Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 405

Bukefalos 30 år!

Någon som känner till rasen Prazský Krysarik?
Egentligen för liten för min smak, men egenskaperna gillade jag.

• Gilla
Reactions: Sel

Min bästa vän hade en i familjen när vi växte upp.

Ganska reserverad mot främlingar och osäker, ganska skällig, speciellt som unghund. I övrigt mkt trevlig med familjemedlemmarna och alltid med på allt. Vet den var sjukt grym som agility hund osv och tävlade massor. Frisk och kry, blev väldigt gammal.

Men mer vet jag tyvärr inte 😅

Otroligt söta hundar med stor personlighet. Upplever dem som lätta att få lydiga också, då en bekant hade tre stycken, och hen lägger absolut NOLL tid på att träna dem, och ändå kunde de lyssna hyffsat iaf.

lancheer heeler tittar jag också på, kanske passar bättre rent storleksmässigt och verkar funka bra i stallet, dock är de mycket vallning i dessa? Vill ju inte de ska nafsa hästen i bakbenen :D

Jag har en PK som nu snart är två år. Han ligger på 2.4kg i matchvikt. Alldeles underbar hund😍! Otroligt följsam till sin människa och han är med i stallet varje dag, går lös och håller sig på gården. Sen är han skällig men det är en larmhund och han blir bättre och bättre. Största nackdelen är att vi fortfarande har lite issues med att gå i koppel men jag har ärligt talat tränat alldeles för lite på det också. Min tidigare hund var en JRT och skulle säga att de är väldigt lika i energinivå och vilja att vara med. Han är alltid nära mig och jag är supernöjd med mitt rasval❤️.
20250718_112041.webp

Jag har haft en prazsky, och tycker det var en fantastiskt rolig hund! Minst lika mycket föremålsintresse, leklust och samarbetsvilja som mina vallhundar. :love:

Min var pytteliten och vet inte hur representativt det är för rasen, men den enda nackdelen med henne var att hon var otroligt väderkänslig! Det räckte med ett par minus för att hon skulle få köldkramp i alla 4 så fort hon gick ut, så det var ett evigt pyssel med kläder och skor och hon avskydde nog varenda minut under vinterhalvåret. Hon åkte mestadels innanför min jacka när jag var ute med de andra hundarna. Det är ett stort minus för min egen del, eftersom att jag är ute väldigt mycket jämt. Det passade inte henne. Men när solen sken var hon en fantastisk liten kompis, verkligen. 😊

Och: väldigt dåliga tänder. Fler som behövde dras ut redan i ung ålder. Men det är ju inte ovanligt med mindre raser tyvärr.

Ska träffa en lancashire heeler nästa vecka så jag vet hur de är i verkligheten. Har varit i kontakt med några uppfödare och vad jag fått höra så passar de bra in. Var en stor kennel som hade en planerad kull där alla valpar blir bruna, som jag vill ha. Men då blir de leverans i november. Då är vår gråhund 11 månader och mopsen börjar bli till åren, hon blir 12 i oktober. Tänker på gråhunden att ha någon att leka med, då mopsen inte leker. Eller är de bättre att vänta tills hon somnat innan man skaffar en till? Kanske känns mycket med 3? Nu har jag turen att kunna ha med hundarna på jobb. Och även som små.

Det stämmer att många sticker huvudet i sanden när det kommer till bland annat mops. Det går idag framåt och det finns så kallade retromopsar som har en donatorras.

inte en chans i helvetet att skk uppfödarna skulle ta i en sådan med tång, det är en blandras o dom åker ut från skk med racerfart, dom vill hellre ha en hund som lider.
Tyvärr visste jag inte bättre när jag köpte min mops för 12 år sedan. De var tydligen gulligt att de snarkade och de var helt normalt att de lät vid andning. Jag försökte hålla min mops ganska smal för märkte ju tjockare hon var ju svårare var de att andas. Åkte ut med huvudet före i utställnings ringen och fick kritik för smal. Fick tips av andra mops uppfödare att fläska upp henne inför utställning. Dum som jag var så lät jag henne gå upp i vikt och minsann så gick de mycket bättre på utställning. Dock vann hon aldrig för hon inte var tillräckligt fet 🫣 Jag slutade ställa ut, höll henne smal och opererade gom och näsborrar fast alla mops uppfödare bad mig låta bli, de sa att veterinären bara ville tjäna pengar. Jag fick en helt annan hund som fortfarande inte andas bra men betydligt bättre än innan operationen. Därav kommer jag Aldrig köpa mops igen. Uppfödarna försvarar rasen och vill absolut inte avla på längre nos..

Jag led när jag såg en mops ligga bak i en bil här i veckan. Den hade visserligen bakluckan öppen, men +30 grader och helt ihoptryckt nos. Såg ut att vara äldre, men jag som lider med mina belgare i värmen även om de sitter i skuggan känner verkligen med alla stackars brachycefala hundar.

Tyvärr visste jag inte bättre när jag köpte min mops för 12 år sedan. De var tydligen gulligt att de snarkade och de var helt normalt att de lät vid andning. Jag försökte hålla min mops ganska smal för märkte ju tjockare hon var ju svårare var de att andas. Åkte ut med huvudet före i utställnings ringen och fick kritik för smal. Fick tips av andra mops uppfödare att fläska upp henne inför utställning. Dum som jag var så lät jag henne gå upp i vikt och minsann så gick de mycket bättre på utställning. Dock vann hon aldrig för hon inte var tillräckligt fet 🫣 Jag slutade ställa ut, höll henne smal och opererade gom och näsborrar fast alla mops uppfödare bad mig låta bli, de sa att veterinären bara ville tjäna pengar. Jag fick en helt annan hund som fortfarande inte andas bra men betydligt bättre än innan operationen. Därav kommer jag Aldrig köpa mops igen. Uppfödarna försvarar rasen och vill absolut inte avla på längre nos..
Så sjukt att påstå att veterinärerna vill operera för att tjäna pengar. Nästan lite sektvarning på kunskapsresistensen :(

Jag blir så upprörd över att sån skit kommer från erfarna uppfödare som en ny valpköpare borde kunna lita på och lära sig av.

Så de blir nog en heeler ju mer jag läser om dem ju mer tycker jag de passar in. Ska träffa en nästa vecka så man ser lite hur de är i verkligheten med, och se hur valpen leker med en sådan. Sen angående tid får jag se om jag ska ta en valp nu inom ett halvår eller om man ska vänta 1-2 år... Svårt om mopsen orkar med en valp till, dock låter vi inte valpen vara på henne och hon får sin lugn och ro och soffan är hennes fristad där valpen inte får vara. Tänker mer när hon går bort så vill jag inte valpen ska vara ensam, då han är uppvuxen med sällskap å då blir de kanske att man stressar och försöker hitta en valp.

Så sjukt att påstå att veterinärerna vill operera för att tjäna pengar. Nästan lite sektvarning på kunskapsresistensen :(

Jag blir så upprörd över att sån skit kommer från erfarna uppfödare som en ny valpköpare borde kunna lita på och lära sig av.

Det är extremt talande att så många mopsuppfödare/ägare pratar om "mopsvänliga" veterinärer, d v s veterinärer som inte börjar prata om eventuella problem med andningsvägarna och/eller övervikt när de kommer dit med sina små älsklingar. Att rasklubben har en lista på sådana veterinärer, där mopsägare och mopsar "har bemötts och behandlats väl", visar på vilken filterbubbla man vill leva i.

Tror jag har nämnt det förut men har också en bekant som hade mops, han opererades också för andningens skull (över 10 år sen nu). Hon fick jättemycket skit för att hon ”skönhetsopererade” sin hund 🙄

Det är extremt talande att så många mopsuppfödare/ägare pratar om "mopsvänliga" veterinärer, d v s veterinärer som inte börjar prata om eventuella problem med andningsvägarna och/eller övervikt när de kommer dit med sina små älsklingar. Att rasklubben har en lista på sådana veterinärer, där mopsägare och mopsar "har bemötts och behandlats väl", visar på vilken filterbubbla man vill leva i.
Vet du var man hittar den listan?
Edit: hittade den klart och tydligt på hemsidan. Helt sjukt ju!

Håller med till största delen, men både när det gäller boxer och mops har jag och bekanta stött på veterinärer kunde ha varit trevligare och/eller lyssnat mer på hundägarna. En bekants mops som för att vara mops låter väldigt lite i sin andning (har varit på långpromenad med henne och i stort sett tappat bort henne för hon följer en i hälarna och man hör verkligen inget från henne för det mesta) blev plötsligt väldigt tungandad och besvärad. Hon fick svårt att få en snabb tid för att veterinären svarade i princip att "det är klart den låter, det är ju en mops" fast hon försökte förklara att det här var en plötslig förändring. Nu minns jag inte precis vad det var för fel, men tror hon hade en kraftig infektion och hög sänka.

Träffade själv en veterinär på återbesök efter min förra hanes korsbandsoperation som när jag nämde rasklubbens arbete med knäröntgen började prata om hur hemskt sjuka boxrar var och skulle man kanske korsa in dalmatiner? Oavsett om man tycker det som veterinär är det jäkligt oproffsigt att börja babbla om sånt.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?