OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Nu är ju fång synnerligen individuellt förvisso, det bete som en klarar får en annan fång på, och vice versa. Du kan ha 10 feta ponnyer av samma ras i en hage, en får fång. Så kan du ha 9 smällfeta ponnyer och en smal på klöverbete och den smala får fång osv. Det som jag tycker är så jävligt med fång, att det kan vara så lömskt (även om det givetvis inte alltid är det)

Men du får gärna förklara/visa bild på vad du menar med magert? Om du scrollar lite hittar du bild på hur betet han gått på (med munkorg) ser ut, som jämförelse. Jag har ju provat två sorters magert bete, BÅDA har han blivit smällfet på. (Och nu fick han fång, om det är betet i sig, eller det var djävulskt höga fruktanhalter just den dagen, eller en lång serie olyckliga omständigheter, eller en magtarmstörning helt oberoende av bete etc, det är ju svårt att gossa dock)

Han är welsh, en överväxt sekt B.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Svar till flera:

Med tanke på att jag gång på gång tidigare, ibland av precis samma personer som nu svarat, blivit anklagade för att 'försöka för länge' och inte 'ge upp i tid' och alla som följt mina trådar vet att jag slåss nästan in absurdum för mina djur (inte bara hästarna) och för att de ska bli bra, så borde det säga sig själv att JOBBET är nema problemas. Och som sagt, han är MINDRE jobb med fång än utan. Både under boxvila, och ett framtida liv i jordhage. Det är rena semester i jämförelse.

Men det har alltid, och kommer alltid att vara prioritet 1 att hästen har möjlighet till ett värdigt liv. På kort sikt kan jag tolerera ganska stor ingrepp i välmåendet, om det finns en hyfsat god chans till ett fullgott liv senare.

Det kommer i min värld aldrig att vara ett fullgott liv att gå ensam i en liten hage och vara hungrig i princip hela dygnet. Har aldrig varit, kommer aldrig att vara. Det är inte ett försvarbart beslut att under 9 - 12 månader ha en häst på det viset, och än mindre när det i bästa fall leder till att hästen kommer få bara marginellt bättre liv efter det.

Och där är den springande punkten.


Men sälj honom till någon som kan och vill ta hand om honom då!!! Om han blir bra från detta är väl det bästa om han börjar ridas och motioneras ordentligt och får gå i en miljö med andra ponnyer i en hage som passar honom. Varför ska han antingen dö eller behöva gå ensam dygnet runt i en minihage året runt bara för att han fått fång som en överfet felutfodrad treåring? Han kan mycket väl bli bra och få ett bra liv hos någon som använder honom. Då kan han även äta mer utan att bli tjock.

Köp ingen ny ponny! Alla naturraser är lättfödda och har man inte magra beten så får man passa dem på sommaren och vara försiktig med gräset. Om man nu inte har digivande ston och unghästar som växer förstås.

Hagen du visar på bilden ser inte speciellt mager ut...

Mina vuxna ponnyer som inte har föl eller är unghästar går på nerbetade magra beten och är ändå tjocka. Under försommaren då betet är som kraftigast får de gå i en hage utan gräs nattetid. Fånghästen går i egen hage med lite avbetat gräs som gränsar till de andra under sommarmånaderna och går i de stora hagarna med de andra under vinterhalvåret. Under sommaren får hon också sällskap några timmar om dagen eller på natten av annan häst.

Om du nu inte anser att du kan ge honom ett bra liv kanske någon annan kan det. Din ponny är ju bara 3 år så det normala borde vara att ge honom en chans.

Du får så många bra och positiva råd här men du verkar hela tiden vända allt till det negativa och krånglar till allt på ett otroligt omständigt sätt. Du gör en trådar för att få råd men har hela tiden de rätta svaren själv...:confused:.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om han blir bra från detta är väl det bästa om han börjar ridas och motioneras ordentligt och får gå i en miljö med andra ponnyer i en hage som passar honom. Varför ska han antingen dö eller behöva gå ensam dygnet runt i en minihage året runt bara för att han fått fång som en överfet felutfodrad treåring? Han kan mycket väl bli bra och få ett bra liv hos någon som använder honom. Då kan han även äta mer utan att bli tjock.

Du får nog läsa tråden igen. Han är (var) under inridning. Han är inte tänkt som sällskap, utan han ska ridas, tränas och i förlängningen tävlas.

Sen har jag ingenstans skrivit gå ensam dygnet runt, så det vet jag inte om du bara fick för dig eller blandade ihop med någon/något annat?

Hagen du visar på bilden ser inte speciellt mager ut...

Vad är det som inte är magert med den, enligt dig alltså? *nyfiken* Såvida de inte ska gå på mossa, så vad är bättre än kvickrot?

Mina vuxna ponnyer som inte har föl eller är unghästar går på nerbetade magra beten och är ändå tjocka. Under försommaren då betet är som kraftigast får de gå i en hage utan gräs nattetid.

Och här står det inne halva dygnet, så blir samma sak, förutom att när bromsen kommer är det inne dagtid och ute nattetid.

Du får så många bra och positiva råd här men du verkar hela tiden vända allt till det negativa och krånglar till allt på ett otroligt omständigt sätt. Du gör en trådar för att få råd men har hela tiden de rätta svaren själv...:confused

OM det kunde svaras på det jag FRÅGAR skulle måhända svaren bli av annan art?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om han inte ätit för mkt. Har du kollat vilka växter som finns i hagen? Har hört att ex sandvita (tror den heter så) kan utösa fång.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Axel - du är välkommen på besök närhelst du vill. Och studera både munkorgen (i original, och hur han äter med den, eller ja det sistnämnda är ju svårt att kolla nu). Inklusive se vad jag gör/inte gör.

Alternativet är att du slutar både ljuga och snacka skit, eller i alla fall inte gör det i min tråd, jag behöver det inte just nu, en viss respekt skulle vara trevligt.

Vill du komma på besök skicka ett PM, i övrigt slutar jag läsa (och således svara) på dina påhopp nu.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Är det en lögn att det är väldigt få hästar som överlevt fyraårsdagen hos dig?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jo, jag vet allt det. Men hästen ska inte bli fet från allra första början :)
Här kommer en bild där man skymtar gräset. Hästen på bilden är tjock ja, men jag hade precis köpt honom ca 30 min tidigare :) Har haft honom på betet i ca två veckor och han rasar inte ens i vikt utan går ner stadigt. Han låg/ligger i risken för fång med tanke på fetman.
Hagen är ingen minihage och han går tillsammans med en annan shettis. Ingen munkorg behövs.

bete.jpg
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det som är en lögn är att jag påstås bara skriva saker men inte göra dem, att insinuera att jag ljuger om vilken munkorg jag använder etc.

Vad gäller överlevt fyraårsdagen så har iofs alla gjort det utom den som hade autoimmun sjukdom. Däremot om vi ökar till femårsdagen så har jag förlorat tre. Två har skadat sig, en var en tickande bomb och sjuk utan att någon visste om det, den med autoimmun sjukdom.

Jag har genom åren haft 9 hästar/ponnyer.

#1 Inköpt som 12-åring, död pga ålder 33 år gammal
#2 inköpt som vanvårdad 2-åring, död pga fång 28 år gammal
#3 inköpt som 12-åring, död 20 år gammal pga att hon inte trivdes som hagpensionär, orsaken till hagpensioneringen var fång
#4 inköpt som 4-åring, T-märkt som nioåring pga medfödd defekt, död som 13-åring pga spatt
#5 inköpt som 1-åring, död som 2-åring pga autoimmun sjukdom
#6 Köpt i magen, skadad i hagen som 1½ åring pga ishalka, död som 4-åring i sviterna av det
#7 Köpt som treåring, skadad i hagen som 3-åring, död som 4-åring pga skadan
#8 Köpt som 13 åring - står i stallet
#9 Köpt som 1-åring - står i stallet
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hade liknande bete till min mini, han såg ut såhär på sommaren:
f12a12f2.jpg
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jo, jag vet allt det. Men hästen ska inte bli fet från allra första början :)
Här kommer en bild där man skymtar gräset. Hästen på bilden är tjock ja, men jag hade precis köpt honom ca 30 min tidigare :) Har haft honom på betet i ca två veckor och han rasar inte ens i vikt utan går ner stadigt. Han låg/ligger i risken för fång med tanke på fetman.
Hagen är ingen minihage och han går tillsammans med en annan shettis. Ingen munkorg behövs.

bete.jpg

Fet är ju min sen vintern, dock går det inte komma ifrån att han gått upp på betet.

De ser ganska lika ut, förutom att mitt har lite mer marktäckning kvar än, dock går han med munkorg (fast du har mer där i kanten av bilden, mer gräs alltså), så det borde bli tämligen lika? Lite svårt se på din bild, men ser ut som kvickrot där med. Vad kräver den (eller någon av de andra om du inte vet) i MJ? Lättare jämföra så. Bara ta rasen som ex blir ju svårt, jag vet shettisar som kan gå på bättre bete än nordsvenskar, och nordsvenskar som kan gå på bättre bete än halvblod etc.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det i kanten där är precis där staket går. De når några strån där.
Jag räknar inte foderstat, jag går på känsla :) Shettisar är knepiga att utfodra, bättre att gå på ögonmått och känsla tycker jag.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sen har jag ingenstans skrivit gå ensam dygnet runt, så det vet jag inte om du bara fick för dig eller blandade ihop med någon/något annat?

Vad är det som inte är magert med den, enligt dig alltså? *nyfiken* Såvida de inte ska gå på mossa, så vad är bättre än kvickrot?


OM det kunde svaras på det jag FRÅGAR skulle måhända svaren bli av annan art?


1. Du skriver i ett inlägg ovan att ett liv ensam i en hage utan mat inte är något hästliv... Eller menar du bara hans liv under konvalescensen från fånganfallet?
Det är väl i så fall inte hela värden om han nu får vara ensam i liten hage under några månader om han sedan har ett helt hästliv framför sig?
Han kan råka ut för annat än fång som kräver boxvila och sjukhage lika lång tid. Har du den inställningen att du tar bort alla hästar då oavsett ålder och prognos?

Ibland måste man "lida" lite för att bli bra och få leva vidare. Gäller såväl människor som djur.

2. Kvickrot är ett näringsrikt grässlag trots att det är ett ogräs. Innehåller en hel del energi. Det är inget bra gräs att ha i ponnyhage eller fånghage. Går alltså INTE att jämföra med mossa....Min bekants ponny fick fång på en träda med så gott som bara kvickrot för några år sedan. Hagar med allehanda ogräs behöver inte alls vara bättre än en odlad vall.

3. Vad är det egentligen du frågar om som ingen svarar på?
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ah, så de kommer inte åt det. Förklarar varför det klarat sig =) Men som sagt, vad står den (eller om den är nyköpt vet du ju inte än, men de andra) på för ungefärlig MJ vintertid, i fint hull?

Jag kom att tänka på en B-ponny jag hade på foder, en liten B. Hon hade högre behov än Lillen, som ju är en D. Därför det är lättare jämföra MJ, hon hade t ex klarat bete som Lillen här inte klarar.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kort gräs ÄR ju en större risk pga sockerhalten.
Jag tycker att du skall skaffa dig en unghäst, så har du "bara" en att rida och när den börjar bli gammal så kan du börja på ny kula.
Hoppas det löser sig för dig
/Fröken_Skåne med samma extrema otur
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Du får nog läsa tråden igen. Han är (var) under inridning. Han är inte tänkt som sällskap, utan han ska ridas, tränas och i förlängningen tävlas.

Vad är det som inte är magert med den, enligt dig alltså? *nyfiken* Såvida de inte ska gå på mossa, så vad är bättre än kvickrot?

Men det är ju ett beslut du tagit, att den ska ridas, tränas tävlas. Den mår varken sämre eller bättre av att vara en sällskapsponny hos ngn, det är ju din värdering att den "ska" göra detta. Har inget med dens fortsatta livskvalitet att göra alls.

tycker som sagt inte heller betet är magert, ser inte ut som kvickrot utan mer en ganska oklippt gräsmatta.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

1. Du skriver iett inlägg ovan att ett liv ensam i en hage utan mat inte är något hästliv... Eller menar du bara hans liv under konvalesensen från fånanfallet? Det är väl i så fall inte hela värden om han nu får vara ensam i liten hage under några månader om han sedan har ett helt hästliv framför sig. Han kan råka ut för annat än fång som kräver boxvila ocjh sjukhage lika lång tid. har du den inställningern att du tar bort alla hästar då oavsett ålder och prognos?

Jag menar framtida liv. Konvalescensen spelar också in naturligtvis, men om jag t ex hade släppt honom utan munkorg på klöver, och det var därför han var fet som en julgris. Då hade jag sett 6 månader (tar ett ex ur luften) konv i jordhage på svältgiva hö som ett 'lågt pris' att betala för ett 'helt liv' sen, där han t ex kunnat gå på mager bete med munkorg efter, och hålla vikten nere.

Men just det att han ju BLIVIT fet på så fruktansvärt lite, gör ju att det även efter konvalescensen är samma sak som gäller. Är ju DÄR själva springande punkten är. Jag har förklarat det flera gånger, men förklarar uppenbarligen dåligt?

OM han blivit tjock på grund av att han gått på alldeles för bra bete. Då skulle jag utan att tveka tycka att 6 månader på boxvila/sjukhagevila med minimi TS är ett lågt pris att betala för att få 'resten av livet'. ÄVEN om han mått dåligt av minimiTS. Då hade jag försökt rädda magen så gått det går, hålla honom på humör etc. Och i princip kryssa en dag i taget i almanackan.

MEN, nu har han blivit tjock TROTS magert bete OCH munkorg. Alltså, ska han hålla vikten är det även 'resten av livet' (möjligen med undantag för att han när han går i full träning kanske kan gnaga lite gräs/få mer kilo strå vintertid) samma sak som gäller. Och det är inte värdigt.

Just det att det dels (om det är rotationer) handlar om 9 - 12 månader av 'svält' (minimigiva TS) och iaf tills snön kommer egen liten hage (större framåt hösten).

Och sen efter konvalescensen samma visa ändå. Om 2 år KANSKE han kan äta lite mer TS.

För om han har rotationer så är det ju 9 - 12 månader borta från arbete, dvs jag kan inte motionera för att öka MJ. Sen räknar jag med minst ett år från det till 'fullt igång' såpass att det kan - förhoppningsvis - påverka MJ, och han kan slippa 'svältkosten' lite (gräs är nog kört ändå, men bara få bort svältkosten är värt mkt)

Om han INTE har rotationer kan man byta ut 9 - 12 månader mot ungefär 3 månader i första läget, och det är STOR skillnad. Då kan man redan till hösten börja motionera, och på så sätt förhoppningsvis göra skillnad.

Ibland måste man "lida" lite för att bli bra och få leva vidare. Gäller såväl människor som djur.
Absolut. Och jag har haft hästar på boxvila i 3 månader t ex förr. Men den springande punkten här är HUR det där framtida LIVET blir. Vad är det det överlever till för tillvaro?

Är jag verkligen så kass att förklara att det är obegripligt att förstå hur jag menar? Det är inte konv i sig enbart, utan den PLUS hur framtiden ser ut.

2. Kvickrot är ett näringsrikt grässlag trots att det är ett ogräs. Innehåller en hel del energi. Det är inget bra gräs att ha i ponnyhage eller fånghage. Går alltså INTE att jämföra med mossa....Min bekants ponny fick fång på en träda med så gott som bara kvickrot flör några år sedan. Hagar med allehanda ogräs behöver inte alls vara bättre än en odlad vall.
Det är inte allehanda ogräs. Det är en odlad vall, där jag utrotat klövern på den del av hagen herrn går i. Klöver är ganska lätt att ta kål på, och då kommer kvickroten. Ville jag skulle jag kunna etablera timotej lätt med.
Men vallen är mycket ren, det är kvickrot allena, och några tistlar. Inte ogräs (det huserar i vinterhagen)

Men vad anser du det ska växa för att vara bäst då?

Jag jämförde btw inte kvickrot och mossa, utan tyckte att om de inte ska gå på mossa, vad ska de gå på då som är magert då?

3. Vad är det egentligen du frågar om som ingen svarar på?
Jag har INTE fråga 'hur ska jag göra med Lillen?', jag har INTE frågat 'tycker ni jag gör rätt?', jag har INTE frågat 'är det värt ditt konv för datt framtida liv'.

Jag HAR frågat:

OM det slutar med att Lillen tas bort pga kraftiga rotationer, törs jag övht köpa en ponny igen då? Jag har tre alt, stalla in fbl, köpa en (ung)ponny, eller köpa en påläggskalv, som isf blir ett (ungt)fullblod, några synpunkter på de olika valen, och om man törs köpa en ponny igen, och hur minskar man isf risken att man får en djävulskt lättfödd igen?

DET är frågan (frågorna) och DET är det länge sen nån svarat på. Istället läggs enormt med energi på att försöka få mig att ändra mitt beslut, tycka att man du kan ju göra sig och så, är det inte värt konvalescens, så farligt är det inte gå i jordhage osv osv.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Men det är ju ett beslut du tagit, att den ska ridas, tränas tävlas. Den mår varken sämre eller bättre av att vara en sällskapsponny hos ngn, det är ju din värdering att den "ska" göra detta. Har inget med dens fortsatta livskvalitet att göra alls.

tycker som sagt inte heller betet är magert, ser inte ut som kvickrot utan mer en ganska oklippt gräsmatta.

Vad har du för gräsmatta? Brukar den vara fläckvis jord? Och GLÖM INTE (tjat) att han har gått med MUNKORG på det, dvs med munkorg på är det KORTARE han når än en gräsmatta. Hade jag släppt honom utan munkorg hade det givetvis varit mer nedgnagt (eller, då hade det nog varit jord. Får försöka lägga dit munkorgen eller något så det syns hur lite han kommer åt. Ni tycks missa det med munkorg, och stirra på att det är 6 mm gräs och inte 3 mm. Men munkorgens botten är ca 5 mm tjock liksom.

Och jag menade absolut inte att HAN skulle tycka det var blä att inte kunna motioneras. Utan det är det att motionen är A och O för att han SKA GÅ NER I VIKT. Och att han går ner i vikt är ju essentiellt.

Så sålänge han inte kan motioneras, måste han gå på svältkost/minimigiva TS. Det är det som är grejen med hur länge han inte kan motioneras. Inte att han skulle stå där och tycka att 'jag vill ju ridas/tränas, vad tråååkigt livet är'. Utan att han måste motioneras för att slippa stå på svältkost. Och han måste slippa svältkost för att magen och humöret ska hålla.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag känner mycket väl till din historia som hästägare inklusive de ponnyer du hade som barn och som blev väldigt gamla.

Dock drabbas dina hästar av den ena sjukdomen, den ena skadan, värre än den andra. Veterinärerna har aldrig sett värre fall eller skador. Du har, som jag skrivit i tidigare trådar, en fruktansvärt dålig statistik. Du startar trådar, får massor av råd men ingenting duger.
Och det slutar för det mesta i avlivning. Om det nu beror på att du är drabbad av en osannolik otur eller om det är något annat.

Det är ingen lögn, inte ens skitsnack.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kort gräs ÄR ju en större risk pga sockerhalten.
Jag tycker att du skall skaffa dig en unghäst, så har du "bara" en att rida och när den börjar bli gammal så kan du börja på ny kula.
Hoppas det löser sig för dig
/Fröken_Skåne med samma extrema otur

MM, det är ju det som är faran med kort. Jag gillar ju inte alls att ha fångbenägna (eller några andra heller eg) på hypernedbetat, just för det är så stressat. Men det har ju inte fungerat med längre heller, varken vettig längd och munkorg, eller övervuxet utan. Så, det är nog eg bara jordhage kvar, men då gäller det komma undan svältkosten.

Och jo, unghäst som påläggskalv är det absolut vettigaste. Men jag tror helt enkelt inte jag TÖRS =/ Ärligt talat vet jag inte om min mentala hälsa orkar att se alla drömmar och förväntningar gå i kras en gång till, det känns för tidigt. Samtidigt behöver det ju inte gå åt skogen igen, men det finns ju inga garantier..

Mamma tycker jag ska köpa en fullblodsåring, vilket säger en hel del, då hon ju är den som sköter markservicen för djuren när jag jobbar, och nog eg inte direkt drömmer på nätterna om att hantera en livlig åring. Men att det är det bästa ur alla aspekter. Utom då den nedslående medellivslängden på 'småttingar' här.. Ska jag gå på det ska jag köpa en medelålders herre, ungefär som den som står här redan. Å andra sidan är det 'sämsta' alt ur andra aspekter.

Blä, måtte ponnyskrutt ha hovbenen på hyfsat rätt ställe därinnne, så jag slipper..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag känner mycket väl till din historia som hästägare inklusive de ponnyer du hade som barn och som blev väldigt gamla.

Dock drabbas dina hästar av den ena sjukdomen, den ena skadan, värre än den andra. Veterinärerna har aldrig sett värre fall eller skador. Du har, som jag skrivit i tidigare trådar, en fruktansvärt dålig statistik. Du startar trådar, får massor av råd men ingenting duger.
Och det slutar för det mesta i avlivning. Om det nu beror på att du är drabbad av en osannolik otur eller om det är något annat.

Det är ingen lögn, inte ens skitsnack.

Nej, men det är lögn att tycka att jag inte gör vad jag skriver jag gör, att jag inte använt en 'orginalmunkorg' utan gjort hålet större etc.

Och att du känner till gör inte att alla andra som läser tråden gör det.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 263
Senast: Sirap
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 578
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp