Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Följande kommer från en "doodelkennel" på fejjan... Håll i er säger jag bara :laugh:

"Kanske ska vi sälja Isolde till någon seriös labradoodleuppfödare? Intresserad? Eller behålla henne för egen framtida avel? Vi ändrar oss 10 gånger om dagen. Isolde är fantastisk på alla sätt liksom båda hennes föräldrar och far- morföräldrar. Hon är född 29 juni, PPG panel allt ok (som testar arvsanlag för ett antal sjukdomar), blir liten medium som vuxen, utmärkt kroppskonstitution, unik pälsfärg svart/röd sobel, topp temperament - listan på hennes förtjänster kan göras lång. Pris 120 000kr. Ursäkta dålig bild tagen i all hast"

Har vädrat mina åsikter under uppfödarens Facebookannons :angel:
 
Ja de flesta reagerade som vi här i tråden.

Oj, då har de tagit bort det nyss. Jag skrev för kanske 30 min sen.
Tydligen är inte all uppmärksamhet bra uppmärksamhet :angel: Jag funderade lite på hur länge dom skulle ha kvar den med tanke på hur kommentarerna rasade in när jag kikade in på eftermiddagen. Kan ju hoppas att någon presumtiv valpköpare läste och lärde sig något!
 
Och ändå betalar man bara 120kr/h till anställd.
Tänker att de borde ha råd med mer iom summorna de verkar dra in faktiskt.

Åkte förbi kenneln häromdagen, de hade en stor, hög, lysande skylt som typ en bensinmack eller en affär längs motorvägen med sitt namn på.
På deras hemsida skriver de att alla deras hundar är friska och att det absolut inte förekommer någon HD eller ED i några av deras linjer, till skillnad från renrasaveln. Att det inte går att se några resultat på röntgenundersökningarna eller det faktum att det är genetiskt helt omöjligt att alla hundar som föds upp har HD A och ED 0 står det såklart inget om....
 
Åkte förbi kenneln häromdagen, de hade en stor, hög, lysande skylt som typ en bensinmack eller en affär längs motorvägen med sitt namn på.
På deras hemsida skriver de att alla deras hundar är friska och att det absolut inte förekommer någon HD eller ED i några av deras linjer, till skillnad från renrasaveln. Att det inte går att se några resultat på röntgenundersökningarna eller det faktum att det är genetiskt helt omöjligt att alla hundar som föds upp har HD A och ED 0 står det såklart inget om....
Hur stor omfattning på sin avel har de egentligen? Bland ”pensionerade hundar” på hemsidan har de 22 hundar!

Och de skriver att de bara har två hundar permanent boende hos sig, resten är hos fodervärdar förutom i 10 veckor vid valpningen.

Samtidigt skriver de att de försörjer sig på verksamheten och har valpskötare anställda. Det borde ju innebära att de alltid har valpar hemma?
 
Åkte förbi kenneln häromdagen, de hade en stor, hög, lysande skylt som typ en bensinmack eller en affär längs motorvägen med sitt namn på.
På deras hemsida skriver de att alla deras hundar är friska och att det absolut inte förekommer någon HD eller ED i några av deras linjer, till skillnad från renrasaveln. Att det inte går att se några resultat på röntgenundersökningarna eller det faktum att det är genetiskt helt omöjligt att alla hundar som föds upp har HD A och ED 0 står det såklart inget om....

Jaha, så det är blandrasuppfödare som magiskt kan få hundar som är 100% felfria från HD och ED? Tänk om vi kände till detta magiska knep
 
Hur stor omfattning på sin avel har de egentligen? Bland ”pensionerade hundar” på hemsidan har de 22 hundar!

Och de skriver att de bara har två hundar permanent boende hos sig, resten är hos fodervärdar förutom i 10 veckor vid valpningen.

Samtidigt skriver de att de försörjer sig på verksamheten och har valpskötare anställda. Det borde ju innebära att de alltid har valpar hemma?
Jag fick det till att de har minst 20 valpar på tre kullar just nu hemma, någon kull som precis flyttat också.
 
Hur stor omfattning på sin avel har de egentligen? Bland ”pensionerade hundar” på hemsidan har de 22 hundar!

Och de skriver att de bara har två hundar permanent boende hos sig, resten är hos fodervärdar förutom i 10 veckor vid valpningen.

Samtidigt skriver de att de försörjer sig på verksamheten och har valpskötare anställda. Det borde ju innebära att de alltid har valpar hemma?

Jag vet kennlar som tar ca 10 kullar per år och har noll anställda. Då tävlar de aktivt på hög nivå, har läger och minst en jobbar heltid för att gå runt.
Men då tar de 105 000:- mindre i valppris också :angel:
 
Jag vet kennlar som tar ca 10 kullar per år och har noll anställda. Då tävlar de aktivt på hög nivå, har läger och minst en jobbar heltid för att gå runt.
Men då tar de 105 000:- mindre i valppris också :angel:

Jag undrar faktiskt om inte många som köper dessa hundar skulle dras till t.ex en Lagotto Romagnolo istället? Folk jag har pratat med som säger labradoodles är så söta, visar jag dom en bild på en Lagotto Romagnolo, dom älskar hur söta dom är, hur lika dom är labraadoodles, och säger hur dom aldrig har hört talas om rasen innan. Dessutom är en LR mycket billigare i inköp (men många vill väl köpa just en labradoodle för att dom är trendiga?)

Roligt att folk säger rashundsuppfödare är pengagiriga, men det verkar som det är blandrasaveln som drar in en massa pengar?
 
Jag undrar faktiskt om inte många som köper dessa hundar skulle dras till t.ex en Lagotto Romagnolo istället? Folk jag har pratat med som säger labradoodles är så söta, visar jag dom en bild på en Lagotto Romagnolo, dom älskar hur söta dom är, hur lika dom är labraadoodles, och säger hur dom aldrig har hört talas om rasen innan. Dessutom är en LR mycket billigare i inköp (men många vill väl köpa just en labradoodle för att dom är trendiga?)

Roligt att folk säger rashundsuppfödare är pengagiriga, men det verkar som det är blandrasaveln som drar in en massa pengar?

Jag håller helt med. Helt sjukt hur mycket det går att kränga en blandras för. Bara den har ett tjusigt namn eller en cool färg eller...Italienska vinthundar kan kosta mer som oreggade än reggade om man kollar blocket till exempel.
Hörde av någon att Labradoodle har blivit som en statussymbol bland folk med mycket pengar. Kostar den mycket MÅSTE det ju vara något riktigt speciellt och exklusivt och något att skryta med. Likt en bil liksom. Det kan vara väntetid på flera år på en Labradoodle.
 
Hur stor omfattning på sin avel har de egentligen? Bland ”pensionerade hundar” på hemsidan har de 22 hundar!

Och de skriver att de bara har två hundar permanent boende hos sig, resten är hos fodervärdar förutom i 10 veckor vid valpningen.

Samtidigt skriver de att de försörjer sig på verksamheten och har valpskötare anställda. Det borde ju innebära att de alltid har valpar hemma?
Deras företag omsatte 2.5milj förra året enligt fb tråden angående annonsen.
 
Jag håller helt med. Helt sjukt hur mycket det går att kränga en blandras för. Bara den har ett tjusigt namn eller en cool färg eller...Italienska vinthundar kan kosta mer som oreggade än reggade om man kollar blocket till exempel.
Hörde av någon att Labradoodle har blivit som en statussymbol bland folk med mycket pengar. Kostar den mycket MÅSTE det ju vara något riktigt speciellt och exklusivt och något att skryta med. Likt en bil liksom. Det kan vara väntetid på flera år på en Labradoodle.

Förhoppningsvis brister bubblan snart. När Chihuahuatrenden kom så var min kusin raskt på. Detta är ju många år sen men hon sålde (reggade) sina valpar för 25-30 000:-. Det var mycket pengar då. Och de flesta gick till Norge.
Efter 5 år var trenden död och priserna sjönk kraftigt. Men hon hann att bygga en enorm altan, byta kök och hela familjen på fyra pers var i Thailand.

Vår uppfödning har gått plus-minus noll :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 323
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 844
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 930
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp