Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grannen har en omplacering strävhårig tax/nakenhund/något annat. Den ser ut som en tax med päls framtill och baktill, och skallig i mitten.

En av mina kursare hade en korsning dvärgpudel/mops. Den hade fått kroppen och mentaliteten från pudeln, pälsen var rak men växte hela tiden på pudelvis. En fulsöt lättlärd liten hund som gått bra i rallylydnad. Hade mopsen slagit igenom hade den inte varit så rolig att träna med...

Man vet aldrig hur resultatet blir när man blandar!
 
Vad tråkigt, hoppas folk förstår att det tydligt tas upp i rasstandarden hur viktigt det är att inte avla på osäkra, aggressiva eller rädda hundar. En renrasig puff eller naken kan vara uppmärksam men inte osäker eller rädd.

Tråkigt om blandrasavlarna förstör rasens anseende.
Fast ska vi vara krassa så är ju CCD en ras där det hålls på med enormt sjuka grejer från många många uppfödares och utställares håll.

Det är ju inte utan orsak att domare instruerats att hålla koll på skadlig hårborttagning, mentaliteten inom rasen är minst sagt skakig, och nakenanlaget kommer ju med sina problem. :/

Tror inte att blandrasavel är det största hotet mot den rasens anseende tyvärr. :(

(Och ja, jag har haft flera, och varit rätt insatt i den världen.)
 
Jag tror att det är ju det att den inte fäller samt är lättlärd.
Tala om det för min pudel/chihuahua 🙄 Fäller som en hel schäfer och nästan totalt oträningsbar. Nu vid sex års ålder kan hon nästan sitt 😂
Hittade en bild på en korsning fransk bull och nakenhund och det var nog den fulaste hunden jag sett.
Den måste nog till och med varit fulare än kines/amstaffvalparna jag sett 😶
 
För många år sedan skaffade några av mina vänner hund. Det var deras första hund och de hade ingen större erfarenhet av hundar sedan tidigare. Hunden var tänkt enbart som sällskapshund, det blev en blandning mellan tollare, samojed och border collie :crazy: Efter ca ett halvår omplacerades hunden :meh:
 
Fast ska vi vara krassa så är ju CCD en ras där det hålls på med enormt sjuka grejer från många många uppfödares och utställares håll.

Det är ju inte utan orsak att domare instruerats att hålla koll på skadlig hårborttagning, mentaliteten inom rasen är minst sagt skakig, och nakenanlaget kommer ju med sina problem. :/

Tror inte att blandrasavel är det största hotet mot den rasens anseende tyvärr. :(

(Och ja, jag har haft flera, och varit rätt insatt i den världen.)
Håller med, kineserna har ju en uppsjö av allvarliga hälsoproblem i sin egen ras, så det är väl bara att vara tacksam över att de (än så länge) inte verkar så tokpopulära i blandisaveln.
 
För många år sedan skaffade några av mina vänner hund. Det var deras första hund och de hade ingen större erfarenhet av hundar sedan tidigare. Hunden var tänkt enbart som sällskapshund, det blev en blandning mellan tollare, samojed och border collie :crazy: Efter ca ett halvår omplacerades hunden :meh:

Jag är inte förvånad när det gäller en sån korsning!
 
Fast ska vi vara krassa så är ju CCD en ras där det hålls på med enormt sjuka grejer från många många uppfödares och utställares håll.

Det är ju inte utan orsak att domare instruerats att hålla koll på skadlig hårborttagning, mentaliteten inom rasen är minst sagt skakig, och nakenanlaget kommer ju med sina problem. :/

Tror inte att blandrasavel är det största hotet mot den rasens anseende tyvärr. :(

(Och ja, jag har haft flera, och varit rätt insatt i den världen.)
Fast vad menar du med sjuka grejer? Hur tar man bort päls skadligt? Jag trimmar både puffen och den nakna varje vecka, något jag inte kan se är fel, när jag hämtar trimmer eller borstar kommer dom springande för dom vet att pälsvård innebär godis och den nakna njuter när jag trimmar, puffen gillar mest att bli trimmad på ryggen men inte det andra så värst. Borstar också varje dag. Om det vore så fruktansvärt skulle ingen av dom lockas ens med en skål bacon. Många raser kräver pälsvård och trimmning, kan inte se något annorlunda med mina kineser.

Jag är väl medveten om t.ex. sådant som dåliga tänder hos dom nakna, men att hitta en ras utan något enda problem fysiskt eller mentalt är väl nästintill omöjligt. För mig överväger allt positivt med rasen mer än det som du skriver. Jag har tur nog att dom tänder Milou saknar sitter så att dom inte orsakar några som helst problem både enligt veterinär och egen erfarenhet.
 
I övrigt är jag dock också glad att dom inte används i blandrasaveln av många skäl, vet ju mycket väl både deras positiva och negativa delar.

Dom är känsliga och lyhörda och man måste vara mjuk men tydlig som ägare och dom mår bäst av att aktiveras, inte bara slappa i soffan. En kines som får fysisk och mental aktivering är enligt mig den perfekta hunden.

Men men, alla tycker olika.

Vill dock inte att någon ras ska användas i blandrasaveln.
 
Fast vad menar du med sjuka grejer? Hur tar man bort päls skadligt? Jag trimmar både puffen och den nakna varje vecka, något jag inte kan se är fel, när jag hämtar trimmer eller borstar kommer dom springande för dom vet att pälsvård innebär godis och den nakna njuter när jag trimmar, puffen gillar mest att bli trimmad på ryggen men inte det andra så värst. Borstar också varje dag. Om det vore så fruktansvärt skulle ingen av dom lockas ens med en skål bacon. Många raser kräver pälsvård och trimmning, kan inte se något annorlunda med mina kineser.

Jag är väl medveten om t.ex. sådant som dåliga tänder hos dom nakna, men att hitta en ras utan något enda problem fysiskt eller mentalt är väl nästintill omöjligt. För mig överväger allt positivt med rasen mer än det som du skriver. Jag har tur nog att dom tänder Milou saknar sitter så att dom inte orsakar några som helst problem både enligt veterinär och egen erfarenhet.

Klart det inte är skadligt att trimma med en trimmer, men inom rasen är det inte alls ovanligt med epilering, kemisk hårborttaging och rakning med hyvel med sårskador som resultat.

Det är faktiskt helt sjukt om du frågar mig, och rasen har ändrats extremt mycket på kort tid. Från att ha varit naturligt naken så har den avlats så att en utställningsnaken är svår att skilja från en puff om man inte tittar på undersidan. Jag kan inte ens komma ihåg senast jag såg en bild från en valpannons där de nakna inte var tydligt rakade.

Tittar du på SRD så är det ju framtaget för att få bukt med allvarliga problem som är skadliga för hundarna på en stor skala. Det är ju inte jag som sitter och hittar på lixom.

Sen om man tycker att det är ok att tänderna trillar ur munnen på hunden eftersom alla raser har sina problem, och man är glad om man har fått ett exemplar där tandförlusten inte orsakar problem tycker jag att man ska stanna upp och säga det en gång till, och fundera på om man blivit hemmablind.

Jag kan jämföra med "min" ras, de enda rasbunda sjukdomarna är PRA och patella, där hälsoprogram och rekommendationer gör att det faktiskt är väldigt ovanligt med hundar med besvär.

Jag menar inte att vara taskig, men argumentet att det inte går att hitta en ras utan något enda problem fysiskt eller mentalt kommer oftast från de som har raser med ganska stora problem, där det är svårt att hitta andra argument än att "alla har problem" :(
 
Klart det inte är skadligt att trimma med en trimmer, men inom rasen är det inte alls ovanligt med epilering, kemisk hårborttaging och rakning med hyvel med sårskador som resultat.

Det är faktiskt helt sjukt om du frågar mig, och rasen har ändrats extremt mycket på kort tid. Från att ha varit naturligt naken så har den avlats så att en utställningsnaken är svår att skilja från en puff om man inte tittar på undersidan. Jag kan inte ens komma ihåg senast jag såg en bild från en valpannons där de nakna inte var tydligt rakade.

Tittar du på SRD så är det ju framtaget för att få bukt med allvarliga problem som är skadliga för hundarna på en stor skala. Det är ju inte jag som sitter och hittar på lixom.

Sen om man tycker att det är ok att tänderna trillar ur munnen på hunden eftersom alla raser har sina problem, och man är glad om man har fått ett exemplar där tandförlusten inte orsakar problem tycker jag att man ska stanna upp och säga det en gång till, och fundera på om man blivit hemmablind.

Jag kan jämföra med "min" ras, de enda rasbunda sjukdomarna är PRA och patella, där hälsoprogram och rekommendationer gör att det faktiskt är väldigt ovanligt med hundar med besvär.

Jag menar inte att vara taskig, men argumentet att det inte går att hitta en ras utan något enda problem fysiskt eller mentalt kommer oftast från de som har raser med ganska stora problem, där det är svårt att hitta andra argument äörstän att "alla har problem" :(
Förstår din poäng, absolut. Men kommer alltid ha mitt hjärta och själ hos ccd och för mig är dom perfekta, för alla vi känner är dom perfekta. Dom är perfekta i mitt sammanhang, för mig. Svårt att argumentera men för mig finns dom här. Jag kan vara sugen på att prova någon annan ras men hittar ingen som passar mig.

Nåja, nu ska vi inte ta över hela tråden
 
Förstår din poäng, absolut. Men kommer alltid ha mitt hjärta och själ hos ccd och för mig är dom perfekta, för alla vi känner är dom perfekta. Dom är perfekta i mitt sammanhang, för mig. Svårt att argumentera men för mig finns dom här. Jag kan vara sugen på att prova någon annan ras men hittar ingen som passar mig.

Nåja, nu ska vi inte ta över hela tråden

Jag köper absolut att du älskar rasen, och den passar dig, och alltid kommer att ha ditt hjärta! Självklart är känslor inblandade och ingen har bett dig byta ras eller sluta tycka om den.

Dock ÄR det tråkigt med argument som syftar till att minimera hälsoproblem och lidande för djur. Perfekta? Njae, de kanske är perfekta för din livvstil, men tittar vi rent objektivt på det så har de problem, dels pga deras genetik, och dels på vad ägarna gör mot dem.

Det absolut starkaste man kan göra som ägare/anhängare till en sån ras är att verkligen tänka på att argumentera medvetet, och att försöka göra vad man kan, från den platform man står på, för att komma tillrätta med problemen. Att vifta bort det hela med att alla har problem hjälper ju tyvärr ingen.
 
Jag köper absolut att du älskar rasen, och den passar dig, och alltid kommer att ha ditt hjärta! Självklart är känslor inblandade och ingen har bett dig byta ras eller sluta tycka om den.

Dock ÄR det tråkigt med argument som syftar till att minimera hälsoproblem och lidande för djur. Perfekta? Njae, de kanske är perfekta för din livvstil, men tittar vi rent objektivt på det så har de problem, dels pga deras genetik, och dels på vad ägarna gör mot dem.

Det absolut starkaste man kan göra som ägare/anhängare till en sån ras är att verkligen tänka på att argumentera medvetet, och att försöka göra vad man kan, från den platform man står på, för att komma tillrätta med problemen. Att vifta bort det hela med att alla har problem hjälper ju tyvärr ingen.
Jo håller med om det. Tycker nog jag är ganska bra på det i verkliga livet, att berätta vad det innebär att ha en kines, mer än nu då jag gick i försvar.
 
Håller absolut med om att folk bryr sig olika mycket om olika saker, och inom fflertalet hästraser är det ju ok att betäcka annan ras. Meeeen, när det gäller de med islandshästar är det tusan märkligt, för enligt varenda människa jag nånsin mött som sysslat med islandshästar så är det en dödssynd att göra en islandskorsning. :P

Det är svårt att få till bra islandskorsningar. Det verkar som om det oftast blir "för mycket" gångartsanlag för att bli renodlade tregångare och "för lite" gångartsanlag för att bli riktiga gångartshästar som faktiskt töltar bra och/eller kan gå i ordentlig pass. Det blir mest bara "tregångare med lite halvkassa, orena gångarter" och det är ju liksom ingen som vill ha det!

Den enda "accepterade" islandskorsningen är Aegidienberger, en korsning mellan islandshäst och Paso fino. Och jag gissar att den blir bra för att Pason också är en töltande ras, så det blir helt enkelt en töltande häst som är aningen större än en islandshäst.

I övrigt är det också så att om man låter sin islandshingst betäcka oregistrerade ston eller ston av annan ras, så minster man betäckningslicensen, så det är också ett incitament att hålla sig till renrasig avel.
 
Australian labradoodle? Med egen rasförening och en internationell organisation för dem - WALA.

Bullshit eller nåt seriöst? (nej, jag är inte intresserad, bara nyfiken och skeptisk)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 210
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 246
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 897
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp