Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Njae, man använde nån "schäfervariant" när man skapade dobermann, lär inte varit beaceron dock. Jag tror inte det med tanke på att rasen inte är tysk.
Dobermann är rätt olik övriga brukshundar iom att man har helt annan grund i aveln.

De är knappast bättre än dobermann. Vi har trots allt hundar med på IGP SM och i tjänst trots få hundar. Få i lydnad men det har snarare med intresset bland de i rasen skulle jag säga, plus att vi har hög andel utställningsavlade.
Men jo, det är väl allmänt vedertaget att Beauceronen användes vid Dobbisens tillkomst? Fast det ju var väldigt längesedan. Själv tycker jag det är synd att D verkar vara på tillbakagång, jag hade gärna haft en Dobbis (också). I USA är de poppis fortfarande, tycker jag mig märka. Vet du hur mentaliteten är på dem? De verkar mest användas som skrämselstatus.....
 
Men jo, det är väl allmänt vedertaget att Beauceronen användes vid Dobbisens tillkomst? Fast det ju var väldigt längesedan. Själv tycker jag det är synd att D verkar vara på tillbakagång, jag hade gärna haft en Dobbis (också). I USA är de poppis fortfarande, tycker jag mig märka. Vet du hur mentaliteten är på dem? De verkar mest användas som skrämselstatus.....
Skulle inte säga att det är allmänt vedertaget och det är inte heller vad som står i rasens historia. " schäfervariant från Thüringe" är det som brukar sägas, om det är nån variant på tysk schäfer eller Beauceron, eller någon utdöd vallhund vet man inte.

Dobermann har legat på runt drygt 100 reggade hundar om året ett tag nu, men blir nog fler i år - många coronakullar. Det går absolut att få tag på en bra dobbis dock om du är intresserad, det är bara att säga till om du vill ha tips..

Dobbisen i USA är mest utställning, men vissa verkar ha skärpa men inget annat. De som går i sport där är nästan alltid ur eu linjer(främst bruks).

(Jag har fö inget emot Beauceron, men jag vänder mig emot att de 1 skulle passa inkorsning och 2 vara bättre).
 
Men jo, det är väl allmänt vedertaget att Beauceronen användes vid Dobbisens tillkomst? Fast det ju var väldigt längesedan. Själv tycker jag det är synd att D verkar vara på tillbakagång, jag hade gärna haft en Dobbis (också). I USA är de poppis fortfarande, tycker jag mig märka. Vet du hur mentaliteten är på dem? De verkar mest användas som skrämselstatus.....
Före hundutställningarnas tid kunde man mer tala om hundtyper än om hundraser - så det är kanske mer korrekt att tala om att delvis samma hundtyp låg bakom Beauceronen och Dobbermannen?
 
Grannens hundar har tjuvparat sig. En am wolfdog (blandras) tik och en renrasig, reggad, meriterad Tjeckoslovakisk varghund (kan inte stava det riktiga namnet :angel: ) som hon nyligen köpt som omplacering. Valparna ska födas upp på 45 kvm på andra våningen. Jag sa åt henne att göra abort men spruta var för sent och kastrera kom inte på tal för tiken är ju köpt som avelshund och de två hundarna skulle ändå paras nästa löp var planen.. :banghead:
Host, då känner vi samma människa. Mentalt är det ju inte dom bästa hundarna direkt heller.
 
Önskar att jag inte kände henne, typ.. :angel: Har flyttat nu, tack och lov. Var där o skulle hjälpa henne med valplåda varpå hanen gjorde utfall mot min sambo och sen stirrade ut honom och morrade åt honom resten av besöket :up:
Vi har haft samma upplevelse från denna "underbart snälla hane som älskar allt och alla".
Sedan är det ju en knepig människa i överlag, önskade också att jag inte inte visste vem människan var.
 
Dagens nya ras är - Newfypoo :laugh:
Endast 30 000 kr och valpen är DIN!

"Lättlärda sociala och barnvänliga hundar. Älskar vatten och att busa i snön. Lugna och ej krävande , passar därför lika bra i lägenhet som på gård. De kommer att fälla lite eller inte alls."

:banghead::banghead::banghead:
Undrar om de med det menar att man får en New Foundlandhjärna i en pudelkropp? Men tänk om man får en pudelhjärna i en New Foundlans kropp? Det är då "fy" kommer in kanske?
 
Dagens nya ras är - Newfypoo :laugh:
Endast 30 000 kr och valpen är DIN!

"Lättlärda sociala och barnvänliga hundar. Älskar vatten och att busa i snön. Lugna och ej krävande , passar därför lika bra i lägenhet som på gård. De kommer att fälla lite eller inte alls."

:banghead::banghead::banghead:

Tänkte direkt på den som skrev en rasvalstråd och ville ha en medel till stor hund med pälsvård att sköta :D
 
Ibland blixtrar det till bland neuffarna och du får en hund med det alvar och skärpa som krävs för att göra ett fysiskt ansträngande heltidsjobb i kallt vatten - tänk er att toppa det med lite pudel-trams...

(Den enda hund som verkligen skrämt mig i vuxen ålder var en snäll neuffe-tant som fått nog. Hon hade att sätta bakom sitt hot. En del av de arbetande hundarna som tappat sitt ursprungliga användningsområde är lite vanskliga - ibland finns arbetsegenskaperna kvar, men "ostrukturerade")
 
Vi träffade världens raraste valp på vår kvällspromenad igår: en lurcher. Saluki/greyhound/BC.
Det är lite intressant med lurchers faktiskt, för även om blandningen vid först anblick låter ganska gräslig har jag faktiskt aldrig träffat på en otrevlig variant här, och de är rätt vanliga. Staffe eller amstaff är också av någon märklig anledning med rätt ofta.
 
Ännu en ny "blandrasvariant"...
Söt vovve söker söt Malteser tjej?
Beskrivning
Hej, Denna lilla sötnosen heter Bailey och är en hane och en hybrid ras som kallas Mauzer (50 % Dvärg schnauzer och 50% Malteser). Vi letar nu efter en malteser tik/tjej till Bailey som han kan få gosa lite med och kanske kan det bli valpar... Vi skulle då vilja tinga en valp utav denna ev. kull.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 227
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 351
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 903
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp