OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

skickar en styrkekram. å hoppas att röntgen ger dig klarhet i vad du skall göra oavsett vad du bestämmer dig för.

tycker att du ska våga köpa ponny, men för att få lite avstånd till allt så säger jag som nån innan här försök hitt nånstans att stå inackorderad.

vet inte vart du bor men ahr för mig norra uppland i ingenstans.. :D

finns juh några ridhus vet inte hur långt ifrån "mitt" stall du bor men där tror jag om de finns plats att de kan tas in över bara vintern om man gör de klart från början..
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Då kan det ju bara finnas en förklaring: att någon smygmatar hästen.....
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Så länge utetiderna är vettiga och de får mat ute, så TROR jag att jag med just fbl har ganska hög acceptans. Han kan ju t ex ha fri tillgång inne, så skitsamma om de tycker fodra sista gången för kvällen är kl 20, och morgonfodringen är först kl 8. (DET har varit en stötefråga för mig när jag haft lättfödda). Däremot så utetider, är jag pipig och bortskämt med. För att inte tala om hagar.

Du skulle alltså våga dig på att skaffa en ponny iaf? (Om du var jag alltså) Och hoppas den inte är/blir lika superlättfödd?

Är 07.00-16.00 för kort utevistelse för dig, med en fodring alltså? ) timmar ute?

då fodras de ju var 4.e timme, och beroende på mängden mat de får i hagen har de ju att göra ett tag?
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Skulle gärna ha en inackordering, skulle vara den perfekta lösningen. Tyvärr är oddsen minimala att få en dito. Jag bor dels väldigt offside (bil är ett måste), det finns inga 'faciliteter' etc. Och så ger jag vad folk anser är svindyrt grovfoder. Så intresset är rätt litet, även till självkostnadspris för foder & strö, och en femhundring för fullskötsel (mockning, visitering, in/ut, fodring samt täcke av/på och flugmedelsapplicering)

Annars skulle det vara en perfekt lösning.

Om du vill ha en inackordering - varför tror du det är omöjligt då? Att ha bil - det är det många som har. Att du ger ett svindyrt grovfoder har väl inte med inackorderingen att göra. Låt inackorderingen hyra box. Sen fixa sitt foder utifrån sina behov.

Sen kan det ju vara så att du skulle tänka om på det svindyra fodret (för mig ett foder med högt proteininnehåll och hög energihalt) - köpa ett billigare med sämre värden så att du kunde öka foderintaget (uträknad foderstat). Det behöver inte innebära mer vikt utan kan tvärt om vara det som kan vara lösningen på viktökingen - dvs kunna tugga länge och ofta på något mindre tätt foder
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Tom klinikhovisar kan ha fel. Varit på ATGklinik med en häst som var halt. 3-4 åb kommenterar maken som agerade chaufför den gången (inte vår häst) att är inte ena hoven högre? Det visade sig att klinikvet missat att ordinarie vet verkade hovarna olika höga vilket var orsaken till hältan. Verkar osannolikt men är helt sant
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Om du vill ha en inackordering - varför tror du det är omöjligt då? Att ha bil - det är det många som har. Att du ger ett svindyrt grovfoder har väl inte med inackorderingen att göra. Låt inackorderingen hyra box. Sen fixa sitt foder utifrån sina behov.

Sen kan det ju vara så att du skulle tänka om på det svindyra fodret (för mig ett foder med högt proteininnehåll och hög energihalt) - köpa ett billigare med sämre värden så att du kunde öka foderintaget (uträknad foderstat). Det behöver inte innebära mer vikt utan kan tvärt om vara det som kan vara lösningen på viktökingen - dvs kunna tugga länge och ofta på något mindre tätt foder

Mest för jag provat förr. Och det brukar låta perfeeeekt med analyserat grovfoder, mycket mat osv tycker de, tills de innebär vad det blir för summa. Det gäller alltså de som är intresserade av helinackordering, av häst som inte ska ridas eller så, utan vill ha hästen uppstallad på fullskötsel.

Ha olika foder går inte, mina går ute minst 12 h per dygn, dvs det är flera fodringar ute. Inne däremot går det ju utmärkt ge annat foder om man vill.
Hö går dock inte lagra här annat än i 'småportioner' - har ingen skulle.

De som vill kunna rida, de är inte intresserade, och jag förstår dem. JAG skulle inte heller hyra in mig hos mig själv, om jag inte bodde granne. Det finns inget rinnande vatten i stallet, det finns ingen ridvolt etc. Det som finns är ridvägar, mycket bra hagar osv.

Det svindyra fodret är specialbeställt med hög proteinkvot och LÅGA energivärden. Just för ponnyns skull (fbl skulle behöva högre) 5.7 MJ/kg foder på förra årets, dvs 0.7 MJ mer per kg än HALM. I år ska vi försöka sänka MJ ytterligare, får se om det går, högre blir det inte iaf. Så, specialbeställningen är redan just för det du efterlyser. Sen, ska han hålla vikten nere så kan han bara äta 7 kilo silage/dygn, vilket ger 3,5 kg TS. Dvs det går inte någonstans. Han fungerar tyvärr inte på 1 kg TS/100 kg heller, magen bråkar och han med. Däremot så kring 1,3 kg TS/100 kg går bra, vilket innebär 10 kg silage. Där fungerar både han och magen. Dock ger det 57 MJ, och han blir tjock. Byta ut ett par kg mot halm blir som att pissa i Nilen, då är vi nere på 55 - 56 MJ, fortfarande ett helvetes överskott.

Där den onda cirkeln/moment 22 är, och varför jag inte fått ner honom i matchvikt ens vintertid sålänge han inte kunnat tränas hårt.

Så, det dyra fodret är ponnyns 'fel', det är han som behöver ha det låga MJ.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Är 07.00-16.00 för kort utevistelse för dig, med en fodring alltså? ) timmar ute?

då fodras de ju var 4.e timme, och beroende på mängden mat de får i hagen har de ju att göra ett tag?

Ja, det är en för kort utevistelse med 9 h anser jag, däremot så om de äter frukost inne, går ut 7, får lunch 12 och går in och äter kl 16 så har jag absolut inget att invända på hur de fodras, där är inga problem. Men utetiden är för kort.

Sen om jag skulle, under protest, kunna acceptera det beror mycket på hagarna. Och häst då såklart, men vi talar ju fbl, som kan käka fritt inne och då blir det ju lite bättre.

Men med bra hagar (dvs hyfsat stora osv) och rätt häst så under protest skulle jag kanske kunna acceptera det, beroende på anledning osv. Men det är och förblir för kort utevistelse mot vad jag anser de ska.

Jag hade ju, för att fbl skulle kunna äta tillräckligt mkt per dygn, kortad utevistelse för mina förra året, det varierar ju lite iom hur jag jobbar, men 'grunden' var sas 08 - 20. Jag hade ÅNGEST inför att ha dem inne 'så mycket'. Jag tycker fortfarande inte det är idealiskt, men jag har inte ångest, det fungerade helt okej. Men där nånstans är eg min gräs (12 h alltså) för när jag börjar knorra på allvar.

Sen hur mkt av det som är 'bortskämdhet' med att jag kunnat ha ute, präglat av de hästar som varit lite mer frihetsälskande än de jag har nu etc, det vet jag inte. Fbl står ju snällt både inne och ute, däremot fyller han i benen (cirkulationsgallor, går ner när ha rör sig) rejält om han står inne, och sådana saker påverkar mig också.

Men fbl skulle alldeles säkert tycka att 'okej då' med att gå ut 7 - 16 eller 8 - 17 eller för den delen 9-18, dvs det skulle fungera. Men det ska nog ganska mkt till för att jag ska tycka att han ska behöva nöja sig med 'okej då'.

(Samtidigt - MYCKET hellre 7-16 med en lunchfodring i hagen, än 8-15 utan hagfodring t ex!)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

du får nog väldigt svårt att hitta ett stall med anläggning/ridhus osv, där de står för in och utsläpp osv, och går ute 12 timmar vinterhalvåret........
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kan du inte försöka hitta någon som har en unghäst som kanske inte rids något osv?

Ja menar mycket utevistelse och fina hagar borde ju locka då.. Samt kanske du kan ta hand om den (mot betalning) ett par dagar i veckan om ägaren har en bit att åka osv??
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

du får nog väldigt svårt att hitta ett stall med anläggning/ridhus osv, där de står för in och utsläpp osv, och går ute 12 timmar vinterhalvåret........

Det vet jag att jag inte hittar, det är jag fullt medveten om. Varför tror du mina står hemma? ;)

Menade mer att det ju sammantaget blir nackdelar (och fördelar) oavsett med att flytta, och att man får se till det specifika stället isf. Vad är bra, vad är mindre bra, vad är viktigast och vad kan man tumma på?

Om jag bara HITTAR PÅ någraexempel, alla är helt fiktiva (men jag har 'snott' delar från tidigare stall), så

Stall 1. Ute 8 - 20, lunch (1 kg/häst) kl 14 i hagen. Stora fina hagar, går med flera kompiar. Kollektivt

Stall 2. Ute 7 - 16, lunch i hagen kl 12. Hyfsade hagar, de går med en - två kompisar. Kollektivt

Stall 3 Ute 8 - 18, ingen lunch ombesörjs, det får isf hästägarna själva sköta. Hyfsade hagar, de går med en två kompisar. I övrigt full skötsel i veckorna, kollektivt helgerna

Stall 4 Ute 8 - 18, lunch kl 13, stora hagar, flock. Full skötsel i veckorna, kollektivt helgerna.

Så stall 1, som har de 12 h utevistelse jag eg vill ha, det skulle jag INTE välja. Helt enkelt för det blir åt helvete med maten. Och vettiga tider mellan fodringarna är viktigare än att de ska gå ute. Finns ingen vinst ha dem ute och hungriga.

Stall 2 är det utmärkt med maten, men utevistelsen är väl kort.

Stall 3 är en slamkrypare, utetiden är acceptabel, men det hänger ju på att hästen då går med kompisar med samma behov, och att man går ihop och fixar lunch. Eller för den delen lägger ut så mkt på morgonen att de har att äta tills inpå e.m.

Stall 4 beror HELT på hur mkt som serveras till lunch och hur länge den räcker.

INGET av stallen är perfekt, men det finns knappast, men det är inte per automatik det stall med längst utetider som 'vinner'.

Och om man sen kikar mer på detaljnivå, så kanske det slutar med att stall 2 ligger väldigt bra till, har kanonridvägar, ridhus med bra botten, det finns andra ägare av svårfödda pojkar som gärna skulle ha ute till 20 och ta in själva, och servera ett mål till och/eller ge fritt ute. Och vips åker det upp på listan. Eller så har stall 4 okej mycket lunch, men pyttesmå boxar, och åker ner på listan, osv.

Så givetvis kan jag inte hitta 'allt', och man måste kompromissa. Däremot, om jag så skulle välja stall 2 tillslut, skulle jag fortfarande anse det ÄR för kort utevistelse, och det som sagt vara 'under protest', men skulle övrigt överväga så är det ändå det jag skulle välja. (Om jag var tvungen att flytta och välja mellan någon av dem alltså)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Kan du inte försöka hitta någon som har en unghäst som kanske inte rids något osv?

Ja menar mycket utevistelse och fina hagar borde ju locka då.. Samt kanske du kan ta hand om den (mot betalning) ett par dagar i veckan om ägaren har en bit att åka osv??

Tidigare iaf, har det falllit även där på pengarna. Folk tycker det är ju superbra med långa dagar ute i stora hagar, men att de ändå kommer in nattetid och kan sova ordentligt och fodras extra osv. Och kanonbra att de kan få fri/nästan fri tillgång på analyserat silage, det är ju guld värt.

Och sen när prislappen kommer, så blir det tyst.

Som räkneexempel, grovfoder- och ströpriserna är årsaktuella, skötseln har jag kört samma hela tiden.

Hösilage, 3,70 kr/kg Om hästen äter 15 kg = 3,7*15*31 = 1720,50 kr
Spån, 1 bal/vecka (permanentbädd) = 78 kr/bal = 312 kr
Kraftfoder beror ju helt på vad man vill ge och hur mkt
Full skötsel 7 dagar/v 500 kr
Summa: 2532 kr/mån exkl kraftfoder

Och där tackar folk för sig. Och på ett vis förstår jag dem, det går utmärkt att stalla upp någonstans, både på lösdrift eller stall, och få ner kostnaden litegrann, men behålla samma 'innehåll'

Det är ju grovfodret som 'stjälper', iom att det är så dyrt. Å andra sidan, det var lika ointressant när jag gav 2.50 kr/kg för silage (totalsumma ex ovan alltså 1975 kr)

Så, jag har lagt ner 'hoppet' om inackordering för flera år sen. Jag har sommarinack ibland, där blir det ju lite humanare pris, men det hjälper ju inte resten av året.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ang att köpa en ny. Kanske en med lite mindre risk för fång?
Det borde ju finnas raser med mindre benägenhet för detta.
Sen är det svårt iom att du vill ha en ungponny, annars vet man ju lite mer om hästen tål att äta gräs och hur svårfödda de är om de är lite äldre.
Vi håller tummarna att inget syns på röntgen och att lilleman blir bra. Det är ju en riktigt fin liten ponny:)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Du gör det omöjligt för dig....

Du har för lite tid- arbete och långra resor till o från jobbet

Din "sällskapsponny" kommer troligen att tas bort- då alternativet är en plågsam behandling och om den mot förmodan blir frisk sa har den bara ett tråkigt liv i en jordhage att se fram emot.

Du är rädd att köpa ny sällskapshäst- eftersom även den kan bli sjuk

Du kan inte skaffa någon som hyr stallplats hos dig- för ditt stall har för låg standard och för dyrt foder.

Du kan inte hyra in hos andra- det är för lång resväg, för kort utevistelse, fel foder osv. Dessutom tror jag att du skulle driva dina nya stallkompisar galna eftersom du har så höga krav.

Du måste nog börja kompromissa lite, eller sälja hästen.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hej igen
Jag hade inte köpt ett foder med skyhöga proteinvärden och låga energivärden. Det blir ju hopplöst att få i hop en balanserad foderstat.

Jag hade definitivt satsat på att få ett hö med bra balans. Sen hade jag gett 2 kg hö per 100 kg häst. Tuggtid, bra för magen etc. Jag tror du blir förvånad för jag tror att båda hästarna blir lättare att hålla i hull. Du skaffar ett specialhö och betalar dyrt för det. Detta gör du för att kunna ge hyfsat med TS men samtidigt är det så att proteinöverskottet omvandlas till energi/fett. Tag kontakt med en foderkunnig och be om hjälp för nu tror jag du gått vilse.

Sen - vi har inte heller möjlighet att lagra mängder med hö så även om jag "bor hemma" hos mig själv måste vi ofta dvs ca 1 gång per månad hämta det foder vi behöver till hästarna så det argumentet mot att ha en inhysning med eget foder håller inte i mina öron.vi har inte heller rinnande vatten men en slang som rullas ut och in 2 gånger per dygn under vintersässong.

Vill man kan man lösa en hel del men just nu känns det som att du fokuserar på problemen inte på att hitta lösningar
 
Senast ändrad:
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Räcker inte bara med analyserat - det måste - för mig - i så fall vara vettiga värden också vilket jag inte tycker du har i ditt grovfoder - höga proteinvärden (säger du själv) och låga energivärden.

Glöm inte att överskott på protein omvandlas till fett!!!!
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Förresten. Tog man av skorna på din ngn gång?
Fick för mig att den var nyskodd o sen bara skoddes om som vanligt senare. D v s ingen fångraspning.
DET kan ha haft negativ effekt.

Hoppas att du orkar svara för det kan ge andra en bättre chans.:bow:
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Hon var skodd hela tiden utom sista veckan. MED avlastning för sulan (dvs hon var specialskodd). På kliniken tog de skorna och gipsade = hon blev sämre.

Men iom att hovarna inte växte så hade en hovvägsresektion nog inte varit en särskilt bra idé. Det var troligen något mer galet med henne, hon samlade vatten, fick stora sår på ena sidan (inte liggsår) osv. Hon var ju skimmel så det är inte omöjligt att hon hade tumörer på väldigt dumma ställen.

(Och att hovarna inte växte var en stor del av problematiken, hur ska man fixa en hov om det inte växer ner nytt horn?)

(Och jag irriterar mig FORTFARANDE till vansinne på den användaren som påstod sig sitta inne med svaret men inte kunde tänka sig att komma ut och titta på henne. Fast användaren hade skott henne tidigare...)
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Tack för att du orkade förklara:bow:

Men detta fallet var ngt unikt o som sagt- de allra flesta fånghästarna blir helt återställda- även tävlingshästar.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Ja hade man kunnat hålla henne smärtfri och sett att fötterna växte hade jag väntat. Och bantat (fast hon var inte fet, "lagom högdräktig hull"). Hon mådde inte dåligt av boxvilan i sig.
 
Sv: OM det otänkbara inträffar - Törs jag köpa en ponny igen? *lååångt*

Men hur svårt är det att förstå att en del av oss behöver göra alla planerna för olika utfall INNAN man har svaret svart på vitt? För att veta vad man ska göra i alla situationer.

Det är inte ALLS samma sak som att bestämma sig för att ta bort oavsett vad. En del BEHÖVER planera på det viset för at orka med.

Andra gör inte så, de tar bara hand om vad som är nu och löser sen allteftersom. Andra kombinerar och andra handlar inte alls.

Och igen, det går inte alls alltid.

Jag förstår precis! Är sån själv. Måste liksom ha en plan för utifall att... nåt skulle hända. Ändå bröt jag ihop när pålle blev utdömd häromdan, trots att det var det jag egentligen "ville" (fast det ville jag ju inte, såg bara ingen annan utväg...) Men planen, planerna finns för vad jag skulle/ska göra sen. Det fanns planer redan för ett år sen, när jag åkte skytteltrafik till kliniken hela sommaren. Men de planerna visade sig inte behövas just då. Jag kunde andas ut och börja hoppas igen! Tyvärr så blev ju den fristen inte så väldigt lång. Men utan plan redan då hade jag inte orkat med.

Jag brukar kalla det för att vara "pessimistisk optimist": genom att befara det värsta (och planera för det) så bäddar man för det bästa!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 697
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 766
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Solis
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 198
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp