Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om priser, labradoodle är ju löjligt dyra i vanliga fall. Nu är det en uppfödare som fick till synes svarta valpar. När valparna blivit ett par veckor uppdagades att de inte var svarta, utan hade den högst märkvärdiga färgen svart sobel! Vid några veckors ålder bestämde man då att denna var en framtida avelshund och annonserade ut den till "annan seriös labradoodleuppfödare" för det ringa priset av 120 000kr. De fick lite syrliga kommentarer på sitt inlägg så det togs bort, och de skickade ut sina födervärdar och valpköpare att kommentera hur fullständigt förnuftigt och rimligt priset var för en så märkvärdig valp.
 
På tal om priser, labradoodle är ju löjligt dyra i vanliga fall. Nu är det en uppfödare som fick till synes svarta valpar. När valparna blivit ett par veckor uppdagades att de inte var svarta, utan hade den högst märkvärdiga färgen svart sobel! Vid några veckors ålder bestämde man då att denna var en framtida avelshund och annonserade ut den till "annan seriös labradoodleuppfödare" för det ringa priset av 120 000kr. De fick lite syrliga kommentarer på sitt inlägg så det togs bort, och de skickade ut sina födervärdar och valpköpare att kommentera hur fullständigt förnuftigt och rimligt priset var för en så märkvärdig valp.
Det var väl med 120K-valpen som diskussionen om labradoodle tog fart igen i tråden :)
 
Jag är inte helt insatt i hundfärgsgenetiken men visst ska det inte vara möjligt med sobel om det bara är labrador och pudel i korsningen? Det är i så fall om de har använt någon av de icke godkända flerfärgade pudlarna i aveln för där vet jag att det finns enstaka sobel
 
Jag är inte helt insatt i hundfärgsgenetiken men visst ska det inte vara möjligt med sobel om det bara är labrador och pudel i korsningen? Det är i så fall om de har använt någon av de icke godkända flerfärgade pudlarna i aveln för där vet jag att det finns enstaka sobel
Apparantly så finns det amerikansk cocker spaniel bakåt hos australiensiska labradoodle, som jag antar att de använt då.
 
Jämthund ställer älg, labrador apporterar fågel och småvilt... Nej, jag år inte heller ihop det. Kanske hon hoppas på att den först ställer och sen apporterar älgen? Visserligen finns det inga älgar i Danmark men hon har kanske jaktmark i Sverige?

Eller så är det utseendet hon är ute efter. :devil:
 
Jämthund ställer älg, labrador apporterar fågel och småvilt... Nej, jag år inte heller ihop det. Kanske hon hoppas på att den först ställer och sen apporterar älgen? Visserligen finns det inga älgar i Danmark men hon har kanske jaktmark i Sverige?

Eller så är det utseendet hon är ute efter. :devil:

Jag är också förvånad att hon går till en grupp för renrasiga hundar? Förväntas folk i en sådan grupp glatt gå och säga ja hej jag är blandrasuppfödare jag kan fixa dig en sådan korsning? Varför skulle någon föda upp en sådan korsning till att börja med? Ställande älghund med en apporterande fågel/småviltshund = ?? jakthund. Man tycker också att en jägare borde veta lite om vad man lär kräva ur sin jakthund till vilket jaktsyfte?
 
Hon säger hon är jägare, men är hon ute efter en blandning efter utseende? Vad är det i en Jämthund/Labradorskorsning som gör det till hennes drömhund för som jag antar jakt?
Ah dagen efter ville hon istället ha en någon annan jämthundsblandning som hon undrade om folk hade erfarenhet av...
 
Jämthund ställer älg, labrador apporterar fågel och småvilt... Nej, jag år inte heller ihop det. Kanske hon hoppas på att den först ställer och sen apporterar älgen? Visserligen finns det inga älgar i Danmark men hon har kanske jaktmark i Sverige?

Eller så är det utseendet hon är ute efter. :devil:
Jag tänkte de också..... Tror aldrig hon svarade på vad hon ville göra med hunden
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 253
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 509
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 911
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp