Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt olyckligt. Personen äger både tiken och hanen, motiveringen till att behålla de tjuvparade valparna var pga hen påstår sig vara en djurvän....
Då broholmern är ”min” ras blir jag upprörd. Det finns ganska höga krav på individen för att den ens ska bli avelsgodkänd.
Har mailat den här personen, men inte fått något svar.
Är man inte djurvän om man ger abortspruta då eller ?
 
BPH/MH, Röntgen (HD, ED) och utställning. Relativt höga (vilket är bra!) i jämförelse med tidigare raser jag har haft. Beror ju alltid på vad man jämför med.
Det där är verkligen inga höga krav. Man kan ju nästan ta vilket skit som helst bara nån domare tyckt att den set okej ut. Jag antar att det räcker med godkänt resultat och det är ju verkligen ingen svår grej att uppnå.
 
Det där är verkligen inga höga krav. Man kan ju nästan ta vilket skit som helst bara nån domare tyckt att den set okej ut. Jag antar att det räcker med godkänt resultat och det är ju verkligen ingen svår grej att uppnå.

Håller med, det där är vad jag skulle kalla absolut minimum oavsett ras. Krav på MH/BPH är dessutom ganska värdelöst om man inte samtidigt har tydliga önskemål om hur siffrorna ska se ut. Då kan ju t o m en ängslig hund hanka sig igenom och få "genomförd mentalbeskrivning", även fast den är totalt olämplig att avla på.

Sen tycker jag att utställningskrav borde slopas och exteriörbeskrivning borde bli det nya normala för att förebygga den extrema typningen som gärna uppstår när raser avlas hårt för vänstervarvande. Liksom, jag fattar att man vill ha svart på vitt att hunden matchar standarden, men jag gillar inte alls konceptet att göra det till en tävling.

Av förklarliga skäl så finns det väldigt få grenar av hundaveln jag själv kan tänka mig att köpa ifrån. :cautious:
 
Håller med, det där är vad jag skulle kalla absolut minimum oavsett ras. Krav på MH/BPH är dessutom ganska värdelöst om man inte samtidigt har tydliga önskemål om hur siffrorna ska se ut. Då kan ju t o m en ängslig hund hanka sig igenom och få "genomförd mentalbeskrivning", även fast den är totalt olämplig att avla på.

Sen tycker jag att utställningskrav borde slopas och exteriörbeskrivning borde bli det nya normala för att förebygga den extrema typningen som gärna uppstår när raser avlas hårt för vänstervarvande. Liksom, jag fattar att man vill ha svart på vitt att hunden matchar standarden, men jag gillar inte alls konceptet att göra det till en tävling.

Av förklarliga skäl så finns det väldigt få grenar av hundaveln jag själv kan tänka mig att köpa ifrån. :cautious:
:bow:

Och jag tillägger att HD/ED- röntgen har ju i en rad raser visat sig helt meningslöst då många istället bara blundar för hela släktbilden. Minst 70% röntgat plus index på minimum 100/100 vid parning är det enda som kan börja kallas vettiga avelsmål i fråga om HD/ED.
 
Det där är verkligen inga höga krav. Man kan ju nästan ta vilket skit som helst bara nån domare tyckt att den set okej ut. Jag antar att det räcker med godkänt resultat och det är ju verkligen ingen svår grej att uppnå.

Vad gäller HD/ED på broholmer, så behöver inte ens hundarna vara ua, utan bara att de är röntgade. Men kanske måste man tumma på det kriteriet för att rasen är så liten till antalet?
 
Vad gäller HD/ED på broholmer, så behöver inte ens hundarna vara ua, utan bara att de är röntgade. Men kanske måste man tumma på det kriteriet för att rasen är så liten till antalet?
Ja det är det jag menar. Man kan ta vilken skit som helst och testa och sedan skita i resultatet. Sen tänker jag att om en ras har så lite dugligt avelsmaterial att man måste använda skit så är rasen antingen bara att släppa eller sen får man korsa in nåt annat friskt.
 
Vad gäller HD/ED på broholmer, så behöver inte ens hundarna vara ua, utan bara att de är röntgade. Men kanske måste man tumma på det kriteriet för att rasen är så liten till antalet?

Måste man tumma på såna viktiga saker som hälsan för rasens fortlevnad så kan man lika gärna lägga ner den helt. :nailbiting: Eller min favoritlösning, mer utavel åt folket! Men den brukar rasklubbar inte vara så förtjusta i av någon anledning... :cautious:
 
Måste man tumma på såna viktiga saker som hälsan för rasens fortlevnad så kan man lika gärna lägga ner den helt. :nailbiting: Eller min favoritlösning, mer utavel åt folket! Men den brukar rasklubbar inte vara så förtjusta i av någon anledning... :cautious:
Nu är jag postitiv till utkorsning men, det som många gånger är svårt är att enas om VAD som ska korsas in. Det är trots allt inte bara hälsan som påverkas när man blandar in nytt blod.
 
Nu är jag postitiv till utkorsning men, det som många gånger är svårt är att enas om VAD som ska korsas in. Det är trots allt inte bara hälsan som påverkas när man blandar in nytt blod.
Jag har faktiskt funderat på det en hel del när det kommer till speciellt de mindre trubbnosarna. Vad skulle man blanda in för att förbättra hälsan, men inte ändra mentaliteten allt för mycket?
 
Nu är jag postitiv till utkorsning men, det som många gånger är svårt är att enas om VAD som ska korsas in. Det är trots allt inte bara hälsan som påverkas när man blandar in nytt blod.

Samtidigt borde hälsa gå före allt annat. Måhända att rasens spjutspetsegenskaper trubbas av eller vissa tom förstörs helt men alla hundar borde få förutsättningarna att få ett friskt liv först och främst.
 
Jag har faktiskt funderat på det en hel del när det kommer till speciellt de mindre trubbnosarna. Vad skulle man blanda in för att förbättra hälsan, men inte ändra mentaliteten allt för mycket?
Det är verkligen inte så enkel fråga som man kan tro vid första anblick - särskilt inte när det är många som ska enas med 😅
Dobermann skulle ju verkligen må bra av inkorsning, men som sagt - vad ska man mixa in som i längden inte gör rasen till något annat?
 
Samtidigt borde hälsa gå före allt annat. Måhända att rasens spjutspetsegenskaper trubbas av eller vissa tom förstörs helt men alla hundar borde få förutsättningarna att få ett friskt liv först och främst.
Ptja, ska man nu korsa in tycker jag ju att man ska tänka på helheten..
Hälsan är superviktig och alltid prio 1, men samtidigt - förändrar du rasen för mycket så kvittar det ju att du räddat den för rasen finns egentligen inte kvar ändå.
 
Ptja, ska man nu korsa in tycker jag ju att man ska tänka på helheten..
Hälsan är superviktig och alltid prio 1, men samtidigt - förändrar du rasen för mycket så kvittar det ju att du räddat den för rasen finns egentligen inte kvar ändå.

Håller med dig. Man kommer att ställas inför två val. Riskera att avla bort egenskaper eller låta rasen försvinna. Trist men det är där en del raser befinner sig.
 
Håller med dig. Man kommer att ställas inför två val. Riskera att avla bort egenskaper eller låta rasen försvinna. Trist men det är där en del raser befinner sig.
Jag tror ju inte att det behöver vara så men det är det man ska brottas med i en rasklubb för att ens kunna lyfta frågan högre sas.
Så utkorsning är ett lätt och enkelt svar i teorin men inte lika enkelt i praktiken.
 
Det är verkligen inte så enkel fråga som man kan tro vid första anblick - särskilt inte när det är många som ska enas med 😅
Dobermann skulle ju verkligen må bra av inkorsning, men som sagt - vad ska man mixa in som i längden inte gör rasen till något annat?

Någon bruksras borde väl kunna gå? Det kommer fortfarande att vara bruksegenskaper i fokus. Sen kan givetvis inte uteendet bevaras helt och hållet men det är väl bara viktigt för de som väljer rasen för utseendet och inte egenskaperna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 367
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 008
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 955
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp