Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu verkar det vara inne att korsa pudel och Bichon Havanais med motivering att de blir allergivänliga för att de inte fäller. Men varken Pudel eller Havanaisen fäller väl? Hur kan en korsning anses mer allergivänliga än två renrasiga hunsar? :confused:

Det är väl som vanligt, falsk marknadsföring eller ologiskt feltänk.

Huruvida de är allergivänliga eller ej beror ju också på vad det är man är allergisk mot.
 
Vilken rubbad blandning :crazy:

Den är rätt vanlig har jag förstått, åtminstone här. Blev väldigt poppis när den här hunden went viral. Naturligtvis ser de generellt inte ut så. :idea:
1569682272987.png
 
jag blev så exalterad när jag kom till jobbet häromdagen!
Har länge sagt att jag bara väntar och väntar på dagen D då vi tar emot vår första shiba (utöver min då. ;) ) på hotellet och möter en morgon av min supervisor som med tindrande ögon talade om att vi minsann hade checkat in en shiba!
.... fast den var silverfärgad.... och hade en kompis som var typ samma färg som min men inte riktigt. Hmmmm...

Okej. Hela jäkla dagen jagade jag de här hundarna. 😅 Till slut tjuvade jag rummet från en annan kollega och "råkade" städa det ungefär när gästerna kom in, och det visade sig vara "pomskys". Ena hunden var liten och nätt och jodå, ungefär samma storlek som shiban.. den andra såg ut som en helt vanlig, rätt grov husky med röd ton.

Jag undrade först om den lilla var en Klee Kai, men nejdå, en pomsky. Frågade då om den andra var en huskykorsning (tänkte att den kanske var blandad med någonting annat. ) men nejdå. Mycket viktigt att det var en *POMSKY, för huskykorsning är förstås något helt annat och POMSKY är en helt homogen ras där kullsyskonen inte alls kan skilja mer än tio kilo i vuxenvikt, ha helt olika pälstyp, kroppsform och temperament! :grin:

Både ägarna och hundarna var superfina, men oj vad det var viktigt att det var rashundar och inte huskyblandningar. Jag vill inte ens tänka på hur mycket de här människorna förmodligen betalade för sina "Pomskys" som båda förväntades bli som den första lilla grå, men som också blev en burdus, rödgrå jättebamsing till hund.

Pomsky, är inte det "rasen" vars "rasklubb" och uppfödare använder sig av bilder på finska lapphundvalpar för att göra reklam?
 
Jag har ingen aning. Är det i sverige?
Skulle inte förvåna mig oavsett, de brukar använda bilder på shibavalpar också.

Nej men i USA. Jag var i en diskussion och frågade hur pomsky kunde vara något seriöst, fick länk till en pomsky-hemsida. Massvis med bilder på finska lapphundsvalpar bland vad som såg ut som siberian husky-valpar och Klee Klai. Pekade ut att flera bilder var helt lätt finska lapphundvalpar.

Dom flesta vuxna "pomskys" jag har sett ser ut som konstiga Siberian huskys. Dessutom så brukar dom vara nervvrak enligt flera pomsky-ägare
 
En annan som också went viral som en "posky" var en bild på en finsk lapphundsvalp, vars ägare i Finland till slut hittade och rättade folk

Det finns verkligen människor till allt.
Det är helt allvarligt otroligt onödigt också. De hysky/pommar jag sett har varit sötare än socker så jag förstår inte varför man snor bilder på andra raser. O_o
 
Det finns verkligen människor till allt.
Det är helt allvarligt otroligt onödigt också. De hysky/pommar jag sett har varit sötare än socker så jag förstår inte varför man snor bilder på andra raser. O_o

Jag har sett pomskys som bara ser ut som konstiga huskys, men så är det med blandraser att man sällan vet vad man får och vilken egenskaper av raserna som slår igenom. :D

Hittade f.ö en av bilderna:
 
Jag har sett pomskys som bara ser ut som konstiga huskys, men så är det med blandraser att man sällan vet vad man får och vilken egenskaper av raserna som slår igenom. :D

Så är det absolut, men även en konstig huskyvalp är ju ursöt liksom. :D Kanske bara inte riktigt vad valpägarna söker.
Paret jag mötte var ju kullsyskon och den lilla, nätta tiken såg nästan exakt ut som en klee kai medan den stora, röda bamsebullen mest såg ut som en derpy husky ja. Hussarna var inte riktigt lika nöjda med den. 😅
 
Så är det absolut, men även en konstig huskyvalp är ju ursöt liksom. :D Kanske bara inte riktigt vad valpägarna söker.
Paret jag mötte var ju kullsyskon och den lilla, nätta tiken såg nästan exakt ut som en klee kai medan den stora, röda bamsebullen mest såg ut som en derpy husky ja. Hussarna var inte riktigt lika nöjda med den. 😅

Sant, men alla valpar är ju supersöta enligt mig! Det är tyvärr mycket lurendrejeri, lovar hur blandningen är eller ska bli en ras, att dom kommer se ut som små söta valpar hela livet, osv.

På tal om oseriös avel, den bloggen har mycket skrämmande info om pomsky-aveln i USA. "One of the first and foremost concerns is the lack in knowledge in regards to genetics. Over 75% of the breeders were mating double merles, which are ripe with health complications, deformities, and even stillbirth."
 
Här kan ni köpa teacup pomskys (uppskattad vuxenvikt ca 2-2,5kg) online och få dem levererade nästan till dörren för den blygsamma summan $7100 plus minst $500 i frakt :crazy: Undrar hur mycket inavel som krävts för att få dem så små. Det är ju mindre än många renrasiga pommar

Systrarna jag har är bara toypudel och chihuahua och blandhelsyskonen varierar vikten från 1,7kg till minst 3,8kg (vet inte om min är störst eller om något syskon är större). Pälsarna varierar mellan pudelpäls, vanligt långhår, ser ut som vanligt långhår men känns som svinto, ”korthårig” med lockar och plym på svansen och något raggigt som ser ut som en blandning mellan hyena och varulv. Benen är allt mellan nästan taxben till så långa ben att de ser photoshoopade ut
 
Senast ändrad:
Här kan ni köpa teacup pomskys (uppskattad vuxenvikt ca 2-2,5kg) online och få dem levererade nästan till dörren för den blygsamma summan $7100 plus minst $500 i frakt :crazy: Undrar hur mycket inavel som krävts för att få dem så små. Det är ju mindre än många renrasiga pommar

Systrarna jag har är bara toypudel och chihuahua och blandhelsyskonen varierar vikten från 1,7kg till minst 3,8kg (vet inte om min är störst eller om något syskon är större). Pälsarna varierar mellan pudelpäls, vanligt långhår, ser ut som vanligt långhår men känns som svinto, ”korthårig” med lockar och plym på svansen och något raggigt som ser ut som en blandning mellan hyena och varulv. Benen är allt mellan nästan taxben till så långa ben att de ser photoshoopade ut
Ser dessutom ut som att man har försökt avla bort nosen och få fram ett runt litet huvud... 😥
 
Ser dessutom ut som att man har försökt avla bort nosen och få fram ett runt litet huvud... 😥
Det missade jag så kollade igen och nosen ser ju helkonstig ut!

Jag har tänkt på en sak när det gäller teacups också och det är att man nästan aldrig får se dem som vuxna när man googlar. Där är bara en massa minismå valpar som alla ser mer eller mindre osunda ut. Jag vet en youtuber som har en teacup pudel från en liknande säljare som hemsidan jag länkade, fast har för mig att den låg i Sydkorea. Hennes hund väger kanske 1-1,5 kg och ser varken ut som en pudel eller frisk ut
 
Här kan ni köpa teacup pomskys (uppskattad vuxenvikt ca 2-2,5kg) online och få dem levererade nästan till dörren för den blygsamma summan $7100 plus minst $500 i frakt :crazy: Undrar hur mycket inavel som krävts för att få dem så små. Det är ju mindre än många renrasiga pommar
Hemskt att föda upp såna ohälsosamma hundar:(
Enligt uppfödaren måste hundarna ha tillgång till mat 24/7 och om de inte ätit på 4 timmar ska man ge dem lite lönnsirap för att se till så dem är ok?:confused::confused: Man ska även inte heller ta dem till veterinären innan de är 6 månader:cautious:
 
Hemskt att föda upp såna ohälsosamma hundar:(
Enligt uppfödaren måste hundarna ha tillgång till mat 24/7 och om de inte ätit på 4 timmar ska man ge dem lite lönnsirap för att se till så dem är ok?:confused::confused: Man ska även inte heller ta dem till veterinären innan de är 6 månader:cautious:

Och tydligen ska de inte gå innan de är sex månader heller...

"Until your teeny tiny teacup puppy is 6 months don’t take them to dog parks or vet clinics and let them walk (carry and show only)"
 
"Teacup" är sjuka hundar oftast avlade på s.k "runts", som kanske lever två år och att dom måste äta var fjärde timme är ett exempel på hur sjuka hundarna är. Dom har också svårt att gå p.ga sin kroppsbyggnad.

F.ö tittade runt på bloggen jag länkade innan, så många som postar bilder på husky, malamute, klee kai, finsk lapphund och t.om pomeranian-valpar och säger hur dom vill ha en pomsky när det inte ens är en på bilden. Dessutom hur "hunden ser ut som en valp hela livet", nej såna hundar finns inte
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 264
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 565
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 918
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp