Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland undrar jag dock om det verkligen är så att de vill varna andra eller om de bara vill få sina 15 minutes of fame och få sympatier. Fy vilken hemsk människa jag känner mig som nu, men jag kan inte låta bli att tänka så 🙈

Nja, jag väljer nog att inte tänka så .
 

Såg även inlägget på FB.

Där i inläggets kommentarsfält laddades ett klipp upp på pudelblandningarna som slogs, :D. En försökte ursäkta det med "den vuxne skulle ju bara läxa till valpen". Tycker inte att det riktigt ser ut som när en vuxen hund läxar till en valp. Och varför när dom bara sitter bredvid varandra?
 
Här körs just nu en jättekampanj för att göra folk uppmärksamma på smuggelhundar och puppy mills. #Lookbeoyondcute
Jag är glad att se det, men ledsen att det behövs.

45068366_6102899918394_59879278694629376_n.png.jpg


78350812_2534560573258669_2261512530037833728_o.jpg


76765572_2534560753258651_6300196829678010368_o.jpg


safe_image.php


76190046_10163130868200500_7772675952785489920_n.jpg
 
Det är en sådan kampanj som vi behöver om hundsmugglare och valpfabriker! :up:

De kör verkligen hårt just nu, och jag är så glad!
Enligt undersökning köper inte ens en tredjedel av hundägare i Skottland från registrerade uppfödare och problemet blir större och större. Jag är så glad att staten blandar sig i!
Irland och Wales kryllar av puppymills.

Fler raser. De dyker upp lite överallt i social media.
45112994_6102900521594_5337700061713268736_n.png.jpg


5d4806c1cc4d3a1aebb9aa00_global-uploads.webflow.com-1773293868739363.JPG


Det finns även en kortfattad förklaring om varför utlandsadoptioner är en dålig idé.
 
De kör verkligen hårt just nu, och jag är så glad!
Enligt undersökning köper inte ens en tredjedel av hundägare i Skottland från registrerade uppfödare och problemet blir större och större. Jag är så glad att staten blandar sig i!
Irland och Wales kryllar av puppymills.

Fler raser. De dyker upp lite överallt i social media.
45112994_6102900521594_5337700061713268736_n.png.jpg


5d4806c1cc4d3a1aebb9aa00_global-uploads.webflow.com-1773293868739363.JPG


Det finns även en kortfattad förklaring om varför utlandsadoptioner är en dålig idé.

Denna skulle man ju vilja posta vidare!
Ser ut som det ligger en bra PR-byrå bakom, jag tycker inte att kampanjerna i Sverige varit tillräckligt uppseendeväckande och utbredda.
Är det en digital kampanj på sociala medier eller syns den även ute ”på gatorna”?
 
Denna skulle man ju vilja posta vidare!
Ser ut som det ligger en bra PR-byrå bakom, jag tycker inte att kampanjerna i Sverige varit tillräckligt uppseendeväckande och utbredda.
Är det en digital kampanj på sociala medier eller syns den även ute ”på gatorna”?

Jag vet faktiskt inte. Lantisbo som jag är nås jag inte av annan media som reklamskyltning till exempel, men jag tror att den är digital framför allt. Det har skrivits om kampanjen i tidningarna också dock, och BBC är med på kakan.
Alla bilderna och länkarna hänvisar till den här sidan: https://www.buyapuppysafely.org/

Den är väldigt basic kan man tycka, men det är ju människor som inte är insatta som köper de här hundarna. Det finns bilder och filmer man kan ladda hem och dela.
 
Jag vet faktiskt inte. Lantisbo som jag är nås jag inte av annan media som reklamskyltning till exempel, men jag tror att den är digital framför allt. Det har skrivits om kampanjen i tidningarna också dock, och BBC är med på kakan.
Alla bilderna och länkarna hänvisar till den här sidan: https://www.buyapuppysafely.org/

Den är väldigt basic kan man tycka, men det är ju människor som inte är insatta som köper de här hundarna. Det finns bilder och filmer man kan ladda hem och dela.

Jag tycker såna här kampanjer som använder tydliga, eye-catching bilder når ut bättre än vanliga huvudsakligen text-faktablad. Det får folk att vända huvudet och titta åt bildens håll.

Gillar även att dom varnar för risker med gatuhundsimporter. Det var ju någon brittisk nyhetsartikel där veterinärer varnar om alla sjukdomar som riskeras nå Storbritannien via gatuhundsimporter och hur det slarvas med vaccinationer osv.
 
Senast ändrad:
Jag tycker såna här kampanjer som använder tydliga, eye-catching bilder når ut bättre. Det får folk att vända huvudet och titta år bildens håll.

Gillar även att dom varnar för risker med gatuhundsimporter. Det var ju någon brittisk nyhetsartikel där veterinärer varnar om alla sjukdomar som riskeras nå Storbritannien via gatuhundsimporter och hur det slarvas med vaccinationer osv.

Ja, de är verkligen "in your face!" och jag tycker att det är skitbra! Det är ett sådant eländigt problem att få bukt med eftersom folk ofta även om de blir misstänksamma vill rädda den lilla valpen, och köper men rapporterar inte.

Ohja, gatuhundar är ju ett förbannat härke både häroch i Sverige. Jag får så ofta lust att dunka huvudet i väggen när jag i ena örat hör om en svensk bekant som importerat en "gatuhund" från UK samtidigt som en annan bekant här i UK adopterar en hund från Rumänien. GAAAH liksom!
Stackars jävla hundar som ska skeppas runt världen över när det uppenbarligen finns villiga hem i samma land, bara för att det på något sätt är mer märkvärdigt att välja någonting längre bort.
 
På tal om oseriös avel; hur ser utseendeaveln ut inom SKK nuförtiden? Har det införts krafttag mot att avla fram missbildningar eller går det åtminstone åt rätt håll?

SKK har ju inte så värst mycket att säga till om när det gäller utseende. Det arbetet börjar i rasföreningarna i hemlandet.
Viss ohälsa kan de trycka på men då ska det gått väldigt långt som i trubbnosupproret.
 
Ja, de är verkligen "in your face!" och jag tycker att det är skitbra! Det är ett sådant eländigt problem att få bukt med eftersom folk ofta även om de blir misstänksamma vill rädda den lilla valpen, och köper men rapporterar inte.

Ohja, gatuhundar är ju ett förbannat härke både häroch i Sverige. Jag får så ofta lust att dunka huvudet i väggen när jag i ena örat hör om en svensk bekant som importerat en "gatuhund" från UK samtidigt som en annan bekant här i UK adopterar en hund från Rumänien. GAAAH liksom!
Stackars jävla hundar som ska skeppas runt världen över när det uppenbarligen finns villiga hem i samma land, bara för att det på något sätt är mer märkvärdigt att välja någonting längre bort.

Man får tänka lite på hur kvällstidningarna säljer nummer. Det är dramatiska texter i stora bokstäver som "JAG KAN INTE SLUTA GRÅTA" som någon reality TV-kändis visst har sagt efter seriens senaste episod, det får den typiska människan att vända på huvudet och börja läsa. Samma som i en av dom där valpbilderna, "Söt valp till salu, dör inom samma vecka" får folk att bli shockade och vilja läsa mer, "en av fem olagligt sålda valpa blir sjuka eller dör inom ett år" låter ju jättehemskt och så läser dom vidare för mer info.

Visst är det galet? Samma personer som skäller ut folk för att dom köper en seriöst uppfödd, renrasig valp för ett syfte eller enligt önskemål sitter sen och importerar gatuhundar och "kötthundar" från andra länder när det redan sitter en massa hemlösa hundar i landet! :banghead: Om annars sitter dom och applåderar personer som gör det. Liksom hur tänker man där?

SKK har ju inte så värst mycket att säga till om när det gäller utseende. Det arbetet börjar i rasföreningarna i hemlandet.
Viss ohälsa kan de trycka på men då ska det gått väldigt långt som i trubbnosupproret.

Detta glömmer många människor. SKK är medlem i FCI och alla rasers standarder bestäms av rasens hemland och rasklubben där (även om klubbar som t.ex AKC och KC gör lite som dom vill ibland). SKK har mest att säga till om våra egna nationalraser, och jag tycker personligen att dom gör ett helt ok jobb med det.

Dessutom så ska utställning bara vara ett av många redskap som används inom avel. Precis som det finns folk som avlar för framgång inom agility och ignorerar hälsa och mentalitet, så finns det vissa som ställer ut och ignorerar hälsa och mentalitet och det är synd. Det borde inte vara så. Saker som t.ex BPH bör användas mycket oftare inom icke-bruksraser.
 
SKK har ju inte så värst mycket att säga till om när det gäller utseende. Det arbetet börjar i rasföreningarna i hemlandet.
Viss ohälsa kan de trycka på men då ska det gått väldigt långt som i trubbnosupproret.
Att SKK agerar där är ju i ärlighetens namn enbart tack vare veterinärerna som startade Trubbnosuppropet och skapade publicitet och satte press på SKK.
 
Att SKK agerar där är ju i ärlighetens namn enbart tack vare veterinärerna som startade Trubbnosuppropet och skapade publicitet och satte press på SKK.

Eftersom SKK inte är en myndighet så finns det inte mycket de kan styra över. Det är som sagt rasklubbarna som sätter avelsriktlinjer mm på sin ras. Däremot kan de ställa lite krav på sina dommare. Dock är dommarna ändå sina "egna" gällande åsikter och håller sig till RAS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 264
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 567
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 918
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp