Perfekta hunden för hästmänniskan?

Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag säger bara -Leonberger.:love:
Vår är alltid med oss i stallet och älskar alla våra hästar,trots att hon vet att en av dem inte alls tycker om henne och försöker ge henne ett tjuvnyp närhelst den kommer åt. De andra står hon och slickar på....
Hon ligger snällt och väntar i princip hur länge som helst medans man mockar och donar i stallet,fryser heller inte under kalla dagar.

När man är ute och rider är hon en trogen följeslagare.
Hon har absolut ingen jakt i sej,struntar i rådjur och harar som stöts upp.
Bryr sej heller inte om andra hundar vi möter ,även om de stormskäller på henne går hon bara snällt förbi.
Andra människor blir inte rädda för en stor snäll leonberger som lunkar förbi utan att reagera.
Galopperar vi hänger hon med bra,stannar man av någon anledning lägger hon sej ner och väntar.
Hon är helt enkelt perfekt!!!!
Följer alltid med till ridhuset och träningar också,där lägger hon sej i ett hörn och väntar tills vi är klara:)

Leonbergers är verkligen underbara! Har bara träffat trevliga individer:)
Din tjej låter ju som att hon är helt perfekt för jobbet!

MEN, är dom inte för tunga för att hänga med på längre turer?
Och hur mycket jobb kräver pälsen?
Känns ju inte som att man kan klippa ner dom direkt, och jag är inte helt förtjust i att behöva borta igenom en stor hund varje dag;)
Sen blir ju stora hundar inte så gamla:(
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Leonbergers är mycket smidigare och mer lättrörliga än de flesta stora hundar tycker jag.Hon hänger lätt med i en snabb galopp.:)
inte alls så osmidiga som en New Foundland eller Sankt Bernhard.
Som ett extra plus i jämförelse med dem är de aldrig dregliga runt munnen heller.....
Pälsvård har vi dragit ner på till ett minimum,borstar igenom pälsen en gång per vecka bara,pälsmängd är som på en golden ungefär,lite tovor kan hon få bakom öronen om man slarvar.
Träffade en Leonberger på tävling i somras och den hade de klippt ner helt,inte så vackert men svalt och skönt för dem under sommaren.
Att de kanske inte blir så gamla är ju ett starkt minus.Vår är bara fyra år än så länge som tur är.
Alla som träffar hene blir förälskade ,har haft flera hundar under mitt liv men aldrig någon som varit så perfekt i allt som hon!Det finns inget negativt med denna ras.
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag har ingen som helst erfarenhet av egen stallhund eller hur vissa raser är i stallet, men jag röstar för Leonberger :D
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

knapp

lånar tråd lite och frågar (hoppas att det inte gör nåt, TS);

Är så otroligt kär i rasen bullmastiff, men hur är de som stall- och hästhundar? Någon som har?
Det är väl givetvis individuellt från hund till hund, men tänkte över lag?

Är så kär i rasen, men det tar emot lite att livslängden "bara" är 8-10 år..
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag säger nog Dansk/svensk gårds hund. Jag har två och de är perfekta att ha med i stallet ! Inte för stora eller för små. Aktiva och glada hundar!

Här är mina två:
24143338.jpg


pic_show_id24143338.html
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag röstar på Greyhound :love: precis som whippet nöjer dom sig med att vara med i stallet och på en och annan ridtur :laugh:
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag skulle vilja föreslå "Curly Coated Retriver" en apporterande fågelhund men som likabra passar den aktiva ryttaren. Vi har en curly, han är en tyst hund som inte skäller, mkt lyhörd. Dom är lätta att lära fjärrdirigering, alltså höger, vänster osv med handrörelse. Flockbundna o drar inte iväg från flocken, ej jaktinstinkt på vilt el liknande så man kan lätt ha dom lösa vid ridning i skog o mark.
Trygga stabila o väldigt vänliga. Däremot älskar dom fåglar men är som sagt väldigt lätta att lära o säga till. Men envisa. Dom är inte hetsiga men ÄLSKAR att springa!!

Finns nog inget ont att säga om denna ras utom att man måste se till att inavelsprocenten är låg då det endast finns mellan 3-400st registrerade i sverige. Blandisar med curly i är INTE att rekommendera. Finns säkert undantag.

Pälsen duschar du av med slangen eller badar av, helst utan schampo men går bra även med. Borsta kan du göra när du vill ha dom extra fina. Rastypiskt är att dom ska klippas på öron, nacke o svans men är toksöta med sina krulliga öron o svans så det kvittar för den som inte vill ställa ut!:love::love: Dom är som det låter, helkrulliga!! Lite som en curlyhäst!!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Jag har en bullmastiff blandis, mastiffen i sig är en relativt lugn ras. Gillar att slappa i soffan men även att tänka. Stor stark o kanske inte riktigt gjord för snabba galopper ute på fältet men med rätt träning håller den även för det. Livslängden kan du förlänga avsevärt genom att försiktigt träna upphunden så att hjärtat blir starkt. Det gör ofta att dom lever längre. Men det är en tung ras så lederna kan ta stryk som på alla stora hundar. Men dom är fina!!!
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

kl

kna verkligen rekommendera lancashire heeler, min hane är alltid glad och följer med till stallet nästan varje dag och han älskar andra hundar och aktar sig för hästarna. han håller sig alltid relativt nära och han har ingen jaktinstikt, rådjur kan gå framför nosen på honom utan att han bryr sig (om de är på tomten jagar han dom till tomtgränsen).
IMGP2237_redigerad-1.jpg-for-web-normal.jpg
Teo när han var 5 v.
1575658938.jpg
heeler från samma kennel (teo ser ungefär ut sådär nu)
 
Sv: Perfekta hunden för hästmänniskan?

Det var en läcker liten hund!!!
Jag själv är ju väldigt frälst i STORA hundar, vår minsta hund (curly)är den äldsta han är 34kg tung!! Hihi..o han är liten tycker jag...hehe kanske så när man har en bullmastiff/leonberger/rottis blandis o en ren rottis..hihi
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp