Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på varför det blivit just pudel man avlat mycket på i blandrasavel. Är det någon som vet varför? Mentalitet, päls, finns i olika storlek eller vad är det?

Vet ju att det finns många korsningar men pudel verkar vanliga och otroligt dyra.

Jag tror att det är ju det att den inte fäller samt är lättlärd.
 
Om dom vill ha hundar som inte fäller finns det ju många alternativ utöver pudeln men det kanske blivit en grej av det nu att det ska vara just pudel

Mina fäller inte ett strå. Skulle dock inte vilja ha in dom i blandras avel.
 
Pga ändrad livssituation så känner vi att det vore bäst för Lexi att få ett nytt hem. Vi har fått en bebis och har sällan tid för henne och hon skulle må bättre av att få vara med någon som ger henne den uppmärksamheten hon behöver och förtjänar.

Styrkor:
Lydig(om man är bestämd och visar dominans)
Kan många kommando(sitt, ligg, snurra, rulla, tass, hi5, bang, kissa, ner, stanna, nej, varsågod)
Kan gå löst i skogen utan att lämna siktet
Vill gärna mysa och leka

Svagheter:
Skäller när någon knackar/plingar på dörren
Skäller när hon möter andra hundar
Drar i koppel

Hon passar i ett hem med någon som har mycket tid för henne och någon som kan visa dominans och som har erfarenhet av hundar.

Annons om en liten shih tzu tik :/

Men stackars liten, mitt hjärta blöder.

Hopps så mycket att den kommer till någon som jobbar med positiva metoder! :heart
 
Om dom vill ha hundar som inte fäller finns det ju många alternativ utöver pudeln men det kanske blivit en grej av det nu att det ska vara just pudel

Mina fäller inte ett strå. Skulle dock inte vilja ha in dom i blandras avel.

Men de är väl inte helt ovanliga, puffarna och nakenhundarna i blandrasaveln? (Trist nog)
 
Såg på Facebook i en hundträningsgrupp en som hade problem med sin valp.
Korsning pitbull/Schäfer/Husky :meh:

Tyvärr kom som vanligt en hel del tips om visa vem som bestämmer, teorier om att hunden tar över och annan dynga.
Inte konstigt att det går åt helvete för många valpar :(
 
Såg på Facebook i en hundträningsgrupp en som hade problem med sin valp.
Korsning pitbull/Schäfer/Husky :meh:

Tyvärr kom som vanligt en hel del tips om visa vem som bestämmer, teorier om att hunden tar över och annan dynga.
Inte konstigt att det går åt helvete för många valpar :(

Nä, men så konstigt att den valpen inte är helt enkel okomplicerad... jag är SÅÅÅ förvånad!!
 
Men de är väl inte helt ovanliga, puffarna och nakenhundarna i blandrasaveln? (Trist nog)
Jag har bara träffat en enda korsning sen jag kom in i kines världen, en papillon, men skulle inte förvåna mig att iaf puffarna går hem hos folk, mer än dom nakna skulle jag tro.

Googlade puffblandningar igår och fick upp en del men inte så mycket om vad dom blandas med förutom att dvärgpudel förekommer en del. Dom bilder som dök upp visa lockiga, lena små hundar.

Extra svårt att få folk att inte köpa en blandning om den är liten och söt
 
Senast ändrad:
Jag har bara träffat en enda korsning sen jag kom in i kines världen, en papillon, men skulle inte förvåna mig att iaf puffarna går hem hos folk, mer än dom nakna skulle jag tro.

Googlade puffblandningar igår och fick upp en del men inte så mycket om vad dom blandas med förutom att dvärgpudel förekommer en del. Dom bilder som dök upp visa lockiga, lena små hundar.
Jag har träffat några nakenkorsningar, som dessutom varit nakna. Bla med Yorkshireterrier och två med okänd inkorsning.
Dessvärre inga lyckade blandningar. Väldigt osäkra hundar. Men som vanligt har man ju inte avlat på de goda exemplaren i rasen.
 
Såg på Facebook i en hundträningsgrupp en som hade problem med sin valp.
Korsning pitbull/Schäfer/Husky :meh:

Tyvärr kom som vanligt en hel del tips om visa vem som bestämmer, teorier om att hunden tar över och annan dynga.
Inte konstigt att det går åt helvete för många valpar :(
Alltså nej, hur tänker folk? Både uppfödaren och köparen
 
Jag har träffat några nakenkorsningar, som dessutom varit nakna. Bla med Yorkshireterrier och två med okänd inkorsning.
Dessvärre inga lyckade blandningar. Väldigt osäkra hundar. Men som vanligt har man ju inte avlat på de goda exemplaren i rasen.
Vad tråkigt, hoppas folk förstår att det tydligt tas upp i rasstandarden hur viktigt det är att inte avla på osäkra, aggressiva eller rädda hundar. En renrasig puff eller naken kan vara uppmärksam men inte osäker eller rädd.

Tråkigt om blandrasavlarna förstör rasens anseende.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 223
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 334
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 903
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp