Bukefalos 28 år!

Plötsliga sjukdomssymptom

SiZo

Trådstartare
Nu är det tredje gången det händer på kanske 1,5 månad.

Det börjar med bultande huvudvärk, sedan gör nacken jätteont, huden blir öm, framförallt över ryggen. Lederna gör ont, musklerna gör ont. Ja i stort sett allt gör ont. Luftrören är känsliga och djupa andetag ger hosta. Bröstkorgen smärtar i djupare andetag.

Jag börjar dessutom frysa något enormt. Nu har jag lätt förhöjd temperatur. Jag blir inte speciellt trött.

Och dagen efter är det borta.
Annars hade jag gissat på covid-19 eller influensa eller nåt. Men det borde verkligen inte vara det när det går över så fort.

Min läkare har inga idéer som jag vet om i dagsläget iaf.

Så jag vänder mig till allsmäktiga och allvetande buke :bow:

Eftersom detta är tredje gången så känns det ju som att något är fel. Och jag mår verkligen sjukt dåligt när detta händer. Min partner tycker att jag borde åka in när det händer, men det känns lite överdrivet.
 
Jag hade absolut åkt in.
Tycker inte det låter onödigt alls, särskilt inte om det påverkar andning.
 
Jag hade absolut åkt in.
Tycker inte det låter onödigt alls, särskilt inte om det påverkar andning.
Det påverkar inte andning så illa. Jag har inga problem med vanliga andetag, även om det inte är behagligt. Men det gör inte så ont. Men jag springer såklart inga maraton 😝
 
Nu gör tänderna ont med. Nu går jag och lägger mig och hoppas på att det försvinner under natten, som det brukar göra.
 
Usch då. Hur länge har du har så? Och hur ofta?

3 ggr på 1,5 månad är lite för ofta för min smak.
Oj, i flera år. Lite oklart hur ofta, det varierar. Trodde ett tag att det var pga hjärntrötthet efter kraftig hjärnskakning för det är aldrig något "fel" på mig på vårdcentralen
 
Har du kollat hjärtat? Jag hade precis så där, togs väldigt allvarligt framförallt för att jag har dåliga tänder och fick kramp i tänderna/käkarna och de trodde det kunde vara hjärtrelaterat. Nu visade inte EKG eller något på det men jag tycker definitivt du ska se till att få det uppkollat om du inte gjort det innan.
 
Det kan inte vara någon knäpp allergisk reaktion på något?
Skulle ju kunna vara, men på vad? Jag har ingen aning.

Jag har nyss blivit allergisk så det skulle kunna vara det. Men jag tar maxdos av allergimedicinen.
Läkaren vill inte kolla vad jag är allergisk emot förens till hösten.
 
Har du kollat hjärtat? Jag hade precis så där, togs väldigt allvarligt framförallt för att jag har dåliga tänder och fick kramp i tänderna/käkarna och de trodde det kunde vara hjärtrelaterat. Nu visade inte EKG eller något på det men jag tycker definitivt du ska se till att få det uppkallat om du inte gjort det innan.
EKG gjordes för några veckor sedan, allt såg tipp topp ut.
 
Skulle ju kunna vara, men på vad? Jag har ingen aning.

Jag har nyss blivit allergisk så det skulle kunna vara det. Men jag tar maxdos av allergimedicinen.
Läkaren vill inte kolla vad jag är allergisk emot förens till hösten.
Reaktion mot medicinen om du just börjat ta den?
 
Skulle ju kunna vara, men på vad? Jag har ingen aning.

Jag har nyss blivit allergisk så det skulle kunna vara det. Men jag tar maxdos av allergimedicinen.
Läkaren vill inte kolla vad jag är allergisk emot förens till hösten.
Ja det är ju en annan femma såklart, men när det är symptom som kommer sådär plötsligt, med ojämna mellanrum och försvinner lika snabbt som de kom så var det dit tankarna gick hos mig i alla fall. Hoppas du får hjälp snart, låter väldigt obehagligt!
 
Reaktion mot medicinen om du just börjat ta den?
Det känns mindre troligt eftersom jag väldigt tydligt känner när medicinen går ur, och jag metaboliserar det lika snabbt som allt annat. Därav att jag redan äter maxdos.

Men jag får väl dubbelkolla biverkningslistan imorgon.
 
Kan såklart inte sova. Men tempen är på väg neråt iaf. Svettas som en gris och ligger utan täcke.
 
Sådär mår jag när jag har gjort för mycket men jag har flera utmattnings/trötthetsrelaterade åkommor. Bland annat me men jag vet flera utan sådana åkommor som ändå blir sådär när de har gjort för mycket (läs, belastningen har blivit för hög på kroppen) och vad som är för mycket är ju väldigt individuellt. För min del brukar det sluta med en (spänningsrelaterad) migrän från helvetet om jag inte kan dra i handbromsen direkt och livet självt gör ju att det inte alltid går. Framförallt inte om det handlar om stress man inte kan göra så mycket åt.

Jag är förvånad att din läkare inte vet om att influensasymptom eller symptom som är desamma som vid halsfluss inte är helt ovanliga när någon har gjort för mycket, varit eller är utsatt för stress eller på annat vis helt enkelt är överbelastad för så ovanligt är det inte.
 
Sådär mår jag när jag har gjort för mycket men jag har flera utmattnings/trötthetsrelaterade åkommor. Bland annat me men jag vet flera utan sådana åkommor som ändå blir sådär när de har gjort för mycket (läs, belastningen har blivit för hög på kroppen) och vad som är för mycket är ju väldigt individuellt. För min del brukar det sluta med en (spänningsrelaterad) migrän från helvetet om jag inte kan dra i handbromsen direkt och livet självt gör ju att det inte alltid går. Framförallt inte om det handlar om stress man inte kan göra så mycket åt.

Jag är förvånad att din läkare inte vet om att influensasymptom eller symptom som är desamma som vid halsfluss inte är helt ovanliga när någon har gjort för mycket, varit eller är utsatt för stress eller på annat vis helt enkelt är överbelastad för så ovanligt är det inte.
Vänta, menar du att symptom på tex halsfluss kan vara stressrelaterat? Det visste jag inte! Men det skulle i så fall förklara mina återkommande halsontepisoder i november och december förra året. Så otroligt jobbigt. Fick ont i halsen och kände mig febrig, allmänt slut och tröttkörd, var säker på att en förkylning var på gång. Satt i två dagar och försvann sedan. Återkom en till en och en halv vecka senare på exakt samma vis. Satt i två dagar. Återkom en till en och en halv vecka senare. Satt i två dag. Så höll det på. Ett besök hos läkare visade att det inte var något fel på mig, allt var bra.

Men du vet ju hur det var på min förra arbetsplats? Jag slutade där i början av januari, totalnedkörd i skorna psykiskt och halsontet/"2dagarsförkylningen" var borta.
 
Vänta, menar du att symptom på tex halsfluss kan vara stressrelaterat? Det visste jag inte! Men det skulle i så fall förklara mina återkommande halsontepisoder i november och december förra året. Så otroligt jobbigt. Fick ont i halsen och kände mig febrig, allmänt slut och tröttkörd, var säker på att en förkylning var på gång. Satt i två dagar och försvann sedan. Återkom en till en och en halv vecka senare på exakt samma vis. Satt i två dagar. Återkom en till en och en halv vecka senare. Satt i två dag. Så höll det på. Ett besök hos läkare visade att det inte var något fel på mig, allt var bra.

Men du vet ju hur det var på min förra arbetsplats? Jag slutade där i början av januari, totalnedkörd i skorna psykiskt och halsontet/"2dagarsförkylningen" var borta.
Japp. Kropp och psyke hänger ju inte bara ihop utan det är en enhet. Kroppsliga symptom på att belastningen på en är för hög är inget konstigt. Att få hosta t ex är inte så ovanligt vid stress (stressutlöst astma är ju välkänt). Inte heller att man blir hes, blir dålig i magen, mår illa, får huvudvärk osv. Just influensasymptom, huvudvärk och halsont verkar dock vara vanligare (enligt min helt empiriska undersökning) vid långvarig stress medans diarré, hosta och heshet oftare verkar komma vid mer akut stresspåslag.

Vem har inte fått finnar inför något man är stressad inför? Vem har inte blivit sjuk inför något man känner stor stress inför? Som sagt, kropp och psyke är en enhet, det går inte att separera dem. De påverkar varandra oavsett vad vi vill och det handlar inte om att fejka sjukdom utan man blir sjuk på riktigt.
 
Sådär mår jag när jag har gjort för mycket men jag har flera utmattnings/trötthetsrelaterade åkommor. Bland annat me men jag vet flera utan sådana åkommor som ändå blir sådär när de har gjort för mycket (läs, belastningen har blivit för hög på kroppen) och vad som är för mycket är ju väldigt individuellt. För min del brukar det sluta med en (spänningsrelaterad) migrän från helvetet om jag inte kan dra i handbromsen direkt och livet självt gör ju att det inte alltid går. Framförallt inte om det handlar om stress man inte kan göra så mycket åt.

Jag är förvånad att din läkare inte vet om att influensasymptom eller symptom som är desamma som vid halsfluss inte är helt ovanliga när någon har gjort för mycket, varit eller är utsatt för stress eller på annat vis helt enkelt är överbelastad för så ovanligt är det inte.
Jag har suttit på min röv i två dagar så det känns inte så troligt.

Sambon vaknade med liknande symptom så vi ska väl försöka testa för covid-19.
 
Jag har suttit på min röv i två dagar så det känns inte så troligt.

Mina stress-symtom (varningsklockor, indikatorer, reaktioner - kalla dem vad man vill) har lättare att nå mitt medvetna när jag kan slappna av. För då har jag inte lika mycket att sortera bort.

Många utmattade har nya allergier, många oförklarliga. Allergireaktioner är ju stressreaktioner även i normala fall.

Stress-symtom är luriga. De kan likna både förkylning, ME, SLE, MS, hjärtproblem, allergi, organproblem och myyycket annat. Samma med hormonproblem, eftersom hormonerna styr kroppen. Och stress påverkar hormonerna. Och hormonerna kan göra en stressad...

Du verkar ha en läkarkontakt som ändå är villig att kolla upp dig - eller?
Om alla dina värden är bra hos läkaren men du fortsätter få de här korta perioderna, så skulle jag råda dig till att kontaka sjukvården nästa gång det händer. Det kan ju vara lättare att förstå om de får se/höra in action. Och att kontakta rehab (eller företagshälsan?) för stressutredning. Om inte annat så för att utesluta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 935
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 653
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 271
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 012
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp