Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åkte förbi kenneln häromdagen, de hade en stor, hög, lysande skylt som typ en bensinmack eller en affär längs motorvägen med sitt namn på.
På deras hemsida skriver de att alla deras hundar är friska och att det absolut inte förekommer någon HD eller ED i några av deras linjer, till skillnad från renrasaveln. Att det inte går att se några resultat på röntgenundersökningarna eller det faktum att det är genetiskt helt omöjligt att alla hundar som föds upp har HD A och ED 0 står det såklart inget om....
Visst syns HD och ED resultaten på avelsdata för blandraser om hunden har tävlingslicens eller? Tror Ascots resultat från röntgen syns. Åtminstone syns hans bedömning från BPH och jag tror röntgen resultaten syns (var ett tag sen jag kollade dock). Nu vill knappast denna ”kennel” visa resultaten öppna antar jag.
 
Åh fan! Intressant. De måste vara affärsgenier som får blandrasavel att gå runt så där.

Kändisar som Kristin Kaspersen hjälper ju till att göra reklam för Pooaveln i Tv-sofforna. René Nyberg har väl också nån Poo-historia?

Helgas uppfödare har sålt till flera kändidar. De håller tyst om det och vill inte att det ska komma ut att hundarna kommer ifrån dom pga att det ger en efterfrågan från fel folk.
Den enda som är öppen med att hans hundar kommer därifrån är Fredrik Steen som har både labbe och nu Schäfervalpen Pacco från dom.
 
Jag undrar faktiskt om inte många som köper dessa hundar skulle dras till t.ex en Lagotto Romagnolo istället? Folk jag har pratat med som säger labradoodles är så söta, visar jag dom en bild på en Lagotto Romagnolo, dom älskar hur söta dom är, hur lika dom är labraadoodles, och säger hur dom aldrig har hört talas om rasen innan. Dessutom är en LR mycket billigare i inköp (men många vill väl köpa just en labradoodle för att dom är trendiga?)

Roligt att folk säger rashundsuppfödare är pengagiriga, men det verkar som det är blandrasaveln som drar in en massa pengar?
Problemet är väl att med lagotto kan du spåra hälsan bakåt och hitta sådant som du inte gillar. Med labradoodle kan man däremot lova guld och gröna skogar utan att det går att kolla.
 
Kändisar som Kristin Kaspersen hjälper ju till att göra reklam för Pooaveln i Tv-sofforna. René Nyberg har väl också nån Poo-historia?

Helgas uppfödare har sålt till flera kändidar. De håller tyst om det och vill inte att det ska komma ut att hundarna kommer ifrån dom pga att det ger en efterfrågan från fel folk.
Den enda som är öppen med att hans hundar kommer därifrån är Fredrik Steen som har både labbe och nu Schäfervalpen Pacco från dom.

Får man avla på blandras och ändå vara SKK ansluten uppfödare?
 
Har ni sett hur säljprocessen går till hos de där doodleuppfödarna? Man får signa upp sig på nyhetsmail som kommer fyra gånger per år. I mejlet skriver de vilka kullar som är aktuella och man kan då ”anmäla sig” på valpen som man tycker är sötast. Så väljer de via mejl vem som får köpa. :cautious:
 
Och knapplån.
Jag var nästan säker på det. Hur kan då Steen ha köpt en schäfer från ett doodleföretag?

Steen har hundar från en kennel som föder upp Labrador för enkom ledarhundsverksamhet (han var fodervärd lill Lilla Nymo) och så föder de upp bruksschäfer för tjänst och tävling. Sen finns ett axplock specialtränade/ sålda hundar till personer med speciella hundbehov. Tex skydd.
 
Steen har hundar från en kennel som föder upp Labrador för enkom ledarhundsverksamhet (han var fodervärd lill Lilla Nymo) och så föder de upp bruksschäfer för tjänst och tävling. Sen finns ett axplock specialtränade/ sålda hundar till personer med speciella hundbehov. Tex skydd.

Jag förstår hur du menade nu. I mitt huvud blev det någonting heeelt annat först, trots ordentlig styckeindelning. (fråga inte hur :o :D )
Förmodligen var jag fortfarande för chockad över prislappen på blandrasen för att tänka klart!
 
Kändisar som Kristin Kaspersen hjälper ju till att göra reklam för Pooaveln i Tv-sofforna. René Nyberg har väl också nån Poo-historia?

Anna Lindmarker också, är den senaste jag sett. Uppfödaren som de köpt av skriver på en hemsida att deras valpar kostar 35000-45000. Jag känner bara ett så stort VARFÖR varje gång jag läser om sånt här. Hur kommer man till det beslutet: Vi köper!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 580
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 803
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 107
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp