Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bekant blev lurad på en valp. Jag läste annonsen och var inget nämnvärt jag reagerade på, förutom lite meningsuppbyggnader och val av ord. Men finns ju gott om seriösa hemsidor där man kan störa sig på detta.
Valpen uppgavs vara renrasig och de fick se alla papper som visade sig vara förfalskade.
Tycker det är så sorgligt att sånt här faktiskt sker, systematiskt lurendrejeri.
 
Cavapoovalpar där mamman är cavalier men har superlånga ben och den färgen som cocker spaniels brukar ha svart och vitt blandat i små små prickar ,blue roan ? Eller den färger en setter brukar ha kanske stämmer mer 😂
 
Sviterna av lockdown och valpkrängadet har börjat synas i UK (valpfabrikerna och smugglarna tjänar storkovan), så staten går ut med annonskampanj igen.
Tråkig anledning, men fint att se att staten är aktiva med annonskampanjer lite då och då! Känns som att det krävs att gå ut brett med informationskampanj för att nå "rätt" målgrupp av potentiella köpare.
 
Cavapoovalpar där mamman är cavalier men har superlånga ben och den färgen som cocker spaniels brukar ha svart och vitt blandat i små små prickar ,blue roan ? Eller den färger en setter brukar ha kanske stämmer mer 😂
Pappan ser inte alls ut som en pudel heller
 
Tråkig anledning, men fint att se att staten är aktiva med annonskampanjer lite då och då! Känns som att det krävs att gå ut brett med informationskampanj för att nå "rätt" målgrupp av potentiella köpare.

De körde ju en jättekampanj tidigare! Var och varannan reklam jag fick upp på youtube var liknande, samma på Facebook, nu har de bara ändrat lite i texterna eftersom det blivit en sådan valpboom i och med covid. Jag är hemskt glad att de ser problemet och satsar pengar i frågan, verkligen!
 
Pappan ser inte alls ut som en pudel heller
Tycker du inte? Mindre lockig päls än min storpudel på delar av huvudet (även om min också har rak päls precis vid ögonen), och min har nog längre/smalare nos - men går det verkligen säga från den bilden huruvida det är en pudel eller inte?

Dock står båda raserna inom " ", så det är säkert blandat med något annat.
 
Tycker du inte? Mindre lockig päls än min storpudel på delar av huvudet (även om min också har rak päls precis vid ögonen), och min har nog längre/smalare nos - men går det verkligen säga från den bilden huruvida det är en pudel eller inte?

Dock står båda raserna inom " ", så det är säkert blandat med något annat.
Tycker mig inte se lockar någonstans, inte på tassarna heller. Kan pudel ha så rak päls?
Visst, det kan vara en extremt orastypisk päls men jag har aldrig sett en pudel med bara lite glansiga vågor i pälsen. Inte ens mina blandraser har så rak päls
 
Tycker mig inte se lockar någonstans, inte på tassarna heller. Kan pudel ha så rak päls?
Visst, det kan vara en extremt orastypisk päls men jag har aldrig sett en pudel med bara lite glansiga vågor i pälsen. Inte ens mina blandraser har så rak päls
Var tvungen att ta hit min pudel nu och titta noggrannare på henne :p Pälsen jag ser på huvudet på "pudeln" i annonsen är definitivt rakare än på min - det är bara precis ovanför ögonen min har rak päls som likna den på bilden. På resten av kroppen skiljer det sig på min pudel. Hon har superjobbig krullig päls på bakdelen (som gör att hon tenderar få en lejonfrisyr av mig :angel: ), hon har hyfsat raka lockar med ca två böjar per decimeter vid "manen" och under magen och framme vid bringan/bröstbenet är det nästan helt rak päls. Hunden i annonsen ben är väl kanske som manen/bringan på min hund. Min hunds ben har många minismå lockar, och öronen ser ut som en typ spaniel (ser ut att likna hunden i annonsens öron, det lilla man ser). Men hur det ser ut tycker jag också beror mycket på hur man sköter pälsen - jag tycker pälsen ser ganska olika ut om man använder karda eller borste, om man tvättar/fönar, om man har medel i pälsen etc. Nu har jag kardat min på senare tid, och det är mer fluff än större, sammanhängande lockar.

Dock så pälsen på huvudet ser inte pudelaktig ut alls, mer än benen.
 
Var tvungen att ta hit min pudel nu och titta noggrannare på henne :p Pälsen jag ser på huvudet på "pudeln" i annonsen är definitivt rakare än på min - det är bara precis ovanför ögonen min har rak päls som likna den på bilden. På resten av kroppen skiljer det sig på min pudel. Hon har superjobbig krullig päls på bakdelen (som gör att hon tenderar få en lejonfrisyr av mig :angel: ), hon har hyfsat raka lockar med ca två böjar per decimeter vid "manen" och under magen och framme vid bringan/bröstbenet är det nästan helt rak päls. Hunden i annonsen ben är väl kanske som manen/bringan på min hund. Min hunds ben har många minismå lockar, och öronen ser ut som en typ spaniel (ser ut att likna hunden i annonsens öron, det lilla man ser). Men hur det ser ut tycker jag också beror mycket på hur man sköter pälsen - jag tycker pälsen ser ganska olika ut om man använder karda eller borste, om man tvättar/fönar, om man har medel i pälsen etc. Nu har jag kardat min på senare tid, och det är mer fluff än större, sammanhängande lockar.

Dock så pälsen på huvudet ser inte pudelaktig ut alls, mer än benen.
Haha :up:

Den största skillnaden jag ser är strukturen. En ren pudel har ”krus” och volym i pälsen även om den är perfekt rakfönad. En som inte är rakfönad får inte sådan blank, vågig päls som hunden i annonsen utan då blir det oftast väldigt mycket krus och lockar istället. Jag har aldrig känt på en pudelpäls som är blank utan där finns alltid struktur och volym. Blandraser med pudel blir oftast rakare, blankare och med mindre krus och volym än en ren pudel
 
Var tvungen att ta hit min pudel nu och titta noggrannare på henne :p Pälsen jag ser på huvudet på "pudeln" i annonsen är definitivt rakare än på min - det är bara precis ovanför ögonen min har rak päls som likna den på bilden. På resten av kroppen skiljer det sig på min pudel. Hon har superjobbig krullig päls på bakdelen (som gör att hon tenderar få en lejonfrisyr av mig :angel: ), hon har hyfsat raka lockar med ca två böjar per decimeter vid "manen" och under magen och framme vid bringan/bröstbenet är det nästan helt rak päls. Hunden i annonsen ben är väl kanske som manen/bringan på min hund. Min hunds ben har många minismå lockar, och öronen ser ut som en typ spaniel (ser ut att likna hunden i annonsens öron, det lilla man ser). Men hur det ser ut tycker jag också beror mycket på hur man sköter pälsen - jag tycker pälsen ser ganska olika ut om man använder karda eller borste, om man tvättar/fönar, om man har medel i pälsen etc. Nu har jag kardat min på senare tid, och det är mer fluff än större, sammanhängande lockar.

Dock så pälsen på huvudet ser inte pudelaktig ut alls, mer än benen.
Liiiite OT kanske, men jag var tvungen att kolla in min pudels päls ännu mer noggrant :p
Så här kommer en detaljstudie av min pudels päls, med 9 bilder av olika delar av hennes päls :p
Rutpapperet bakom är 0.5x0.5 cm per ruta, för att kunna jämföra storleken på de olika fotona. Men vissa delar (t.ex. högst till vänster och mitten till vänster) har mer krusiga smålockar, medan andra (t.ex. högst till mitten och längst ner till mitten) i princip inte har något krus alls utan bara en större böj. Hon är inte badad eller rakfönad på väääldigt länge, och har senaste tiden borstats med en dels borste och dels karda.

Pudelpäls.png
 
Sprockerspaniel om du inte kan välja mellan cocker och springer spaniel..
Inte helt ovanligt inom jakt/arbetsinriktad avel. Hundarna i denna annons är från FT-linjer. Man avlar efter arbetsegenskaper snarare än ras. Jaktavlade springer/cocker skiljer sig inte så hemskt mycket mellan.
 
Liiiite OT kanske, men jag var tvungen att kolla in min pudels päls ännu mer noggrant :p
Så här kommer en detaljstudie av min pudels päls, med 9 bilder av olika delar av hennes päls :p
Rutpapperet bakom är 0.5x0.5 cm per ruta, för att kunna jämföra storleken på de olika fotona. Men vissa delar (t.ex. högst till vänster och mitten till vänster) har mer krusiga smålockar, medan andra (t.ex. högst till mitten och längst ner till mitten) i princip inte har något krus alls utan bara en större böj. Hon är inte badad eller rakfönad på väääldigt länge, och har senaste tiden borstats med en dels borste och dels karda.

Visa bifogad fil 60387
Den enda bilden jag tycker har minsta likhet med hunden i annonsen är den näst sist. Gissar att det är längst ned på örat?
 
Den enda bilden jag tycker har minsta likhet med hunden i annonsen är den näst sist. Gissar att det är längst ned på örat?
Sista bilden är örat, näst sista (dvs. mitten längst ner) är vid magen (mitten högst upp är framsidan av halsen, där pälsen är liknande som på magen).
 
Jag önskar att det var obligatoriskt att ange registreringsnummer/stamtavlenamn i en Blocket-annons om man skrev något om stamtavla, inklusive när det gäller föräldrarna. Annars är ju informationen helt meningslös. Om man inte vill lura folk som tror att "båda föräldrarna är renrasiga med fin stamtavla" betyder något, förstås.
 
Inte helt ovanligt inom jakt/arbetsinriktad avel. Hundarna i denna annons är från FT-linjer. Man avlar efter arbetsegenskaper snarare än ras. Jaktavlade springer/cocker skiljer sig inte så hemskt mycket mellan.
Ja det var därför dom inte kostade 30 tusen då:) trodde det var någon ny hittepåras 🤗
 
Inte helt ovanligt inom jakt/arbetsinriktad avel. Hundarna i denna annons är från FT-linjer. Man avlar efter arbetsegenskaper snarare än ras. Jaktavlade springer/cocker skiljer sig inte så hemskt mycket mellan.
Jag tycker ändå att det är en mycket oseriös annons. Blandrasavel i flera led, tydligen återkommande, olika pris beroende på färg (vilket talar mot att det är ren "bruksavel") och så ett hitte på-rasnamn som benämns "rasen". Inte ett ord om utförda hälsotester. Skillnaden på jaktavlade springer och cocker lär för övrigt vara genetiskt lika stor som mellan springer och cocker av sällskaps/utställningstyp. Varianterna uppkom ju efter rasdelningen vid förra sekelskiftet.

Sen kan det vara helt ok hundar, för det bör inte finnas några egenskaper som krockar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 399
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 144
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 991
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp