Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Borderdoodle någon?


Bordoodle eller borderdoodles som det också kallas är en blandras som är mycket populär i usa. Raserna tillsammans ger en lättkörd, följsam, aktiv familjehund som passar perfekt till både en kärleksfull familjemedlem och en träningskompis.

Alla blandrastyper verkar populära i USA enligt dessa annonser, kanske inte helt fel heller då dom har shelters fulla av blandraser.

Och f. ö passar beskrivningen redan in på pudel, så varför korsa en med en BC?
 
Det finns ingen övre åldersgräns angiven i lagen. Däremot måste hund som fått två kullar inom 12 månader vila 12 månader innan nästa kull.
Antog att det var så. Jag kan tycka att det hade varit bra med en övre åldersgräns angiven även i lag även om mer generella djurskyddregler troligen kan omfatta detta beroende på situationen.
 
En bekant har precis postat valpbilder på FB. En korsning mellan JRT och shih-tzu. Alltså, hunden är verkligen skitsöt förstås, men det ska bli spännande att se hur hon ser ut när hon blir stor. 😅
 
Jag fick tillstånd att låna en bild. Ska som sagt bli spännande att se hur hon växer upp, just nu ser jag typ bara jack russel. :)
74877386_2405542739708278_3030972220517122048_n.jpg


Jag har inte frågat någonting om baktankar med blandningen. Det handlar nog bara om "vi ville köpa sällskapshund och den här fanns i byn!"
 
https://www.bukefalos.se/threads/oserioes-avel-2019.1481990/

På samma tema som dokumentären på SVT. Jag förstår inte hur folk kan vara så opålästa? Hur kan man tex missa ett så kraftigt bettfel och ärr i ansiktet? Och flera urhoppade leder :confused:
Jag menar, även om man är total novis, känner man inte över hunden man ska köpa?

Folk tänker helt enkelt inte, eller är naiva och tror att alla som säljer valpar är seriösa och skulle aldrig sälja en valp som är skadad. Eller tror att dom "räddar" valpen genom att dom köper den fast det snarare resulterar i att marknaden fortsätter att avla fram och sälja fler.
 
Är det bara jag eller är fler som känner men buhuu så synd om er, skyll er själva!? Pinsamt att gnälla i tidningen när man själv gjort i princip alla fel man kan göra.

Jag känner ofta så när man läser sånt här - oavsett om det är en hund eller hästaffär osv. Jag känner ofta lite samma när jag ser dokumentärer som just denna ”Älskade smuggelhund” och liknande ang hästaffärer som regelbundet visats senare MÅNGA långa år - uppdrag granskning , dokument inifrån, etc etc. Allt från dåliga affärer på Stureplan, till hästköp där man inte själv varit med vid besiktning och köpt trots frågetecken, till att man anlitar djurpratare till djuren för att få hälsostatus på dem. Osv osv.

MEN:
Ja - jag får den impulsen att tycka de är puckon som borde fattat bättre osv. Men - jag försöker se det som att de som ställer upp och visar sina historier faktiskt ändå gör det för att de känner att de kan bidra till att andra får upp ögonen och tänker till innan de handlar. Och det tycker jag är beundransvärt och modigt av dem så utifrån det känner jag att jag behöver strypa mina impulser att bara klassa dem som ”hur tänkte de/hur korkad kan man bli” osv 👍
 
Senast ändrad:
Jag känner ofta så när man läser sånt här - oavsett om det är en hund eller hästaffär osv. Jag känner ofta lite samma när jag ser dokumentärer som just denna ”Älskade smuggelhund” och liknande ang hästaffärer som regelbundet visats senare MÅNGA långa år - uppdrag granskning , dokument inifrån, etc etc. Allt från dåliga affärer på Stureplan, till hästköp där man inte själv varit med vid besiktning och köpt trots frågetecken, till att man anlitar djurpratare till djuren för att få hälsostatus på dem. Osv osv.

MEN:
Ja - jag får den impulsen att tycka de är puckon som borde fattat bättre osv. Men - jag försöker se det som att de som ställer upp och visar sina historier faktiskt ändå gör det för att de känner att de kan bidra till att andra får upp ögonen och tänker till innan de handlar. Och det tycker jag är beundransvärt och modigt av dem så utifrån det känner jag att jag behöver strypa mina impulser att bara klassa dem som ”hur tänkte de/hur korkad kan man bli” osv 👍

Ibland undrar jag dock om det verkligen är så att de vill varna andra eller om de bara vill få sina 15 minutes of fame och få sympatier. Fy vilken hemsk människa jag känner mig som nu, men jag kan inte låta bli att tänka så 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 218
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 281
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 901
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp