Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med risk för att peta på ett getingbo här..

Är blandrasavel alltid dåligt? Om man har två friska individer av raser som kompletterar varandra, är det så illa att avla på det? Det känns ju ändå som att det finns så mycket renrasig avel som är värre, och vissa raser som kanske inte ens borde avlas vidare på alls.

Inte menat att provocera här utan är genuint nyfiken :)

Nej, men det är mycket, mycket liten andel som är vettig. Till att börja med så ska det vara mycket genomtänkt för att egenskaper, anatomi, pälsar och hälsa ska matcha varandra. Det är långt ifrån så enkelt att det blir 50/50% eller att det kommer vara det positiva som slår igenom.
Det är extremt sällsynt att det är de sunda och bra rasrepresentanterna som hamnar i blandrasavel utan oftast är det de som inte platsade som avelsmaterial i sin ras.
I blandrasavel är det dessutom omöjligt att föra hälsostatistik och därmed också spåra hälsa i hundens historia vilket alltid är dåligt.
 
Byrackigt utseende är mer päls,mer skägg , har haft en egen sån hon var ursöt. Den där hunden är bara genomful. Men förhoppningsvis trevlig :)
Personligen tycker jag att den är mycket sötare och finare än en ”vanlig” labradoodle, vilka jag tycker är anskrämliga. Förmodligen är pälsen också mycket mer funktionell.
 
Kan vi inte alla bara komma överens om att vi alla tycker att olika hundar är fina och fula? Utan att behöva kommentera att man tycker en viss hund är ful? För även om man själv tycker en viss hund är ful, så är det säkert en massa andra som tycker att den ser fin ut.

Själv tycker jag att flera av de mer populära raserna idag är fula, men det är inte så att jag känner något behov av att kommentera det om någon lägger upp en bild på den rasen. Och på samma sätt antar jag att det är folk som tycker att någon av mina hundar inte är fina.

Smaken är som baken ;)
 
Med risk för att peta på ett getingbo här..

Är blandrasavel alltid dåligt? Om man har två friska individer av raser som kompletterar varandra, är det så illa att avla på det? Det känns ju ändå som att det finns så mycket renrasig avel som är värre, och vissa raser som kanske inte ens borde avlas vidare på alls.

Inte menat att provocera här utan är genuint nyfiken :)
Problemet just nu är väl också de fantasifulla priserna, namnen och att man marknadsför det som "designer-raser". Har inget emot blandrashundar, men syftet :confused:
 
Problemet just nu är väl också de fantasifulla priserna, namnen och att man marknadsför det som "designer-raser". Har inget emot blandrashundar, men syftet :confused:

Detta!

Mönstret som sticker ut är att föräldrarna ytterst sällan har några hälsotester, BPH eller meriter, och man får inte veta deras registreringsnummer så det går inte att kolla upp linjerna.

Detta marknadsförs med närmast attacker på "utställnings-hundar" och snobbarna som sysslar med det, eller rena lögner att blandraser alltid blir friska, att de kan ta ut stamtavla men det kommer att göra valparna tusentals kr dyrare, attt valparna är registrerade i Jordbruksverket och mer i den stilen, som faktiskt är väldigt svårt att ta för annat än ett medvetet vilseledande av köparna (och är det inte detta så visar det ju snarast sån okunnighet att de inte bör föda upp levande varleser.)

Sedan hittar man på rasnamn och marknadsför dem som superexlusiva med en prislapp som är många gånger högre än en rashund där man förhoppningsvis får en tydlig bild av linjerna.

Syftet som sagt verkar inte handla om hundarnas eller valpköparnas bästa. :rage:

Sedan finns det massor av blandrashundar som är supertrevliga, prestationsblandrasaveln verkar helt ok och det finns en hel del skräckexempel på förfaranden inom renrasaveln, och raser som borde sluta avlas på då de har så mycket defekter att man närmast får räkna med att hundarna lever korta liv inte utan lidande. :(

Allt är inte svart eller vitt.

Having said that, den mesta planerade blandrasaveln verkar rätt oseriös. (Fråga dem om hälsan i linjerna och se vad du får för svar...)
 
Personligen tycker jag att den är mycket sötare och finare än en ”vanlig” labradoodle, vilka jag tycker är anskrämliga. Förmodligen är pälsen också mycket mer funktionell.
Min kollega har precis en sådan labdradoodlevalp på ”uppfostringscamp” just nu. Den ser mest ut som en tjocklabbe men har en sträv päls som står rakt ut och går att trimma. Den såg lite ut som att den stoppat tassen i en elkontakt 😆 Enligt ägaren till hunden så är dessa med rak och sträv päls icke-önskvärda så därför ser man dom sällan på bild. Jag tyckte den var väldigt ful-söt.
 
Nu är vi bara 2 stycken pojkar kvar i kullen som letar efter vårt för alltid hem. Vi är leveransklara den 13/11. Vår pappa är 100% Rottweiler & vår mamma är 25% Karelsk Björnhund och 75% Belgisk Vallhund (Malle)

hjälp 😨

Vilken drömkombo :crazy:. Vakten och handlingskraften hos rottweilern kombinerat med energin och kamplusten hos mallen och förigheten hos den karelska björnhunden 😨

Jag fattar inte vem som vill ha en inte sådan hund i sitt hem???
 
Alltså vad mycket mystiskt man ser om man öppnar ett par blocket annonser. Så många frågor och så lite svar.

2 valpar som man antar är ur samma kull. Tiken sägs säljas med stamtavla, hannen säljs utan :confused:

En annan annons säger "Minsta tingningsavgift enligt lag är 3000kr som inte återfås vid ånger"
Vart finns den lagen undrar jag?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 396
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 132
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 989
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp