Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många bruksschäfrar har normala ryggar, även om det finns ensaka räk-ryggar även där.
Däremot är det få eller nästan inte utställnings schäfrar som har normalt rygg tyvärr :/

Nu får du nog börja läsa lite mellan raderna, här.
 
2019 var 80,6 % av röntgade Schäfrarna friröntgade på höfter. 15% hade HD C vilket extremt sällan är ett problem och inom många raseranses som ok att avla på. Alltså hade bara en tummetott allvarliga defekter på sina höfter. Tycker du att 4,5% är en hög siffra?

L7S1 är vanligast på Schäfer. Men är utbrett i flera raser och är inte kopplat till korsets utformning även om leden sitter där. Det är en medfödd missbildning som kommit redan i fosterstadiet, dvs innan ryggen öht blivit belastad. Faktum är att L7S1 är mer förekommande hos brukslinjen vilket beror på att ryggarna påfrestas hård i skyddsarbetet och därför provoceras missbildningen fram. Mycket få hundar utsätter sina ryggar för så hård påfrestning som en hund i skyddsarbete. L7S1 ses även på Malle som körs i skydd och de har en helt annan rygg.
Allt fler uppfödare väljer numera att ryggröntga avelsdjur för att få bort den här missbildningen ur sina linjer.

Källa på röntgen statistiken?
För det jag kunde hitta var bara 74% av den som röntgades friaröntgade på HD, och 26% hade någon form av problem, men kan inte se i vilken grad.
Och av dem uppgifter jag hittade var det bara 50-60% av alla schäfrar som röntgade HD/ED. Så dem hundar som söker vård hos veterinären och konstateras dåliga höfter registreras inte om inge ägaren ber att ta speciella bilder för att skicka in till SKK.

Klart L7-S1 finns även på andra raser, men det finns en anledning att det är vanligare på Schäfrar än tex Mallar.
 
Tack, jag vet. Jag behöver alltså ingen utbildning i ämnet, utan det var ett påpekande i relation till SKKs faktiska handlingsfönster.

Igen; den som ska ta tag i det du beskriver, är en myndighet. Om Jordbruksverkets regler inte räcker till, så måste ju ändring ske där, för att täcka alla områden. Inte bara de områden som täcks av SKK. För en sådan förändring krävs resurser, som jag gissar helt enkelt inte finns. För att komma åt dessa personer krävs det fler kontrollerande åtgärder (igen: från en myndighets sida) och det ser jag just nu som osannolikt.

Jo, det går att styra även blandrasavel. De går under samma djurskyddslagar som vi andra.

Så jordbruksverket ska plötsligt komma till en mops uppfödare som alltid varit godkänd innan och helt plötsligt ge avelsförbud på alla hundar som inte kan andas normalt? vilket är typ alla.
Och att SKK har inget ansvar? även fast dem ger hundar som inte kan andas och inte kan röra sig normalt champion titlar?
 
Så jordbruksverket ska plötsligt komma till en mops uppfödare som alltid varit godkänd innan och helt plötsligt ge avelsförbud på alla hundar som inte kan andas normalt? vilket är typ alla.
Och att SKK har inget ansvar? även fast dem ger hundar som inte kan andas och inte kan röra sig normalt champion titlar?
Det är inte SKK som dömer på utställningar, det är nationella och internationella domare som dömer.
 
Källa på röntgen statistiken?
För det jag kunde hitta var bara 74% av den som röntgades friaröntgade på HD, och 26% hade någon form av problem, men kan inte se i vilken grad.
Och av dem uppgifter jag hittade var det bara 50-60% av alla schäfrar som röntgade HD/ED. Så dem hundar som söker vård hos veterinären och konstateras dåliga höfter registreras inte om inge ägaren ber att ta speciella bilder för att skicka in till SKK.

Klart L7-S1 finns även på andra raser, men det finns en anledning att det är vanligare på Schäfrar än tex Mallar.
Statistiken hittar du på både Schäferhundsklubben och SKK-avelsdata.
Att L7S1 är vanligare hos Schäfer beror på att Schäfer är större i popularitet och större i antal i tjänst och skydd. Hade mallen varit numrärt lika stor så hade man nog sätt betydligt fler med problem.

Bruksschäfern har knappt förändrats på 100 år och redan på gamla journalfilmer och bilder från Hilters leverne ser man Schäfrar med den exteriör som utställningsschäfern har. Ändå är L7S1 ett problem som kommit de sista 10 åren. Det är alltså knappast troligt att det är kopplat till exteriören. För oss som avlar ser vi dock att missbildningen verkar vara bunden till vissa linjer vilket gör att det misstänks vara en defekt som uppkommit någon stans på vägen genom några individer på samma sätt som rasen drabbades av "blödarsjuka" på 80-talet.
 
Och vem utbildar dem svenska domarna? jo, SKK. Och dem utbildar domarna att döma enligt Rasstandarden som leder till att sjuka hundar får höga poäng.
Tyvärr är det snarare så att domare dömer efter eget tycke och smak och inte efter rasstandard många gånger. Jag skulle önska att de gick mer efter vad standarden säger och mindre efter eget huvud. Det är ju inte så att standarden skrivs om allt eftersom åren går utan att modet ändras. Raser som är över 100 år gamla får inte en ny standard bara för att vi skriver 2020 och inte 1920.
 
Statistiken hittar du på både Schäferhundsklubben och SKK-avelsdata.
Att L7S1 är vanligare hos Schäfer beror på att Schäfer är större i popularitet och större i antal i tjänst och skydd. Hade mallen varit numrärt lika stor så hade man nog sätt betydligt fler med problem.

Bruksschäfern har knappt förändrats på 100 år och redan på gamla journalfilmer och bilder från Hilters leverne ser man Schäfrar med den exteriör som utställningsschäfern har. Ändå är L7S1 ett problem som kommit de sista 10 åren. Det är alltså knappast troligt att det är kopplat till exteriören. För oss som avlar ser vi dock att missbildningen verkar vara bunden till vissa linjer vilket gör att det misstänks vara en defekt som uppkommit någon stans på vägen genom några individer på samma sätt som rasen drabbades av "blödarsjuka" på 80-talet.

Man ska inte räkna statistik i antal utan i %, så ska inte spela roll om det finns fler schäfrar än Mallar, det är antalet % som blir sjuka som visas, och där ser man att det är ett större problem hos schäfer än andra raser.

Jag hittar det inte, kan du länka?
Det enda jag kan hitta är från 2015 och dem siffrorna säger
HD Grad A, B = 69 %, Grad C,D, E = 31 %, 31% dåliga höfter är ganska hög siffra, det är nästan 1 av 3 hundar som har dåliga höfter.
ED Grad 0 = 82 %, Grad 1, 2, 3 = 18 %
 
Senast ändrad:
Man ska inte räkna statistik i antal utan i %, så ska inte spela roll om det finns fler schäfrar än Mallar, det är antalet % som blir sjuka som visas, och där ser man att det är ett större problem hos schäfer än andra raser.

Jag hittar det inte, kan du länka?

Du inser väl att % blir högre om fler hundar i en ras utsätts för tex skyddsarbete?
Du missar också att Sverige exporterar en hel del till andra länder och därför syns inte dessa hundar i statistiken. Betydligt fler röntgas alltså, men utomlands. Vi har mycket högt anseende när det gäller tjänsteaveln.

Nä, jag sitter på jobbet med mobilen så du får leta själv. Du verkar ju så insatt i allt så det löser du nog ;)
 
Jag hittar det inte, kan du länka?
Det enda jag kan hitta är från 2015 och dem siffrorna säger
HD Grad A, B = 69 %, Grad C,D, E = 31 %, 31% dåliga höfter är ganska hög siffra, det är nästan 1 av 3 hundar som har dåliga höfter.
ED Grad 0 = 82 %, Grad 1, 2, 3 = 18 %
@Fetaost gav dig källan, kolla SKKs avelsdata så ser du svart på vitt schäfers HD statistik.
Ser man över tid så ligger HD E/D på max 8% av antal röntgade hundar.

Det är nog några få % till, eftersom vissa inte skickar in röntgenresultatet om det är kasst utan bara förröntgar men har svårt att tro att det skulle vara mer än 2% till.
 
@Dopy här har du röntgenresultatet för hundar födda 2019.
Screenshot_20200909-174006_Chrome.jpg


Nu kommer ju fler att röntgas så sifrorna kan justeras lite men tillräkligt många är röntgade för att man ska se hur trenden går.
80,6 är alltså fria.
15,8 har HD C
3,7 % har D eller E.
 
@Fetaost gav dig källan, kolla SKKs avelsdata så ser du svart på vitt schäfers HD statistik.
Ser man över tid så ligger HD E/D på max 8% av antal röntgade hundar.

Det är nog några få % till, eftersom vissa inte skickar in röntgenresultatet om det är kasst utan bara förröntgar men har svårt att tro att det skulle vara mer än 2% till.

Kan du länka? jag hittar det inte
 
https://hundar.skk.se/avelsdata

Klicka på: Raser - Tysk Schäferhund - Hälsa så ser du statistiken där. Det går inte att direktlänka dit.

Lite förvånad över att man kan ha så mkt åsikter om en ras hälsa utan att ha koll på det där, men men.
Hoppas du hittar.

Hittade nu, tack ^_^

Har haft koll förr, men inte dem senaste åren och kände inte till detta system.
Det jag reagerade var ju dock att bara ca hälften så många röntgade 2019 jämfört med 2015-2018. Och när färre röntgade blev statistiken kraftigt mycket bättre.
Året 2018 var det ju 77,2 % som hade A eller B, och 22,8 % som hade C, D eller E.

Tex golden är ju en välkänd ras med HD och ED problem, ändå har dem bättre resultat än schäfer, även malle har bättre resultat på HD och ED än schäfer (eftersom någon tidigare jämförde dessa 2 raser)

Kommer in svara mer då det känns som jag inte har mer att säga i detta ämne.
Jag blir bara så arg när folk säger "nej, rasen rent allmänt har inte dåliga höfter och rygg" när ca 1 av 4 har höftproblem, och ca 1 av 5 har problem med ED, och många har problem med allergi och L7-S1. Man ska fokusera på att rasen ska bli frisk och måste då erkänna dem problem som finns, inte förminska eller förneka problemen som finns.
 
Hittade nu, tack ^_^

Har haft koll förr, men inte dem senaste åren och kände inte till detta system.
Det jag reagerade var ju dock att bara ca hälften så många röntgade 2019 jämfört med 2015-2018. Och när färre röntgade blev statistiken kraftigt mycket bättre.
Året 2018 var det ju 77,2 % som hade A eller B, och 22,8 % som hade C, D eller E.

Tex golden är ju en välkänd ras med HD och ED problem, ändå har dem bättre resultat än schäfer, även malle har bättre resultat på HD och ED än schäfer (eftersom någon tidigare jämförde dessa 2 raser)

Kommer in svara mer då det känns som jag inte har mer att säga i detta ämne.
Jag blir bara så arg när folk säger "nej, rasen rent allmänt har inte dåliga höfter och rygg" när ca 1 av 4 har höftproblem, och ca 1 av 5 har problem med ED, och många har problem med allergi och L7-S1. Man ska fokusera på att rasen ska bli frisk och måste då erkänna dem problem som finns, inte förminska eller förneka problemen som finns.

Det är de som är FÖDDA 2019 som ingår in statistiken. Alla har inte fyllt 1 år ännu. Merparten av valparna är födda under sommaren och statistiken släpar efter.

Du har helt fel i att statistiken blev bättre när färre röntgades. Statistiken blev bättre när index infördes. Det är först på 2019s statistik som samtliga kullar är födda sen index infördes.
Det ska bli riktigt kul att se statistiken på HD/ED om 2-3 år nu när index tillämpas.

Systemet på avelsdata har funnits länge. Iaf längre än jag har hållit på. Jag är fullt medveten om akilleshälarna i hälsan. Men jag kan också skilja på vad som är ett rasproblem, vad som är ett linjeproblem och vad som är uppfödarslarv. Avel är inte så svartvitt som du vill göra det till.
 
Kan nån förklara för en okunnig vad L7S1 innebär? Missbildning förstod jag, är det nån kota i ryggen?
Tack på förhand. :)
Det är sista ländkotan i ryggen. Missbildningen är i första hand en förträngning mellan broskskivan och kotorna. Sen växer de ihop och disken förstörs. Det gör att ryggen tappar sin rörlighet där och blir instabil.
Osteochdros är en bidragande orsak och raser som har ökad benägenhet tillväxtrubbningar är också i större grad drabbade av L7S1.
L7S1 kan också uppkomma genom långvarig, hård påfrestning dvs att ryggen blir utsliten. Det är dock inte riktigt detsamma som sjukdomen men klumpas ihop i statistiken. Sjukdomen debuterar tidigt, omkring 2 till 3-årsåldern medans skadan ses på äldre hundar som tex jobbat i skydd.
 
Så jordbruksverket ska plötsligt komma till en mops uppfödare som alltid varit godkänd innan och helt plötsligt ge avelsförbud på alla hundar som inte kan andas normalt? vilket är typ alla.
Och att SKK har inget ansvar? även fast dem ger hundar som inte kan andas och inte kan röra sig normalt champion titlar?
Jag ska glöma att jag skriver detta,men här får man faktiskt ta Skk i förvar,för många år sen typ 2011 så skickades det ut video o anvisningar till alla dommare att det ska inte dömmas fram "ånglok"
En tandlös åtgärd visade det sig.
Förra året infördes andningstest för trubbnosar, och därmed avelsförbud om dom inte klarar testen, det är ff så nytt så det kan inte utvärderas än.
Det kommer troligen bli lika tandlöst det då dom med hundar som har nosen mellan ögonen inte visat sig på testerna.
Men lägger dom in att testen ska vara gjord,då kanske det kan bli bättre.
 
Statistiken hittar du på både Schäferhundsklubben och SKK-avelsdata.
Att L7S1 är vanligare hos Schäfer beror på att Schäfer är större i popularitet och större i antal i tjänst och skydd. Hade mallen varit numrärt lika stor så hade man nog sätt betydligt fler med problem.

En liten korrigering; de procentsiffror du angav är inte för året 2019 som det är lätt att få intrycket av utan hundar med FÖDELSEÅRET 2019. Det kan alltså förändras en aning eftersom ungefär lika många hundar till kommer att röntgas om man tittar på andel röntgade hundar tidigare år. Det bästa är därför att utesluta det senaste året och i det här fallet titta på statistiken på hundar med födelseår t o m 2018.
 
Du har helt fel i att statistiken blev bättre när färre röntgades. Statistiken blev bättre när index infördes. Det är först på 2019s statistik som samtliga kullar är födda sen index infördes.
Det ska bli riktigt kul att se statistiken på HD/ED om 2-3 år nu när index tillämpas.

Hur ser statistiken ut för schäferkullar, tas det någon hänsyn till index i aveln? Förutsättningen för att man ska se en förbättring är ju att index inte bara finns utan att merparten av kullarna ligger över 100.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 363
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 986
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 954
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp