Om en jobbig och äcklig person

Tänkte skriva först mer om dethär ämnet men jag ångrade mig för det känns sååå dumt. Och jag fattar att dom flesta nog tycker att man ska berätta för nån vuxen men FÖRUTOM det. Så undrar jag vad man kan göra om man skriver med en typ äcklig eller jobbig person. Och ja jag har skickat bilder och skrivit saker som jag ångrar. Så vet att jag kanske borde blocka han men jag både vill och inte vill det. Fattar att ni nog tänker att jag är korkad och så men förutom dom äckliga och jobbiga sakerna så är han väldigt snäll och förstår också som dom flesta inte gör. Alltså kan skriva om ALLT så skriver han nåt bra tillbaka och svarar nästan alltid jätte snabbt. Och ja VET att jag ändå borde blocka och VET att jag borde prata med mina föräldrar eller dom här och inte nån jag inte ens känner egentligen. Men det bara blev så kan man säga och det var sååå skönt att skriva med han. Som att skriva här fast till bara en person som verkar fatta och liksom vill lägga sin tid på mig som inte han känner heller. Så kändes som en kompis. Men sen är det dom dåliga sidorna om typ äckliga saker. Så jag vet inte vad jag ska göra! För både vill blocka och sluta skriva och inte. Och vill INTE berätta för mina föräldrar för dom skulle nog bli arga och tycka att jag var sååå korkad. Och ja det är jag ju också på ett sätt! Men skulle blockat och slutat skriva nästan direkt ifall han inte hade varit så snäll OCKSÅ och skrivit så mycket bra och hjälpsamt. Så vet inte riktigt vad jag vill mer än få ur det från tankarna bara. Och ifall nån skulle ha nåt bra tips så får ni såklart skriva men fattar att många nog tycker att jag bara ska blocka men det är inte så enkelt.
 

Jag kan iallafall försöka ta en paus men kan inte LOVA att jag kommer hålla det. Men kan försöka att inte kolla alls imorgon och tisdag.
Och sen alltså jag VET ju inte för fattar att han kan ljuga också men OM det är sant så är han 20. Och vi brukar höras lite olika tider men ganska ofta så är det ifall jag inte kan sova så skriver jag till han. Så ganska ofta sent men inte bara.
Det är lika illa om han är 20 år. En vuxen man ska inte ha kontakt med minderåriga på det sättet. En i sanning vuxen man är inte intresserad av det. En vuxen man har kontakt med andra vuxna, inte med barn.

Men du, vad är det som han säger som är så speciellt?
 
Det är lika illa om han är 20 år. En vuxen man ska inte ha kontakt med minderåriga på det sättet. En i sanning vuxen man är inte intresserad av det. En vuxen man har kontakt med andra vuxna, inte med barn.

Men du, vad är det som han säger som är så speciellt?
Det är inte att han säger nåt som är sååå speciellt utan mer att jag kan skriva om vad som helst så verkar han alltid fatta hur jag menar. Och typ alltid har nåt bra tips eller svar. Och att nästan när som helst om jag skriver så svarar han snabbt.
 
Ja det är typ exakt så som du beskriver som det känns. Och att han lägger ändå ganska mycket på att skriva med mig så då bryr han sig nog ändå på ett sätt. Fast jag fattar också att han kanske bara bryr sig om sig själv. Och sen det här vet jag låter HELT knäppt och konstigt och är jätte svårt att förklara så ni kan fatta. Men att antingen så är han snäll OCKSÅ och bryr sig. Och även ifall han inte är det påriktigt så hjälper det ju lite att skriva med han. Så är ju nånting bra med det också iallafall. Eller så är han bara dum och äcklig och luras. Som typ alla här tror också. Och isåfall är jag väldigt dum i huvudet som ändå skriver med han och då är det ju typ som mitt eget fel. För jag fortsätter göra saker som jag VET är fel och jag inte ska och kan bli dåligt. Och isåfall är det egentligen rätt åt mig ifall nåt värre händer för jag är så dum och fortsätter ha kontakt med han fast jag på ett sätt vet att det är en jätte dålig ide. Så har jag det ändå och nåt händer så är det bara mitt eget fel och det är på ett sätt som att jag vill ta den risken då för händer det så förtjänar jag det typ. Men ni fattar nog inte hur jag menar för är jätte svårt att förklara.

Jag tycker du förklarar jättebra, och förstår absolut hur du tänker. Men det du skriver nu ger tyvärr ännu flera farosignal...

Grejen är att det kan vara beroendeframkallande att skriva med såna personer, och det låter lite som att du redan börjat bli det iom att du inte kan lova att du kommer sluta, eller ens ta en paus.... Och dessutom det du skriver om att det är "rätt åt dig" om något händer, det är INTE sant, men det är ett självskadebeteende från din sida. Han är på väg att bli ännu ett monster i ditt liv som försöker ta över din hjärna, så SNÄLLA du - akta dig, och sluta NU innan det är för sent...
 
Det är inte att han säger nåt som är sååå speciellt utan mer att jag kan skriva om vad som helst så verkar han alltid fatta hur jag menar. Och typ alltid har nåt bra tips eller svar. Och att nästan när som helst om jag skriver så svarar han snabbt.
Tipps och svar som du vill höra är jag säker på att han ger, tipps och svar som du behöver höra för att bli bättre är det långt ifrån han ger.
Kontakt med han kan göra att det tar längre tid tills du blir friskare.
 
Du förtjänar så oerhört mycket bättre! Det där aset utnyttjar dig för sin egen skull, det finns inget snällt alls i det. Vettiga människor utnyttjar inte sjuka tonåringar. Att du inte själv vet om du kan sluta ha kontakt låter farligt, då har han på tok för mycket inflytande över dig.

Vad skulle du säga om det var en kompis som hade kontakt med någon som han? Nu måste du vara din egen kompis och sätta gränser stenhårt mot aset. Jag önskar du kunde se att du är en värdefull, fin och omtänksam person som förtjänar allt gott. Det är INTE ditt fel att en slemmig orm till snuskgubbe tar chansen att manipulera dig när du mår dåligt.

Jag tycker verkligen du ska prata med någon vuxen om det, även om det känns jobbigt. Följderna av att fortsätta kontakten kan bli så oerhört mycket jobbigare. Och skulle det inte kännas lite bra om du kunde hjälpa polisen att få fast en nätpedofil?
 
Det är inte att han säger nåt som är sååå speciellt utan mer att jag kan skriva om vad som helst så verkar han alltid fatta hur jag menar. Och typ alltid har nåt bra tips eller svar. Och att nästan när som helst om jag skriver så svarar han snabbt.
På vilket sätt verkar han fatta vad du menar? Vad skriver han då? Och vad är det för tips och råd han ger?

Jag förstår att det kan kännas bra om någon verkar förstå allt och dessutom svarar snabbt.

Samtidigt tänker jag att en bra person inte är äcklig. Om han verkligen förstår, så skulle han inte säga/göra de äckliga sakerna.
 
Vill inte göra dig ledsen eller upprörd, men för någon som t.ex jobbar som försäljare är det väldigt lätt att svara på ett sånt sätt att den andra personen känner sig uppskattad och hörd. Det ingår i många säljarkurser hur man ska uttrycka sig för att få människor att öppna sig och känna sig bekräftade — utan att man egentligen bryr sig.

Det finns psykologiska metoder för det här, en teknik är t.ex "yes-tekniken" som i korthet går ut på att man i början får kunden att hålla med om väldigt mycket: t.ex det är väldigt bra väder ute, kunden har semester, dags att köpa ny grill kanske? Den här grillen har säljaren själv och kan verkligen rekommendera (oavsett om det stämmer eller inte). Men poängen är att skapa en känsla av att säljaren förstår och kan leva sig in i kundens situation.

Jag vet förstås ingenting om den här personen som du skriver med TS, men jag TROR att det är en person som är skicklig på att hålla med dig, skapa en känsla av förtroende och att peppa dig så att du vill hålla kontakten med honom. Det är sånt vissa människor är väldigt bra på.
Att svara väldigt fort är också en teknik för att övertyga en annan människa om att den ska lita på en, kanske lite väl mycket?

De flesta vuxna människor har ett liv som gör att de inte hinner svara på meddelanden direkt. Man jobbar/pluggar, lagar mat, handlar, städar, tvättar, promenerar och allt möjligt. Så ibland orkar man inte svara på meddelanden, även om man gillar personen som skickar.

Jag har flera chattar med vänner, och ibland kan jag se att nån skrivit något, men tänka att jag svarar när jag hinner. Då kan det bli flera timmar senare, när jag hinner.
 
Det är inte att han säger nåt som är sååå speciellt utan mer att jag kan skriva om vad som helst så verkar han alltid fatta hur jag menar. Och typ alltid har nåt bra tips eller svar. Och att nästan när som helst om jag skriver så svarar han snabbt.

Det är just det som är grejen - han vet precis vad han ska säga för att få dig att må bra, och han svarar snabbt just därför att du skriver när du är nere och ensam, och då får han extra stor "effekt" utav att låtsas vara din vän och stöd. Så är jag iaf 99% säker på att det är tyvärr....

Jag förstår att du uppskattar det han säger och att det är svårt att sluta, absolut! För visst vore det fint om han faktiskt är en snäll människa ändå. Men, skulle du åtminstonde kunna pm'a mig hans namn och Instagramprofil och evt annat du vet om honom, så kan jag få min kompis i polisen att kolla upp om han ens är en riktig person? Eller om han ljuger för dig och egentligen faktiskt är en gammal snuskgubbe...
 
Det är inte att han säger nåt som är sååå speciellt utan mer att jag kan skriva om vad som helst så verkar han alltid fatta hur jag menar. Och typ alltid har nåt bra tips eller svar. Och att nästan när som helst om jag skriver så svarar han snabbt.
Jag får, som många andra här, känslan av att han kanske säger saker som blir behagligt för dig att höra. Nu är du ju i en jobbig sits med anorexin, hur du mår psykiskt öht, du isoleras från omvärlden ngt när du ligger inne/inte är i stallet/skolan etc. Då är man ofta mer sårbar. Det ä en väldigt omvälvande tid. Och du ha gett uttryck för att du inte känner dig hörd, att andra vill bestämma över dig och du vill vara ifred. Det är rätt klassiska symptom man kan få av tex anorexi eller som reaktion i början på annan terapi etc då man måste jobba emot vad man vill/känner/är van vid etc.
Sådana äckel-personer brukar då försöka vara "mer bekväma" att prata med än de som vill att du ska bli frisk. Jag kan gissa att han inte är lika rak och tuff som vården/föräldrar och vissa av oss är. Det är så de får en att känna att de förstår en och att ingen annan gör det.
Jag förstår dig. Men jag håller inte allid med dig. För jag vet att vissa känslor du har och agerar på bara får dig att må dåligt. Jag vet det bland annat för att jag själv tyckt likadant och gjort likadant. Men jag vet idag att jag då inte såg vad som var bra för mig iom att jag var så sjuk och för att jag tyckte att jag inte var värd mer etc.
När han fått dig att känna att bara han förstår dig, att du kan berätta allt etc så kommer det bli mer och mer äckel-saker han ser till att du gör. Då är du redan beroende och fast. Och redan nu är det läskigt nära iom att du faktiskt inte kan låta bli.
Risken är att det här blir ditt nya sätt att straffa dig själv och självskada genom. Du är värd bättre! :heart
 
För att spinna vidare på @tuaphua s inlägg, så kan jag förstå att det säkert känns skönt att ha en person som är "på din sida" när vårdpersonal och dina föräldrar vill bestämma över dig.

Men kan du försöka tänka på att även om det i stunden känns jättejobbigt för dig, så har läkare och sköterskor väldigt lång utbildning och har jobbat länge. Så de saker de säger gör de för att du ska må bra på lång sikt. Ibland måste man göra jobbiga saker som inte känns rätt, för att det ska bli bra om ett år eller så.

Om det skulle stämma att den här personen du chattar med ÄR 20 år, så är det också ganska ungt i sammanhanget "ha åsikter om vad som är bäst när någon drabbas av allvarliga sjukdomar". Om man är 20 har man kanske inte heller den livserfarenhet som krävs för att förstå att ibland är det bästa att inte kämpa emot läkare, utan att faktiskt göra precis som de säger. Läkare vill inte bestämma över patienter för att bråka med dem, de gör som de gör för att det är den bästa lösningen för att patienten ska bli frisk så fort som möjligt.

Jag har läst att anorexia är en kontrollsjukdom, dvs att ett stort symtom är att man har svårt att inte släppa kontrollen. Kanske du kan försöka tänka på att du inte behöver ta ansvar för allt, att du kan låta de vuxna ta ansvar och så är du bara en ungdom?
 
Jag vet att det kanske inte verkar som jag lyssnar på vad ni tycker och så men jag gör det. Bara att jag känner mig så förvirrad om ALLT så vet inte vilka tankar som är mina eller monstrets eller nån annans och vet inte vem jag ska lyssna på och vad JAG vill eller tror eller nånting. Men läser alla svar och jag fattar verkligen vad ni menar! Men det är SÅÅÅ svårt att bestämma vad jag ska göra och vad som typ verkar mest rätt.
Och sen ni som skriver om jag kan skicka typ info om han eller att ni kan hjälpa med att blocka och sånt så jag fattar att ni bara vill hjälpa mig. Men vill inte att nån annan ska veta vem han är för fattar ju att ni tycker jag ska anmäla så då kanske ni gör det om ni vet vem han är.
Och egentligen så är det lite konstigt också att ni tycker inte jag ska prata med han och inte lita på han och sånt och ja jag fattar varför ni skriver så! Och att om han är vuxen så ska han inte skriva med mig och såna saker. Men egentligen om man tänker så är det ju lite samma här att dom flesta av er är väl också vuxna och ni skriver också att ni vill hjälpa mig. Så liksom hur ska jag veta då egentligen vem som verkligen påriktigt vill det? Eller så ska jag bara inte lyssna på NÅN alls. Alltså menar inte att jag tror att alla ni ljuger eller inte vill vara snälla men om det är SÅ fel att jag skriver med han så är det ju lite svårt att veta hur jag vet vem jag ska lyssna på och inte.
Och med att det bara är han som förstår så ja det kanske är att han inte säger mot allt om anorexi monstret och śåna saker. Men det är inte BARA det utan annat också. Som att han fattar det om att andra bestämmer allt och jag inte får göra val själv om mycket alls. Och om jag skriver om andra jobbiga tankar och säker som det om självmord och sånt eller att jag känner som att inget är påriktigt så liksom fattar han hur jag menar och sånt.
 
Jag tror jag förstår hur du menar. Har inte tid att skriva så mycket nu, men skriver lite snabbt bara:
En stor skillnad mellan oss och honom är väl ändå att vi inte beter oss på ett sätt som får dig att känna dig illa till mods?

Visst kanske det känns tufft att vi är ganska rakt på sak ibland, men jag menar: vi delar ju inga äckliga bilder och ber inte heller dig skicka något. Det är kanske den största skillnaden.
Jag menar: det är en sak att bli lite besviken över att nån inte håller med, och en annan sak att få en äcklig bild.

Men man ska alltid vara lite försiktig på nätet, det har du 💯 rätt i!

Jag tänker att en bra måttstock är om du skulle kunna visa dina föräldrar diskussionerna. Då är det okej. Det du skriver med oss är klart föräldrasäkert. (Förstår dock om du inte vill).
Men det finns t.ex ingenting här som inte dina föräldrar inte skulle klara av att läsa.

Däremot är jag inte så säker på att de skulle uppskatta chatten du har med den här mannen.
 
Jag vet att det kanske inte verkar som jag lyssnar på vad ni tycker och så men jag gör det. Bara att jag känner mig så förvirrad om ALLT så vet inte vilka tankar som är mina eller monstrets eller nån annans och vet inte vem jag ska lyssna på och vad JAG vill eller tror eller nånting. Men läser alla svar och jag fattar verkligen vad ni menar! Men det är SÅÅÅ svårt att bestämma vad jag ska göra och vad som typ verkar mest rätt.
Och sen ni som skriver om jag kan skicka typ info om han eller att ni kan hjälpa med att blocka och sånt så jag fattar att ni bara vill hjälpa mig. Men vill inte att nån annan ska veta vem han är för fattar ju att ni tycker jag ska anmäla så då kanske ni gör det om ni vet vem han är.
Och egentligen så är det lite konstigt också att ni tycker inte jag ska prata med han och inte lita på han och sånt och ja jag fattar varför ni skriver så! Och att om han är vuxen så ska han inte skriva med mig och såna saker. Men egentligen om man tänker så är det ju lite samma här att dom flesta av er är väl också vuxna och ni skriver också att ni vill hjälpa mig. Så liksom hur ska jag veta då egentligen vem som verkligen påriktigt vill det? Eller så ska jag bara inte lyssna på NÅN alls. Alltså menar inte att jag tror att alla ni ljuger eller inte vill vara snälla men om det är SÅ fel att jag skriver med han så är det ju lite svårt att veta hur jag vet vem jag ska lyssna på och inte.
Och med att det bara är han som förstår så ja det kanske är att han inte säger mot allt om anorexi monstret och śåna saker. Men det är inte BARA det utan annat också. Som att han fattar det om att andra bestämmer allt och jag inte får göra val själv om mycket alls. Och om jag skriver om andra jobbiga tankar och säker som det om självmord och sånt eller att jag känner som att inget är påriktigt så liksom fattar han hur jag menar och sånt.

Är det någon härifrån som har varit äcklig och jobbig på det sättet som den du skriver med? Annars är det kanske svar nog vem/vilka som är bättre att lita på.

Jag tror den du kanske hade känt dig mest trygg att prata eller skriva med nu är någon som har varit i din situation, men som har tagit sig ur det och blivit stark och frisk och kan prata om det. Det har sagts förut, men du ska aldrig behöva kompromissa med att priset för att prata med någon är att det dessutom ska ingå något äckligt. Och det här vet den smarta delen av dig som vill bli frisk, annars hade du inte ens börjat den här tråden.

Medan den andra delen, den som är påverkad av din sjukdom, det är den som tycker att du inte förtjänar någonting, den som nästan njuter av att vilja dig illa. Och det är den som insisterar på att det är ytterligare ett bra sätt att trycka ner dig riktigt och "bevisa" hur lite du är värd att du fortsätter ha kontakt med den äcklige.

Men kunde du prata med någon som varit exakt där du är nu, så vet du ändå att det är någon som inte bara säger att den förstår dig, utan som själv har känt som du gör nu. Det kanske skulle hjälpa dig att lättare våga lita på den friska smarta delen av dig, som vi alla här vill få dig att göra för att du ändå ska känna att det är ditt eget beslut, och det enda rätta beslutet, att blocka.
 
Senast ändrad:
Jag vet att det kanske inte verkar som jag lyssnar på vad ni tycker och så men jag gör det. Bara att jag känner mig så förvirrad om ALLT så vet inte vilka tankar som är mina eller monstrets eller nån annans och vet inte vem jag ska lyssna på och vad JAG vill eller tror eller nånting. Men läser alla svar och jag fattar verkligen vad ni menar! Men det är SÅÅÅ svårt att bestämma vad jag ska göra och vad som typ verkar mest rätt.
Och sen ni som skriver om jag kan skicka typ info om han eller att ni kan hjälpa med att blocka och sånt så jag fattar att ni bara vill hjälpa mig. Men vill inte att nån annan ska veta vem han är för fattar ju att ni tycker jag ska anmäla så då kanske ni gör det om ni vet vem han är.
Och egentligen så är det lite konstigt också att ni tycker inte jag ska prata med han och inte lita på han och sånt och ja jag fattar varför ni skriver så! Och att om han är vuxen så ska han inte skriva med mig och såna saker. Men egentligen om man tänker så är det ju lite samma här att dom flesta av er är väl också vuxna och ni skriver också att ni vill hjälpa mig. Så liksom hur ska jag veta då egentligen vem som verkligen påriktigt vill det? Eller så ska jag bara inte lyssna på NÅN alls. Alltså menar inte att jag tror att alla ni ljuger eller inte vill vara snälla men om det är SÅ fel att jag skriver med han så är det ju lite svårt att veta hur jag vet vem jag ska lyssna på och inte.
Och med att det bara är han som förstår så ja det kanske är att han inte säger mot allt om anorexi monstret och śåna saker. Men det är inte BARA det utan annat också. Som att han fattar det om att andra bestämmer allt och jag inte får göra val själv om mycket alls. Och om jag skriver om andra jobbiga tankar och säker som det om självmord och sånt eller att jag känner som att inget är påriktigt så liksom fattar han hur jag menar och sånt.

Det enklaste svaret på din fråga är att deav oss som skriver med dig här, skulle inte ha några problem med att bli anmälda till polisen för att vi pratar med ett barn.
Eftersom vi inte gör några övertramp alls i vår kommunikation med dig så hade en utredning mot oss inte visat något brottsligt.

Jag vågar nog säga att vi alla som skriver här också kan stå för vår identitet.
Vet du vad äcklet heter och bor? Vet du något privat alls om honom.
T ex, har du ett telefonnummer till honom som är registrerat i hans namn?
 
Kort svar bara på det ang att han som vuxen inte ska skriva till dig men vi vuxna här inne gör det:

Den stora skillnaden är att HAN hittade dig på Instagram och tog kontakt. Så ska inte vuxna män göra med unga tjejer. Här på buke är det DU som skrivt och vi svarar dig och försöker ge dig råd utifrån det du skriver och frågar om. Ser du hur det skiljer sig? Vi har inga personliga interessen eller något att vinna på att skriva till dig, utan vi gör det enbart för din skull.

Min bästis blev kontaktad av en random kille på Instagram förra året, som var extremt charmig och trevlig. Visade sig nyligen att han stulit någon annans identitet och att profilen var falsk.... tyvärr jättevanligt förekommende.
 
Kanske var lite otydlig men jag menade SÅKLART inte att nån här har skrivit eller skickat nåt äckligt eller så! Men menade dom bra delarna när han skriver snälla och bra saker liksom.
 
Det här är lite annorlunda, och det är vuxna människor som råkat ut för bedragare på nätet, men serien visar hur skickliga människor kan lura vem som helst på nätet:

https://www.svtplay.se/lurad-pa-karlek-och-miljoner

Se gärna åtminstone ett avsnitt (det finns tre) för att märka hur likadant bedragare fungerar för att lura sina offer. Det är aldrig offrets fel att de blivit lurade, det är inte det jag menar. Men om du lär dig känna igen hur såna här personer jobbar, så kan du också känna igen tecknen i den kontakten du har med den man som du chattar med.
 
Det enklaste svaret på din fråga är att deav oss som skriver med dig här, skulle inte ha några problem med att bli anmälda till polisen för att vi pratar med ett barn.
Eftersom vi inte gör några övertramp alls i vår kommunikation med dig så hade en utredning mot oss inte visat något brottsligt.

Jag vågar nog säga att vi alla som skriver här också kan stå för vår identitet.
Vet du vad äcklet heter och bor? Vet du något privat alls om honom.
T ex, har du ett telefonnummer till honom som är registrerat i hans namn?
Jag vet vad han heter och ungefär var han bor men inte nån exakt adress. Men kan ju inte veta säkert att det är rätt namn och så heller. Och jag har ett nummer till han men det syns inget om man söker på det så samma där jag VET ju inte.
 
Kanske var lite otydlig men jag menade SÅKLART inte att nån här har skrivit eller skickat nåt äckligt eller så! Men menade dom bra delarna när han skriver snälla och bra saker liksom.
Angående att han skriver bra och snälla saker också:

Det går inte dela upp honom i en snäll del och en äcklig del. Han är båda sakerna samtidigt.

Vi som skriver här har inte skrivit äckliga saker.

Vi tycker att en vuxen person som gör det till barn gör fel. Till och med lagen säger att det är fel, det är ett brott.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 264
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 934
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp