fortsätta så. Det verkar som att du åker bil relativt ofta ändå, speciellt vintertid - orkar du mer bilresa? Det ska inte bli ett stressmoment att hyra in häst. Vitsen är det motsatta.

Att du börjar att fundera på en ny häst är inte så konstigt. Du verkar ha varit med om en hel del redan, detta kan väl ses som ett liten förberedelse OM. Har du dessutom haft oturen att det gått illa, trots engagemang och kärlek, kan det vara enkelt att fångas av pessimism. Kom ihåg att det inte är realitet än! Stå på!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Har ni någon riktigt riktigt bra hovslagare och specialist på fånghästar i området?

Ja ggr två, om man med området inkluderar Uppsala (Ultuna)

Har ni kollat upp Cushings syndrom? Jag är inte direkt insatt i det så sett, men vet att det forskat på att detta har ett sammanhang med fång och metabooliska sjukdomar. Om jag inte minns helt fel, kan detta resultera/ge med sig övervikt, svullnader och hudproblem. Bara en tanke ....

Nix. Han har dock inga av de utmärkande symptomen för cushings, och är alldeles för ung. Men det är ytterligare en sak jag tänkt ta upp med kliniken efter rtg (om inte den är katastrofal då). Men som sagt, inga av de klassiska symptomen, utom möjligen fång då.

Just när det gäller tankarna på att inackordera häst eller inte, så förstår jag att det känns kluvet. Men, om du trivs med att ha hästarna hemma, rekommenderar jag dig att fortsätta så. Det verkar som att du åker bil relativt ofta ändå, speciellt vintertid - orkar du mer bilresa? Det ska inte bli ett stressmoment att hyra in häst. Vitsen är det motsatta.

Det är just det som är nackdelen. Jag skulle ju vintertid ffa kunna hugga av mig handen för att ha ridhus. Samtidigt vet jag hur svårt jag kan ha bara att hasa mig ut i stallet och mocka när det är mörkt och kallt och jävligt och jag jobbat 10 h pass och är tvärtrött. Så risken är med kollektivstall STOR att det blir ett jobbigt måste, och jag kräks på än mer bil.

Jag åker ju ogärna 'måstebilresor' när jag är ledig, typ handla, tandläkaren, veterinären och sånt. Givetvis GÖR jag dem, men jag är så glad när jag har en helt bilfri dag! 'Rolig frivilligåkning' som träningar och sånt är ju lättare. Till saken hör också att jag varje vinter dras med en extrem trötthet (för lite dagsljus). Så, jag är rädd att det blir just som du är inne på, eett tröttande/betungande måste som känns som en stress.
Samtidigt skulle ridhus ge ungefär 150% lyft träningsmässigt vintertid, så helinackordering skulle nog kunna bli iaf ett nollsummespel, och inte en belastning. Men inte om helinack gör plus 2 h till i bil/dag..

Att du börjar att fundera på en ny häst är inte så konstigt. Du verkar ha varit med om en hel del redan, detta kan väl ses som ett liten förberedelse OM. Har du dessutom haft oturen att det gått illa, trots engagemang och kärlek, kan det vara enkelt att fångas av pessimism. Kom ihåg att det inte är realitet än! Stå på!

Ja exakt, det är en förberedelse OM. Naturligtvis hoppas jag att det INTE ska behövas, utan att vi ska få okej besked. Jag har ingen bra känsla, det erkännes, samtidigt så vet jag att det nog mycket i just det här fallet är för att försöka 'skydda' mig mot ett dåligt besked. Jag vägrar tro si eller tro så ang rotationer i det här läget. Utan 'stannar' vid att risken finns, och OM - vad gör jag då? (Och så tillber jag fånggudarna i smyg *s*)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Bra! Det är gott och underlättar med ett professionellt team framöver!

Det är bra att du har haft Cushings i tanken, då har du övervägt det och "konstaterat" att det per dagens datum inte verkar ha nog med symptom för detta. Då tänker du också bortom det "klassiska fångtänkandet", vilket jag tror kommer underlätta kampen om fången tillsammans med din häst.

Jo, detta med ridhus är klart ett plus - men då ska det också överväga bilresan. Jag föredrar för tillfället inhyrd häst, har dock inte ridhus, men det är främst för att arbetet inte ger mig möjlighet att ha häst hemma, då jag och sambon båda arbetar skift. Tidigare njöt jag bara av det, men nu saknar jag att ha de vid husknuten. Jag saknar närheten och friheten!

Jag är möjligen "lat", men 2 mil för mig skulle vara alldeles för pressande och stressande. Och det brukar i regel vara för svårt att endast få lov att stalla häst under vintern. Annars har man ju blivit van att ta hästtransporten de 2 ggr/vecka under vinterhalvåret för att få en ordentlig genomkörning.

Ska erkänna att under de två vintrar som jag tappade energin och hästsuget totalt p.g.a. stress, magproblem och högre tjänst på jobbet - bokade jag tillridning för hästen hos två underbara och kunniga människor som driver med detta på heltid. Hästen stod uppstallad där i 2 respektive 2½ månad. Det var givetvis en pengafråga, men jag sparade och ansåg att det var värt det. Kan det vara något?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

kl

För att svara på ursprungafrågan....

Tror att du skulle få det svårt med ett kollektivstall eftersom du är van att sköta dig själv och få som du vill. Dessutom tycker då jag (kanske bortskämd..) att 20 min är för långt bort (brukar klaga på mina 7min...).

Om jag var du skulle jag skaffa en ny ungponny med mål att utbilda och sälja. När denna sedan är såld så skulle jag börja fundera på en ev påläggskalv till fbl.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jo, detta med ridhus är klart ett plus - men då ska det också överväga bilresan. Jag föredrar för tillfället inhyrd häst, har dock inte ridhus, men det är främst för att arbetet inte ger mig möjlighet att ha häst hemma, då jag och sambon båda arbetar skift. Tidigare njöt jag bara av det, men nu saknar jag att ha de vid husknuten. Jag saknar närheten och friheten!

Mm, stalla upp UTAN ridhus känns faktiskt HELT meningslös, då förlorar jag ju både att ha dem nära, och utan att vinna på det. Det är just det du nämner, att ha dem vid husknuten, friheten att kunna göra det man ska när man vill - och i sådana här lägen som när ngn blir sjuk/skadad är det ju sanslöst mycket värt. Nu kan jag ju gå och ge honom en tuss hö varannan timme, aningens svårt om han stod 2 mil bort. Samma sak när de helst ska promeneras 15 minuter 4 ggr/dag - då är det SKÖNT ha dem 30 sek bort.

Jag jobbar ju ofta skift, men har en ÄNGLASNÄLL mamma (det är hennes gård) som sköter zoo:et åt mig när jag jobbar. Annars skulle det inte gå, då skulle jag vara tvungen att stalla in.

Jag är möjligen "lat", men 2 mil för mig skulle vara alldeles för pressande och stressande. Och det brukar i regel vara för svårt att endast få lov att stalla häst under vintern. Annars har man ju blivit van att ta hästtransporten de 2 ggr/vecka under vinterhalvåret för att få en ordentlig genomkörning.

Där problemet är för mig, stor del av vintern är det inte farbart med släp helt enkelt, jag kommer inte ur den jäkla byn, som råkar ligga nedanför stora vägen, så det är en backe upp, och så måste man stanna i den (en T-korsning, där överdelen på T:et är asfaltsvägen) och sen svänga vä. Jag brukar inte ens ta mig upp för backen, det brukar vara blankis hela byvägen.
Annars är det ju som du säger, bara åka ett par ggr/v. Det gör jag vår-sommar-höst (när han är igång, är han inte nu)

Så under vintern blir det helt enkelt 'tråkigare' med ridningen, då man inte kan göra just de där genomkörarna, hoppa, jobba vettigt på volt etc.

Och nej, hyra in sig bara vintertid går icke, jag har faktiskt hört mig för tidigare, med meningen stalla in två. Utan då får man vackert betala även sommartid och ta hem dem ändå, dvs det bllir hux flux merkostnader. Ska jag ha hemma sommartid måste jag låna in någon med, då betalar jag för två hästar + 1 boxplats jag inte använder.

Ska erkänna att under de två vintrar som jag tappade energin och hästsuget totalt p.g.a. stress, magproblem och högre tjänst på jobbet - bokade jag tillridning för hästen hos två underbara och kunniga människor som driver med detta på heltid. Hästen stod uppstallad där i 2 respektive 2½ månad. Det var givetvis en pengafråga, men jag sparade och ansåg att det var värt det. Kan det vara något?

Ekonomin tillåter det inte, sen visst skulle det vara trevligt få vidareutbildad. Inte för det behövs, jag kan göra det själv, men lite lyx och guldkant är ju aldrig fel ;) Dock, så det jag saknar mest vintertid är just att 'rida ordentligt'. Ridsuget dör inte (jo i vintras, men det var just för det var igångsättningsridning, som jag HATAR, så jag bara sköt på det), men det lir så att säga lätt så enehanda och enformigt. 'Jaha, då kör vi gamla vanliga skogsturen då, skritta här, trava där, galoppa i den backen, krumelura här, vända, lite mer krumelura bla bla' (krumelura är inget avancerat, men anat än rida rakt fram)

Där dörmmer jag om sommarens kurser och träningar osv, och kan eg bara motionsrida. Så tror inte 'inte rida alls' skulle kännas så mkt bättre. De veckor jag har apmycket på jobbet, då brukar han få lite vila och bara gå någradagar den veckan. Har två sådana per 6 v period, så ganska lindrigt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

kl

För att svara på ursprungafrågan....

Tror att du skulle få det svårt med ett kollektivstall eftersom du är van att sköta dig själv och få som du vill. Dessutom tycker då jag (kanske bortskämd..) att 20 min är för långt bort (brukar klaga på mina 7min...).

Om jag var du skulle jag skaffa en ny ungponny med mål att utbilda och sälja. När denna sedan är såld så skulle jag börja fundera på en ev påläggskalv till fbl.

Så länge utetiderna är vettiga och de får mat ute, så TROR jag att jag med just fbl har ganska hög acceptans. Han kan ju t ex ha fri tillgång inne, så skitsamma om de tycker fodra sista gången för kvällen är kl 20, och morgonfodringen är först kl 8. (DET har varit en stötefråga för mig när jag haft lättfödda). Däremot så utetider, är jag pipig och bortskämt med. För att inte tala om hagar.

Du skulle alltså våga dig på att skaffa en ponny iaf? (Om du var jag alltså) Och hoppas den inte är/blir lika superlättfödd?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp