Bukefalos 28 år!

Plötsliga sjukdomssymptom

Jag var nere i 23% i vintras. Inte sjuk men känns i ögonen och huden samt slemhinnor blir torr. Sår i näsan etc men inte sjuk. Satte en luftfuktare precis vid sängen på nätterna.
Vi har funderat på luftfuktare men inte kommit så långt! Men vet många som varit nöjda!
 
Då måste jag fråga vad du har för sort som är så tyst att du kan sova med den?

Det får fasen bli min födelsedagspresent i år isf.

Luftfuktare?

En Wilfa lotus. Men jag måste stänga av luftrenaren (den står också I sovrummet) när luftfuktaren går för luftrenaren får spunk av den och går på max hela tiden annars.

Luftfuktaren låter knappt alls. Jag är sjukt ljuskänslig men jag hör den inte
 
Jag är väldigt känslig. Jag har konstant sår i näsan. Konstant täppt i näsan. Snortorra slemhinnor, inte bara de i huvudet :o :cautious:

Jag trivs bäst när det är typ 100% luftfuktighet. Då känns det som att jag kan andas på riktigt 😍

Har du testat oljetillskott? Jag tar nattljusolja (mest pga övergångsåldersbesvär iofs) och havtornsolja och upplever att de hjälper mina extremtorra slemhinnor.
 
Hur andas du, @SiZo?
Djupt? Genom näsan?
Jag är ganska duktig på att andas genom munnen, och ofta inte speciellt djupa andetag. Täppt i näsan har jag varit konstant i ca 15 år, så det var länge en omöjlighet att andas genom näsan. Numera med allergimedicin så kan jag faktiskt andas genom näsan. Men alltid bara genom en näsborre, för den andra är ändå täppt.
 
Jag är ganska duktig på att andas genom munnen, och ofta inte speciellt djupa andetag. Täppt i näsan har jag varit konstant i ca 15 år, så det var länge en omöjlighet att andas genom näsan. Numera med allergimedicin så kan jag faktiskt andas genom näsan. Men alltid bara genom en näsborre, för den andra är ändå täppt.
För mig blir nästäppan bättre om jag lägger medvetenhet på att andas genom näsan. Det är asjobbigt, men det hjälper. Tillsammans med Rennäsans (koksaltlösning).
 
För mig blir nästäppan bättre om jag lägger medvetenhet på att andas genom näsan. Det är asjobbigt, men det hjälper. Tillsammans med Rennäsans (koksaltlösning).
Fast det går inte. Då kvävs jag ju. Har försökt så många ggr för att folk säger att det ska bli bättre av det. Men nej, det fungerar inte för mig.
 
Men så allergisk ska man ju inte vara att man aldrig kan andas genom näsan? Har du gjort någon utredning? Vilken medicin får du? Funkar den inte får du prova något annat eller ändra din diet/omgivning.
 
Men så allergisk ska man ju inte vara att man aldrig kan andas genom näsan? Har du gjort någon utredning? Vilken medicin får du? Funkar den inte får du prova något annat eller ändra din diet/omgivning.
Tack då vet jag att jag bara inbillar mig :up:
Jag vet inte om det är pga allergi som jag är konstant täppt i näsan. Jag vet bara att jag är konstant täppt i näsan. Det har blivit bättre med allergimedicinen jag började med i våras, innan dess var det ingen som fattade att det var allergi. Men helt bra är det verkligen inte med medicinering. Klådan i gom, hals och öron bryter igenom trots medicinering. Liksom den täppta näsan, framförallt när jag ligger ner. Finns inte en chans att jag skulle kunna andas genom näsan då.
 
Har du provat sköljning med näskanna?
Nej, jag tror inte mina slemhinnor klarar det. De är otroligt känsliga och tunna, jag får näsblod otroligt lätt.

Alltså, det var/är ingen enkel grej.
Jag har som sagt provat, flera gånger, med andnöd som resultat. Det fungerar helt enkelt inte för mig. Näsan öppnar inte upp sig. Är den täppt så är den täppt och inget kan få den att ändra sig. Visst kan jag prova nässpray, men då får jag näsblod istället så det är rätt ovärt.

Kl idag mår jag bra igen (förutom det vanliga då) . Det luktar åt att möglet i huset ökade massor av någon okänd anledning eftersom både jag och sambon blev dåliga samtidigt. Tur att vi snart ska flytta!
 
Har du testat nozoil? Snäll olja som smörjer slemhinnorna i näsan. Finns även med mentol som kan hjälpa till att få bort det täppta.

Det blir en ond cirkel det där att man andas genom munnen när man är täppt i näsan. Ju mer man andas genom munnen desto tätare blir man i näsan (man blir täppt i näsan av att andas genom munnen konstant även utan nästäppa sedan innan) och man kan inte andas genom näsan för då känns det som om man ska kvävas...
 
Har du testat nozoil? Snäll olja som smörjer slemhinnorna i näsan. Finns även med mentol som kan hjälpa till att få bort det täppta.

Det blir en ond cirkel det där att man andas genom munnen när man är täppt i näsan. Ju mer man andas genom munnen desto tätare blir man i näsan (man blir täppt i näsan av att andas genom munnen konstant även utan nästäppa sedan innan) och man kan inte andas genom näsan för då känns det som om man ska kvävas...
Jag har testat nozoil, med mentol är alldeles för starkt. Utan gör inget för mig riktigt. En tid efter förkylning kan det hjälpa lite, men inte i normalfallet.

Jag tror att ni skarpt underskattar nivån av min täppthet. Nu är jag förhållandevis otäppt. Då är ena näsborren helt täppt, ska jag få igenom luft så får jag ta i ordentligt.

Andra näsborren är halvtäppt. Då funkar det att andas genom näsan. Det ökar dock inte volymen jag har att andas igenom på minsta sätt.

När jag är riktigt täppt så får jag inte luft igenom någon av näsborrarna. Säg mig hur jag ska andas genom näsan då? Jag får ta i så att öronen ploppar om jag ska kunna överhuvudtaget få igenom luft. Det spelar ingen roll vad ni säger, det går inte att andas på det sättet.
 
Senast ändrad:
Vad jobbigt! Om du skulle vilja prova skölja näsan om belastningen på slemhinnorna kunde undvikas, så funkar en droppe sesamolja (som i nozoil) i vattnet för mig.

Obs menar inte att oljan gör det mer effektivt, det sköter saltvattnet, bara att den för mig hindrar näsblod till följd av nässköljning med kanna.

Öppnar den mest täppta näsborren upp om du ligger på motsatt sidas axel?
 
Vad jobbigt! Om du skulle vilja prova skölja näsan om belastningen på slemhinnorna kunde undvikas, så funkar en droppe sesamolja (som i nozoil) i vattnet för mig.

Obs menar inte att oljan gör det mer effektivt, det sköter saltvattnet, bara att den för mig hindrar näsblod till följd av nässköljning med kanna.

Öppnar den mest täppta näsborren upp om du ligger på motsatt sidas axel?

Generellt, ja. Men långt ifrån alltid.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 935
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 653
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 271
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 012
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp