OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kan bara hålla med, när vetten bara viskade spatt så började jag läsa annonser. DEt är nu 7 år sen, och jag har kvar pålle. Men det hjälpte att läsa, terapi typ.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hej igen
Jag hade inte köpt ett foder med skyhöga proteinvärden och låga energivärden. Det blir ju hopplöst att få i hop en balanserad foderstat.

Jag hade definitivt satsat på att få ett hö med bra balans. Sen hade jag gett 2 kg hö per 100 kg häst. Tuggtid, bra för magen etc. Jag tror du blir förvånad för jag tror att båda hästarna blir lättare att hålla i hull. Du skaffar ett specialhö och betalar dyrt för det. Detta gör du för att kunna ge hyfsat med TS men samtidigt är det så att proteinöverskottet omvandlas till energi/fett. Tag kontakt med en foderkunnig och be om hjälp för nu tror jag du gått vilse.

Vill man kan man lösa en hel del men just nu känns det som att du fokuserar på problemen inte på att hitta lösningar

Kloka ord! :bow:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hej igen
Jag hade inte köpt ett foder med skyhöga proteinvärden och låga energivärden. Det blir ju hopplöst att få i hop en balanserad foderstat.

De är inte skyhöga, och inget problem få balanserad foderstat, SRP/MJ förra året var 9.3. I år har jag beställt med kvot 7 som 'mål', och 6 - 9 som 'acceptans'. Man får ju inte glömma att han varit växande ungponny (växer ju än, men nu är behovet mer vuxenlikt) och behöver sitt protein, och för låg kvot så måste man proteinkomplettera, och då åker man på extra MJ.

Vad är det som gör det svårt att balansera menar du? (Tidigare år har kvoten varit mellan 6 och 9btw )

Jag hade definitivt satsat på att få ett hö med bra balans. Sen hade jag gett 2 kg hö per 100 kg häst. Tuggtid, bra för magen etc. Jag tror du blir förvånad för jag tror att båda hästarna blir lättare att hålla i hull. Du skaffar ett specialhö och betalar dyrt för det. Detta gör du för att kunna ge hyfsat med TS men samtidigt är det så att proteinöverskottet omvandlas till energi/fett. Tag kontakt med en foderkunnig och be om hjälp för nu tror jag du gått vilse
.

Inte vilse. Det har inte varit skillnad på hullet med samma MJ och kvot på 7 heller (dvs på behov). Däremot är 9 onödigt högt, men förra året fick jag ju SENT på säsongen göra ett panikbyte, i år kunde jag beställa mer riktat.
Fbl är inte svår att hålla i hull. Han har ett högt behov, men är inte minsta svår att hålla i hull bara man ser till att han får i sig det. Jag vill dock han ska få i sig det via grovfoder i så stor mån som möjligt, och där har det varit bökigt att hitta ett grovfoder han tyckt varit så smakligt att han velat äta 15 kg eller mer på.

Jag har haft ponnyn på fri tillgång, han gick på det hela tiden som åring, men viktkurvan gick bara uppåt och uppåt så jag fick strypa det.

Och, du tycker 2 kg/100 kg, axel tycker SVÄLT, en tredje tycker ge halm bara osv. Jag anser att målet är att ge honom så mycket TS att mage och humör är bra, tuggtiden okej, och att INTE ge honom mer MJ än han gör av med. Och det är det sista som är knepigt. Det är dock så väldiskuterat att det inte finns mkt mer att säga där.

Den som kan hitta knepet att få ihop tillräcklig TS med totalt 40 MJ/dygn får gärna tipsa om det då.

Sen - vi har inte heller möjlighet att lagra mängder med hö så även om jag "bor hemma" hos mig själv måste vi ofta dvs ca 1 gång per månad hämta det foder vi behöver till hästarna så det argumentet mot att ha en inhysning med eget foder håller inte i mina öron.vi har inte heller rinnande vatten men en slang som rullas ut och in 2 gånger per dygn under vintersässong.

Ingen slang här, man får bära. Men det sköter ju å andra sidan jag. Men jag anser inte heller att det är anledningar, men faktum kvarstår - spekulanter är inte intresserade.

Och jag har inte sökt efter lösningar på den situation som tipsas på i den här tråden, vilken kan vara anledningen att det känns som jag 'bestämt mig'. För det HAR jag. HAR HAN KRAFTIGA ROTATIONER/SÄNKNINGAR SÅ KOMMER JAG ATT TA BORT HONOM. JA.

Så slipper ni tycka att 'men du verkar ju redan ha..'. För det har jag, ochd et skrev jag för länge, länge sen. Jag vill ha svar på vad ursprungsinlägget frågar om.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

SVarar flera:

För en gångs skull delar jag mening med axel i en sak, det verkar som om TS redan har bestämt sig för att ta bort hästen...

Jag känner en hel del folk som fått tagit bort sina hästar, både akut och efter långvarig behandling. Självklart har väl alla dom tänkt tanken "om".. Men aldrig att någon av dom diskuterat en ny häst innan det är ett faktum.

Ja, jag har redan bestämt mig för att ta bort honom, OM han har kraftiiga rotationer/sänkningar. Jag har ingen aning om han har det, jag tänker inte sia. Jag gläds åt att han tycks må helt okej (förutom magen) nu, och att han svarat kanonfint på smärtstillningen, att han accepterar boxvilan och är samma rara, sockersöta som vanligt. Jag hoppas och ber till gud att vi ska få ett positivt röntgenbesked på tisdag. Och då kommer jag att slå knut på mig för att lösa framtiden så bra det går för honom.

Men OM det inte blir ett positivt besked, OM han *tjat, men det tycks inte gå in* har kraftiga rotationer, då kommer jag inte försöka. Och jag älskar den där ponnyn, och jag VET att jag kommer krascha mer eller mindre om det är negativa besked. Jag VET också att jag i exakt samma stund får praktiska problem. Som jag INTE kommer vara i speciellt bra skick att ta hand om då. Alltså vill jag ha en plan. Inte i meningen att jag ska ha kollat annonser och tittat på andra hästar, absolut inte. Men en plan för om jag ska lägga ner hästar hemma, fortsätta ha hästar hemma och då med vilken 'inriktning' (påläggskalv eller ponny).

Och jag hoppas innerligt att det inte blir något OM, att jag inte kommer att behöva använda planen att stödja mig mot för att inte gå alldeles vilse i tillvaron. Utan att hans nyinköpta fina (röda) träns en dag kommer att sitta på hans huvud, att vi om än försenat kommer göra de där sakerna som planerats, att jag varje morgon kommer mötas av små spetsade öron och en sockersöt mule. Osv.


Din "sällskapsponny" kommer troligen att tas bort- då alternativet är en plågsam behandling och om den mot förmodan blir frisk sa har den bara ett tråkigt liv i en jordhage att se fram emot.

Du är rädd att köpa ny sällskapshäst- eftersom även den kan bli sjuk

Du kan inte skaffa någon som hyr stallplats hos dig- för ditt stall har för låg standard och för dyrt foder.

.

Han är inte en sällskapsponny, jag har aldrig haft och kommer aldrig ha för avsikt att ha en sällskapsponny. Och jag har aldrig nämnt ordet plågsam vad gäller behandlingar, däremot framtiden precis som du nämner den - ensam i jordhage.

Vad gäller inackorderingar så JAG har inte bestämt något, jag talade om hur det tidigare varit när jag annonserat. Visst, finanskrisen kanske gett massor med presumtiva spekulanter, man jag tror du förstår varför jag inte tror det? Men jag kan slänga in en annons idag, jag har tre boxar, dvs jag har en alldeles tom box. SKulle GÄRNA ha en inack. Men bara för jag vill det så innebär det ju tyvärr inte att andra vill stalla upp här. Men vet du ngn så tipsa gärna dem om mig och mig om dem.

Lägg ner tråden eller gör en ny- Hur får jag min ponny att bli bra o sen förbli sdn?

Fokuset borde ligga på att nu göra allt för den du har.

Det gör jag redan, allt för den jag har. Frågan gäller fortfarande OM. För oavsett vad du anser jag borde, så kommer jag inte göra mer än hålla honom smärtfri till den dag han tas bort, om han har kraftiga rotationer. Har han inte det kommer jag slå knut på mig för att ge honom så bra möjligheter det går. Men den här tråden handlar om vad 'plan B' ska vara. Gillar du inte det så kan du ju låta bli att svara. Jag kan BÅDE ha en plan A och en plan B igång samtidigt. Dvs jag kan göra allt jag kan för honom här och nu, planera för hur jag ska göra för honom i framtiden om röntgen ger positiva svar, och hur jag ska lösa det praktiska som blir följden om röntgen ger negativa svar. Det är tre separata saker, här diskuteras - eller borde diskuteras - EN av den. En annan diskuteras i fångtråden etc.

Ang att köpa en ny. Kanske en med lite mindre risk för fång?
Det borde ju finnas raser med mindre benägenhet för detta.
Sen är det svårt iom att du vill ha en ungponny, annars vet man ju lite mer om hästen tål att äta gräs och hur svårfödda de är om de är lite äldre.
Vi håller tummarna att inget syns på röntgen och att lilleman blir bra. Det är ju en riktigt fin liten ponny:)

Ja, det är väld ock hur man bedömmer risken som är knepigt? Vet inte riktigt om det finns raser med mindre risk, arab kanske (det föreslog mamma), men av ngn anledning jag inte ens kan motivera så känns det inte som jag vill ha arab nu, kanske för K och V ligger för nära? Men ridponny med mkt fbl t ex, skulle ju teoretiskt kunna löpa mindre risk, men beror på vem av föräldrarna den ärvt födgeniet av antar jag?

Alt är ju som lil-sis föreslog, köpa en ur en 'erkänt svårfödd' släkt. Annars är ju precis som du säger en vuxen att föredra, men där spelar budgeten in med.

Men funderat mycket just på om det finns raser som man kan generellt anse som 'mindre risk' eller 'mer svårfödda'? Individer finns ju i alla raser, men de är ju svårare hitta..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ja hade man kunnat hålla henne smärtfri och sett att fötterna växte hade jag väntat. Och bantat (fast hon var inte fet, "lagom högdräktig hull"). Hon mådde inte dåligt av boxvilan i sig.
Tänkte på att du skrev att hovarna inte växte. Den uppfattningan kan man få iom att sulan sjunker. Hoven ser verkningsbar ut på utsidan, men när du lyfter- njet:grin:

Som regel är det ändå hovväggen via lamellerna som smärtar eller själva trycket i hoven. När skorna togs av- hur många dár väntade ni med innan de åkte på igen?
Själva avtagandet- sömmarna dras ut, kan göra riktigt ont.

Beklagar sorgen.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Du gör det omöjligt för dig....

Du har för lite tid- arbete och långra resor till o från jobbet

Din "sällskapsponny" kommer troligen att tas bort- då alternativet är en plågsam behandling och om den mot förmodan blir frisk sa har den bara ett tråkigt liv i en jordhage att se fram emot.

Du är rädd att köpa ny sällskapshäst- eftersom även den kan bli sjuk

Du kan inte skaffa någon som hyr stallplats hos dig- för ditt stall har för låg standard och för dyrt foder.

Du kan inte hyra in hos andra- det är för lång resväg, för kort utevistelse, fel foder osv. Dessutom tror jag att du skulle driva dina nya stallkompisar galna eftersom du har så höga krav.

Du måste nog börja kompromissa lite, eller sälja hästen.
Fullträff.:cool:

Alex frågar efter råd, men det är aldrig något som passar- har redan bestämt sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Fullträff.:cool:

Alex frågar efter råd, men det är aldrig något som passar- har redan bestämt sig.

Alex väger för och nackdelar med olika saker för att KUNNA göra ett val. Hitills har jag enbart sagt nej till att stalla upp 45 min härifrån, helt enkelt för jag inte skulle orka åka så mkt mer, iom jobbpendlingen.

Vad potentiella inack. tycker kan jag inte styra. Och övriga frågor har jag pekat på både för och nackdelar med, men so far så om jag inte i sömnen går in och skriver inlägg ur mitt undermedvetna, så har jag inte sagt varken bu eller bä varken till stalla upp, köpa påläggskalv eller köpa ny ponny. OM nödplanen behöver användas. Däremot har jag påpekat för- och nackdelar.

Så, har jag redan bestämt mig kan någon gärna upplysa mig om VAD jag då har bestämt mig för, mitt undermedveta har i så fall undanhållig mig den informationen, och det skulle vara himla skönt att slippa grubbla ;)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Feltryckt!!!!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Alex väger för och nackdelar med olika saker för att KUNNA göra ett val. Hitills har jag enbart sagt nej till att stalla upp 45 min härifrån, helt enkelt för jag inte skulle orka åka så mkt mer, iom jobbpendlingen.

Vad potentiella inack. tycker kan jag inte styra. Och övriga frågor har jag pekat på både för och nackdelar med, men so far så om jag inte i sömnen går in och skriver inlägg ur mitt undermedvetna, så har jag inte sagt varken bu eller bä varken till stalla upp, köpa påläggskalv eller köpa ny ponny. OM nödplanen behöver användas. Däremot har jag påpekat för- och nackdelar.

Så, har jag redan bestämt mig kan någon gärna upplysa mig om VAD jag då har bestämt mig för, mitt undermedveta har i så fall undanhållig mig den informationen, och det skulle vara himla skönt att slippa grubbla ;)

Du skrev i ett inlägg i tråden att du bestämt dig för att ta bort hästen om den har rotation???
Jag blir inte klok på hur du resonerar. :eek:
Varför vill du inte ge hästen en chans att bli frisk. En ung annars frisk häst har stora chanser att bli helt återställd och få ett normalt liv.

Om det är jobbigt när din häst blir sjuk kanske du ska samla på frimärken istället?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Stopp och belägg.
HAr hästen rotation= blir aldrig "frisk" rotationen går inte tillbaka, men Alexandra har inte sagt att om det är rotation= slakt utan om det dålig prognos.
Med det sagt menar hon att om det är dålig prognos är det ett lidande för hästen, själv skulle hon med glädje vårda hästen tillbaks till hälsa om det innebar ett gott liv, inte ett i grushage med minimal tillgång till föda resten av livet bara för att undvika fång.
Det är där många åsikter går isär: rädda hästen oavsett prognos och livsstandard eller rädda hästen om den får ett bra liv med normal tillgång på mat, utevistelse och motion.
Så är det och om nån ger sina hästar alla chanser i världen är det Alex, sen att det ändå inte alltid gått vägen har ju berott på andra saker man egentligen inte kan göra så mycket åt.
Det händer alla, på ett eller annat sätt.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Rotation går nästan alltid tillbaka!!!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om det är jobbigt när din häst blir sjuk kanske du ska samla på frimärken istället?

Läser du inte vad TS skriver eller påstår du att hon ljuger? Hon har gång på gång skrivit att hon gärna vrider sig ut och in för att vårda sin häst, så länge dess lidande inte blir orimligt - för dess egen skull!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

SVarar flera:
Ja, jag har redan bestämt mig för att ta bort honom, OM han har kraftiiga rotationer/sänkningar.

Läser du inte vad TS skriver eller påstår du att hon ljuger? Hon har gång på gång skrivit att hon gärna vrider sig ut och in för att vårda sin häst, så länge dess lidande inte blir orimligt - för dess egen skull!

Jag har mycket väl läst vad hon har skrivit båda i fångtråden och här och det ger faktiskt intrycket att allt egentligen är för besvärligt.

Hon argumenterar gärna emot olika lösningar, råd och hoppfulla inlägg som folk ger henne.
Det gör mig förvånad men hon kanske inte menar det hon skriver. :confused:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om vi nu ska vara på det här viset så spelar det ingen roll vad som skrivs på ett forum. Vad som spelar roll är vad som sker i stallet och där får den lille sötnosen garanterat den omvårdnad han behöver.

Eller ser du inte "OM han har kraftiga sänkningar/rotationer"? <- förutsättningen för avlivning.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jo jag ser det, Det är just det jag vänder mig emot för det gör inte läget hopplöst.
.....eftersom det oftast återställs med god hovvård.

Skälen ska väl snarare hur hästen mår i så fall.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hon argumenterar gärna emot olika lösningar, råd och hoppfulla inlägg som folk ger henne.
Det gör mig förvånad men hon kanske inte menar det hon skriver. :confused:

Min uppfattning är iaf att hon tar upp både för och nackdelar med varje förslag hon får, hon är inte odelat positiv men ej heller bara negativ. Det är min uppfattning.

Med tanke på allt hon har varit med om som hon skrivit om i tråd efter tråd, där hon skrivit om allt hon gjort för att få sina sjuka hästar bättre så tycker jag knappast det verkar som att hon tycker det är för jobbigt att vårda dem. Men hon vill inte att hästen ska lida onödigt mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag har mycket väl läst vad hon har skrivit båda i fångtråden och här och det ger faktiskt intrycket att allt egentligen är för besvärligt.

Hon argumenterar gärna emot olika lösningar, råd och hoppfulla inlägg som folk ger henne.
Det gör mig förvånad men hon kanske inte menar det hon skriver. :confused:

INGEN har löst det som är den springande punkten - en månader lång konvalescens på box/i liten hage där hästen kommer behöva stå på minimigiva TS (och hur han reagerar på DET har vi redan avhandlat) och han kommer fortfarande vara för tjock. Han kommer behöva leva på svältkost, och det det gör, MINST ett år framåt om han har rejäla rotationer/sänkningar.

I det läget får prognosen vara hur hoppfull den vill, det är inte ett alternativ. Jag bryr mig åt helvete för mkt om honom för att utsätta honom för det för MIN skull/av ren egoism.

Kunde han äta vettig mängd mat under konv skulle det vara en annan sak. Om övervikten berodde på att jag släppt honom på knähögt frodigt gräs, och man med normal bantning kunde få ner honom i vikt skulle det vara en annan sak. Om man kunde börja motionera honom tidigare än om 9 - 12 månader skulle det vara en annan sak.

Jag skulle inte utsatt Vision för en likadan konvalescens (dvs inkl 'svältkost) heller. Inte Kele. Inte Blå. Inte Disse. INGEN.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Det finnns nog ingen på hela Buke som kämpat så med olika sjukdomar och dess skötsel på sina djur som Alexandra. Jag skulle lagt mig ner och dött efter hälften av alla saker hon behövt göra för sina konvalescenter.

Alexandra - varför inte köpa en häst som sällskap om det nu går åt fanders. Någon som behöver en trevlig slutstation.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Svar till flera:

Med tanke på att jag gång på gång tidigare, ibland av precis samma personer som nu svarat, blivit anklagade för att 'försöka för länge' och inte 'ge upp i tid' och alla som följt mina trådar vet att jag slåss nästan in absurdum för mina djur (inte bara hästarna) och för att de ska bli bra, så borde det säga sig själv att JOBBET är nema problemas. Och som sagt, han är MINDRE jobb med fång än utan. Både under boxvila, och ett framtida liv i jordhage. Det är rena semester i jämförelse.

Men det har alltid, och kommer alltid att vara prioritet 1 att hästen har möjlighet till ett värdigt liv. På kort sikt kan jag tolerera ganska stor ingrepp i välmåendet, om det finns en hyfsat god chans till ett fullgott liv senare.

Det kommer i min värld aldrig att vara ett fullgott liv att gå ensam i en liten hage och vara hungrig i princip hela dygnet. Har aldrig varit, kommer aldrig att vara. Det är inte ett försvarbart beslut att under 9 - 12 månader ha en häst på det viset, och än mindre när det i bästa fall leder till att hästen kommer få bara marginellt bättre liv efter det.

Och där är den springande punkten.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Jag har shetlandsponnys, därmed har jag alltid fången flåsandes mig i nacken, även om jag varit förskonad från det. Detta är för att jag har magert bete under sommaren. Och då menar jag magert. Mina ponnys klarar sig gott på det, nu vet jag inte riktigt vad du har för ponny, men jag tror att den klarat sig på det också. Och det är ingen liten hage där de går hungriga, utan där är småpill och de kan äta dygnet runt om de önskar - men det är magert. På vintern får de hösilage + fri tillgång på halm. Inga problem med fång som sagt. Har haft minishettis på likadant bete, ingen fång där heller, trots att där fanns alltid att äta.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp