Perfekta hunden för hästmänniskan?

Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Har ingen nämnt dalmatiner? Dalmatinern brukar ju tas upp när det gäller stallhundar då de ursprungligen har använts som vagnshundar. Väldigt smidig och atletisk hund som inte har minsta problem att hänga med en häst. Perfekt eller inte beror dock på vad det är för hund just du söker efter ;)

Dalmatiner är en livlig ras med mycket personlighet. Speciellt under de 3-4 första åren krävs det att man har stort tålamod men jag tycker att de ger så mycket att det är värt det.
Visst har de också jaktinstinkt i olika grad men det får man ju arbeta med när de är små precis som med de flesta hundar.

Läs mer på dalmatinersällskapets hemsida och sök tidigare trådar.

Här är min vackra:
IMG_5653.jpg
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?


Gud vilken fining! Ska kolla upp dom mer:)

Ang. Irl.Setter...Känner en som har otroligt mycket problem med både epelepsi och höfter/leder,vill inte ha en sjuk hund såklart, men vet ju att det inte gäller alla!

JRT...är inget stort fan av terriers...

Vad tror ni om olika Molosser? Typ Cane corso och liknande?

Eller Rodasian Ridgebacks? Är dom bra med häst?

Tackar så mycket för alla bra svar:bow:

(hur fanken citerar man bilder igentligen???Lyckas aldrig:mad:)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Kollade upp dalmatinersällskapets hemsida och blev mycket intresserad!
Road Trial verkar hur kul som helst! Hoppas det börjar tävlas mer i det i sverige!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Om du är rädd för Setterns sjukdomar ska du inte ha en Cane corso.
Till och med den (enligt mig) bästa svenska kenneln avlar på C-höfter och har minst fyra (enligt hunddata) hundar inom fem år med E-höfter. Flertalet med D och C.

Ridgeback tror jag skulle kunna passa väldigt bra, negativt med dem är att de ofta har en rätt rejäl jaktinstinkt. Men det går ju så klart att träna på med stort tålamot :)

Allvarligt talat, vilken ras man än köper ska man vara noga med kenneln och kolla noga på HD samt AD-statistik, särskilt på alla lite större raser ( +15-20 kg). Det kommer man aldrig ifrån, och det ska man inte heller backa för om man hittat den perfekta rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Mitt svar blir rottweiler :D

Alabama är med mig i stallet, springer med på ridturer, åker i vagnen när jag kör... you name it. Hon skäller aldrig, jagar aldrig efter hästarna i hagen, håller sig på gården utan grind eller koppel. Kan springa efter katterna men så fort hon hinner upp så tröttnar hon & hon skulle aldrig skada en katt. Jagar inte kanin eller hare om den inte hoppar upp under magen på henne... och även då tröttnar hon snabbt.
Hennes behov av extra aktivering täcker jag genom att gömma en borste då och då, sätta henne på att "sprätta upp en bal" eller liknande.

Har haft hand om två rottisar tidgare som var precis likadana och flera av mina släktingar har rottweiler som stall/gårdshund.

Så jag säger ROTTWEILER... av den lättare bruksmodellen för att den ska orka med ridturerna :)

Tips på vart du hittar en bra bruksrottis med bra höfter & armbågar bakåt i leden kan jag oxå ge :angel:

 
Senast ändrad:
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag skrev ju aldrig vilken hundras jag har :eek:. Papillon är det och rasen i sig är toppen om man gillar små allerta hundar. Funkar bra tillsammans med hästar (sämre med andra stora hundar, men min hund är lite feg av sig, en annan papillon kanske inte bryr sig om stora hundar).

Men som sagt har jag aldrig med honom vid uteritter utan bara där det inte finns trafik.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

För många år sen var jag påväg att få en rottis, men det blev en pappis istället :D.

Trevliga raser bägge två, men ganska olika, vilket ju syns långväga.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Om du är rädd för Setterns sjukdomar ska du inte ha en Cane corso.
Till och med den (enligt mig) bästa svenska kenneln avlar på C-höfter och har minst fyra (enligt hunddata) hundar inom fem år med E-höfter. Flertalet med D och C.

Oj vad tråkigt att höra! Är lite små förälskad i cane...

Allvarligt talat, vilken ras man än köper ska man vara noga med kenneln och kolla noga på HD samt AD-statistik, särskilt på alla lite större raser ( +15-20 kg). Det kommer man aldrig ifrån, och det ska man inte heller backa för om man hittat den perfekta rasen.

Du har absolut rätt! Jag har tyvärr träffat för många som har blivit tvungna att ta bort sina hundar pga dåliga höfter, så det är klart man blir rädd. Men som du säger så måsste man ju våga chansa!

Bansan vilken fining!:)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

jag svarar schäfer eftersom jag har med mig min ner till stallet och när jag rider ut!! !fungerar alla tiders!!! :) eller varför inte border collie? hade vi alltid med oss överallt i stallmiljön på island!!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

IMG_6082.jpg


Själv har jag skaffat mig en japansk spets, fast valet av hund för mig gick mest ut på att hitta en hund som passar bra i huset tillsammans med min sambo som är hundrädd och inte speciellt förtjust i hundar. Det visade sig vara ett bra val (hittills iaf) då han gillar hunden! :) Det är en relativt sund ras (sällan de får fysiska, eller psykiska problem) med lång livslängd. De är glada och aktiva - gillar att vara med och göra saker - men kan även softa när det behövs. Vita och långhåriga, men förvånansvärt lätta att sköta pälsen på (fäller knappt alls och pälsen kräver inte heller massa borstning osv då pälsen inte tovar sig).

IMG_6038.jpg


Hoppas på att kunna forma honom till en stallhund som kanske kan hänga med även på ridturer. Har bara haft honom ett par dagar, men det går redan bra tillsammans med hästarna! Han trivs med att ligga och softa i sin hörna i stallet när jag borstar hästarna! :love: Jag bor på egen gård, så han får mkt miljöträning och ser hästarna flera gånger om dagen.

IMG_6055.jpg


Men hundar som jag annars sett i stall och som har fungerat bra som stallhundar (har ju sett nästan alla raser i stall annars, men några har inte trivts och några är inget att satsa på för att ha med på ridturer osv) har varit: schäfer (vissa individer vill dock gärna valla/jaga runt på hästarna), border collie (vissa individer vill dock gärna valla), flatcoated retriever, irländsk setter, labrador (var dock väldigt lat och fet), jack russel, dansk-svensk gårdshund, berner sennen (vet dock ej hur dessa är att ta med på ridtur), rhodesian ridgeback (var dock något skälliga på hästarna ibland, men det var nog bristande disciplin från ägarens sida, ej sett på ridtur) och diverse blandraser av varierande storlek. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Ridgeback tror jag skulle kunna passa väldigt bra, negativt med dem är att de ofta har en rätt rejäl jaktinstinkt. Men det går ju så klart att träna på med stort tålamot :)
:confused::confused::confused: Du kanske skulle ta dig en titt på spindeldiagramen över RR på www.genetica.se så tror jag att du får en helt annan uppfattning om RR's jaktinstinkt!

Till TS:
Jag är själv ägare till två RR-tikar så jag är väl lite partisk i frågan (men också ganska väl insatt i rasen).
Ridgeback tycker jag generellt sett är en utmärkt stallhund. Jag har haft min 9-åriga tik med i stallet och på ridturer under hela hennes liv (inte som valp då förstås) och hon hänger glatt med fortfarande.

På plussidan:
+ bra storlek, orkar lätt hänga med även på långa ridturer
+ korthårig, kräver "ingen" pälsvård, hästskit, lera mm rasar av av sig självt:love:
+ mkt signalkänslig, lär sig fort att läsa av hästarna
+ ingen större jaktinstinkt
+ mkt frisk ras, inga större HD/AD-problem

På minussidan:
- ganska frusna av sig, krävs täcke på vintern
- måste vänjas vid ensamhet, träning krävs om den ska lämnas i boxen t ex
- mindre förig, dvs det är ingen brukshund som lever för att göra sin husse/matte till lags. Man får jobba upp kontakten när den är ung.

Kort sagt så är det en fantastisk trevlig hund som kan vara med på allt. De kräver en del mentalstimulans, duger inte bara med promenader utan måste jobba lite med skallen. Man får jobba en hel del med hunden som ung för att få upp kontakt, lydnad mm men när man väl har lagt en bra grund så är de fantastiskt lätta att ha att göra med.

Lycka till med ditt hundval!

Mer info: www.srrs.org

Min fina 9-åring
PICT0089.JPG


Nykomlingen, 9 veckor gammal
S%C3%B6tnos9v.JPG
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

:love:Ohh:love:

Vi har en 9v RR bebis på jobbet(hunddagis) och hon är otroligt söt! Lite kaxig dock;)Men funkar bra med min tös.

Tackar alla för mycket bra svar:bow: Tar allting i beaktning!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

kl

en borderterrier. inte bara är de i lagom storlek, de flesta är ganska tysta, och de är ju avlade för att kunna springa jämsides med en häst. min borderterrier/taxkorsning springer i samma takt som min stora häst i galopp över fält med högt gräs...
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag röstar för labbe!
Min är med i stallet, har varit det sen jag fick honom. Med på ridtrurer, ingen vi möter i skog och mark är rädd för labbar = inga sura miner.
Nog för att han vill göra annat än att bara få fysisk motion, men han är helt belåten med att jag slänger ut hans middag i gräset så han får leta lite. Lätt att träna lydnad på stallplan eller lägga ett spår, fixa stallet och sen spåra med voffe. Det är ju KUL att göra saker med sin hundkompis!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Bekanten har haft Irländsk setter i flera omgångar. Funkar utmärkt att ha med på ridtur. De går fot i bredd bredvid hästen och bryr sig inte ett dugg vid hundmöten eller vid vilt. Fast deras settrar rör sig mycket, familjen tränar mycket, de springer ofta en mil om dagen med matte o husse. Kan ev ha inverkan på förigheten....;) De har ingen överskottsenergi som måste ut, de är bara väldigt vältränade och sunda.

Både flat o setter har enkla pälsar. Inget ständigt pysslande, en bra flatpäls sköter sig själv. Ett par drag med en borste nån gång i veckan räcker mer än väl för att de ska vara fina.

Precis, säger som Haukur, Setter funkar utmärkt som stallhund OCKSÅ. Får de annan stimulans, så som ovan, samt spår tex, funkar de kanon som stallhundar :)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

HD kollar man på alla större raser. Irändsk setter är, om man jämför, en sund ras. :)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Menar du att RR inte har någon större jaktinstinkt?

Till och med jag som inte är särskilt bekant med ridgeback har alltid hört om hundarnas enorma jaktlust. En del har till och med sagt att de påminner om stövare.

Sedan kanske de inte har jaktlust på ett MH - men då är det inte vilt de skall förväntas jaga heller.

Eller är jag felinformerad?

-------

När jag ändå är och surrar i tråden. Finns det någon ras som är lite som en häst i mentalieteten? Jag är bara nyfiken, för jag skulle vilja ha en hund som fungerar som en häst. Som inte utmanar i så mycket social kamp, men som är lyhörd och foglig utan att kräva mycket aktivering.

Anyone? har någon några bra förslag? Jag kan tycka att en cool borzoi vore kul, men jag tycker nog att den brister i lyhördhet... ;)

Fö så kan nog TS räkna med att få alla möjliga och omöjliga förslag. de flesta hundar kan hänga med till stallet om de inte fryser eler är så små att de skulle skadas av allt stallgöra.

TS,

Vore det inte bättre att utgå ifrån vad för typ av aktivering du kan erbjuda hunden?

Vill du lägga en timme på pälsvård om dagen/i veckan/i månaden?

Har du tid eller intresse av att träna på en klubb?

Går du milslånga vandringar när du inte rider? (för handen på hjärtat, det krävs en enorm lydnad för att man skall kunna kontrollera hunden från hästryggen)

Tycker du bäst om stora eller små hundar?

etc etc
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Till och med jag som inte är särskilt bekant med ridgeback har alltid hört om hundarnas enorma jaktlust. En del har till och med sagt att de påminner om stövare.

Sedan kanske de inte har jaktlust på ett MH - men då är det inte vilt de skall förväntas jaga heller.

Eller är jag felinformerad?

-------

Nej det är du inte. RR har en hel del jaktlust, vissa mer och andra mindre naturligtvis. Att jämföra med stövare är väl kanske att ta i dock.

RR spårar gärna upp saker ute i skogen och flyger det upp en hare/rådjur framför näsan så kan man ge sig på att hunden springer efter. Dock är det inte en hund som driver iväg så den försvinner liksom inte utan de flesta RR brukar inse efter typ 100 meter att de ändå inte får ifall rådjuret och då vänder de och kommer tillbaka.

Det är heller inte alls någon omöjlighet att lära in ett brytbeteende så att hunden stannar på ett "nej".

Precis som du säger så är det ju stor skillnad på att jaga "bytet" p ett MH och att jaga vilt. De flesta RR fattar ju ganska omgående att MH-haren inte är riktig och då tappar de intresset omgående. Vet många som springer efter första gången men andra rundan står de bara och tittar ;)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag säger bara -Leonberger.:love:
Vår är alltid med oss i stallet och älskar alla våra hästar,trots att hon vet att en av dem inte alls tycker om henne och försöker ge henne ett tjuvnyp närhelst den kommer åt. De andra står hon och slickar på....
Hon ligger snällt och väntar i princip hur länge som helst medans man mockar och donar i stallet,fryser heller inte under kalla dagar.

När man är ute och rider är hon en trogen följeslagare.
Hon har absolut ingen jakt i sej,struntar i rådjur och harar som stöts upp.
Bryr sej heller inte om andra hundar vi möter ,även om de stormskäller på henne går hon bara snällt förbi.
Andra människor blir inte rädda för en stor snäll leonberger som lunkar förbi utan att reagera.
Galopperar vi hänger hon med bra,stannar man av någon anledning lägger hon sej ner och väntar.
Hon är helt enkelt perfekt!!!!
Följer alltid med till ridhuset och träningar också,där lägger hon sej i ett hörn och väntar tills vi är klara:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 753
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp