Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mina ögon finns det nog ingen "seriös" uppfödare av sådana "mode" raser/färger även om de kallas sig själva det. Alla uppfödare kallas sig seriösa men det innebär ingen garanti alls för att de är det. Oerhört ironiskt att välja bort SKK pga. att det inte skulle gå att avla hälsomässigt pga. dem och sen avla på merle som är en färg direkt kopplad till ett sjukdomsanlag :down: Det finns inget inom SKK som hindrar att man avlar på frallor med långa näsor så länge man avlar renrasigt och inte vill vinna en massa priser på utställning. Detta låter som urtypen av en oseriörs uppfödare som föder upp dyra moderaser för att tjäna pengar. Denna har absolut noll intresse i dessa rasers framtid och kanske inte ens hundarnas. Undrar hur höga krav denne har på sina valpköpare mer än att de ska betala antagligen hutlöst mycket för valpen?

Priser justeras ju hela tiden på hundar och valpar. Jag betalade betydligt mer för denna hund än min första av samma ras men det berodde inte på corona då jag fick veta priset innan corona var "känt". Den jag köpte därmellan kostade mitt emellan den första och sen senaste.

Du har sannolikt rätt och dina punkter om vad som definierar en seriös uppfödare är vettiga.
 
Denne som säger sig föda upp friska frallor har en avelshane som i princip saknar näsborrar.

Inget jag tänkt på men blir inte jätteförvånad eftersom graden av faktisk seriositet är högst tveksam. Såg att samma person som "bara har friska och sunda frallor" leverade märklig kritik gentemot AniCura Ängelholm för att de inte ville utföra BOAS operation på en av frallorna.
 
I mitt tycke är det lite oseriöst att påstå sig föda upp friska frallor öht. Frisk och fralla är inte kompatibelt. Mindre sjuk fralla ja visst, men frisk? Nej. Rasen är ju sönderavlad.

Jag letade frallor för några år sedan men lade ned projektet, uppfattade risken för problem som överhängande. Därmed inte sagt att det inte finns någon uppfödare som kan leverera sunda individer. Har noterat något som verkar ha varit en frallboom på Blocket med diverse skumma färger, flertal från skåneregionen, gissar att det är importer. En annan boom är American Bully verkar också vanliga i skåneregionen. Överlag höga priser. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Får jag ställa en dum fråga här? Har fått upp inlägg på fb några gånger med bilder på korsningar som inte blev vad de trodde när de blev stora (kort förklarat) men fattar inte den här :confused:
6BCC3A15-FFC1-4F3A-A477-90E1410F70C7.jpeg
 
Får jag ställa en dum fråga här? Har fått upp inlägg på fb några gånger med bilder på korsningar som inte blev vad de trodde när de blev stora (kort förklarat) men fattar inte den här :confused:

Jag tror att hen försöker vara rolig genom att lägga upp en hund som blev mer eller mindre precis som förväntat. Ja okej, hunden har lite ljusare tecken i ansiktet, men i övrigt ser den ut som en gul labbe. Dåligt skämt helt enkelt.
 
Labrador/golden retriever 25000kr

Vill Du ha en vän och trogen följeslagare? Charlie är namnet på killen som har allt. Han är enormt go, snäll och tar alla nya utmaningar med ett skönt lugn och upptäckar glädje. Charlie har bott hos oss i bara 2 veckor, men han har redan vunnit våra hjärtan, hade vi inte redan 3 hundar så hade han fått stanna. Vi kommer sakna honom. Bakgrunden Charlie har är att min vän besökte Rumänien och såg Charlie. Han ringde oss och menade att Charlie var den finaste och trevligaste unga golden/ labb han sett. En pärla bland juveler! Vi tänkte; - Honom köper vi och så låter vi honom leva i Sverige och vara till välsignelse för någon här istället för i Rumänien. En person/ eller familj som har mycket kärlek och som vill ha en liten berest kille. Charlie har bra föräldrar, hans mamma är en fin guldfärgad Golden retriever och pappan är en svart snygg labrador. Han är 4.5 månad och har redan ovanligt vackra proportioner, han får oss också att skratta, han var med oss nu under höskörden, och han försökte köra traktorn, men där gick gränsen för vad han klarar av. Han vet däremot hur man går i koppel. Han är rumsren o.s.v. Charlie åker gärna på traktor semester eller jet plan till Seychellerna, han är väl förberedd både psykiskt och praktiskt. Charlie är chippad, har giltigt pass, har tagit alla läskiga vaccinations sprutor. 12/8 - 2020 är han dessutom besiktigad av en duktig svensk veterinär. Charlie är en frisk kille och veterinären skrev att hon tyckte han var orädd och vänlig dessutom.
 
Labrador/golden retriever 25000kr

Vill Du ha en vän och trogen följeslagare? Charlie är namnet på killen som har allt. Han är enormt go, snäll och tar alla nya utmaningar med ett skönt lugn och upptäckar glädje. Charlie har bott hos oss i bara 2 veckor, men han har redan vunnit våra hjärtan, hade vi inte redan 3 hundar så hade han fått stanna. Vi kommer sakna honom. Bakgrunden Charlie har är att min vän besökte Rumänien och såg Charlie. Han ringde oss och menade att Charlie var den finaste och trevligaste unga golden/ labb han sett. En pärla bland juveler! Vi tänkte; - Honom köper vi och så låter vi honom leva i Sverige och vara till välsignelse för någon här istället för i Rumänien. En person/ eller familj som har mycket kärlek och som vill ha en liten berest kille. Charlie har bra föräldrar, hans mamma är en fin guldfärgad Golden retriever och pappan är en svart snygg labrador. Han är 4.5 månad och har redan ovanligt vackra proportioner, han får oss också att skratta, han var med oss nu under höskörden, och han försökte köra traktorn, men där gick gränsen för vad han klarar av. Han vet däremot hur man går i koppel. Han är rumsren o.s.v. Charlie åker gärna på traktor semester eller jet plan till Seychellerna, han är väl förberedd både psykiskt och praktiskt. Charlie är chippad, har giltigt pass, har tagit alla läskiga vaccinations sprutor. 12/8 - 2020 är han dessutom besiktigad av en duktig svensk veterinär. Charlie är en frisk kille och veterinären skrev att hon tyckte han var orädd och vänlig dessutom.
Den kostade garanterat inte 25 papp i Rumänien.
Fult sätt att skaffa pengar.
 
Labrador/golden retriever 25000kr

Vill Du ha en vän och trogen följeslagare? Charlie är namnet på killen som har allt. Han är enormt go, snäll och tar alla nya utmaningar med ett skönt lugn och upptäckar glädje. Charlie har bott hos oss i bara 2 veckor, men han har redan vunnit våra hjärtan, hade vi inte redan 3 hundar så hade han fått stanna. Vi kommer sakna honom. Bakgrunden Charlie har är att min vän besökte Rumänien och såg Charlie. Han ringde oss och menade att Charlie var den finaste och trevligaste unga golden/ labb han sett. En pärla bland juveler! Vi tänkte; - Honom köper vi och så låter vi honom leva i Sverige och vara till välsignelse för någon här istället för i Rumänien. En person/ eller familj som har mycket kärlek och som vill ha en liten berest kille. Charlie har bra föräldrar, hans mamma är en fin guldfärgad Golden retriever och pappan är en svart snygg labrador. Han är 4.5 månad och har redan ovanligt vackra proportioner, han får oss också att skratta, han var med oss nu under höskörden, och han försökte köra traktorn, men där gick gränsen för vad han klarar av. Han vet däremot hur man går i koppel. Han är rumsren o.s.v. Charlie åker gärna på traktor semester eller jet plan till Seychellerna, han är väl förberedd både psykiskt och praktiskt. Charlie är chippad, har giltigt pass, har tagit alla läskiga vaccinations sprutor. 12/8 - 2020 är han dessutom besiktigad av en duktig svensk veterinär. Charlie är en frisk kille och veterinären skrev att hon tyckte han var orädd och vänlig dessutom.
Jösses, vilken märklig annons! Så många frågor... Tycker att bakgrundsinfon är minst sagt skral, hur fick vännen syn på hunden? Vad är "en pärla bland juveler" för uttryck egentligen? Ovanligt vackra proportioner, jämfört med vadå? Hur förbereds en hund psykiskt och praktiskt på en jetplansresa till Seychellerna och vadan detta specifika önskemål/förslag? Varför beskrivs sprutorna som läskiga, hade inte "nödvändiga" varit ett lämpligare ordval?

Jag blev mer och mer förbryllad ju längre jag läste... :confused::confused:O_o
 
Jag tror att hen försöker vara rolig genom att lägga upp en hund som blev mer eller mindre precis som förväntat. Ja okej, hunden har lite ljusare tecken i ansiktet, men i övrigt ser den ut som en gul labbe. Dåligt skämt helt enkelt.
Okej, kanske... men alla andra bilder visar hundar som förändrats totalt. Därför jag blev konfunderad :D
 
Labrador/golden retriever 25000kr

Vill Du ha en vän och trogen följeslagare? Charlie är namnet på killen som har allt. Han är enormt go, snäll och tar alla nya utmaningar med ett skönt lugn och upptäckar glädje. Charlie har bott hos oss i bara 2 veckor, men han har redan vunnit våra hjärtan, hade vi inte redan 3 hundar så hade han fått stanna. Vi kommer sakna honom. Bakgrunden Charlie har är att min vän besökte Rumänien och såg Charlie. Han ringde oss och menade att Charlie var den finaste och trevligaste unga golden/ labb han sett. En pärla bland juveler! Vi tänkte; - Honom köper vi och så låter vi honom leva i Sverige och vara till välsignelse för någon här istället för i Rumänien. En person/ eller familj som har mycket kärlek och som vill ha en liten berest kille. Charlie har bra föräldrar, hans mamma är en fin guldfärgad Golden retriever och pappan är en svart snygg labrador. Han är 4.5 månad och har redan ovanligt vackra proportioner, han får oss också att skratta, han var med oss nu under höskörden, och han försökte köra traktorn, men där gick gränsen för vad han klarar av. Han vet däremot hur man går i koppel. Han är rumsren o.s.v. Charlie åker gärna på traktor semester eller jet plan till Seychellerna, han är väl förberedd både psykiskt och praktiskt. Charlie är chippad, har giltigt pass, har tagit alla läskiga vaccinations sprutor. 12/8 - 2020 är han dessutom besiktigad av en duktig svensk veterinär. Charlie är en frisk kille och veterinären skrev att hon tyckte han var orädd och vänlig dessutom.
har tagit alla vacc 12/8????? då är den inte ens här lagligt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 242
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 427
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 909
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp