Perfekta hunden för hästmänniskan?

Hannapirat

Trådstartare
Ja, vilken är den perfekta rasen för en hästägare?

Har försökt forska lite själv ett tag men det finns ju så mycket fina hundar!

Jag kommer skaffa häst i framtiden och vill då ha en hund som kan följa med ut på ridturer utan att dra efter allt vilt man kan möta på. Jag har en liten Whippet tjej nu och vet att en vintis inte är rätt för jobbet:)

Storleken har ingen betydelse, men helst inte så mycket pälsarbete(om ned- trimning inte är okej). Jag har inga utställnings intressen...

Ge mig tips! Typ ras, bild och en kort beskrivning.

Tack på förhand!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag hade tänkt föreslå whippet jag;)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Vad är det för fel på en whippe? Jag har en lurcher (väldigt lik en whipp men lite större) och hon funkar perfekt med hästarna!

Annars tycker jag borderterrier och lundehundarna är väldigt praktiska hästhundar men whipparna är minst lika bra, enda nackdelen är ju att de är lite frusna.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

håller inte med föregånde talare:crazy: utan den prfekta stallhunden som hänger med på det mesta är lättlära och trevliga är ju givetvis LABBEN


semester09007.jpg
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Det "tråkiga" med att ha labbe som stallhund är att de oftast kräver mer än bara hänga med till stallet.
Whippen nöjer sig med promenader och bus, men labben behöver gärna spåra, träna lydnad eller liknande.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Word. Labben är ingen stallhund, det är en hund man kan ha med i stallet OCKSÅ.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Det "tråkiga" med att ha labbe som stallhund är att de oftast kräver mer än bara hänga med till stallet.
Whippen nöjer sig med promenader och bus, men labben behöver gärna spåra, träna lydnad eller liknande.

även om nu diskutionen kommer av sig lite från tråden så måste jag fråga kring whippen behöver INTE även den hunden precis som andra hundra någon form av aktivitet ??

mina båda labbar hänger med i stallet och på ridturen där jag oftast lägger in lydnaden
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

även om nu diskutionen kommer av sig lite från tråden så måste jag fråga kring whippen behöver INTE även den hunden precis som andra hundra någon form av aktivitet ??

Generellt, nej. Faktiskt inte. En vinthund är normalt fullt nöjd bara den får springa av sig och det får den ju om den följer med på ridtur. Sen finns det såklart individer som kräver mer men som ras så skulle de allra allra flesta vara mer än nöjda efter en ridtur.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

även om nu diskutionen kommer av sig lite från tråden så måste jag fråga kring whippen behöver INTE även den hunden precis som andra hundra någon form av aktivitet ??


Jo de behöver aktivitet, men endast i form av motion för kroppen. Majoriteten av whippar (och övriga vinthundar) har inget större behov att arbeta med hjärnan. De behöver springa, punkt. I stort sett.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Ang borderterrier:

Borderterriern är en superbra hästhund; det står tom i rasstandarden att den ska kunna följa en häst till ryttare en hel dag. Mina 3 har alltid fått vara med och har ett fint förhållande till hästarna.

MEN borderterriern är en jakthund och det är inte alltför många som man kan ha med sig (okopplad) på ridturer i skog och mark. Det är ingenting man ska räkna med när man köper en BT.

Dessutom behöver de också definitivt mer än att bara få hänga med i stallet:)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag svarar såklart DSG. Min tik har varit med i stallet sedan hon var liten. Hänger gärna med på ridturer, orkar hur mycket som helst, älskar hästar (lite för mycket dock), människor, katter och andra hundar. Respekt för elstaket :p

Däremot är hon rätt frusen, så det gäller ju att det finns uppvärmd sadelkammare att värma sig i på vintern ;)

Det är en del jakt i DSG men min verkar inte ha något luktsinne över huvud taget :o Visst har det hänt att hon dragit efter någon hare, men då har de dykt upp precis framför nosen på henne.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Kompisen hade en Schäfer/Labbe. En underbar herre! Han var ALLTID med i stallet och på de flesta ridturerna. Underbar herre! Lyssnade ALLTID.

Nu har jag en egen och det är en Golden dam. Jätte rolig att ha med både i stallet och på ridturerna! Håller på att träna upp min Rottweiler oxå. Men litar inte på att han håller sig vi hästens sida när vi möter någon;) Han e lite för glad i folk hehe.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Finsk lapphund kom jag och tänka på med.
Så när som inget viltintresse, päls som tål alla väder och uthållighet.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Finsk lapphund har jag smygkikat lite på, norsk lundehund också...

Angående Whipparna, vad jag har fått lära mig är att dom i stort sett drar på allt dom ser.
Kan tänka mig att det kan hända mycket hemskt då på en ridtur.
Annars är ju vinthundar det bästa jag vet, och det är ju toppen att dom "bara" behöver springa av sig.
Nu är ju min tjej bara 4 mån, men av det jag ser så kan jag nog utesluta en lydnads karriär,
och man bör nog ha STOR kontroll på sin jycke om man rider lös med den i skogen.

Någon som har sin Whippa med ut i skogen? Vad har ni övat på i sådana fall?

den prfekta stallhunden som hänger med på det mesta är lättlära och trevliga är ju givetvis LABBEN
Med dom är jag orolig för höfterna, samma med golden...

Kul med alla svar:bow:
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Som sagt, jag har lurcher (som är jämförbar med whipp) och hon har varit med jättemycket på ridturer. Hon följer hästen perfekt och har inte tid att leta vilt när vi rider. Visst, skulle det fara upp en hare mitt framför näsan på henne drar hon nog, men det gör nog de flesta raserna.
När jag rider i trafik har jag koppel på henne, inga problem alls.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag röstar på Jack Russell som kommer från en uppfödare som inte satsar så mycket på jakten. Vi är flera sådana.
De JRT jag har och har haft hänger glatt med på alla ridturer, gillar att vara med i stallet, de jagar inte hästarna i hagen, de följer gärna med ut och plockar blåbär eller svamp i skogen lösa utan att följa vilt.

Jag var ute med min JRT-tik för någon vecka sedan i skogen och plockade de sista blåbären när ett rådjur tassar förbi. Isabella tittade bara på rådjuret och sen på mig och jag bara sa att hon skulle komma till mig och det gjorde hon. Inga som helst problem.

JRT är ju mer grythund än vad de spårar, så de har inte samma spårkänslighet när det luktar.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag gillar min hund väldigt mkt. men har aldrig haft med honom på uteritter. Han springer inte bort, men jag kan känna att jag vill ha focus på hästen. Kommer det en annan hund så måste jag ju stanna, hoppa av och koppla hunden. Att rida på vägar med trafik och ha en lös hund med sig är inte heller något jag gjort eller kommer att göra, detta oavsätt ras.

Däremot har jag haft med honom när jag promenerat med min häst, då har jag bättre koll på hunden och kan snabbare koppla honom om det skulle behövas.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag har haft flattar och häst. Funkade bra eftersom den inte har jaktinstinkt och är väldigt måna att vara till lags, väldigt ägarbundna. Den näst sista flatten hag hade var dock ett undantag - hopplöst flamsig och svår att få till koncentration. Övriga jag haft har varit avgjort lättare. Jobbar och koncentrerar sig när de ska, kopplar av totalt under övrig tid.

Bekanten har haft Irländsk setter i flera omgångar. Funkar utmärkt att ha med på ridtur. De går fot i bredd bredvid hästen och bryr sig inte ett dugg vid hundmöten eller vid vilt. Fast deras settrar rör sig mycket, familjen tränar mycket, de springer ofta en mil om dagen med matte o husse. Kan ev ha inverkan på förigheten....;) De har ingen överskottsenergi som måste ut, de är bara väldigt vältränade och sunda.

Både flat o setter har enkla pälsar. Inget ständigt pysslande, en bra flatpäls sköter sig själv. Ett par drag med en borste nån gång i veckan räcker mer än väl för att de ska vara fina.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 346
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp