Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lägg in en annons, det är gratis. Hoppas ni har högre krav på hanen än att han just är hane, kolla på rasklubbens hemsida under rubriken "avel" eller "RAS"
Någon kanske borde förbarma sig över annonsören/flickan o förklara att det sällan blir skolboksexempel på dräktighet o förlossning för vavvatikar?
 
Kan skriva under på det, har en bekant som föder upp vavvor och hon snittar varannan gång känns det som. Kan inte förstå att man orkar hålla på att föda upp om det ska bli komplikationer så ofta.
Är så vanligt inom rasen så att försäkringsbolagen har restriktioner vad gäller snitt hos chihuahuatikar. Brukar vara att de ersätter ett snitt men inte två snitt om samma tik behöver snittas igen.
Det är ett problem att uppfödarna fortsätter avla på tikar som inte kan föda själv och tikar som enbart får små kullar (ej ovanligt med endast en valp per kull).
 
Är så vanligt inom rasen så att försäkringsbolagen har restriktioner vad gäller snitt hos chihuahuatikar. Brukar vara att de ersätter ett snitt men inte två snitt om samma tik behöver snittas igen.
Det är ett problem att uppfödarna fortsätter avla på tikar som inte kan föda själv och tikar som enbart får små kullar (ej ovanligt med endast en valp per kull).
Detta i kombination att för små tikar används i aveln.
 
Jag har en person i min närhet som har en chihuahua-blandis som hon är sugen att ta valpar på. Tiken ser ut som en vavva i både typ och storlek, alltså en riktigt liten hund. Hon frågade mig om vad hon skulle tänka på. Jag sa till henne att börja med att patellakolla tiken och även se till att hanen (hon skulle ha en vavvahane) är kollad. Naturligtvis ska båda hundarna ha felfria knäleder. Sedan sa jag till henne att se över sin försäkring om den täcker snitt för chihuahua (även om tiken är blandras så är hon försäkrad som chihuahua) eftersom snitt är vanligt för dessa små hundar och att ett snitt på joutid handlar om femsiffriga belopp. Jag sa även till henne att se till att ha dessa pengar tillgängliga, då det inte alls är säkert att det går att direktreglera... Jag bredde verkligen på, utan att moralpredika och förhoppningsvis blev hon avskräckt.
 
Ja min bekant parar ju efter eget tycke och tanke och hennes tikar är ju i regel släkt, jag påpekade att tex värksvaghet är till viss del ärftligt men hon hade inte hört det förut.. Sen har hennes ena hane lite väl stort huvud tycker jag och är ganska mycket större än vissa av tikarna så det inte konstigt att det blir snitt.
 
Söker hane till sin chihuahuatik och då det är den 11 åriga dotterns hund så vill dom att allt ska gå rätt till runt parning.
Man kan ju verkligen hoppas för flickans skull att det blir en dräktighet och valpning enligt skolboken också .

Hoppas folk rekommenderar att både tik och hane patellaundersöks, att det finns större risk för snitt i rasen (vilket kan vara ett femsiffrigt belopp och under jourtid kan inte direktregleras) och att antingen valp eller tik eller båda kan förloras under ett sådant fall. Folk borde förstå att avel är inte alltid en söt kull och inget dramatiskt inblandat.

Dessutom vem tycker att det är en bra idé att låta sitt barns hund få valpar? Kul för barnet om dess hund dör av dräktighetskomplikationer för att föräldrarna som borde veta bättre var villiga att riskera det.
 
Hoppas folk rekommenderar att både tik och hane patellaundersöks, att det finns större risk för snitt i rasen (vilket kan vara ett femsiffrigt belopp och under jourtid kan inte direktregleras) och att antingen valp eller tik eller båda kan förloras under ett sådant fall. Folk borde förstå att avel är inte alltid en söt kull och inget dramatiskt inblandat.

Dessutom vem tycker att det är en bra idé att låta sitt barns hund få valpar? Kul för barnet om dess hund dör av dräktighetskomplikationer för att föräldrarna som borde veta bättre var villiga att riskera det.

+1 detta.

Imponeras över folk som vågar avla på sina hundar (givetvis glad för det) men min egen upplevelse är by far det tyngsta jag varit med om.

Då har jag ändå jobbat 10 år med andra djurslag men just att se sitt egna djur ha så orimligt ont och man inget kan göra förrän man är hos veterinären satte sig.

Eller när alla kliniker säger att de tyvärr inte kan ta emot. Det är lite svettigt också.
 
En person i min yttre bekantskapskrets har just postat bilder på fb där hen lyckligt lagt upp bilder på sin fralla (tik) och någon slags staffeliknande hane som tydligen skall ha parats. :banghead: Misstänker starkt att inga undersökningar gjorts på varken tik eller hane.
 
När jag började titta på rasen låg de i storlek 1,5-3 kg. De "stora" var aldrig jättevanliga. När såg någon senast en chihuahua över 2 kilo?

Avel mot allt mindre hundar och gärna låg rektangulära. De ska vara 4:5 vilket gärna blir 3:4 :(

Jag har en som väger nästan 3 kilo.
Den uppfödaren har varit superpetig med storleken och hon har hellre stora än små tikar. Hennes minsta har hon valt att INTE ta kull på just pga för liten (1,5 kilo drygt). Alla valpar patellundersöks och hittills har hon 100% ua. Det tycker jag ändå är rätt bra jobbat
 
När jag började titta på rasen låg de i storlek 1,5-3 kg. De "stora" var aldrig jättevanliga. När såg någon senast en chihuahua över 2 kilo?

Avel mot allt mindre hundar och gärna låg rektangulära. De ska vara 4:5 vilket gärna blir 3:4 :(
Det finns absolut en hel del problem hos vavvorna, hjärta och patellor tex.
Och det är inte rekomenderat att avla på djur under 1,5kg. Att dom sällan väger över 3kg är ju för att enligt rasstandard ska dom inte heller väga mer ( sen kan man ju tycka om sundheten i det)
En bekant har dock en renrasig som väger ca 4,5kg så större finns.
Jag har haft 4 st totalt, och bara en har vägt under 2kg och hon vägde 1,9kg.
De andra har varit 2,5-3kg.
Träffar sällan vavvor som är mindre än mina, även om det händer, och träffar hyfsat ofta övervuxna med.
(Jag försvarar inte aveln som sådan, stödjer den inte heller då jag fått mina som omplaceringar)
 
Det finns absolut en hel del problem hos vavvorna, hjärta och patellor tex.
Och det är inte rekomenderat att avla på djur under 1,5kg. Att dom sällan väger över 3kg är ju för att enligt rasstandard ska dom inte heller väga mer ( sen kan man ju tycka om sundheten i det)
En bekant har dock en renrasig som väger ca 4,5kg så större finns.
Jag har haft 4 st totalt, och bara en har vägt under 2kg och hon vägde 1,9kg.
De andra har varit 2,5-3kg.
Träffar sällan vavvor som är mindre än mina, även om det händer, och träffar hyfsat ofta övervuxna med.
(Jag försvarar inte aveln som sådan, stödjer den inte heller då jag fått mina som omplaceringar)

Är uppväxt i vavva-kennel, men är inte insatt i den världen nu, har en annan ras (brukshund). Ser dock en hel del vavvor på de utställningar vi varit på samt även hos mina föräldrar som fortfarande har "ett knippe" hundar. Jag har inte heller särskilt ofta sett pygméer, utan hundar inom den storlek som standarden föreskriver. Mina föräldrar har en riktigt liten hund, men den är heller inget som avlas på.
På den tiden jag fortfarande bodde hemma så hade jag en egen vavva som vägde 1.8 kg och vi hade också hennes halvsyster som vägde 1.9 kg. Båda tikarna var mycket sunda. Vi avlade aldrig på min tik, men den andra valpade lätt. Tyvärr fick hon 6 valpar i sista kullen, och det säger sig självt att det är för mycket för en så liten kropp, hon snittades och togs ur avel efter det.

KL
Vill också tillägga att det inte beror på storleken hos vavvorna om de kan valpa lätt eller inte. Har sett fler än ovan nämnda lilla tik som varit genomsunda och välbyggda och inte haft några problem med valpningar. Samtidigt som jag vet flera exempel på stora (för stora) tikar som inte kunnat valpa själva, utan varit tvungna att snittas.

Fast kanske avses de riktigt, riktigt små tikarna när man talar om för små, och i så fall håller jag med.
 
Är uppväxt i vavva-kennel, men är inte insatt i den världen nu, har en annan ras (brukshund). Ser dock en hel del vavvor på de utställningar vi varit på samt även hos mina föräldrar som fortfarande har "ett knippe" hundar. Jag har inte heller särskilt ofta sett pygméer, utan hundar inom den storlek som standarden föreskriver. Mina föräldrar har en riktigt liten hund, men den är heller inget som avlas på.
På den tiden jag fortfarande bodde hemma så hade jag en egen vavva som vägde 1.8 kg och vi hade också hennes halvsyster som vägde 1.9 kg. Båda tikarna var mycket sunda. Vi avlade aldrig på min tik, men den andra valpade lätt. Tyvärr fick hon 6 valpar i sista kullen, och det säger sig självt att det är för mycket för en så liten kropp, hon snittades och togs ur avel efter det.

KL
Vill också tillägga att det inte beror på storleken hos vavvorna om de kan valpa lätt eller inte. Har sett fler än ovan nämnda lilla tik som varit genomsunda och välbyggda och inte haft några problem med valpningar. Samtidigt som jag vet flera exempel på stora (för stora) tikar som inte kunnat valpa själva, utan varit tvungna att snittas.

Fast kanske avses de riktigt, riktigt små tikarna när man talar om för små, och i så fall håller jag med.
Problemet är inte storleken i sig - utan när storleken prioriteras framför andra kvalitéer. När man kompromissar för att göra dem mindre.
 
Stämmer det att det även är problem med att fontanellen inte alltid växer ihop på vavvorna?

Jag törs inte svara på hur stort problemet är idag, seriösa uppfödare försöker dock avla bort denna defekt. Förr förekom det och jag vill minnas att det även ansågs "fint" en gång i tiden (dock inte nu längre), liksom rubinögon. När jag var liten hade vi en hane med öppen fontanell. Han kom i slagsmål men den andra av våra hanar, blev biten över huvudet och drabbades av epilepsi. Han fick tas bort tämligen ung.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 267
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 577
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp