Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom SKK inte är en myndighet så finns det inte mycket de kan styra över. Det är som sagt rasklubbarna som sätter avelsriktlinjer mm på sin ras. Däremot kan de ställa lite krav på sina dommare. Dock är dommarna ändå sina "egna" gällande åsikter och håller sig till RAS.
Ja jag förstår och håller med dig men jag ville bara ge lite cred till veterinärerna. (De fick lite oförtjänt kritik i en annan tråd för att inte vara bra på olika raser eller nåt liknande.)
 
Eftersom SKK inte är en myndighet så finns det inte mycket de kan styra över. Det är som sagt rasklubbarna som sätter avelsriktlinjer mm på sin ras. Däremot kan de ställa lite krav på sina dommare. Dock är dommarna ändå sina "egna" gällande åsikter och håller sig till RAS.

Exakt så. SKK är ju som sagt ett register, och det är rasklubbarna som bestämmer över saker som rasstandard, hälsotester, osv. Det är dom inom rasen som även har inflytande över vilka domare som används. Man har dock infört i SKK "Särskilda domaranvisningar" för att se till att domare håller koll på särskilda detaljer och t.ex inte premiera andningsproblem i trubbnosiga raser.

Ja jag förstår och håller med dig men jag ville bara ge lite cred till veterinärerna. (De fick lite oförtjänt kritik i en annan tråd för att inte vara bra på olika raser eller nåt liknande.)

Det är inte oförtjänt, säger jag som har hört allt möjligt galet från veterinärer om mina djurs raser och hur ofta jag måste (försöka) informera dom jag gått till, och har även familjebekanta som är veterinärer som säger att det är inte är en del av deras utbildning att lära sig om djurs olika raser eller att vara duktiga på dom. Att vara bra på anatomi (som i detta fallet t.ex att brakycefali = ökad risk för andningsproblem) är inte samma som att vara duktig på djurraser. Det är ok dock, många av oss inom t.ex Norsk Lundehund erbjuder alltid information om vår ras till våra veterinärer och vissa har t.om gett Lundehundboka som en gåva. Dom är där för att fokusera på och jobba med veterinärmedicin och kirurgi, inte läsa allt om alla sorts raser.
 
Vad och vem avgör om avel som orsakar lidande ska få fortgå eller inte? Är det helt upp till rasföreningarna att bestämma? När blir det en djurskyddsfråga? Jag besökte utställningen i Växjö för några veckor sedan och det gjorde verkligen fysiskt ont att se vissa raser. Stånkande trubbnosar, djupa rynkor och krumma ryggar.. Vad tusan händer egentligen?:(
 
Vad och vem avgör om avel som orsakar lidande ska få fortgå eller inte? Är det helt upp till rasföreningarna att bestämma? När blir det en djurskyddsfråga? Jag besökte utställningen i Växjö för några veckor sedan och det gjorde verkligen fysiskt ont att se vissa raser. Stånkande trubbnosar, djupa rynkor och krumma ryggar.. Vad tusan händer egentligen?:(
Och där har du svaret på om SKKs luftslott funkar, det fanns redan 2010-11 (minns inte) en dvd som alla domare fick med anvisningar om vad som INTE ska premieras, glad ihågen tog jag med mig några av mina långnosade trubbnosar bla en så sund mops.
Varenda kritik så står det för long nos!!!!
 
Vad och vem avgör om avel som orsakar lidande ska få fortgå eller inte? Är det helt upp till rasföreningarna att bestämma? När blir det en djurskyddsfråga? Jag besökte utställningen i Växjö för några veckor sedan och det gjorde verkligen fysiskt ont att se vissa raser. Stånkande trubbnosar, djupa rynkor och krumma ryggar.. Vad tusan händer egentligen?:(

När det kommer till avel så är det upp till rasklubbarna eller om någon utomstående blandar sig in (t.ex djurskyddet i ett land). Därför har vi en hel del hyckleri när raser som labradorer kan vara feta och mopsar snarka i utställningsringen och t.om vinna, medan i många andra raser skulle vi bli tillrättavisade om inte diskade om våra hundar stod där feta eller gick runt stånkande framför domaren.

Och där har du svaret på om SKKs luftslott funkar, det fanns redan 2010-11 (minns inte) en dvd som alla domare fick med anvisningar om vad som INTE ska premieras, glad ihågen tog jag med mig några av mina långnosade trubbnosar bla en så sund mops.
Varenda kritik så står det för long nos!!!!

Tittar man i vissa grupper med medlemmar som är fokuserade på utställning så verkar många inom trubbnosade raserna starkt anti-mer än helt platt nos. Minsta extra centimeter på nosen så blir dom upprörda, vilket känns som en väldigt liten detalj. Dock en bra sak som hände den engelska bulldoggen var att man har börjat avla för svans på hundarna. Den starkt ihopkrullade och inväxta svansen ledde till massvis med hälsoproblem och rasklubben i England gick med på att tillåta svans i rasen.
 
Just utställning gör inget positivt för stora flertalet raser känns det som. Om domarna skulle på riktigt premiera hund efter rasstandard så borde det vara "mellanmjölkshundarna" som hamnade på pallen i större utsträckning. Istället döms ofta det extrema fram som flashiga rörelser i en ras där det står tydligt att rörelserna ska vara vägvinnande och effektiva, onödigt låga hundar fast det står i ras att de ska vara kortbenta men med god markfrihet osv osv.
Min egen hund har fått utmärkta rörelser en gång på utställning när jag sa jag åt henne att gå fot vilket hon gör med bensprattel ala tennesse walking horse.. Flashigt? Ja. Rastypiskt? Inte för fem öre 🙄.
 
(Svarar alla)

Från SKK’s hemsida (min fetning):
”En exteriördomare ska ansvara för att bevara de olika hundrasernas typiska särarter med de mål och ramar som rasstandarden fastslår. Detta får dock aldrig ske på bekostnad av hundars hälsa.”

Här får jag ju intrycket att hälsa ska gå före utseende, något som definitivt inte speglar verkligheten. Domarna är väl auktoriserade av SKK så då bör väl de hållas ansvariga för bedömningarna på deras egna utställningar, oavsett vad rasföreningarna säger?
 
(Svarar alla)

Från SKK’s hemsida (min fetning):
”En exteriördomare ska ansvara för att bevara de olika hundrasernas typiska särarter med de mål och ramar som rasstandarden fastslår. Detta får dock aldrig ske på bekostnad av hundars hälsa.”

Här får jag ju intrycket att hälsa ska gå före utseende, något som definitivt inte speglar verkligheten. Domarna är väl auktoriserade av SKK så då bör väl de hållas ansvariga för bedömningarna på deras egna utställningar, oavsett vad rasföreningarna säger?
Jag har snarare intrycket att rasdomare dömer efter egna preferenser och skiter i rasbeskrivningen. Jag kan aldrig tro arr det står om t. ex labbe att den ska vara fet med valkar vid ett års ålder när den visas. Ändå blev en sån BIS ett år när vi var på My Dog. :yuck:
 
Jag har snarare intrycket att rasdomare dömer efter egna preferenser och skiter i rasbeskrivningen. Jag kan aldrig tro arr det står om t. ex labbe att den ska vara fet med valkar vid ett års ålder när den visas. Ändå blev en sån BIS ett år när vi var på My Dog. :yuck:
(Menar att SKK bör ansvara för sina domare om det framgick otydligt)

Men jisses.. Hur motiverades det tro?
 
Förbjuda dem att döma i Sverige om de inte följer SKK:s riktlinjer. Då skulle åtminstone aveln i Sverige bli bättre.
Fast jag tror nog att de följer riktlinjerna, men de olika rasstandarna sätts av ursprungsländerna och om en domare föredrar en typ av hund som inte följer standarden men inte innebär något lidande för hunden ,bortsett från att den är fet som i mitt exempel, så vad ska SKK göra?
 
Fast jag tror nog att de följer riktlinjerna, men de olika rasstandarna sätts av ursprungsländerna och om en domare föredrar en typ av hund som inte följer standarden men inte innebär något lidande för hunden ,bortsett från att den är fet som i mitt exempel, så vad ska SKK göra?

Nu vet jag ju inte säkert, men om det står att hälsan hos hundarna ska premieras högst så är det inte förenligt med att en fet hund utses till vinnare. SKK borde då ge domaren en varning som, om den inte får effekt, efterföljs av att domaren inte tillåts döma mer på svenska utställningar. Faktiskt inte svårare än så om bara viljan finns.
 
Nu vet jag ju inte säkert, men om det står att hälsan hos hundarna ska premieras högst så är det inte förenligt med att en fet hund utses till vinnare. SKK borde då ge domaren en varning som, om den inte får effekt, efterföljs av att domaren inte tillåts döma mer på svenska utställningar. Faktiskt inte svårare än så om bara viljan finns.

Och för att vara tydlig så borde SKK naturligtvis ha riktlinjer som säger att hälsan ALLTID ska premieras högst.
 
Förbjuda dem att döma i Sverige om de inte följer SKK:s riktlinjer. Då skulle åtminstone aveln i Sverige bli bättre.

Det hade kanske fungerat om SKK var en myndighet. Nu är de en intresseorganisation som inte kan köra över sina röstberättigade medlemmar hur som helst.

Rent juridiskt vet jag inte ens om SKK kan förbjuda sina ras- och lokalklubbar från att bjuda in vilka domare de vill.
 
Det hade kanske fungerat om SKK var en myndighet. Nu är de en intresseorganisation som inte kan köra över sina röstberättigade medlemmar hur som helst.

Rent juridiskt vet jag inte ens om SKK kan förbjuda sina ras- och lokalklubbar från att bjuda in vilka domare de vill.

Det går. SKK auktoriserar domare och bestämmer reglerna för tävlingar och prov som arrangeras inom organisationen. Dock krävs det ju en vilja, både från styrelse och medlemmar.
 
Det går. SKK auktoriserar domare och bestämmer reglerna för tävlingar och prov som arrangeras inom organisationen. Dock krävs det ju en vilja, både från styrelse och medlemmar.

I så fall är det medlemmarna, i det här fallet ras- och lokalklubbarna, det hänger på. Om styrelsen försöker köra över dem kommer den att bli ersatt, eller så kommer vissa klubbar att bryta sig ur och starta eget. Om nu inte de hunnit bli uteslutna innan dess... Risken är att hela SKK sprängs.

Jag försvarar inte extremaveln på något vis men tror inte att det är enkelt att komma åt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 355
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 951
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 944
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp